Artikel i Intra 3/2003.

 

 

 

 

God kunskap fšr gode mŠn

 

€ntligen en redig lŠrobok fšr dem som Šr gode mŠn!

 

 

 

…ver 2 000 personer har deltagit i Riksfšrbundet FUB:s konferenser fšr gode mŠn och fšrvaltare. Nu har Hans Nilsson, pŒ FUB:s uppdrag, stŠllt samman en bok som bl a baserar sig pŒ de frŒgestŠllningar som deltagarna velat ha svar pŒ. Det har blivit en suverŠn lŠrobok, obligatorisk fšr alla gode mŠn.

 

 

Vem blir god man?

 

De flesta vuxna med utvecklingsstšrning behšver en god man och man rŠknar med att alla som bor i en gruppbostad eller servicebostad har en sŒdan. Det ršr sig om 16 000 av de 25 000 vuxna med utvecklingsstšrning.

 

Det skulle vara intressant att fŒ veta vilka som blir deras gode mŠn. Men i denna bok, sŒvŠl som i švrigt, finns inte nŒgon som helst statistik šver slŠktskap, Œlder, hur lŠnge de har sitt uppdrag, hur ofta de har kontakt med sin huvudman etc. Det Šr en mŠrklig brist, i vŒrt annars sŒ statistikrika land.

 

Det fšrsta kapitlet handlar om hur det Šr att vara utvecklingsstšrd och det andra om hur det Šr att vara god man. Den gode mannen Šr en "tillsammans-med-person". Det innebŠr att huvudmannen (den enskilde) har sin fulla rŠtt att gŒ emot sin gode man och genomdriva sina egna šnskemŒl. Men sŒ kan inte ske om man har en fšrvaltare. Denne Šr en "istŠllet-fšr-person".

 

I ett utmŠrkt avsnitt beskrivs fšrutsŠttningarna fšr ett bra godmanskap, liksom hur det Šr att vara fšrŠlder eller syskon och god man.

 

 

Saknar personalen

 

DŠremot hittar jag inget om relationen till personalen pŒ frŠmst gruppbostŠderna. DŠr Šr ju personalen en slags fšrstahandsfšretrŠdare och den gode mannen en andrahands sŒdan.

 

Det Šr faktisk fšrst genom ett intimt och fšrtroendefullt samarbete med personalen som den gode mannen kan fullgšra sina uppdrag. Det fšrekommer dessvŠrre en hel del misstro mot gode mŠn dŒ man tycker att de hšr av sig fšr sŠllan och hŒller igen pŒ pengarna fšr mycket. Och gode mŠn kŠnner sig sŠkert inte alltid sŠrskilt vŠlkomna, kanske Šven osŠkra och utanfšr.

 

Nog borde man ha problematiserat godmanskapet mer Šn som gjorts: Bristen pŒ handledning, svŒrigheterna med rekrytering och konsekvenserna av det, den dŒliga betalningen, bristen pŒ normer fšr antalet kontakter och den dŒliga tillsynen av šverfšrmyndarna, deras obenŠgenhet att medge ett byte av god man m.m.

 

 

GenomgŒng av lagar

 

Kapitlen fšljer den juridiska uppdelningen i uppdraget: Att sšrja fšr person, bevaka rŠtt och fšrvalta egendom.

Det gšrs en utfšrlig genomgŒng av de lagar som kan gŠlla fšr den utvecklingsstšrde personen. SŠrskilt bra Šr redovisningen av socialtjŠnstlagen med dess maxtaxa, fšrbehŒllsbelopp och rŠtt till ekonomiskt bistŒnd. LikasŒ fšr hŠlso- och sjukvŒrdslagen med hjŠlpmedel och tandvŒrd. Att Šven frŒgorna om brott och krŠnkningar tas upp Šr utmŠrkt.

Jag skulle šnska mer om privat verksamhet, inklusive de allt vanligare entreprenaderna och vilket ansvar som kommunen har fšr dessa. LikasŒ saknar jag en kort redovisning av fšrordningen till LSS och Socialstyrelsens viktiga fšreskrifter och allmŠnna rŒd om bostad med sŠrskild service. Och nog hade det varit bra att informera om vad den gode mannen kan gšra om kommunen inte verkstŠller ett beviljat beslut.

 

 

Pengarna ska anvŠndas

 

Kapitlet som handlar om att fšrvalta huvudmannens egendom visar hur komplicerade fšrhŒllandena kan vara - lŒngt vŠrre Šn vad jag fšrestŠllde mig! Kanske Šr det detta som avskrŠcker mŒnga frŒn att bli god man?

 

Fšrfattarnas instŠllning Šr helt klar: Huvudmannens pengar ska anvŠndas. Att spara dem Šr inte god mans huvuduppgift. Bland annat skriver man sŒ hŠr:

 

De materiella fšrhŒllandena har mycket stor betydelse fšr personer med grav utvecklingsstšrning. MŒnga har svŒrt att kompensera brister med hjŠlp av fantasier eller dršmmar och behšver dŠrfšr extra mycket i nuet.

 

God mans ŒrsrŠkning skall lŠmnas till šverfšrmyndaren. DŠr Šr den en sekretessbelagd handling som endast huvudmannen, dennes make, sambo eller nŠrmaste slŠkting fŒr ta del av. Personalen kan endast fŒ ta del av den genom huvudmannen, eventuellt som ombud fšr denne. BŠst Šr fšrstŒs om den gode mannen talar om fšr personalen de uppgifter som Šr bra fšr huvudmannen att de fŒr veta. (Gode mannen omfattas inte av sekretesslagen.) 

Mycket klagomŒl har under de senaste Œren framfšrts mot systemet god man, vilket bidragit till att regeringen har tillsatt en parlamentarisk utredning. Vad kan en god man fšrvŠnta sig av denna? Det borde man kanske upplyst om.

 

 

Att lŠsa:

 

Riks-FUB och Hans Nilsson. HjŠlp mig att bestŠmma - om Utvecklingsstšrning, Godmanskap och Fšrvaltarskap. 91 sidor. 2003. 90 kr inkl moms. Tel 08-508 866 00. Fax 08-508 866 66.

Kan bestŠllas pŒ: www.fub.se