Artikel i Intra 1/2004.

 

 

 

Det Šr viktigt att vŒrdpersonalen visar i ord och handling att de Šr beredda att ta tillvara de anhšrigas erfarenheter och kunskaper. Det skriver Eva LinŽr som har studerat mštet mellan personal och anhšriga vid ett gruppboende.

 

 

 

 

Vad anhšriga vill

att personalen

ska kŠnna till

 

 

Av Eva LinŽr, Norrkšping

 

 

Fšr fšrŠldrar till funktionshindrade barn Šr det oftast en tung och svŒr process att lŠmna šver omvŒrdnaden om sitt barn till frŠmmande mŠnniskor. Livet med barnet har kanske varit kantat med svŒrigheter och utmaningar och inneburit en kamp med myndigheter om resurser fšr barnet.

 

De flesta ungdomar som flyttar hemifrŒn gšr det fšr att de vill och kan stŒ pŒ egna ben. Men mŒnga ungdomar med begŒvningshandikapp Šr extremt beroende av sina fšrŠldrar fšr hela sin omvŒrdnad och utveckling. DŒ kan det vara svŒrt att frigšra sig av egen kraft. Den unge mŒste aktivt frigšras. FšrŠldrarna mŒste fšrr eller senare slŠppa taget och fšrbereda fšr att man inte kommer att leva fšr alltid. Bemštandet frŒn personalen har en avgšrande betydelse fšr denna process. En av de i studien intervjuade fšrŠldrarna beskrev processen sŒhŠr:

 

Vi vet att vŒrt barn inte kommer att bli bŠttre, snarare sŠmre. Det viktigaste Šr att vi jobbar bort oss sjŠlva, att vŒrt barn kan klara sig utan oss, utan att vi lŠgger oss i och utan att vi behšver medverka. Vi skall kunna komma och hŠlsa pŒ och gšra det mer naturligt. Som vi gšr med vŒra andra barn. Det Šr mŒlsŠttningen och det skall vara klart innan vi dšr. Sedan kan jag lugnt lŠgga mig ner och dš. Det hŠr lŒter inte klokt med det Šr min tanke. Detta har varit min tanke Šnda sedan vi fick in barnet hŠr. DŠrfšr kŠmpar jag sŒ mycket fšr att det ska fungera.

 

 

Studien

 

Jag har intervjuat Œtta fšrŠldrar till personer med funktionshinder i form av begŒvningshandikapp eller neuropsykiatrisk diagnos. Deras barn bodde alla i gruppboende som de beviljats med stšd av LSS. Bland de intervjuade fanns de som var nšjda och de som var missnšjda med bemštandet som de upplevde i gruppboendet.

 

 

BŒda har ansvar men den professionelle har huvudansvar

 

Mštet i en gruppbostad mellan personal och anhšriga Šr en šmsesidig process dŠr ocksŒ sammanhanget i vilket mštet sker pŒverkar. Detta mšte Šr ett socialt samspel, men den professionelle, i det hŠr fallet vŒrdpersonalen, har ett mycket stort inflytande och ansvar fšr hur mštet kommer att se ut. Mštet kan inte sŠgas vara jŠmstŠllt eftersom den professionelle har en maktposition i fšrhŒllande till den anhšrige. Maktpositionen kan bestŒ i att personalen har mer kontakt med den boende och att den representerar en organisation dŠr myndighetsutšvning kan ske. Den anhšrige kan ocksŒ vara i behov av hjŠlp och stšd frŒn personalen. Denna utgŒngspunkt fšr synsŠttet pŒ bemštande, att mštet Šr šmsesidigt men ŠndŒ inte jŠmstŠllt, kan ses som en paradox. Att tydliggšra denna paradox kan vara en stor hjŠlp fšr bŒde anhšriga och vŒrdpersonal som vill utveckla sitt samarbete. En fšrŠlders ršst:

 

Vi Šr ju pŒ deras omrŒde och de Šr proffs och anger tonen. Det kŠnns sŒ skšnt nŠr de sjŠlva hŠlsar och presenterar sig. Den kontaktperson vŒrt barn har nu tar dessutom aktivt kontakt med oss och det tycker vi Šr jŠttebra.

 

 

€r de anhšriga nšjda med bemštandet?

 

PŒ denna relevanta frŒga finns det egentligen inget bra svar. Men jag vŒgar ŠndŒ pŒstŒ att det finns ett utbrett missnšje bland funktionshindrade och deras anhšriga.

 

Bemštandeutredningen (Lindqvists nia, SOU 1999:2.) har visat att sŒ Šr fallet och detsamma har intervjuerna i denna studie gjort. Missnšjet Šr dock i fšrsta hand riktat mot samhŠllets attityd, som den tar sig uttryck i exempelvis tolkning av lagar. De anhšriga i denna studie uttryckte mindre ofta missnšje med bemštandet frŒn personalen. MŒnga hade utkŠmpat en kamp innan deras barn hade kommit till rŠtt boendeform. VŠl dŠr upplever man att kampen underlŠttats. En anhšrig uttryckte det sŒ hŠr:

 

Nu sedan mitt barn har flyttat till gruppboendet sŒ har det lugnat ner sig lite. Personalen vill ju ofta samma som vi och dŒ Šr vi inte lika ensamma.

 

 

Ett bra bemštande

 

Fšr den anhšrige finns det fyra viktiga fšrvŠntningar pŒ personalen som Šr avgšrande fšr att man skall bedšma bemštandet som positivt. Dessa beršr information, lyssnande, Šrlighet och socialt "god ton". Detta Šr till synes ganska sjŠlvklara fšrvŠntningar som man finner i de flesta relationer, men som i olika relationer och mšten har olika innebšrd. HŠr redovisas innebšrden fšr de anhšriga.

 

Med en bra information menar man inte bara den information som man ger eller fŒr om barnet, utan ocksŒ hur informationen fungerar inom personalgruppen. De anhšriga poŠngterade exempelvis vikten av att man, om man informerar om sitt barn, skall kunna lita pŒ att informationen gŒr fram till alla beršrda.

 

Att lyssna innebŠr fšr de anhšriga inte bara att personalen hšr vad man sŠger, utan ocksŒ att man visar med ord och handling att man har hšrt och att man tar det man hšrt pŒ allvar.

 

€rlighet handlar om att man som anhšrig vŒgar ta upp saker som man inte Šr nšjd med och att personalen šppet sŠger vad de tŠnker. Det innebŠr ocksŒ att man vŒgar tala om saker pŒ ett begripligt sŠtt med ord som alla kan fšrstŒ. Det kan handla om exempelvis sexualitet eller annat som kan upplevas som kŠnsligt.

 

Socialt god ton handlar om exempelvis normal artighet som att hŠlsa och att presentera sig. Till synes sjŠlvklart, men nŠr det inte fungerar sŒ utgšr det en stor kŠlla till fšrtret och osŠkerhet hos de inblandade.

 

Andra viktiga faktorer som de anhšriga beskriver som betydelsefulla fšr kontakten Šr det egna fšrhŒllningssŠttet, den egna fšrmŒgan att "slŠppa" vardagsansvaret och, fšrstŒs, hur deras barn trivs och mŒr.

 

 

VŠgen till en god relation

 

Ett av mŒlen med gruppboendet Šr ju att fšrŠldern skall kunna lŠmna ifrŒn sig vardagsansvaret fšr sitt barn. I den ideala situationen slŠpper fšrŠldern bit fšr bit ansvaret fšr den dagliga omvŒrdnaden, fšr att till sist kŠnna sig helt trygg med att personalen kan ta hand om deras barn. Detta Šr en process som tar tid och som mŒste fŒ ta olika lŒng tid fšr olika boende och deras anhšriga. Processen utvecklas i faser, som underlŠttas eller fšrsvŒras av de inblandades fšrhŒllningssŠtt.

 

 

1. Lyssnandefas

Den anhšriges kunskap i centrum

Den anhšrige har stor kunskap om den vardagliga omsorgen. Den anhšrige har ocksŒ stor kunskap om det egna barnets handikapp och oftast ocksŒ om barnets eventuella diagnos.

Personalen har Œ andra sidan kunskap om diagnosen och handikappet utifrŒn ett formellt kunskapsinhŠmtande och frŒn tidigare erfarenheter, men vet inte sŒ mycket om den aktuella personen. I bšrjan av kontakterna pŒ gruppboendet, bŒde vid inflyttning och vid personalbyten, Šr det mycket viktigt att den anhšriges kunskaper hamnar i centrum.

I denna fšrsta Lyssnandefas skapas kontakten mellan de agerande. I bšrjan av kontakten Šr det framfšrallt den anhšrige som har kunskap om den boende. HŠr Šr det av avgšrande betydelse att personalen visar att man Šr intresserad av, och vill lyssna till, den anhšrige. Detta gšr personalen genom att med ord och handling visa att man fšljer de rŒd och anvisningar som de anhšriga ger. Att aktivt visa intresse i lyssnandet Šr t ex att stŠlla frŒgor och att ta egna kontakter. Den anhšrige fŒr dŒ stora mšjligheter att ge information, bŒde om personen och om dennes sociala nŠtverk.

 

 

2. Tillitsfas

Relationen utvecklas

Genom framfšrallt lyssnande utvecklas relationen mot Tillitsfasen. I denna fas škar informationen frŒn personalen. Personalen berŠttar om vad som hŠnder i vardagen. De visar ocksŒ pŒ olika sŠtt att information som den anhšrige ger gŒr fram till alla beršrda i personalgruppen, samt att information som ges kring den boende delges inom gruppen. Informationen Šr en starkt trygghets- och tillitsskapande faktor.

I denna fas kan den anhšrige bšrja slŠppa delar av vardagsansvaret fšr barnet. Personalen bŒde visar och sŠger aktivt att "vi tar šver" och "vi kan klara detta". Tillit eller trygghet Šr en fšrutsŠttning fšr att anhšriga bŒde ska vilja och vŒga visa osŠkerhet genom att stŠlla frŒgor och ha mod att ifrŒgasŠtta skeendet pŒ gruppboendet. €rlighet och šppenhet kan sŠgas vara en fšrutsŠttning fšr att tillit skall kunna utvecklas. Trygghet kan i detta fall komma frŒn kŠnslan att man har god information och att man Šr "lyssnad pŒ".

 

 

3. FšrŠndringsfas

Tilliten gšr det sedan mšjligt att personalens kunskaper tas tillvara och blir mer centrala. FšrŠndringsfasen tar dŒ vid. Den anhšrige kan mer och mer avlastas vardagsansvaret och kŠnslan av frihet škar fšr denne.

 

------------

 

Vid en inflyttning till gruppboende kan man, i det ideala fallet, se de olika faserna som fšljande pŒ varandra. Men som tidigare nŠmnts Šr det oftast inte en linjŠr utveckling, utan en process med olika faser, dŠr de agerande parterna gŒr ut och in. Processen bšrjar stŠndigt om eftersom personalbyten och andra fšrŠndringar Šr en realitet.

 

 

SjŠlvklart men ŠndŒ inte enkelt

 

Visst Šr det naturliga och ganska sjŠlvklara saker som anhšriga fšrvŠntar sig frŒn personal och som behšvs fšr att ett mšte skall bli positivt. €r man medveten om dem och arbetar aktivt med dem sŒ kan man undvika en hel del oro frŒn de anhšrigas sida och en mŠngd missfšrstŒnd mellan anhšriga och personal.

 

NŠr vŒrdpersonalen lyssnar och aktivt visar intresse har det en avgšrande betydelse fšr samspelets utveckling. I de fall dŒ de anhšriga kŠnde att personalen lyssnade och tog till sig vad han/hon sade, sŒ skapades en god kontakt och šppningar fšr dialog och fšrŠndring. Den professionelle mŒste hŒlla "utkik" efter det som fungerar. Av intervjuerna framgick starkt betydelsen av att undvika att mšta den anhšrige med "negativa" utsagor kring den boende. Man ville hšra dem, men inte mštas av dem som fšrsta kommentar.

 

Personal och anhšriga mŒste mštas pŒ samma abstraktionsnivŒ. Fšr de anhšriga i studien handlade det om att man i samtal anvŠnder ett talsprŒk som bŒda parter fšrstŒr och att man anvŠnder "enkla" ord.

 

Av intervjuerna framkom ocksŒ vikten av att man har en tydlig ansvarsfšrdelning av den vardagliga omvŒrdnaden mellan de anhšriga och personalen. Detta innebŠr att man har gjort šverenskommelser om roller, mŒl och ansvar. En tydlig ansvarsfšrdelning hade stor betydelse fšr de anhšrigas vŠrdering av bemštandet.

 

 

MštesnivŒn

 

I min egen erfarenhet som konsult och handledare har jag ofta hšrt personalgrupper beskriva svŒrigheter i kontakten med anhšriga. Det har dŒ slagit mig att det inte beror pŒ brist pŒ kunskap i personalgruppen eller brist pŒ fšrmŒga att leva sig in i anhšrigrollen. IstŠllet kan det handla om missfšrstŒnd av vad man som personal faktiskt gšr och sŠger.

 

SjŠlvklart finns det mŒnga och komplexa faktorer som pŒverkar samspelet. En sŒdan faktor Šr sjŠlva hŠndelsen att fŒ ett funktionshindrat barn och upplevelserna som fšljer pŒ denna. Andra faktorer som pŒverkar samspelet Šr kunskaper, arbetsmiljš, organisation och ledarskap. Alla dessa Šr betydelsefulla och viktiga faktorer. Men det faktiska mštet och det som hŠnder dŠr i form av ord, gester och handlingar Šr enligt min mening det viktigaste.

 

Fortbildning kring bemštande handlar idag ofta om viktiga, men lite abstrakta Šmnen, som etik och empati. Min studie, liksom som min egen erfarenhet som praktiker, sŠger mig att fortbildning kring bemštande bšr behandla mer "praktiska" bemštandeaspekter, det vill sŠga inrikta sig mot samtalsmetod och teknik med utgŒngspunkt frŒn vŒrdpersonalens egna erfarenheter.

 

Erfarenheterna finns fšr det mesta, men man kan behšva hjŠlp genom fortbildning och handledning fšr att kunna ge dem form. Insikter om denna aspekt av bemštande kan lšsa mŒnga problem och fšrbŠttra mŒnga relationer.

 

 

Samtal om bemštande

 

En anhšriggrupp och en personalgrupp fick frŒgan om vilka rŒd de skulle vilja ge till den som skall bšrja arbeta pŒ ett gruppboende fšr funktionshindrade.

 

MŒnga av de saker man nŠmnde stŠmde vŠl šverens med varandra. Jag tar med dem hŠr som en illustration och som en hjŠlp och ett underlag fšr samtal och dialog kring mštet mellan anhšriga och personal, med fšrhoppning att de skall komma till nytta

 

 

 

 

SΠskapar vi ett bra samarbete

mellan personal och fšrŠldrar!

 

RŒd till dig som Šr ny i arbetet

i en gruppbostad

 

 

Goda rŒd frŒn anhšriga:                      

 

¥ Lyssna pŒ oss och frŒga om vŒrt barn.

 

¥ Fšrsšk komma šverens med oss om de olika rollerna. Var gŒr grŠnsen fšr fšrŠldrarollen och var gŒr personalen in och ersŠtter fšrŠldern?

 

¥ …dmjukhet Šr viktigt. Det fŒr man genom att vara trygg i sin yrkesroll.

 

¥ Vi anhšriga kan. FrŒga oss. Vi Šr experter pŒ vŒra  barn. SŒ smŒningom Šndras det lite och vi kan dŒ ta in vad personalen sŠger.

 

¥ Fšrsšk att ha en positiv attityd.

                     

 

Goda rŒd frŒn erfaren personal:         

 

¥ Presentera dig, sŠg hej och ta i hand nŠr Du trŠffar anhšriga.

 

¥ Hoppa inte fram och sŠg en massa negativa saker nŠr den anhšrige kommer. Det befrŠmjar inte kontakten.

 

¥ UpptrŠd lugnt.

 

¥ Ge den anhšrige tid, Šven om Du tycker att Du inte  har tid.

 

¥ HŒll kontakten aktivt. Ring ibland och berŠtta om saker Šven om den anhšrige inte sjŠlv hšr av sig.

 

¥ Se helheten, hela nŠtverket och hela situationen runt den boende.

 

 

 

Eva LinŽr Šr socionom och har tidigare arbetat med socialt arbete och med psykosocial arbetsmiljš. Sedan 1997 Šr hon fristŒende konsult och arbetar med utbildning, utveckling och handledning i arbetslivet.

 

"Artikeln bygger pŒ min magisteruppsats i Šmnet Socialt arbete", berŠttar Eva LinŽr. "Valet att fšrsška beskriva, och anta, den anhšriges perspektiv gjorde jag utifrŒn att jag i mitt arbete ofta sett hur missfšrstŒnd fŠrgat samspelet mellan anhšriga och personal. Jag ville alltsŒ fšrdjupa mig i den den anhšriges syn pŒ vad som Šr viktigt fšr ett bra mšte. €mnesvalet pŒverkades av att jag vid den tidsperioden hade fullt uppmed att vara anhšrig till mina egna Œldrade fšrŠldrar."