Det Šr viktigt med handledning

 

 

Av Susanne Larsson, pedagog och handledare, SšdertŠlje.

 

Genom handledning kan man fŒ syn pŒ de behov som bŒde personal och omsorgstagare har, de insatser som krŠvs och de pedagogiska utmaningar uppdraget innebŠr.

 

 

Omsorgsarbetet Šr en spŠnnande och viktig vŠrld full av utmaningar dŠr mŒnga stordŒd utfšrs dagligen! Det Šr ocksŒ en tuff  vŠrld dŠr personer med funktionshinder, deras anhšriga och  de verksamma sliter hŒrt fšr att skapa fšrutsŠttningar fšr utveckling och vŠrdighet.

Hur vŠl vi ordnar omsorgen om mŠnniskor som behšver vŒrt stšd Šr ett mŒtt pŒ hur civiliserade vi Šr.

Alla kan vi utvecklas genom stimulans, trygghet och respektfullt bemštande. Vi vet mycket om de processer som startar och lever i grupper och vad personalgrupper behšver fšr att bli vŠlmŒende och hšgfungerande. Handledning Šr en av fšrutsŠttningarna fšr att en god professionell nivŒ skall utvecklas och upprŠtthŒllas i organisationen.

 

 

Vad Šr handledning?

 

Jag vill bidra till att ška kunskapen inte bara om handledningens vŠrde utan Šven om vad handledning innebŠr. Fšr ju mer man vet om handledningen, desto bŠttre kan man utnyttja den. Det Šr inte ovanligt idag, dŒ mŒnga inom omsorgen saknar adekvat utbildning och erfarenhet, att man inte riktigt vet vad man kan anvŠnda handledare och handledning till.

Synen pŒ personalens uppdrag och yrkesroll behšver utvecklas bŒde i fšrvaltning och bland verksamma. Den helhetssyn som utmŠrker omsorgen Šr en styrka. Denna helhetssyn kan utvecklas och kompletteras med ett pedagogiskt fšrhŒllnings- och arbetssŠtt med hjŠlp av bra handledning.

Det Šr viktigt att vi erkŠnner att modern omsorg ocksŒ innefattar kunskaper av pedagogisk karaktŠr.

Omsorgsverksamheten har fšrŠndrats sŒvŠl till form som innehŒll. Yrkesrollen handlar idag mer om att ge stšd Šn om att ta om hand. DŒ Šr handledning viktigare Šn nŒgonsin. Handledning fšr personal i verksamheter fšr funktionshindrade kan beskrivas som en pŒfyllnings-, avlastnings- och utvecklingsmetod.

 

 

Grupphandledning

 

Vid grupphandledning kommer handledaren utifrŒn och trŠffar personalgruppen kontinuerligt šver tid. Man kan vŠlja mellan att ha fokus pŒ personalgruppens samarbetsformer och grupprocesser  eller pŒ omsorgstagaren och det praktiska arbetet runt honom/henne.

MŒnga arbetar parallellt med frŒgor som ršr personal och omsorgstagare. De hŠvdar att det inte gŒr att hŒlla isŠr de olika inriktningarna utan att de till och med bšr hšra ihop. Ett syfte med handledning Šr att ška gruppens kunskaper. Kunskap genererar bra fšrhŒllningssŠtt och detta gagnar i lŠngden inte bara omsorgstagaren utan Šven arbetsgivaren som dŠrigenom kan bli ansvarig fšr fungerande och vŠlmŒende organisationer. Jag Šr en av dem  som ser adekvat handledning fšr verksamma inom omsorg som en garant fšr utveckling och upprŠtthŒllande av empati fšr omsorgstagaren.

En av de handledare jag intervjuat beskriver handledning som nŒgot som utvecklas i tre steg;

 

1.                   Problemet formuleras,

2.                   teorin "lŠggs pŒ" och

3.                   sŒ fšrsšker man hitta lšsningar.

 

Detta kan fungera som en slags grovskiss eller inledning. I det "finstilta" kommer allt som handlar om processer, kŠnslor, lŠrande, mod, den tysta kunskapen och viljan att utveckla.

 

 

NŒgra exempel

 

En personalgrupp som jag arbetat tillsammans med valde att arbeta med metodinriktad handledning fšr att komma igŒng med det praktiska arbetet. Personalgruppen arbetade aktivt fšr att fŒ en gemensam praktisk plattform. Det blev en positiv spiral dŠr man bšrjade kŠnna stolthet šver det man gjorde.

En annan grupp, som arbetade med kraftigt utagerande och sjŠlvskadande  personer, valde att anvŠnda handledningen fšr att stŠrka ny personal. Den "gamla" personalen šnskade bekrŠftelse och stšd i att skola in ny och mindre erfaren personal. De uttryckte en rŠdsla fšr att de nya inte skulle orka med belastningen. De hade upplevt hur den nya personalen blivit utsatta fšr vŒld och hot om vŒld och inte kunnat hantera situationen.

I handledningen arbetade vi med att synliggšra de backupsystem som fanns. Vi pratade om vikten av att uttrycka hur man ville ha hjŠlp i oroliga situationer och kom bl a fram till att man behšvde mer  kunskap om autism, Œngest, projektioner och utagerande/sjŠlvskadande  beteende. Ett švergripande behov fšr alla var att fŒ hjŠlp att hŠrbŠrgera, dvs att kunna ta emot och bŠra de kŠnslor av t ex sorg och ilska, som riktades mot personalen.

 

 

Varfšr just i arbetet

med funktionshindrade?

 

Det finns mŒnga skŠl till att handledning behšvs.

Att det fšrekommer en hel del ensamarbete Šr ett. €ven om man Šr fler i "huset" kan man vara ensam med omsorgstagaren.

Det Šr ocksŒ sŒ att mycket av den kunskap som finns Šr sŒ kallad fšrtrogenhetskunskap. I handledning kan man ses, reflektera och utveckla ett yrkessprŒk och en gemensam kunskapsgrund. Denna gemensamma process kan dokumenteras och ge ny information.

Det visar sig gŒng pŒ gŒng att Šven om metoder Šr viktiga och enstaka personer kan utrŠtta storverk i perioder, krŠvs det att hela personalgruppen "drar Œt samma hŒll", fšr att utveckling skall komma till stŒnd och bli bestŠndig. Idag Šr det sŒ att en mycket liten del av personalens arbetstid Šr tid  dŒ man inte direkt Šr till fšr omsorgstagaren. Man har mindre tid fšr egen och gemensam reflektion och fŠrre chanser att bli speglad av andra.

Handledning ersŠtter inte konferens- och kontaktmannatid men kan vara ett forum i vilket man kan ses fšr att hinna prata om det man gšr.

 

 

Tabubelagda situationer

 

Som personal kan man genom handledning fŒ stšd och hjŠlp med att hantera de ibland tabubelagda situationer som man ser och hjŠlper omsorgstagaren i. Exempel pŒ sŒdana Šr hygiensituationer, situationer dŒ omsorgstagaren fŒr starka kŠnslomŠssiga utbrott och skadar sig sjŠlv eller andra och dŒ man kan kŠnna att man som personal inte riktigt hŒller det professionella mŒttet.

En svensk forskare har i en stor undersškning visat att, i motsats till vad man kan tro, vŒrdbitrŠden hade sŠmst tillgŒng till sin empati. Detta fšrklarades med att de arbetade nŠra och under lŒng tid med omsorgstagarna och att tyngden i detta gjorde att kŠnslomŠssig avstŠngning blev ett fšrsvar fšr att orka. Till detta kan direkta paralleller dras till arbete med funktionshindrade. Den som bŠr mycket, och det gšr man i arbete med mŠnniskor med stora behov, mŒste ibland bli buren.

Arbete i omsorg innebŠr mycket emottagande och bŠrande av kŠnslomŠssigt material som personalen i sin tur mŒste fŒ hjŠlp att bŠra och "lŠgga ifrŒn sig" nŒgonstans. Gruppen, handledningstillfŠllet och handledaren kan fylla en sŒdan funktion.

 

 

Yrkesroll i fšrŠndring

 

Omsorgen har genomgŒtt stora fšrŠndringar. Mycket har hŠnt och hŠnder med yrkesrollen och uppdraget.

Handledning kan fylla en stor funktion nŠr utveckling och fšrŠndring skall Œstadkommas. Man kan arbeta aktivt med att synliggšra deltagarnas fšrestŠllningar om det som skall ske och ge alla mšjlighet att sŠtta ord pŒ eventuell oro och att fŒ tŠnka konstruktivt tillsammans med nŒgon som kommer utifrŒn.

En annan infallsvinkel Šr att det Šr svŒrt att rekrytera samt behŒlla befintlig personal. Intressant Šr att man bland de chefer jag intervjuat till stor del ansŒg att erbjudande om handledning inte spelade nŒgon roll vid rekrytering. Det tyckte dŠremot de verksamma som svarat pŒ en enkŠtundersškning jag gjort! Jag har sjŠlv under de senaste Œren erfarit hur de verksamheter som har handledning ocksŒ har hšgre status, lŠgre personalomsŠttning och lŠttare att rekrytera ny personal.

 

 

UtvŠrdering

 

Det gŒr att dra paralleller mellan utvŠrdering och handledning. UtvŠrderingar gšrs, i bŠsta fall, fšr att stŠmma av verksamheten och fŒ underlag fšr att bibehŒlla och hšja kvalitŽn. Handledning ger kontinuerligt och naturligt tillfŠlle till avstŠmning och kan pŒ sŒ sŠtt fungera som ett instrument fšr kvalitetssŠkring.

 

 

Fortbildning

 

Handledning innebŠr fortbildning. BŒde handledare och chefer som intervjuats och verksamma som svarat pŒ enkŠter ser i stor utstrŠckning handledning som ett lŠrande och att den har ett kunskapshšjande syfte.

Det geniala med handledning Šr att hela personalgrupper fŒr samma "kurs". BŒde ifrŒga om inriktning pŒ arbetet och kunskaper om det. NŠr jag sjŠlv kontaktas fšr handledningsuppdrag Šr en vanlig anledning att man šnskar ška kunskapen i arbetslaget och/eller skapa fšrutsŠttningar fšr att fŒ en jŠmn kunskapsnivŒ.

 

                                                                                       ¥

 

Generellt kan sŠgas att det arbete som gšrs tillsammans med och fšr personer med funktionshinder behšver uppmŠrksammas mer. Handledning Šr ett sŠtt att fŒ syn pŒ de behov som bŒde personal och omsorgstagare har, de insatser som krŠvs och de pedagogiska utmaningar uppdraget innebŠr.