Artikel ur Intra 4/94
Att arbeta fr att ka kompetensen
hos personer med grava
funktionshinder
Av Mats Granlund
Alla mnniskor
har inneboende resurser fr att utveckla levnadskompetens. Det gller ven
personer med grava begvningshandikapp. Kompetensutveckling krver att man
finns i en milj som gr det mjligt att utveckla kompetens.
Kompetensutveckling sker bst i situationer i vilka man upplever att man kan pverka
sin omvrld. Fr att utveckla levnadskompetensen hos personer med grava begvningshandikapp
krvs allts;
¥
att vi uppmuntrar anvndningen av deras existerande frmgor,
¥
att vi anpassar omvrlden till individernas frutsttning samt
¥
att vi ger individerna tillfllen att pverka och kontrollera sin omvrld.
Ordet kompetens har sitt
ursprung i det latinska ordet kompetentia som betyder verensstmmelse.
Kompetens r allts verensstmmelse mellan vad som frvntas hnda i en viss
situation och det som i verkligheten sker. Kompetent r den person som "fr
till" de konsekvenser han/hon frvntat sig.
Konsekvenserna r beroende
av faktorer hos personen, i omgivningen och i uppgiften. Definitionen grundar
sig allts p antagandet att individen pverkar miljn och miljn pverkar
individen. Det innebr:
¥ att kompetens existerar
endast i frhllande till en situation samt till en uppgift, aktivitet eller
verksamhet av ngot slag
¥ att kompetens bestms av
vad som r en "lyckad konsekvens" i situationen/aktiviteten
¥ att kompetens varierar ver
tid, situationer och vad som r "lyckade konsekvenser". Alla
individer r ibland kompetenta, ibland inte kompetenta
¥ att det r mer kompetent
att anvnda en enkel frmga ofta, i mnga situationer och med mnga personer n
att anvnda en avancerad frmga sllan och bara i en situation
Arbete fr personer med
grava begvningshandikapp som siktar p att hja individernas kompetens mste
allts riktas bde mot personen sjlv och den milj som finns runt personen.
Personer med grava begvningsnedsttningar
och flera andra grava funktionsnedsttningar, utvecklas, liksom andra personer,
i samspel med sin omgivning. Den starkaste pverkan finns mellan personen med
funktionshinder och de individer personen regelbundet samspelar med, dvs
individerna i nrmiljn.
Nrmiljn bestr av ett
antal minimiljer, varav de viktigaste r hemmet/gruppboendet och skolan/dagcentret.
De miljer som pverkar
individen utan att hon/han aktivt deltar i dem, t ex omsorgsteam, kallas fjrrmiljer.
Ett bra arbete fr personer med grava begvningshandikapp beror p
¥ faktorer i nrmiljn,
¥ faktorer i samarbetet
mellan nrmilj och fjrrmilj samt
¥ faktorer i fjrrmiljn.
Troligen krvs frndringar
i alla tre typerna av faktorer fr att frbttra livssituationen fr personer
med grava begvningshandikapp. En frbttrad livssituation br kunna utlsas i
hur mlen fr tgrder ser ut samt i innehllet i tgrderna.
Faktorer i nrmiljn
Nstan allt arbete fr
personer med grava begvningshandikapp som beskrivits i bcker och artiklar
handlar om direkt arbete med gravt begvningshandikappade personer. I
beskrivningarna ges detaljerade rekommendationer angende hur personens
funktionsnedsttningar ska kartlggas, medan dremot beskrivningarna av hur
miljn och uppgiften ska kartlggas r diffusa. Det r sllsynt att frndringar
i miljn, t ex frndrat personalagerande genom fortbildning, beskrivs.
Det r drfr troligt att
gravt begvningshandikappade personers mjligheter att utveckla sin
levnadskompetens underskattas, bde i praktiskt arbete och i vad som skrivs.
Faktorer i samarbetet
Samarbetet mellan nr- och fjrrmiljer,
t ex gruppboende och omsorgsteam, sker ofta i form av mten och konferenser. I
dessa konferenser deltar inte personen med gravt begvningshandikapp.
Omsorgsteamet kommer drfr i frsta hand att indirekt pverka personen.
Vr forskning vid stiftelsen
ALA har visat att experter i omsorgsteam har brister i sin frmga att
formulera problem, ml och metoder fr en problemlsning. Den har dessutom
visat att teammedlemmar, som har goda kunskaper om funktionsnedsttningar och
handikapp, med strre sannolikhet nr de ml fr enskilda individer som
preciserats.
Faktorer i fjrrmiljn
Faktorer i fjrrmiljn som
indirekt pverkar personer med grava begvningshandikapp r hur omsorgsteamet
samordnar sina insatser samt hur teamets medlemmar samarbetar inbrdes.
Forskning har visat att
olika tgrder ofta inte samordnas vilket gr att minimiljerna, t ex familjen,
har kontakt med mnga olika experter som ibland ger motsgande budskap. Forskning
har dessutom visat att det ofta r olika ml och metoder som prioriteras av
personerna i nrmiljn och omsorgsexperterna. De olika sikterna om vad som r
viktiga tgrder kan leda till konflikter.
Ml fr tgrder
Det finns tv kompletterande
m i arbetet fr att hja kompetensen hos personer med grava begvningshandikapp.
De r
¥ att ka anpassningen
¥ att lra sig ngot nytt.
Om man tar utgngspunkt i
anpassningsperspektivet , r mlet att individen ska anvnda det han redan kan
s ofta som mjligt, med s mnga personer som mjligt, i s mnga situationer
som mjligt. Eftersom personen inte ska lra sig ngot nytt r tgrderna framfrallt
inriktade p att frndra miljn s att det r mjligt att anvnda de
existerande frdigheterna. Sdana miljfrndringar kan innebra att den
fysiska miljn grs om, t ex att freml som det gr att vara aktiv med,
anpassas till individer med flera funktionsnedsttningar. De kan ocks innebra
att den sociala miljn, d v s personal/frlder fortbildas och handleds i hur
de kan anpassa sig.
Om man tar utgngspunkt i
nyinlrningsperspektivet r mlet
att individen skall lra sig nya frdigheter genom trning och stimulans.
Individens begvningshandikapp r drfr ofta i centrum fr tgrderna.
Det tv mlperspektiven r
beslktade med varandra p ett stt som bestms av miljfaktorer samt faktorer
i personens fysiologiska och psykologiska fungerande. S r t ex de mest
avancerade kommunikativa uttryck en person behrskar inte ndvndigtvis r de bsta
att anvnda i en viss situation. Det kan t ex fungera bttre att skrika rakt ut
n att gra tecknet fr hjlp om man snabbt vill ha hjlp.
Neurofysiologisk forskning
har visat att aktiviteter som personen sjlv pbrjar pverkar hjrnans
utveckling och anvndning mer n aktiviteter i vilka personen deltar passivt.
Det t allts bttre att gra
enkelt p eget initiativ n avancerat p uppmaning.
Psykologiskt kan man
beskriva kopplingen mellan hur avancerat en person gr ngot och hur ofta
personen gr detta som den nrmaste utvecklingszonen. Mnniskor utvecklas som
mest i situationer dr de delvis klarar en uppgift p egen hand. Det en individ
klarar med mycket std utgr zonens vre grns. Om zonen r smal, d v s
individen anvnder fr det mesta sjlvstndig en frmga som ligger nra det bsta
individen kan, kan nyinlrning vljas. Om dremot zonen r bred, d v s
individen agerar mestadels p ett betydligt mindre avancerat stt n vad som
observerats som bst, br anpassningsml, som syftar till anvndning av existerande
frmga, vljas.
Vr forskning vid stiftelsen
ALA har visat att mnga ml som uttalas i arbetet fr personer med grava begvningshandikapp
r nyinlrningsml. Detta trots att mnga personer har svrt att anvnda sin
existerande frmga. Det r drfr viktigt att anpassningsperspektivet betonas
mer d man formulerar ml.
tgrdernas innehll
Fr att n de ml man
medvetet eller omedvetet uttalat vidtar man olika tgrder. I mjligaste mn br
man vlja tgrder som stadkommer strsta mjliga effekt p de gravt begvningshandikappades
levnadskompetens till minsta mjliga anstrngning. tgrderna kan rikta sig mot
¥ att ndra den begvningshandikappade
individens agerande (trning/nyinlrning),
¥ att pverka omgivningens
upplevelse och tolkning av individen (omdefiniering),
¥ att direkt ndra omgivningens
agerande (fortbildning).
Frndra agerandet hos
den handikappade
Trning/nyinlrning syftar till att frndra agerandet hos
personen s att det bttre stmmer verens med de krav omgivningen stller .
Denna typ av tgrder r vad som vanligtvis diskuteras och utfrs. Detta trots
att forskning visat att resultaten r begrnsade och ofta leder till att
individen efter ett tag "gr tillbaka", d v s slutar att anvnda det
inlrda agerandet. tgrdstypen passar troligen bst nr individen p ett bra stt
anvnder sina existerande frdigheter.
Frndra omgivningens
tolkning
Omdefinieringen r tgrder som syftar till att pverka
hur vrdare i den gravt begvningshandikappade personens omgivning tolkat
individens agerande. De syftar allts i frsta hand till att pverka och
uppmuntra anvndning av det agerande som personen redan har.
Vid stiftelsen ALA har vi t
ex i samarbete med vrdare och frlder drivit ett projekt som syftat till att ka
samstmningen i hur frldrar, skolpersonal och boendepersonal uppfattar gravt
flerhandikappade barns kommunikativa frmga. De olika kategorierna av mnniskor
fick var och en fr sig skatta sin upplevelse av barnens agerande och sedan gemensamt
diskutera upplevelserna. Om vrdare frn de olika kategorierna uppfattade ett
visst barn p samma stt var sannolikheten strre att barnet fick en kad anvndning
av existerande kommunikativ frmga.
Frndra omgivningens
agerande genom frelsningar och handledning
Fortbildning r tgrder som syftar till att genom frelsningar
och handledning ndra agerandet hos personer i den gravt begvningshandikappade
individens omgivning. ven hr r det i frsta hand miljn som anpassas, d v s
resultatet av tgrderna br i frsta hand kunna utlsas i att de begvningshandikappade
individernas anvndning av existerande frdigheter kar.
Vr forskning har visat att
det r mycket viktigt att frelsningar varvas med handledning och praktiska
tillmpningar om ven de begvningshandikappades vardagsmilj ska pverkas. I
en fortbildning av vrdpersonal som arbetar med gravt begvningshandikappade
vuxna kunde inga frndringar i personalens kommunikativa agerande observeras.
Bristen p effekter kunde frklaras med att deltagarna inte ftt behandling och
terkoppling d de frskt tillmpa sina teoretiska kunskaper. I en senare
fortbildning varades drfr teoretisk frelsning med att deltagarna i
fortbildningen fick terkoppling p sitt kommunikation agerande med gravt
flerhandikappade tonringar. Det gick d att se en strre anpassning till tonringarnas
frutsttningar vilket ledde till att tonringarna svarade fr en strre del av
samspelet.
Bst effekt att kombinera
fortbildning med omdefiniering
Troligen uppns de bsta
effekterna i omgivningens anpassning till personer med grava begvningshandikapp
om omdefinierade och fortbildande tgrder kombineras. Det kan ske genom att
handledning och frelsningar varvas i samband med att vrdare aktivt deltar i
kartlggning och tgrder fr personer de sjlva arbetar fr. Vi genomfrde t
ex fr ngra r sedan i lvsborgs ln ett sdant projekt fr att frbttra den
kommunikativa miljn fr vuxna gravt begvningshandikappade personer. I
projektet kombinerades ett par dagars frelsningar med att personal i boende
och p dagcenter under ett r fick handledning i hur de skulle kartlgga person
och milj, formulera ml samt utforma tgrder. Resultatet av projektet visade
att de gravt begvningshandikappades kommunikativa milj frbttrades avsevrt
. De flesta ml som formulerades uppnddes och byggde p ett
anpassningsperspektiv, d v s anvndning av existerande frmga uppmuntrades .
Personalen rapporterade dessutom att de lrt sig mycket om kommunikation samt
att deras uppfattning om vad som r kommunikation frndrats.
Sammanfattning
Alla mnniskor med grava begvningshandikapp
har inneboende resurser som de kan utveckla till levnadskompetens. Utvecklingen
beror i hgsta grad p om omgivningen anpassas s att individen kan anvnda de
frdigheter de redan har . Nr existerande frmgor anvnds maximalt r
sannolikheten stor att personen r motiverad att lra sig nya frdigheter.
tgrder fr att ka
kompetensen kan fokusera p nyinlrning/trning, omdefiniering samt fortbildning.
Nyinlrning/trning har ofta begrnsade effekter p personens kompetens. Mer
kraft och energi mste drfr satsas p omdefinierande och fortbildande tgrder.
Sdana tgrder mste vara knutna till vardagsmiljn. Kontinuerlig handledning
av personal r drfr viktigt. Handledarna mste utver sin handledarkunskap ven
ha god knnedom om personer med grava begvningshandikapp och deras
livssituation.
Denna artikel baserar sig
p en avhandling som heter Communikative Competence in Persons with Profound
Mental Retardation. Den kan fs frn ALA-stiftelsen. Tel 08-660 82 84.