Artikel i Intra 3/1996.
i gruppbostad
och daglig verksamhet
Av Owe Anbcken, Marianne Johansson
och Mathias Brandin Beltramo.
Att utveckla kvaliteten i omsorgerna har varit en medveten och systematisk process nda sedan 50-talet, d de ekonomiska frutsttningarna ntligen gavs i vrt land. Nu tycks vi ha ntt en plat vad gller resurserna, som tvingar oss till att mer n tidigare utveckla kvalitet och kompetens inom befintliga ekonomiska ramar. Eller helst minska utgifterna. Det kan faktiskt bli ett resultat av kad kompetens!
Sklen fr att mta och utveckla en god kvalitet r mnga. Hr ska bara ngra mer vergripande sdana framhllas.
¥ Det stlls strre krav p att man inom en verksamhet skall uppn faststllda ml.
¥ De enheter som utfr omsorgsarbetet mste kunna redovisa resultat och kvalitet till bestllarna (politiska nmnder).
¥ Kvalitet och mtning av kvalitet r konkurrensmedel mellan enheterna bde inom offentlig och privat verksamhet.
Vad r en god omsorg?
Vi formulerade nio kriterier fr En God Omsorg:
1. Att min bostad r ett sdant hem jag behver.
2. Att jag har stimulerande aktiviteter.
3. Att jag har de sociala kontakter jag vill ha.
4. Att jag blir frstdd.
5. Att min vilja respekteras.
6. Att jag kan knna mig trygg.
7. Att grnsen fr mitt funktionshinder r tydligt fr personalen.
8. Att jag har de hjlpmedel jag behver.
9. Att jag har tillgng till mina ekonomiska resurser.
Varje kriterium konkretiserades i flera underrubriker som fungerade som "arbetsredskap" nr vi samlade kunskaper om verksamheten.
Utgngspunkten i allt frndringsarbete mste vara en tydlig beskrivning av hur verksamheten fungerar idag p olika niver i organisationen. Drfr valde vi ut hela enheter. Samtliga berrda chefer p alla niver i organisationen ingick i arbetet.
Vi valde att anvnda flera kompletterande metoder fr datainsamlingen: enkt, samtal och observation. P varje enhet fanns vi med i verksamheten under 3 - 4 veckor. Under den tiden varvade vi samtal och observation. Naturligtvis finns det bde fr- och nackdelar med detta tillvgagngsstt, men vi bedmer nd att frdelarna vervger.
Frdelarna r:
kad medvetenhet om verksamheten hos alla berrda.
Frndringsarbetet pbrjas genast.
Metoden krver inte aktivt deltagande av den utvecklingsstrde - kan drfr ven anvndas i verksamhet fr gravt utvecklingsstrda.
Synliggr bde frutsttningar och hinder i vardagsarbetet.
Ger ett skert underlag fr frndringstgrder.
Nackdelarna r:
Tidskrvande och drmed ocks dyrt.
Stller stora krav p lyhrdhet och respekt hos "genomfrarna".
Trots ingende information om syftet med arbetet upplevs det av personalen till en brjan negativt - de knde sig kontrollerade.
Tyvrr finns inte hr utrymme fr att mera i detalj beskriva hur vi gick tillvga.
Varje enhet fick sin rapport om den egna verksamheten, men de resultat som presenteras hr r generella, d v s de har framkommit p flera enheter och visar inom vilka omrden som det finns svrigheter. Vra resultat presenteras hr med hnsyn till fyra omrden:
1. Struktur
Strukturella frutsttningar och hinder yttrar sig bla p fljande stt:
¥ Lokalernas utformning pverkar frutsttningarna fr arbetet med varje individ, t ex saknar de utvecklingsstrda i flera gruppbostder egna kokmjligheter, egen toalett, egen telefon. De gemensamma utrymmena skapar sm frutsttningar fr omsorgstagaren att klara en syssla eller ett arbetsmoment p egen hand. Om en omsorgstagare av dessa skl inte klarar av ett moment, s blir det en personaluppgift.
¥ Personalen behrskar de gemensamma utrymmena, bedmer och beslutar i olika frgor och blir ocks till alltfr stor del utfrare av praktiska sysslor.
¥ Personalutrymmet, som oftast r kombinerat med jourrum, saknar kokmjligheter. Omsorgstagarnas gemensamma kk anvnds drfr som personalkk.
¥ Planeringen infr flyttningar till nya lokaler brister. Frhllningsstt och arbetsmetoder verlever flyttningar, trots att frndrade lokalfrhllanden innebr en god frutsttning fr frndringar.
¥ Schemats utformning pverkar p ett mycket tydligt stt mjligheterna fr omsorgstagaren att vlja vem han eller hon vill ha hjlp av, vilka aktiviteter omsorgstagaren har mjlighet att delta i eller utfra och nr detta ska ske.
¥ Gruppsammansttningen r en faktor som pverkar bde omsorgstagarnas situation och personalens arbetssituation. En felaktig gruppsammansttning skapar otrivsel och konflikter omsorgsta-garna emellan. D gruppsammansttningen inte fungerar, samtidigt som lokalfrhllandena och schemastrukturen i ringa grad tillter individuellt arbete, inriktar sig personalen p att lsa de mest akuta problemen.
¥ I personalgruppen utses ofta en kontaktman som ska mna lite extra om "sin" omsorgstagare. Detta utgr en viktig del i verksamheten. Som en av omsorgstagarens fretrdare bde int, gentemot verksamheten och utt, gentemot anhriga, gode mn etc, r det viktigt att kontaktpersonen utses efter omsorgstagarens eget val. S grs dock inte alltid, utan uppdraget fljer oftast med en schemarad.
¥ Rutiner och tillvgagngsstt vid verrapportering mellan enheter r till mycket stor del beroende av personalens egna ider om vilken information som ska efterfrgas/ges.
¥ Den dokumentation som frs r i hg grad personligt knuten till den enskilde omsorgstagaren. S gott som ingen dokumentation frs ver vilka krav som omsorgstagarens totala situation stller p verksamheten och hur verksamheten arbetar fr att kunna tillgodose dessa.
¥ De olika strukturella problemen samverkar sledes till att minska mjligheterna fr varje enskild omsorgstagare att f det std och den hjlp som just han behver fr att utvecklas vidare.
2. Kultur
Omsorgskulturens frutsttningar och hinder yttrar sig bl a p fljande stt:
¥ Kollektiva normer och vrderingar gr ofta fre individuella nskeml.
¥ Rttvisefrgor styr aktivitetsmjligheter och verksamhetsinnehll, d v s lika fr alla.
¥ Restriktioner anvnds som metod. D kravet p individuella frndringar hos omsorgstagaren inte uppfylls, anvnds restriktioner ofta som arbetsmetod snarare n att situationen frndras eller anpassas efter individens behov och frutsttningar.
¥ Det stt p vilken boendeverksamheterna byggts upp (lokalfrhllanden etc) har pverkat den kultur som utvecklats i personalgrupperna. Tonvikten p kollektivet och avsaknaden av individuella anpassningar utvecklar boendeverksamheten till att bli en ren serviceverksamhet.
¥ Metodiska frslag och ider faller bort redan i diskussionsskedet. Ofta p grund av att personal tror sig veta vilka effekterna blir. Personalens kunskap hindrar i detta fall den metodiska utvecklingen och konserverar rdande frhllanden.
¥ Personal tar ver ansvaret fr sdant som omsorgstagarna sjlva skulle ansvara fr.
¥ En vanlig attityd bland personal r att anhriga inte ska lgga sig i sin sons eller dotters liv d de nu ska anses vara vuxna och ska frigra sig frn frldrarna. I samma andetag sger dock personalen att de naturligtvis mste finnas till hands fr att hjlpa till. Detta leder ibland till att omsorgstagaren hamnar i en svr situation. Vem han n vljer att lyda, frldrarna eller personalen, s blir det fel.
¥ Hos personal finns en rdsla att vga prova nya arbetsstt och metoder ofta med argument att de vill skydda omsorgstagaren frn obehagligheter och onskade konsekvenser.
¥ Normaliseringsprincipen har utvecklats till att f en missriktad och begrnsande betydelse fr den enskilde omsorgstagaren. T ex genom att den utvecklingsstrde enbart tillts gra sdant som personalgruppen anser vara normalt och dessutom p samma stt som alla andra gr det.
¥ Individuella nskeml eller krav frn den utvecklingsstrde ska frst "godknnas" i personalgruppen. Dr rder ofta mycket delade meningar om vad som kan tilltas eller inte. Smjan mellan kollegorna prioriteras ofta hgre n de enskilda nskemlen.
¥ Verksamheter byggda p en tydlig ideologisk grund lyckas bst med att uppfylla de krav som stlls i Kriterierna fr god omsorg, liksom med att hlla en god kontinuitet och att minska omsorgstagarnas personalberoende. Detta gller frmst om den ideologiska grunden ocks inbegriper metodiskt konkreta tillvgagngsstt.
3. Kompetens/kunskap
Kompetensens/kunskapens frutsttningar och hinder yttrar sig bl a p fljande stt:
¥ Personal sger sig ofta sakna kunskaper om vad begvningshandikappet innebr, t ex finns det ofta en handskriven matsedel p kylskpsdrren trots att nstan ingen av de utvecklingsstrda kan lsa den. ven den personal som sger sig ha kunskaper anser att det freligger stora svrigheter med att tillmpa dem i praktiken och lta dessa vara styrande fr verksamhetens utformning.
¥ I verksamheten ligger tonvikten p vad som ska gras. Diskussionerna behandlar sllan hur det ska g till, d v s hur personalen konkret ska arbeta. Detta gr att eventuella anpassningar av situationen inte heller kommer upp.
¥ Avsaknad av kunskap betrffande begvnings- och kommunikationshjlpmedel. Detta gller bde vilka hjlpmedel som finns, var man kan f tag i dem och vikten av dessa fr att ka den enskildes mjligheter till eget agerande. Detta leder naturligtvis till att den utvecklingsstrde mycket sllan blir erbjuden ett begvningsstdjande hjlpmedel. Det leder ocks till att kommunikationen ofta blir enkelriktad, d v s att det r personalen som berttar och stller frgor som kan besvaras med ja eller nej.
¥ P de flesta enheterna frs inga diskussioner i personalgruppen om begvningshandikappet. Personaltrffarnas innehll styrs av de vardagliga problem som kommer upp.
4. Arbetsledning
Frutsttningar och hinder fr chefernas arbete yttrar sig bl a p fljande stt:
¥ Det primrkommunala vertagandet av verksamheten har fr cheferna inneburit svrigheter att verblicka organisationen. De har drmed haft svrigheter att hitta kontaktvgar i den nya organisationen.
¥ Det primrkommunala vertagandet har inneburit att cheferna ftt nya ansvarsomrden. Fr vissa av dessa saknar de kompetens. De nya ansvarsomrdena har inte heller alltid tfljts av ndvndiga befogenheter fr att kunna fatta beslut.
¥ Chefernas gamla arbetsmetod fr styrning av verksamheten fungerar inte lngre lika vl som tidigare. Frmst med avseende p att det inte finns mjligheter att vara p plats och handleda personal i den utstrckning som ibland krvs. Resultatet blir en stressad arbetssituation och bristande styrning.
¥ Informationskanalerna och informationsfldet fungerar vl nedt i organisationerna. Samma sjlvklara kanaler finns inte uppt, ekonomiska frgor undantagna.
¥ Existerande uppfljningsinstrument/metoder fr kvalitetsskring r inte heltckande.
¥ Kvalitativ information efterfrgas i mycket liten utstrckning av verordnade chefer. Inom vissa kommuner grs frsk att infoga kvalitetsaspekter i avtalsskrivning. Detta r mycket positivt och krver fortsatt utveckling.
¥ Samtliga chefsniver uttrycker stort frtroende fr sina underordnade och menar att de drfr inte vill eller behver genomfra kontroller, med avseende p hur personalen arbetar. Frtroendet i sig r ingen garant fr en god verksamhet och inte ngon fungerande metod fr styrning av verksamheten. Inte heller ger det ett underlag fr cheferna att frndra frutsttningarna fr verksamheten. Nya metoder behver utvecklas.
¥ Cheferna i flera kommuner uttrycker svrigheter betrffande bevakning av mnesspecifika frgor. Forum fr detta br utvecklas, kanske i form av ntverk.
Fr att hja kvalitn i verksamheten pekar vra resultat p att det r viktigt att arbeta vidare med fljande:
¥ Vidareutveckling av ett individuellt arbetsstt genom frbttrade frutsttningar vad gller t ex lokalernas utformning, flexiblare schema, noggrannare verrapportering m m.
¥ Kompetensutveckling genom frdjupade kunskaper om hur begvningshindret pverkar vardagen, om hjlpmedlens betydelse fr att kunna minska konsekvenserna av detta fr den enskilde samt om arbetsstt och metoder fr att i vrigt kunna anpassa och konkretisera situationerna fr den utvecklingsstrde.
¥ Frbttra styrmedlen fr cheferna genom att infra verksamhetsdokumentation och att kontinuerligt efterfrga den.
Vi tror att man inom varje kommun mste intressera sig fr hur och varfr man mste utvrdera omsorgsverksamheten. Utvrdering som inte leder till frndring knns inte srskilt meningsfull. Grunden fr frndringar r en kad medvetenhet, hos alla berrda, om hur verksamheten fungerar idag. Vi har sett att kvalitn varierar mycket mellan olika enheter. Drfr bedmer vi att en noggrann kartlggning p den egna arbetsplatsen utgr en ndvndig frutsttning. I detta skede tror vi att det behver vara ngon "utifrn" som hjlper alla berrda att se vad som grs, varfr det grs p just det sttet och vad det r som egentligen styr vardagsarbetet.
S gott som all personal som vi har pratat med sger att de lgger upp sitt arbete utifrn den enskildes nskeml. Men vi har kunnat visa att det r mnga fler aspekter som styr, vilket de inte alltid varit medvetna om. Genom att p detta stt ta exempel frn den egna verksamheten som utgngspunkt, skapas mjlighet till allas involvering, vilket ocks r en frutsttning fr att en reell frndring ska ske.
Marianne Johansson och Mathias Brandin Beltramo har bda beteendevetenskapliga studier bakom sig. De har arbetat i mnga r inom omsorgerna p olika niver. Owe Anbcken r lrare och forskare vid Linkpings universitet med styrning av hlso- och vlfrdssystemet som inriktning. De har tillsammans skrivit boken Kvalitet i omsorgerna (190 sidor, Liber Utbildning, tel 08-690 93 60).