Artikel ur Intra 4/94

 

Att arbeta fšr att ška kompetensen

hos personer med grava funktionshinder

 

 

Av Mats Granlund

 

 

Alla mŠnniskor har inneboende resurser fšr att utveckla levnadskompetens. Det gŠller Šven personer med grava begŒvningshandikapp. Kompetensutveckling krŠver att man finns i en miljš som gšr det mšjligt att utveckla kompetens. Kompetensutveckling sker bŠst i situationer i vilka man upplever att man kan pŒverka sin omvŠrld. Fšr att utveckla levnadskompetensen hos personer med grava begŒvningshandikapp krŠvs alltsŒ;

 

                ¥ att vi uppmuntrar anvŠndningen av deras existerande fšrmŒgor,

                ¥ att vi anpassar omvŠrlden till individernas fšrutsŠttning samt

                ¥ att vi ger individerna tillfŠllen att pŒverka och kontrollera sin omvŠrld.

 

 

 

 

 

Ordet kompetens har sitt ursprung i det latinska ordet kompetentia som betyder šverensstŠmmelse. Kompetens Šr alltsŒ šverensstŠmmelse mellan vad som fšrvŠntas hŠnda i en viss situation och det som i verkligheten sker. Kompetent Šr den person som "fŒr till" de konsekvenser han/hon fšrvŠntat sig.

Konsekvenserna Šr beroende av faktorer hos personen, i omgivningen och i uppgiften. Definitionen grundar sig alltsŒ pŒ antagandet att individen pŒverkar miljšn och miljšn pŒverkar individen. Det innebŠr:

 

¥ att kompetens existerar endast i fšrhŒllande till en situation samt till en uppgift, aktivitet eller verksamhet av nŒgot slag

¥ att kompetens bestŠms av vad som Šr en "lyckad konsekvens" i situationen/aktiviteten

¥ att kompetens varierar šver tid, situationer och vad som Šr "lyckade konsekvenser". Alla individer Šr ibland kompetenta, ibland inte kompetenta

¥ att det Šr mer kompetent att anvŠnda en enkel fšrmŒga ofta, i mŒnga situationer och med mŒnga personer Šn att anvŠnda en avancerad fšrmŒga sŠllan och bara i en situation

 

Arbete fšr personer med grava begŒvningshandikapp som siktar pŒ att hšja individernas kompetens mŒste alltsŒ riktas bŒde mot personen sjŠlv och den miljš som finns runt personen.

Personer med grava begŒvningsnedsŠttningar och flera andra grava funktionsnedsŠttningar, utvecklas, liksom andra personer, i samspel med sin omgivning. Den starkaste pŒverkan finns mellan personen med funktionshinder och de individer personen regelbundet samspelar med, dvs individerna i nŠrmiljšn.

NŠrmiljšn bestŒr av ett antal minimiljšer, varav de viktigaste Šr hemmet/gruppboendet och skolan/dagcentret.

De miljšer som pŒverkar individen utan att hon/han aktivt deltar i dem, t ex omsorgsteam, kallas fjŠrrmiljšer. Ett bra arbete fšr personer med grava begŒvningshandikapp beror pŒ

 

¥ faktorer i nŠrmiljšn,

¥ faktorer i samarbetet mellan nŠrmiljš och fjŠrrmiljš samt

¥ faktorer i fjŠrrmiljšn.

 

Troligen krŠvs fšrŠndringar i alla tre typerna av faktorer fšr att fšrbŠttra livssituationen fšr personer med grava begŒvningshandikapp. En fšrbŠttrad livssituation bšr kunna utlŠsas i hur mŒlen fšr ŒtgŠrder ser ut samt i innehŒllet i ŒtgŠrderna.

 

 

Faktorer i nŠrmiljšn

 

NŠstan allt arbete fšr personer med grava begŒvningshandikapp som beskrivits i bšcker och artiklar handlar om direkt arbete med gravt begŒvningshandikappade personer. I beskrivningarna ges detaljerade rekommendationer angŒende hur personens funktionsnedsŠttningar ska kartlŠggas, medan dŠremot beskrivningarna av hur miljšn och uppgiften ska kartlŠggas Šr diffusa. Det Šr sŠllsynt att fšrŠndringar i miljšn, t ex fšrŠndrat personalagerande genom fortbildning, beskrivs.

Det Šr dŠrfšr troligt att gravt begŒvningshandikappade personers mšjligheter att utveckla sin levnadskompetens underskattas, bŒde i praktiskt arbete och i vad som skrivs.

 

 

Faktorer i samarbetet

 

Samarbetet mellan nŠr- och fjŠrrmiljšer, t ex gruppboende och omsorgsteam, sker ofta i form av mšten och konferenser. I dessa konferenser deltar inte personen med gravt begŒvningshandikapp. Omsorgsteamet kommer dŠrfšr i fšrsta hand att indirekt pŒverka personen.

VŒr forskning vid stiftelsen ALA har visat att experter i omsorgsteam har brister i sin fšrmŒga att formulera problem, mŒl och metoder fšr en problemlšsning. Den har dessutom visat att teammedlemmar, som har goda kunskaper om funktionsnedsŠttningar och handikapp, med stšrre sannolikhet nŒr de mŒl fšr enskilda individer som preciserats.

 

 

Faktorer i fjŠrrmiljšn

 

Faktorer i fjŠrrmiljšn som indirekt pŒverkar personer med grava begŒvningshandikapp Šr hur omsorgsteamet samordnar sina insatser samt hur teamets medlemmar samarbetar inbšrdes.

Forskning har visat att olika ŒtgŠrder ofta inte samordnas vilket gšr att minimiljšerna, t ex familjen, har kontakt med mŒnga olika experter som ibland ger motsŠgande budskap. Forskning har dessutom visat att det ofta Šr olika mŒl och metoder som prioriteras av personerna i nŠrmiljšn och omsorgsexperterna. De olika Œsikterna om vad som Šr viktiga ŒtgŠrder kan leda till konflikter.

 

 

MŒl fšr ŒtgŠrder

 

Det finns tvŒ kompletterande mŒ i arbetet fšr att hšja kompetensen hos personer med grava begŒvningshandikapp. De Šr

 

¥ att ška anpassningen

¥ att lŠra sig nŒgot nytt.

 

Om man tar utgŒngspunkt i anpassningsperspektivet , Šr mŒlet att individen ska anvŠnda det han redan kan sŒ ofta som mšjligt, med sŒ mŒnga personer som mšjligt, i sŒ mŒnga situationer som mšjligt. Eftersom personen inte ska lŠra sig nŒgot nytt Šr ŒtgŠrderna framfšrallt inriktade pŒ att fšrŠndra miljšn sŒ att det Šr mšjligt att anvŠnda de existerande fŠrdigheterna. SŒdana miljšfšrŠndringar kan innebŠra att den fysiska miljšn gšrs om, t ex att fšremŒl som det gŒr att vara aktiv med, anpassas till individer med flera funktionsnedsŠttningar. De kan ocksŒ innebŠra att den sociala miljšn, d v s personal/fšrŠlder fortbildas och handleds i hur de kan anpassa sig.

 

Om man tar utgŒngspunkt i nyinlŠrningsperspektivet  Šr mŒlet att individen skall lŠra sig nya fŠrdigheter genom trŠning och stimulans. Individens begŒvningshandikapp Šr dŠrfšr ofta i centrum fšr ŒtgŠrderna.

Det tvŒ mŒlperspektiven Šr beslŠktade med varandra pŒ ett sŠtt som bestŠms av miljšfaktorer samt faktorer i personens fysiologiska och psykologiska fungerande. SŒ Šr t ex de mest avancerade kommunikativa uttryck en person behŠrskar inte nšdvŠndigtvis Šr de bŠsta att anvŠnda i en viss situation. Det kan t ex fungera bŠttre att skrika rakt ut Šn att gšra tecknet fšr hjŠlp om man snabbt vill ha hjŠlp.

Neurofysiologisk forskning har visat att aktiviteter som personen sjŠlv pŒbšrjar pŒverkar hjŠrnans utveckling och anvŠndning mer Šn aktiviteter i vilka personen deltar passivt.

Det Št alltsŒ bŠttre att gšra enkelt pŒ eget initiativ Šn avancerat pŒ uppmaning.

 

Psykologiskt kan man beskriva kopplingen mellan hur avancerat en person gšr nŒgot och hur ofta personen gšr detta som den nŠrmaste utvecklingszonen. MŠnniskor utvecklas som mest i situationer dŠr de delvis klarar en uppgift pŒ egen hand. Det en individ klarar med mycket stšd utgšr zonens švre grŠns. Om zonen Šr smal, d v s individen anvŠnder fšr det mesta sjŠlvstŠndig en fšrmŒga som ligger nŠra det bŠsta individen kan, kan nyinlŠrning vŠljas. Om dŠremot zonen Šr bred, d v s individen agerar mestadels pŒ ett betydligt mindre avancerat sŠtt Šn vad som observerats som bŠst, bšr anpassningsmŒl, som syftar till anvŠndning av existerande fšrmŒga, vŠljas.

 

VŒr forskning vid stiftelsen ALA har visat att mŒnga mŒl som uttalas i arbetet fšr personer med grava begŒvningshandikapp Šr nyinlŠrningsmŒl. Detta trots att mŒnga personer har svŒrt att anvŠnda sin existerande fšrmŒga. Det Šr dŠrfšr viktigt att anpassningsperspektivet betonas mer dŒ man formulerar mŒl.

 

 

tgŠrdernas innehŒll

 

Fšr att nŒ de mŒl man medvetet eller omedvetet uttalat vidtar man olika ŒtgŠrder. I mšjligaste mŒn bšr man vŠlja ŒtgŠrder som Œstadkommer stšrsta mšjliga effekt pŒ de gravt begŒvningshandikappades levnadskompetens till minsta mšjliga anstrŠngning. tgŠrderna kan rikta sig mot

 

¥ att Šndra den begŒvningshandikappade individens agerande (trŠning/nyinlŠrning),

¥ att pŒverka omgivningens upplevelse och tolkning av individen (omdefiniering),

¥ att direkt Šndra omgivningens agerande (fortbildning).

 

 

FšrŠndra agerandet hos den handikappade

 

TrŠning/nyinlŠrning  syftar till att fšrŠndra agerandet hos personen sŒ att det bŠttre stŠmmer šverens med de krav omgivningen stŠller . Denna typ av ŒtgŠrder Šr vad som vanligtvis diskuteras och utfšrs. Detta trots att forskning visat att resultaten Šr begrŠnsade och ofta leder till att individen efter ett tag "gŒr tillbaka", d v s slutar att anvŠnda det inlŠrda agerandet. tgŠrdstypen passar troligen bŠst nŠr individen pŒ ett bra sŠtt anvŠnder sina existerande fŠrdigheter.

 

 

FšrŠndra omgivningens tolkning

 

Omdefinieringen  Šr ŒtgŠrder som syftar till att pŒverka hur vŒrdare i den gravt begŒvningshandikappade personens omgivning tolkat individens agerande. De syftar alltsŒ i fšrsta hand till att pŒverka och uppmuntra anvŠndning av det agerande som personen redan har.

Vid stiftelsen ALA har vi t ex i samarbete med vŒrdare och fšrŠlder drivit ett projekt som syftat till att ška samstŠmningen i hur fšrŠldrar, skolpersonal och boendepersonal uppfattar gravt flerhandikappade barns kommunikativa fšrmŒga. De olika kategorierna av mŠnniskor fick var och en fšr sig skatta sin upplevelse av barnens agerande och sedan gemensamt diskutera upplevelserna. Om vŒrdare frŒn de olika kategorierna uppfattade ett visst barn pŒ samma sŠtt var sannolikheten stšrre att barnet fick en škad anvŠndning av existerande kommunikativ fšrmŒga.

 

 

FšrŠndra omgivningens agerande genom fšrelŠsningar och handledning

 

Fortbildning  Šr ŒtgŠrder som syftar till att genom fšrelŠsningar och handledning Šndra agerandet hos personer i den gravt begŒvningshandikappade individens omgivning. €ven hŠr Šr det i fšrsta hand miljšn som anpassas, d v s resultatet av ŒtgŠrderna bšr i fšrsta hand kunna utlŠsas i att de begŒvningshandikappade individernas anvŠndning av existerande fŠrdigheter škar.

VŒr forskning har visat att det Šr mycket viktigt att fšrelŠsningar varvas med handledning och praktiska tillŠmpningar om Šven de begŒvningshandikappades vardagsmiljš ska pŒverkas. I en fortbildning av vŒrdpersonal som arbetar med gravt begŒvningshandikappade vuxna kunde inga fšrŠndringar i personalens kommunikativa agerande observeras. Bristen pŒ effekter kunde fšrklaras med att deltagarna inte fŒtt behandling och Œterkoppling dŒ de fšrsškt tillŠmpa sina teoretiska kunskaper. I en senare fortbildning varades dŠrfšr teoretisk fšrelŠsning med att deltagarna i fortbildningen fick Œterkoppling pŒ sitt kommunikation agerande med gravt flerhandikappade tonŒringar. Det gick dŒ att se en stšrre anpassning till tonŒringarnas fšrutsŠttningar vilket ledde till att tonŒringarna svarade fšr en stšrre del av samspelet.

 

 

BŠst effekt att kombinera fortbildning med omdefiniering

 

Troligen uppnŒs de bŠsta effekterna i omgivningens anpassning till personer med grava begŒvningshandikapp om omdefinierade och fortbildande ŒtgŠrder kombineras. Det kan ske genom att handledning och fšrelŠsningar varvas i samband med att vŒrdare aktivt deltar i kartlŠggning och ŒtgŠrder fšr personer de sjŠlva arbetar fšr. Vi genomfšrde t ex fšr nŒgra Œr sedan i €lvsborgs lŠn ett sŒdant projekt fšr att fšrbŠttra den kommunikativa miljšn fšr vuxna gravt begŒvningshandikappade personer. I projektet kombinerades ett par dagars fšrelŠsningar med att personal i boende och pŒ dagcenter under ett Œr fick handledning i hur de skulle kartlŠgga person och miljš, formulera mŒl samt utforma ŒtgŠrder. Resultatet av projektet visade att de gravt begŒvningshandikappades kommunikativa miljš fšrbŠttrades avsevŠrt . De flesta mŒl som formulerades uppnŒddes och byggde pŒ ett anpassningsperspektiv, d v s anvŠndning av existerande fšrmŒga uppmuntrades . Personalen rapporterade dessutom att de lŠrt sig mycket om kommunikation samt att deras uppfattning om vad som Šr kommunikation fšrŠndrats.

 

 

Sammanfattning

 

Alla mŠnniskor med grava begŒvningshandikapp har inneboende resurser som de kan utveckla till levnadskompetens. Utvecklingen beror i hšgsta grad pŒ om omgivningen anpassas sŒ att individen kan anvŠnda de fŠrdigheter de redan har . NŠr existerande fšrmŒgor anvŠnds maximalt Šr sannolikheten stor att personen Šr motiverad att lŠra sig nya fŠrdigheter.

tgŠrder fšr att ška kompetensen kan fokusera pŒ nyinlŠrning/trŠning, omdefiniering samt fortbildning. NyinlŠrning/trŠning har ofta begrŠnsade effekter pŒ personens kompetens. Mer kraft och energi mŒste dŠrfšr satsas pŒ omdefinierande och fortbildande ŒtgŠrder. SŒdana ŒtgŠrder mŒste vara knutna till vardagsmiljšn. Kontinuerlig handledning av personal Šr dŠrfšr viktigt. Handledarna mŒste utšver sin handledarkunskap Šven ha god kŠnnedom om personer med grava begŒvningshandikapp och deras livssituation.

 

 

 

Denna artikel baserar sig pŒ en avhandling som heter Communikative Competence in Persons with Profound Mental Retardation. Den kan fŒs frŒn ALA-stiftelsen. Tel 08-660 82 84.