Artikel i Intra 4/2004.

 

 

En handledning fšr dig

som arbetar med gravutvecklingsstšrning

 

 

 

Det Šr en stor hŠndelse nŠr en tjock och genom-arbetad kunskapsbok om gravt utvecklingsstšrda vuxna ges ut. Dessa personer Šr ju sŒ helt beroende av omvŠrldens fšrmŒga att fšrstŒ och hjŠlpa.

Psykolog Gunnel Winlund i VŠxjš Šr huvudfšrfattare och vŒrdlŠraren Susanne Rosenstršm Bennhagen i Malmš har medverkat. Ett flertal experter har granskat manus. Gunnel Winlund har tidigare gett ut en bok om hjŠlpmedel fšr samma mŒlgrupp. 

 

 

Vardagskompetens och expertkunskap

 

Man hšr ibland vŒrdpersonal och anhšriga som Šr besvikna šver att deras vardagskompetens inte tas till vara. De olika experterna - sjukgymnaster, arbetsterapeuter, psykologer etc. - har alla specifika kunskaper, men ofta fšr lite erfarenheter av det vardagliga arbetet. I boken vill fšrfattarna presentera en gemensam kunskapsbas fšr personal och anhšriga, i vilken experternas kunskaper integreras.

 

Boken Šr tŠnkt som en uppslagsbok dŠr vŒrdgivaren med stšd av kartlŠggningsscheman skall kunna lŠra kŠnna varje enskilds fšrutsŠttningar och behov av insatser. Det blir lite krŒngligt eftersom innehŒllet inte disponerats efter problemomrŒden och dŒ det inte finns nŒgot stickordsregister. Specifika problem - dŠr de šverhuvutaget nŠmns - behandlas kortfattat. SjŠlvdestruktivitet t. ex. pŒ mindre Šn en halv sida.

 

 

Ambitišst kartlŠggningsprogram

 

Boken bšrjar med ett fint šversiktskapitel "Alla Šr olika men ocksŒ lika" dŠr man dock konstaterar att mŒnga syndrom har specifika problem som det Šr omšjlig beskriva i en bok som denna. €ndŒ beskriver fšrfattarna sŒvŠl Downs, Retts som Angelmans syndrom. - Jag har svŒrt att fšrstŒ varfšr just dessa av alla. 

 

KŠrnan i boken utgšrs av uppemot 20 kartlŠggningsprogram/scheman. De beršr omrŒdena sinnen, motorik, begŒvning, kommunikation och sjŠlvstŠndighet. Fšr att fŒ en helhetssyn pŒ den enskildes fšrmŒga och behov bšr alla scheman anvŠndas. Och fšr att minska felbedšmningar bšr ett flertal gšra kartlŠggningen - upp emot fyra personer nŠmns - och dessutom bšr de upprepas šver tid.

 

Jag betvivlar inte det angelŠgna i ett sŒ ambitišst program, men vŠl mšjligheten att genomfšra det. Det krŠver i varje fall en fortlšpande handledning och stŠndig uppmuntran. Tillkommer utvŠrderingen och de slutsatser man drar av kartlŠggningarna. HŠr mŒste vuxenhabiliteringen stŠlla upp och inse sitt ansvar.

 

 

UtmŠrkta kapitel om sinnen

 

I tvŒ utmŠrkta kapitel beskrivs  sinnena - syn, hšrsel, kŠnsel, lukt, smak och balans - och motoriken. Mycket Šr normal fysiologi, men annat sŠtts direkt i samband med grav utvecklingsstšrning.

 

 

BegŒvningsfack

 

Ett lŒngt kapitel behandlar hur gravt utvecklingsstšrda tŠnker och fšrstŒr. Nu blir det svŒrt!  Det Šr mycket abstrakt och mycket analys kring den enskildes uppfattning av kvalitet, kvantitet, rum, tid och orsak.

 

BegŒvningen graderas utifrŒn Gunnar KylŽns beskrivning av utvecklingsstšrdas begŒvningsnivŒer i A 1-, A 2-, A 3- och tidig B-nivŒ. Allt som allt blir det 20 olika fack att stoppa in vederbšrande i. Hur man av detta ska kunna fŒ en helhetsuppfattning Šr fšr mig svŒrbegripligt. En sŒdan lŒngt driven individuell kartlŠggning upphŠver ju behovet av gruppering i nivŒer, sŠrskilt dŒ personer med sŒ svŒra hjŠrnskador, som det hŠr Šr frŒga om, har hšgst olika symtom och dŠrmed Šven hšgst olika behov. Varje nivŒgruppering innefattar ju en generalisering.

 

Det Šr naturligtvis dumt att undervŠrdera vŒrdpersonalens fšrmŒga att fšrstŒ och tillŠmpa ett kapitel som detta. Men Œ andra sidan Šr det lika dumt att utsŠtta dem fšr šverkrav och frustrationer med fšljd att man ger upp. Som det nu Šr skrivet Šr kapitlet till fšr psykologer och pedagoger som bšr handleda personalen i den praktiska tillŠmpningen. Fšr dem borde finnas ett kapitel som skapar fšrstŒelse fšr att varje relation och varje situation kan utformas mer eller mindre pedagogisk och att det endast kan bli meningsfullt efter individuell kartlŠggning.

 

 

Den livsviktiga kommunikationen

 

NŠsta kapitel heter "Den livsviktiga kommunikationen" och det vill man gŠrna hŒlla med om. Det Šr allsidigt och kunskapsrikt, men Šven detta Šr vŠl utfšrligt fšr "praktikern". Fšrfattaren skriver att mŒnga av de svŒrigheter och beteenden som kŠnnetecknar autism fšrekommer normalt hos gravt utvecklingsstšrda personer. De behšver inte vara symtom pŒ autism. - Det fšrvŒnar mig och jag undrar om inte denna uppfattning Šr en rest frŒn det fšrgŒngna, dŒ sŒ mŒnga beteenden och reaktioner pŒstods vara en del av sjŠlva utvecklingsstšrningen. Det Šr kanske orsaken till att fšrfattarna beskriver autism pŒ endast en och en halv sida.

 

Det sista kapitlet handlar om hur man kartlŠgger och befrŠmjar sjŠlvstŠndighet och sjŠlvbestŠmmande och hur man kan utvecklas Šven om man har en grav utvecklingsstšrning.

 

PŒ nŒgra sidor beskrivs konkret handledning vid inlŠrning, det som i USA kallas facilitated communication och som vŠckt stor uppmŠrksamhet. Jag tycker det hade varit vŠrt en utfšrligare beskrivning.

Som bilaga finns nŒgra vŠlskrivna sidor om att Šta och dricka.

 

 

Det behšvs studiecirklar

 

Nu ŒterstŒr det viktigaste och avgšrande om inte boken ska stŒ dŠr som en hyllvŠrmare - hur ska man fŒ personal att anvŠnda den i alla de gruppbostŠder dŠr det bor gravt flerfunktionshindrade? Hur ska man nŒ de anhšriga i de fall dŠr personen med grav utvecklingstšrning bor i fšrŠldrahemmet?

 

Formellt sett Šr det den person som fšrestŒr verksamheten i en gruppbostad eller i daglig verksamhet som Šr ansvarig fšr kvaliteten i omsorgen. Dessa bšr ta initiativ till fortbildning om denna bok. Men sŒdan krŠver assistans frŒn vuxenhabiliteringen. BŠst vore om boken kunde ligga till grund fšr studiecirklar och om det fanns en ombudsman fšr bokens spridning i varje landsting. En angelŠgen uppgift fšr FUB-ršrelsen och ala-stiftelsen!

 

Till boken Se mig! Hšr mig! FšrstŒ mig! hšr ocksŒ en inspirerande video/DVD som visar hur man praktiskt gŒr tillvŠga. I tio avsnitt fŒr man fšlja Ellinor, Per, Gittan, Jonny, Pia och Stojna i olika situationer. Videon visar hur man hjŠlper till sŒ att de kan

 

¥ sysselsŠtta sig pŒ egen hand,

¥ undersška nya saker.

¥ sŠga ja, nej och mer,

¥ veta vad som ska hŠnda,

¥ delta i vardagsaktiviteter,

¥ tŠnka i handling,

¥ kunna starta och stoppa,

¥ gšra val av olika slag,

¥ kalla pŒ uppmŠrksamhet och

¥ umgŒs och ha roligt.

 

Allt viktiga och nšdvŠndiga ingredienser i arbetet med grav utvecklingsstšrning

Karl Grunewald

 

Att lŠsa:

 

Gunnel Winlund, Susanne Rosenstršm Bennhagen, Se mig! Hšr mig! FšrstŒ mig! 2004. 240 sidor,

ala -FUB:s- forskningsstiftelse, Stockhom. Boken kostar 160 kr inkl moms och videon kostar 250 kr. Kšper man bok + video Šr priset 400 kr inkl moms.

Tel 08-660 82 84, e-post: stiftelsen.ala@ala.fub.se