Artikel i Intra 1/1999.

 

 

 

Den gode mannen har blivit fšremŒl fšr en bitvis inflammerad debatt. Som vanligt nŠr kŠnslorna Šr starka sŒ fšrsvinner lŠtt den egentliga frŒgestŠllningen. INTRA har fŒtt en rad inlŠgg i denna frŒga varav de flesta pŒ olika sŠtt undviker att ta stŠllning till huvudfrŒgan: Hur skapar vi ett system som ger alla personer med utvecklingsstšrning mšjlighet att anvŠnda sina ekonomiska medel pŒ ett sŠtt som berikar det egna livet? Hur garanterar vi rŠttstrygghet fšr den enskilde och insyn i verksamheten? Karl Grunewald fšrtydligar hŠr sin kritik av godmansskapets nuvarande utformning.

 

 

 

Gode mŠn fungerar

bŒde bra och dŒligt

 

 

Av Karl Grunewald

 

 

Det finns inget som Šr sŒ viktigt som en šppen insyn i den omsorg som ges utvecklingsstšrda personer. Har dessa ingen anhšrig som bevakar deras rŠttigheter mŒste det finnas nŒgon som stŒr fri frŒn den som har skyldighet ge omsorg. NŒgon som ser, fšrstŒr och Šr vŠl orienterad i vilka rŠttigheter som stŒr till buds. SŒ Šr det tŠnkt med gode mŠn, men sŒ fungerar det inte alltid. Systemet Šr ihŒligt och utan kontroll.

 

 

Utvecklingsstšrda Šr av allt att dšma den stšrsta enhetliga gruppen i Œldern 18-65 Œr som har en god man. De flesta som bor i en gruppbostad har en sŒdan och oftast Šr den gode mannen en anhšrig.

 

 

Ingen statistik

 

NŒgon statistik om de gode mŠnnen finns inte. Vi vet inte hur mŒnga det finns, slŠktskap, utbildning, erfarenhet, antal besšk per Œr, antal uppdrag per god man, vilka de som har en sŒdan Šr med hŠnsyn till Œlder, tillstŒnd etc. Detta Šr naturligtvis skrŠmmande.

Till det kan man lŠgga det underliga fšrhŒllandet att inget Šmbetsverk har ett samlat ansvar fšr "institutet" (šver)fšrmyndare - fšrvaltare - gode mŠn. Det finns vad jag vet inga fšreskrifter eller ens allmŠnna rŒd, som ju i andra sammanhang styr innehŒllet i sŒdana hŠr "mjuka" verksamheter.

 

 

Inga krav

 

Det stŠlls inga krav pŒ gode mannen eller šverfšrmyndaren vad gŠller kunskaper i sociala fšrfattningar eller om det tillstŒnd som motiverar ett godmanskap. …verfšrmyndare gŒr kurser och gode mŠn inbjuds ibland till information om hur en  redovisning av ekonomin gŒr till. Det Šr allt.

Hur ska dŒ en sŒdan person kunna bevaka den enskildes rŠttigheter, sŒ komplicerat det har blivit med socialtjŠnstlagen, LSS, fŠrdtjŠnst m.m.?

Det Šr alltsŒ inte sant om man sŠjer till Šldre fšrŠldrar att du kan lita pŒ att samhŠllet tillsŠtter en god man, som bevakar hans eller hennes rŠttigheter.

Det Šr svŒrt att hitta personer som vill Œta sig att vara god man. SŒ har det alltid varit! Fšljden blir att fšrŠldrar ofta tar pŒ sig att vara god man trots att de innerst inne kŠnner pŒ sig att de gjort sitt och gŠrna skulle vilja befrias frŒn detta ansvar. Inte minst med tanke pŒ  sin egen Œlder.

 

 

Spendera pengarna!

 

Ofta fungerar samarbetet mellan personalen och gode mannen bra. Men allt oftare sŠger personalen i gruppbostŠder att det fšrekommer att gode mannen, istŠllet fšr att vara pŒdrivare och en generšs bevakare av att den enskilde verkligen spenderar sina medel till glŠdje och stimulans, Šr ett hinder. KlagomŒlen gŠller framfšrallt att gode mannen inte tillŒter att den enskildes lšpande tillgŒngar och Šn mindre att eventuell fšrmšgenhet anvŠndes fšr fritidsaktiviteter, semester eller inkšp av kapitalvaror. Dessa saker Šr ofta viktiga fšr den enskilde. De kan ge en škad sjŠlvkŠnsla och Šr en ringa kompensation fšr allt som inte Šr denne fšrunnat!

Man kan ha olika uppfattningar om vad denne skulle uppskatta, vad som Šr meningsfullt, mšjligt och rimligt  etc... Oftast har detta sin grund i att personalen kŠnner den utvecklingsstšrdes preferenser bŠttre Šn gode mannen (fšrŠldrar undantagna), ibland i att personalen tillhšr en yngre generation. Om det Šr en anhšrig som Šr god man och som hŒller pŒ att det ska sparas pengar, misstŠnker personalen ofta att det gŠller ett framtida arv.

 

 

Kamrersfunktion

 

Alltfšr mŒnga gode mŠn ser sig endast i nŒgon slags kamrersfunktion fšr att lŠmna in Œrsredovisning till šverfšrmyndaren och kvittera sitt arvode. TrŠffa sin huvudman gšr man sŠllan. Det gŠller sŠrskilt de som har mŒnga huvudmŠn - det finns de som har upp till 50! LŠgg dŠrtill att den utvecklingsstšrde kan tvingas betala sin gode man med ett fšr denne - med hŠnsyn till de smŒ ekonomiska marginalerna - betydande arvode. Vad jag hŠr sagt gŠller endast icke-fšrŠldrar.

 

 

Fšr mycket tillsyn

 

PŒ andra sidan finns de - ofta en fšrŠlder - som gŒr fšr lŒngt i sin tillsyn. De ger personalen anvisningar om den utvecklingsstšrde skall fŒ gŒ med pŒ restaurang, fŒ gŒ pŒ dans m.m., ja, t.o.m. vilka klŠder som bšr kšpas, vilken mat som bšr ges och om andra dagliga rutiner.

Bakgrunden till detta Šr de Šndringar om avgifter fšr gruppbostaden som infšrdes fšr nŒgra Œr sedan. Fšre det hade varje person sitt s k garantibelopp - en viss procentsats av pensionen - till sitt fšrfogande. Det skulle fšrbrukas. Endast det som sparades under en lŠngre tid fšr ett stšrre utlŠgg skulle understŠllas den gode mannens bedšmning. Numera betalar hyresgŠsten sin hyra. Allt annat skall han fŒ behŒlla fšr mat, klŠder och allt švrigt.

€ven personal pŒ dagcentra klagar šver att gode mŠn hŒller inne med pengar fšr de utvecklingsstšrda som bor kvar hemma eller bor sjŠlva, trots att de kan uttala sin vilja. En svŒr situation uppstŒr nŠr fšrŠldrar, som tillika Šr gode mŠn, inte šnskar att deras barn skall flytta hemifrŒn, trots att han eller hon Šr vuxen och vill det sjŠlv.

 

 

Tre uppdrag

 

De flesta gode mŠn har tre uppdrag: att bevaka den enskildes rŠttigheter, att bevaka hans egendom och att sšrja fšr hans person.

 

Vad betrŠffar hjŠlp med att bevaka sin rŠtt sker det bŠst genom anhšriga, personal, kontaktperson och andra som den utvecklingsstšrde kommer i kontakt med. NŒgon god man fšr en sŒdan bevakning behšvs inte, dŠremot behšvs det om den enskilde inte kan uttrycka sin vilja i relationen till myndigheter. Men dŒ mŒste den gode mannen ocksŒ ha utbildning.

 

Om inte den enskilde har fšrŠldrar bšr hjŠlp med att fšrvalta en fšrmšgenhet  kunna ges av en bankman och šverfšrmyndaren. Och ansvaret fšr de lšpande utgifterna bšr kommunen - om inte fšrŠldrar kan engagera sig - kunna ge till den som stŒr den utvecklingsstšrde nŠrmast - en eller tvŒ betrodda personal - med redovisningsskyldighet till šverfšrmyndaren.

 

Gode mannens skyldighet att sšrja fšr person Šr inte lŠngre aktuellt sedan den utvecklingsstšrdes "fšrsšrjning" Šr inskriven i lag.

 

 

En grundlig utredning

 

Jag har klart fšr mig att mŒnga Šr gode mŠn med starka ideella motiv. MŒnga fungerar precis sŒ generšst som man fšrvŠntar sig. Fšr mŒnga fšrŠldrar Šr det ett rŠttmŠtigt beslut frŒn tingsrŠtten att det Šr de som fattar beslut, om deras son eller dotter inte fšrstŒr vad saken gŠller.

Problemet, som de som fšrsvarar godemansskapets nuvarande utformning inte vill se, Šr att dagens system inte innebŠr den trygghet fšr alla gentemot fšrskingringar eller andra missfšrhŒllanden som kan uppstŒ. Inte heller Šr det nŒgon bra garant fšr att den enskildes rŠttigheter blir tillgodosedda. Men mŒnga fšrleds att tro detta. Vilket i sin tur innebŠr att kommunerna inte bygger upp sŠkra rutiner runt den ekonomiska hanteringen pŒ t ex gruppbostŠder eller fullgšr sina skyldigheter att informera om den enskildes rŠttigheter.

God-man-institutet behšver fšrnyas! Syftet bšr vara att fšrstŠrka den enskildes rŠttssŠkerhet. Det som fungerar bra ska naturligtvis inte fšrsŠmras fšr att man vill fšrbŠttra det som fungerar dŒligt. En fšrnyelse krŠver en grundlig utredning, som Justitidepartementet borde ta initiativ till. Om Riksfšrbundet FUB gšr en framstŠllan om det, tvingas man ta stŠllning.

                                                                                                                                 

PS.

I den debatt som fšljde min artikel i Dagens Nyheter den 27 oktober har mŒnga opponerat sig mot vad som stod i artikelns ingress - att det inte skulle behšvas nŒgra gode mŠn. Men det har jag varken sagt eller skrivit! Det var redaktšren som skrev ingressen. Jag har inte heller skrivit att personalen skulle kunna ta šver alla uppdrag som den gode mannen har. DŠremot vissa delar.

FšrŠldrar som lŠgger ner ett stort arbete pŒ att fšretrŠda sina barn har tagit illa vid sig och det smŠrtar mig. Samtidigt finns det dom vars stšrsta problem Šr att finna nŒgon som kan ersŠtta och eftertrŠda dom. DS.

 

-----------------------------------------------------------

 

 

 

En sŠkrare penninghantering

 

Socialstyrelsens allmŠnna rŒd om fšrvaltning av privata medel m m (SOSFS 1983:4) reglerar vad som gŠller fšr penninghanteringen i t ex en gruppbostad. DŠr stŒr bl a : "Det Šr viktigt att privata medel och andra tillhšrigheter registreras, fšrvaras och fšrvaltas pŒ ett ur sŠkerhets- och servicesynpunkt tillfredsstŠllande sŠtt." Kommunen har alltsŒ skyldighet att se till att rutinerna runt hanteringen av privata medel Šr tillfredsstŠllande.

 

 

 

Den utvecklingsstšrde har rŠtt att fŒ se Œrsredovisningen

 

MŒnga personer med god man fŒr aldrig se den redovisning som den gode mannen lŠmnar in till šverfšrmyndaren. Det kan man begŠra antingen genom att sjŠlv eller genom ett ombud vŠnda sig till šverfšrmyndaren. Personen mŒste dŒ skriva ett intyg pŒ att NN ska vara hans ombud och att han dŠrigenom ska ha rŠtt att ta del av rŠkenskaperna. Om man inte utan hjŠlp kan skriva sitt namn kan man ŠndŒ utse ett ombud. En sŒdan ansškan fŒr undertecknas med "handen pŒ pennan". Det innebŠr att man fŒr hjŠlp med att underteckna ansškan. I sŒdana fall skall tvŒ trovŠrdiga personer redogšra fšr orsaken till att sškanden inte utan hjŠlp har kunnat skriva sitt namn.