Artikel i Intra 3/1996.

 

 

 

 

 

K v a l i t e t

 

i gruppbostad

och daglig verksamhet

 

 

Av Owe AnbŠcken, Marianne Johansson

och Mathias Brandin Beltramo.

 

 

 

 

Att utveckla kvaliteten i omsorgerna har varit en medveten och systematisk process Šnda sedan 50-talet, dŒ de ekonomiska fšrutsŠttningarna Šntligen gavs i vŒrt land. Nu tycks vi ha nŒtt en platŒ vad gŠller resurserna, som tvingar oss till att mer Šn tidigare utveckla kvalitet och kompetens inom befintliga ekonomiska ramar. Eller helst minska utgifterna. Det kan faktiskt bli ett resultat av škad kompetens!

 

 

SkŠlen fšr att mŠta och utveckla en god kvalitet Šr mŒnga. HŠr ska bara nŒgra mer švergripande sŒdana framhŒllas.

 

¥ Det stŠlls stšrre krav pŒ att man inom en verksamhet skall uppnŒ faststŠllda mŒl.

 

¥ De enheter som utfšr omsorgsarbetet mŒste kunna redovisa resultat och kvalitet till bestŠllarna (politiska nŠmnder).

 

¥ Kvalitet och mŠtning av kvalitet Šr konkurrensmedel mellan enheterna bŒde inom offentlig och privat verksamhet.

 

 

Vad Šr en god omsorg?

 

Vi formulerade nio kriterier fšr En God Omsorg:

 

1. Att min bostad Šr ett sŒdant hem jag behšver.

 

2. Att jag har stimulerande aktiviteter.

 

3. Att jag har de sociala kontakter jag vill ha.

 

4. Att jag blir fšrstŒdd.

 

5. Att min vilja respekteras.

 

6. Att jag kan kŠnna mig trygg.

 

7. Att grŠnsen fšr mitt funktionshinder Šr tydligt fšr personalen.

 

8. Att jag har de hjŠlpmedel jag behšver.

 

9. Att jag har tillgŒng till mina ekonomiska resurser.

 

Varje kriterium konkretiserades i flera underrubriker som fungerade som "arbetsredskap" nŠr vi samlade kunskaper om verksamheten.

 

UtgŒngspunkten i allt fšrŠndringsarbete mŒste vara en tydlig beskrivning av hur verksamheten fungerar idag pŒ olika nivŒer i organisationen. DŠrfšr valde vi ut hela enheter. Samtliga beršrda chefer pŒ alla nivŒer i organisationen ingick i arbetet.

 

 

Metod

 

Vi valde att anvŠnda flera kompletterande metoder fšr datainsamlingen: enkŠt, samtal och observation. PŒ varje enhet fanns vi med i verksamheten under 3 - 4 veckor. Under den tiden varvade vi samtal och observation. Naturligtvis finns det bŒde fšr- och nackdelar med detta tillvŠgagŒngssŠtt, men vi bedšmer ŠndŒ att fšrdelarna švervŠger.

 

Fšrdelarna Šr:

 

…kad medvetenhet om verksamheten hos alla beršrda.

 

FšrŠndringsarbetet pŒbšrjas genast.

 

Metoden krŠver inte aktivt deltagande av den utvecklingsstšrde - kan dŠrfšr Šven anvŠndas i verksamhet fšr gravt utvecklingsstšrda.

 

Synliggšr bŒde fšrutsŠttningar och hinder i vardagsarbetet.

 

Ger ett sŠkert underlag fšr fšrŠndringsŒtgŠrder.

 

Nackdelarna Šr:

 

TidskrŠvande och dŠrmed ocksŒ dyrt.

 

StŠller stora krav pŒ lyhšrdhet och respekt hos "genomfšrarna".

 

Trots ingŒende information om syftet med arbetet upplevs det av personalen till en bšrjan negativt - de kŠnde sig kontrollerade.

 

TyvŠrr finns inte hŠr utrymme fšr att mera i detalj beskriva hur vi gick tillvŠga.

 

Varje enhet fick sin rapport om den egna verksamheten, men de resultat som presenteras hŠr Šr generella, d v s de har framkommit pŒ flera enheter och visar inom vilka omrŒden som det finns svŒrigheter. VŒra resultat presenteras hŠr med hŠnsyn till fyra omrŒden:

 

 

1. Struktur

 

Strukturella fšrutsŠttningar och hinder yttrar sig bla pŒ fšljande sŠtt:

 

¥ Lokalernas utformning pŒverkar fšrutsŠttningarna fšr arbetet med varje individ, t ex saknar de utvecklingsstšrda i flera gruppbostŠder egna kokmšjligheter, egen toalett, egen telefon. De gemensamma utrymmena skapar smŒ fšrutsŠttningar fšr omsorgstagaren att klara en syssla eller ett arbetsmoment pŒ egen hand. Om en omsorgstagare av dessa skŠl inte klarar av ett moment, sŒ blir det en personaluppgift.

 

¥ Personalen behŠrskar de gemensamma utrymmena, bedšmer och beslutar i olika frŒgor och blir ocksŒ till alltfšr stor del utfšrare av praktiska sysslor.

 

¥ Personalutrymmet, som oftast Šr kombinerat med jourrum, saknar kokmšjligheter. Omsorgstagarnas gemensamma kšk anvŠnds dŠrfšr som personalkšk.

 

¥ Planeringen infšr flyttningar till nya lokaler brister. FšrhŒllningssŠtt och arbetsmetoder šverlever flyttningar, trots att fšrŠndrade lokalfšrhŒllanden innebŠr en god fšrutsŠttning fšr fšrŠndringar.

 

¥ Schemats utformning pŒverkar pŒ ett mycket tydligt sŠtt mšjligheterna fšr omsorgstagaren att vŠlja vem han eller hon vill ha hjŠlp av, vilka aktiviteter omsorgstagaren har mšjlighet att delta i eller utfšra och nŠr detta ska ske.

 

¥ GruppsammansŠttningen Šr en faktor som pŒverkar bŒde omsorgstagarnas situation och personalens arbetssituation. En felaktig gruppsammansŠttning skapar otrivsel och konflikter omsorgsta-garna emellan. DŒ gruppsammansŠttningen inte fungerar, samtidigt som lokalfšrhŒllandena och schemastrukturen i ringa grad tillŒter individuellt arbete, inriktar sig personalen pŒ att lšsa de mest akuta problemen.

 

¥ I personalgruppen utses ofta en kontaktman som ska mŒna lite extra om "sin" omsorgstagare. Detta utgšr en viktig del i verksamheten. Som en av omsorgstagarens fšretrŠdare bŒde inŒt, gentemot verksamheten och utŒt, gentemot anhšriga, gode mŠn etc, Šr det viktigt att kontaktpersonen utses efter omsorgstagarens eget val. SŒ gšrs dock inte alltid, utan uppdraget fšljer oftast med en schemarad.

 

¥ Rutiner och tillvŠgagŒngssŠtt vid šverrapportering mellan enheter Šr till mycket stor del beroende av personalens egna idŽer om vilken information som ska efterfrŒgas/ges.

 

¥ Den dokumentation som fšrs Šr i hšg grad personligt knuten till den enskilde omsorgstagaren. SŒ gott som ingen dokumentation fšrs šver vilka krav som omsorgstagarens totala situation stŠller pŒ verksamheten och hur verksamheten arbetar fšr att kunna tillgodose dessa.

 

¥ De olika strukturella problemen samverkar sŒledes till att minska mšjligheterna fšr varje enskild omsorgstagare att fŒ det stšd och den hjŠlp som just han behšver fšr att utvecklas vidare.

 

 

2. Kultur

 

Omsorgskulturens fšrutsŠttningar och hinder yttrar sig bl a pŒ fšljande sŠtt:

 

¥ Kollektiva normer och vŠrderingar gŒr ofta fšre individuella šnskemŒl.

 

¥ RŠttvisefrŒgor styr aktivitetsmšjligheter och verksamhetsinnehŒll, d v s lika fšr alla.

 

¥ Restriktioner anvŠnds som metod. DŒ kravet pŒ individuella fšrŠndringar hos omsorgstagaren inte uppfylls, anvŠnds restriktioner ofta som arbetsmetod snarare Šn att situationen fšrŠndras eller anpassas efter individens behov och fšrutsŠttningar.

 

¥ Det sŠtt pŒ vilken boendeverksamheterna byggts upp (lokalfšrhŒllanden etc) har pŒverkat den kultur som utvecklats i personalgrupperna. Tonvikten pŒ kollektivet och avsaknaden av individuella anpassningar utvecklar boendeverksamheten till att bli en ren serviceverksamhet.

 

¥ Metodiska fšrslag och idŽer faller bort redan i diskussionsskedet. Ofta pŒ grund av att personal tror sig veta vilka effekterna blir. Personalens kunskap hindrar i detta fall den metodiska utvecklingen och konserverar rŒdande fšrhŒllanden.

 

¥ Personal tar šver ansvaret fšr sŒdant som omsorgstagarna sjŠlva skulle ansvara fšr.

 

¥ En vanlig attityd bland personal Šr att anhšriga inte ska lŠgga sig i sin sons eller dotters liv dŒ de nu ska anses vara vuxna och ska frigšra sig frŒn fšrŠldrarna. I samma andetag sŠger dock personalen att de naturligtvis mŒste finnas till hands fšr att hjŠlpa till. Detta leder ibland till att omsorgstagaren hamnar i en svŒr situation. Vem han Šn vŠljer att lyda, fšrŠldrarna eller personalen, sŒ blir det fel.

 

¥ Hos personal finns en rŠdsla att vŒga prova nya arbetssŠtt och metoder ofta med argument att de vill skydda omsorgstagaren frŒn obehagligheter och ošnskade konsekvenser.

 

¥ Normaliseringsprincipen har utvecklats till att fŒ en missriktad och begrŠnsande betydelse fšr den enskilde omsorgstagaren. T ex genom att den utvecklingsstšrde enbart tillŒts gšra sŒdant som personalgruppen anser vara normalt och dessutom pŒ samma sŠtt som alla andra gšr det.

 

¥ Individuella šnskemŒl eller krav frŒn den utvecklingsstšrde ska fšrst "godkŠnnas" i personalgruppen. DŠr rŒder ofta mycket delade meningar om vad som kan tillŒtas eller inte. SŠmjan mellan kollegorna prioriteras ofta hšgre Šn de enskilda šnskemŒlen.

 

¥ Verksamheter byggda pŒ en tydlig ideologisk grund lyckas bŠst med att uppfylla de krav som stŠlls i Kriterierna fšr god omsorg, liksom med att hŒlla en god kontinuitet och att minska omsorgstagarnas personalberoende. Detta gŠller frŠmst om den ideologiska grunden ocksŒ inbegriper metodiskt konkreta tillvŠgagŒngssŠtt.

 

 

3. Kompetens/kunskap

 

Kompetensens/kunskapens fšrutsŠttningar och hinder yttrar sig bl a pŒ fšljande sŠtt:

 

¥ Personal sŠger sig ofta sakna kunskaper om vad begŒvningshandikappet innebŠr, t ex finns det ofta en handskriven matsedel pŒ kylskŒpsdšrren trots att nŠstan ingen av de utvecklingsstšrda kan lŠsa den. €ven den personal som sŠger sig ha kunskaper anser att det fšreligger stora svŒrigheter med att tillŠmpa dem i praktiken och lŒta dessa vara styrande fšr verksamhetens utformning.

 

¥ I verksamheten ligger tonvikten pŒ vad som ska gšras. Diskussionerna behandlar sŠllan hur det ska gŒ till, d v s hur personalen konkret ska arbeta. Detta gšr att eventuella anpassningar av situationen inte heller kommer upp.

 

¥ Avsaknad av kunskap betrŠffande begŒvnings- och kommunikationshjŠlpmedel. Detta gŠller bŒde vilka hjŠlpmedel som finns, var man kan fŒ tag i dem och vikten av dessa fšr att ška den enskildes mšjligheter till eget agerande. Detta leder naturligtvis till att den utvecklingsstšrde mycket sŠllan blir erbjuden ett begŒvningsstšdjande hjŠlpmedel. Det leder ocksŒ till att kommunikationen ofta blir enkelriktad, d v s att det Šr personalen som berŠttar och stŠller frŒgor som kan besvaras med ja eller nej.

 

¥ PŒ de flesta enheterna fšrs inga diskussioner i personalgruppen om begŒvningshandikappet. PersonaltrŠffarnas innehŒll styrs av de vardagliga problem som kommer upp.

 

 

4. Arbetsledning

 

FšrutsŠttningar och hinder fšr chefernas arbete yttrar sig bl a pŒ fšljande sŠtt:

 

¥ Det primŠrkommunala švertagandet av verksamheten har fšr cheferna inneburit svŒrigheter att šverblicka organisationen. De har dŠrmed haft svŒrigheter att hitta kontaktvŠgar i den nya organisationen.

 

¥ Det primŠrkommunala švertagandet har inneburit att cheferna fŒtt nya ansvarsomrŒden. Fšr vissa av dessa saknar de kompetens. De nya ansvarsomrŒdena har inte heller alltid Œtfšljts av nšdvŠndiga befogenheter fšr att kunna fatta beslut.

 

¥ Chefernas gamla arbetsmetod fšr styrning av verksamheten fungerar inte lŠngre lika vŠl som tidigare. FrŠmst med avseende pŒ att det inte finns mšjligheter att vara pŒ plats och handleda personal i den utstrŠckning som ibland krŠvs. Resultatet blir en stressad arbetssituation och bristande styrning.

 

¥ Informationskanalerna och informationsflšdet fungerar vŠl nedŒt i organisationerna. Samma sjŠlvklara kanaler finns inte uppŒt, ekonomiska frŒgor undantagna.

 

¥ Existerande uppfšljningsinstrument/metoder fšr kvalitetssŠkring Šr inte heltŠckande.

 

¥ Kvalitativ information efterfrŒgas i mycket liten utstrŠckning av šverordnade chefer. Inom vissa kommuner gšrs fšrsšk att infoga kvalitetsaspekter i avtalsskrivning. Detta Šr mycket positivt och krŠver fortsatt utveckling.

 

¥ Samtliga chefsnivŒer uttrycker stort fšrtroende fšr sina underordnade och menar att de dŠrfšr inte vill eller behšver genomfšra kontroller, med avseende pŒ hur personalen arbetar. Fšrtroendet i sig Šr ingen garant fšr en god verksamhet och inte nŒgon fungerande metod fšr styrning av verksamheten. Inte heller ger det ett underlag fšr cheferna att fšrŠndra fšrutsŠttningarna fšr verksamheten. Nya metoder behšver utvecklas.

 

¥ Cheferna i flera kommuner uttrycker svŒrigheter betrŠffande bevakning av Šmnesspecifika frŒgor. Forum fšr detta bšr utvecklas, kanske i form av nŠtverk.

 

 

FramtidsfrŒgor fšr omsorgsverksamheten

 

Fšr att hšja kvalitŽn i verksamheten pekar vŒra resultat pŒ att det Šr viktigt att arbeta vidare med fšljande:

 

¥ Vidareutveckling av ett individuellt arbetssŠtt genom fšrbŠttrade fšrutsŠttningar vad gŠller t ex lokalernas utformning, flexiblare schema, noggrannare šverrapportering m m.

 

¥ Kompetensutveckling genom fšrdjupade kunskaper om hur begŒvningshindret pŒverkar vardagen, om hjŠlpmedlens betydelse fšr att kunna minska konsekvenserna av detta fšr den enskilde samt om arbetssŠtt och metoder fšr att i švrigt kunna anpassa och konkretisera situationerna fšr den utvecklingsstšrde.

 

¥ FšrbŠttra styrmedlen fšr cheferna genom att infšra verksamhetsdokumentation och att kontinuerligt efterfrŒga den.

 

 

FšrutsŠttning fšr fšrŠndring

 

Vi tror att man inom varje kommun mŒste intressera sig fšr hur  och varfšr man mŒste utvŠrdera omsorgsverksamheten. UtvŠrdering som inte leder till fšrŠndring kŠnns inte sŠrskilt meningsfull. Grunden fšr fšrŠndringar Šr en škad medvetenhet, hos alla beršrda, om hur verksamheten fungerar idag. Vi har sett att kvalitŽn varierar mycket mellan olika enheter. DŠrfšr bedšmer vi att en noggrann kartlŠggning pŒ den egna arbetsplatsen utgšr en nšdvŠndig fšrutsŠttning. I detta skede tror vi att det behšver vara nŒgon "utifrŒn" som hjŠlper alla beršrda att se vad som gšrs, varfšr det gšrs pŒ just det sŠttet och vad det Šr som egentligen  styr vardagsarbetet.

 

SŒ gott som all personal som vi har pratat med sŠger att de lŠgger upp sitt arbete utifrŒn den enskildes šnskemŒl. Men vi har kunnat visa att det Šr mŒnga fler aspekter som styr, vilket de inte alltid varit medvetna om. Genom att pŒ detta sŠtt ta exempel frŒn den egna verksamheten som utgŒngspunkt, skapas mšjlighet till allas involvering, vilket ocksŒ Šr en fšrutsŠttning fšr att en reell fšrŠndring ska ske.

 

 

 

Marianne Johansson och Mathias Brandin Beltramo har bŒda beteendevetenskapliga studier bakom sig. De har arbetat i mŒnga Œr inom omsorgerna pŒ olika nivŒer. Owe AnbŠcken Šr lŠrare och forskare vid Linkšpings universitet med styrning av hŠlso- och vŠlfŠrdssystemet som inriktning. De har tillsammans skrivit boken Kvalitet i omsorgerna (190 sidor, Liber Utbildning, tel 08-690 93 60).