Artikel ur Intra 395.

 

 

 

Brustna relationer

 

"Om jag bšrjar tycka om nŒgon sŒ slutar de", sa en man med lindrig utvecklingsstšrning till Veronica Svensson. Hon skriver om vad personal bšr tŠnka pŒ nŠr de slutar.

Veronica Svensson arbetar som habiliteringsassistent pŒ ett serviceboende i Gšteborg. Artikeln baserar sig pŒ en studie "Brustna relationer - En studie av lindrigt utvecklingsstšrdas upplevelser av separation" som Veronica gjorde under en pŒbyggnadsutbildning i Social omsorg pŒ VŒrdhšgskolan i Gšteborg.

 

 

 

 

Ni ska inte tro att ni bara kan sluta!

 

 

Av Veronica Svensson

 

 

Elisabeth Broberg, som sjŠlv Šr utvecklingsstšrd, vŠnde sig vid ett fšredrag hon hšll, till den personal som arbetar inom omsorgerna:

"Ni ska inte tro att ni bara kan sluta! Ni mŒste tŠnka pŒ oss ocksŒ! Kom och hŠlsa pŒ oss! Fšrsvinn inte bara!"

 

 

 

 

Hennes ord gjorde ett starkt intryck pŒ mig. SjŠlv har jag i mitt yrkesarbete med utvecklingsstšrda personer upplevt att separationer frŒn personal Šr nŒgot som man inte pratar om. NŠr jag senare gick igenom  utbildningen i social omsorg pŒ VŒrdhšgskolan i Gšteborg fick jag tillfŠlle att undersška vad som hŠnde med vuxna, lindrigt utvecklingsstšrda vid en separation frŒn personal. Jag bšrjade med att intervjua nŒgra utvecklingsstšrda och nŒgra fšrestŒndare pŒ gruppbostŠder:

 

 

"Vad har jag gjort fšr fel?"

 

PŠr. 36 Œr. Flyttade hemifrŒn nŠr han var 14 Œr. Har bott pŒ elevhem och 14 olika gruppbostŠder. Bor nu i egen lŠgenhet dŠr han fŒr hjŠlp av personal.

 

"Mamma orkade inte med mig. Det var dŠrfšr jag fick flytta. Jag blev arg och slog sšnder ytterdšrren i mammas lŠgenhet. Jag kŠnde mig utanfšr. FšrŠldrarna betyder mest i livet"

"Det Šr svŒrt nŠr personal slutar och inte sŠger till. SŒ kommer det nya och nya. Det blir otroligt jobbigt fšr mig! Jag har upplevt sŒ mŒnga olika personal. Varfšr slutar dom?"

"Hon hjŠlpte mig mycket. Jag behšvde aldrig be henne om saker, fšr hon visste vad hon skulle gšra. Hon visste vad jag klarade av och hjŠlpte mig med det som jag inte kunde. Hon berŠttade inte att hon skulle sluta. Det fick jag reda pŒ av fšrestŒndaren. Det Šr alltid sŒ. De bara slutar och det kŠnns jobbigt. Jag kŠnde trygghet med henne! Nu fŒr jag bšrja om frŒn bšrjan igen. Jag kŠnner mig ledsen och funderar šver det som hŠnder, fšr det Šr otroligt svŒrt. Varfšr slutar hon? Tycker hon inte att arbetet Šr roligt? Vad har jag gjort fšr fel? Har jag gjort nŒgot galet?"

"Jag vŒgar inte šppna mig fšr ny personal, dŠrfšr att det kŠnns jobbigt att bšrja om frŒn bšrjan igen. Jag Šr rŠdd fšr att personalen ska sluta tvŠrt."

 

 

"Det skiter jag i"

 

HŒkan. 55 Œr. Flyttade hemifrŒn efter grundskolan. Har bott pŒ olika institutioner. Bor nu tillsammans med en annan man i en lŠgenhet pŒ tre rum och kšk. BŒda fšrŠldrarna Šr dšda.

 

"Skall jag berŠtta mitt livs historia? Nej, den vill jag inte ta om igen. Den Šr sŒ trŒkig. Usch, usch, jag lŠngtade efter och tŠnkte pŒ mamma och pappa. Jag ville att de skulle komma och hŠlsa pŒ mig, men de kom bara en gŒng. Jag har inte sett dem sedan dess och nu Šr de dšda."

"Jag Šr inte rŠdd fšr att personalen skall sluta. Det spelar ingen roll. De fŒr gŠrna sluta. Det skiter jag i."

"Det kŠnns jobbigt nŠr nŒgon man tycker om, slutar, men jag kommer inte ihŒg tankarna. Jag kan prata med fšrestŒndaren om nŒgot kŠnns jobbigt. Nu orkar jag inte prata mer. Du fŒr ursŠkta mig."

 

 

"Och jag fŒr inte reda pŒ varfšr"

 

Lisa. 26 Œr. Flyttade till elevhem som tonŒring. Har sedan dess flyttat tre gŒnger. Bor nu i egen lŠgenhet, som tillhšr en gruppbostad.

 

"Jag hade en kontaktman som var min bŠsta vŠn. Det Šr lite synd, att hon inte kommer lŠngre. Hon bara lade av. Det var Šnna synd faktiskt. Jag grŠt hŠromdagen, fšr att jag tŠnkte pŒ henne. Sedan trŠffade jag henne ute, och dŒ var hon kontaktman fšr nŒgon annan! Det kŠndes jobbigt. Varfšr var hon det inte hos mig lŠngre?"

"NŠr personal slutade pŒ elevhemmet, sŒ mŒdde jag jŠttedŒligt och tyckte att det var jŠttejobbigt. Jag tŠnkte: Skall ni sluta? Och jag fŒr inte reda pŒ varfšr! Idag kŠnns det bŠttre fšr det Šr samma personal och det Šr skšnt!"

 

 

"Om jag bšrjar tycka om nŒgon sŒ slutar de"

 

Klaes. 46 Œr. Bor i egen lŠgenhet med personalstšd.

 

"Jag Šr rŠdd att en viss kille i personalen ska sluta. Han ser mig som en normal mŠnniska. De andra ser mig som en sjukdom."

"Om jag bšrjar tycka om nŒgon sŒ slutar de."

 

 

"Tala om det nŒgra dagar innan"

 

Stina. 45 Œr. Har bott pŒ barnhem och olika institutioner. Bor nu i egen lŠgenhet med personalstšd.

 

"Barnhemmet tyckte jag inte om. De tvingade mig att Šta upp min mat nŠr jag var mŠtt. De lŒste in mig om jag hade varit stygg. Jag bŒde grŠt och var arg! FšrestŒndaren slog folk med galgen. Hon var vŠldigt strŠng och elak. Men det fanns en tant som var snŠll. Jag fick blommor och fem kronor av henne, nŠr jag konfirmerade mig. Men hon gick i pension. Det kŠndes hemskt. Jag mŒdde dŒligt och kŠnde mig ledsen men jag kommer inte ihŒg om jag grŠt."

"Om nŒgon slutar ska fšrestŒndaren tala om det nŒgra dagar innan. Personen skall ocksŒ tala om var hon eller han skall bšrja att arbeta. Det kan vara roligt om personalen kommer och hŠlsar pŒ."

 

 

Varje separation - en pŒminnelse

 

Gemensamt fšr samtliga av de intervjuade utvecklingsstšrda Šr att de har separerats ofrivilligt frŒn sina fšrŠldrar. Detta har prŠglat deras sŠtt att senare i livet skapa relationer till andra mŠnniskor. Fšr dem blir varje separation en ny pŒminnelse om separationen frŒn fšrŠldrarna. Ibland Šr det ocksŒ sŒ att personalen fŒr ta šver delar av fšrŠldrarnas roller, vilket gšr separationer extra smŠrtsamma.

 

Ofta har de trŠngt undan sina kŠnslor frŒn barndomen till det undermedvetna, vilket gšr att det blir svŒrt fšr dem att mšta dessa kŠnslor nŠr de trŠnger upp till ytan. KŠnslor av att inte ha dugt, av att ha blivit en fšr stor belastning fšr fšrŠldrarna, gšr sig pŒminda. Ett sŠtt att skydda sig mot dessa kŠnslor Šr att fšrtrŠnga dem, eller som en av intervjupersonerna sa: "Fy fan, vad jobbigt. Jag fŒr minnesfšrlust." RŠdslan fšr att bli sviken Šr ocksŒ genomgŒende i intervjuerna: "Om jag bšrjar tycka om nŒgon, sŒ slutar de."

 

 

Brustna relationer

 

Ute pŒ "fŠltet" diskuteras det mycket om vikten av att bevara de utvecklingsstšrdas integritet, men nŠstan inget om hur vi ska handskas med separationerna.

 

Fšrst vill vi att den utvecklingsstšrde ska berŠtta sitt livs historia fšr oss. Sedan ska de anpassa sig efter vŒra riktlinjer och beteendemšnster. NŠr en tid har gŒtt och personal och utvecklingsstšrda har blivit samspelta, fšrsvinner ofta personalen ur deras liv. Som personal tycker man att man lŠrt sig sŒ mycket. Fšr de utvecklingsstšrda mŒste livet gŒ vidare. Ett liv dŠr de Šr beroende av personal. Efter en separation mŒste de bygga en ny relation till annan personal, som i sin tur vill ha reda pŒ omsorgstagarens fšrflutna.

 

€r inte detta oetiskt av oss? Vi som sŠger oss vara sŒ duktiga pŒ etik och moral! Stšd fšr detta fŒr jag av en av de intervjuade fšrestŒndarna:

 

"Helst av allt vill jag att personalen Šr anstŠlld minst tvŒ Œr pŒ ett kontrakt. Den som  slutar fŒr sjŠlv berŠtta det fšr den boende och ocksŒ tala om varfšr. Det Šr viktigt att tala om det sŒ fort man vet att personen skall sluta. Det som kŠnns svŒrt Šr att det blir ett nytt testande. Det Šr inte bara en separation. Det Šr bšrjan till en ny relation, som ska byggas upp med den nya personalen, och det Šr en lŒng process."

 

Gunborg Blomdahl Frej uttrycker i sin avhandling fšljande: "Om man vidršr en annan mŠnniska pŒ ett sŒdant sŠtt att hon upplever sig sšnderdelad, har man inte vŠrnat om hennes integritet. Och utan respekt fšr en persons integritet uppstŒr ingen šmsesidig relation och ingen fšrŠndringsprocess mot helhet".

 

 

En god relation kan raseras

 

Vi mŒste utgŒ frŒn hur verkligheten ser ut. Det Šr orimligt att tro att man som personal ska stanna pŒ ett arbete ett helt yrkesverksamt liv. Det Šr ocksŒ orealistiskt att exakt veta hur lŠnge man skall stanna. Vad man bšr tŠnka pŒ Šr hur man gŒr in i en relation med den utvecklingsstšrde och vad man vill uppnŒ med relationen. Det allra viktigaste Šr dock att fundera šver hur vi, den dag vi slutar, ska separera frŒn omsorgstagarna. En god relation kan enligt min mening totalt raseras om det blir en dŒlig separation. PŒ samma sŠtt kan en sŠmre relation vŠxa om separationen blir bra.

 

 

Vill jag bekrŠfta mig sjŠlv?

 

Det finns nŒgra frŒgor som man bšr stŠlla sig innan man gŒr in i ett arbete som bygger pŒ nŠra relationer med andra mŠnniskor, vilka befinner sig i beroendestŠllning:

 

- Varfšr vill jag utfšra ett arbete som bygger pŒ nŠra relationer med andra mŠnniskor?

 

- Gšr jag det fšr att tillfredsstŠlla mina egna behov eller Šr det omsorgstagarens behov som styr?

 

- Vill jag bekrŠfta mig sjŠlv genom att kŠnna mig omtyckt och behšvd?

 

Det Šr alltsŒ lika nšdvŠndigt att ha klart fšr sig hur och varfšr man gŒr in i en relation som det Šr att avsluta den pŒ ett bra sŠtt. I bŒda fallen kan man ha stor hjŠlp av handledning som ett instrument fšr personalen att skapa en bra balans mellan nŠrhet och distans till de personer som man arbetar med.

 

Det vore ocksŒ en fšrdel om personalen hade en skyldighet att fšlja upp separationen efter det att arbetet Šr avslutat. €r det en utopi att detta skulle kunna ingŒ som ett krav vid anstŠllningens bšrjan? Att det med andra ord skulle kunna ingŒ i de rutiner och regler som man arbetar efter?

 

 

Vikten av att avsluta en relation

 

"Partir, cst mourir un peu", sŠger fransmannen. Att skiljas Šr att dš en smula. NŠr det gŠller att avsluta en relation uttalar Crafoord fšljande: "Alla relationer har en bšrjan, en mitt och ett slut. Det Šr viktigt att skilja mellan att avbryta och att avsluta".

 

MŒnga kanske undviker avskeden pŒ grund av att sorgen Šr sŒ stark, men sorgen Šr en naturlig och viktig del av avslutningen. En omsorgstagare kan exempelvis ha en stark benŠgenhet att fšrneka betydelsen av avslutningen, eller helt avvŠrja den. "StŠndiga separationer kanske Šr ett tema i hans liv. IstŠllet fšr att stanna kvar och avsluta en relation har han alltid kŠnt sig tvungen att smita, att sticka, att fšrsvinna. Ofta Šr det ocksŒ sŒ att han har blivit lŠmnad. Han har švergivits, lurats och blivit besviken. DŠrfšr Šr det viktigt att som personal vara noga med att avsluta fšr att dŠrmed representera nŒgot annat Šn ett nytt svek" (Crafoord, Utvecklande fšrtrolighet Natur och Kultur 1991).