Artikel i Intra 4/1999

 

 

 

 

Steget frŒn skola till arbetsliv, frŒn hemmaboende till eget boende Šr stort fšr alla ungdomar. Men fšr personer med

utvecklingsstšrning och deras anhšriga Šr det ett gigantiskt kliv. Och ofta Šr man inte alls fšrberedd.

Vi ska fšrsška spegla vad som hŠnder i den process som vuxenblivandet innebŠr. PŒ samma sŠtt som det fšrsta stšdet till nyblivna fšrŠldrar till barn med funktionshinder kan vara avgšrande fšr hur barnets fortsatta liv ska gestalta sig, sŒ kan det insiktsfulla stšdet under de Œr dŒ man tar klivet ut i samhŠllet vara helt avgšrande fšr hur vuxenlivet ska bli. Men skillnaderna vad gŠller tillgŠngliga resurser och kunskaper vid dessa tvŒ livsavgšrande processer Šr slŒende.

 

 

 

 

 

Det stora steget. (1)

 

 

En lŒng och svŒr process

 

 

 

 

Gunilla Lagergren Šr orolig. Snart slutar hennes dotter Linnea yrkestrŠningsskolan. Och kanske Šr det dags att flytta till nŒgot gruppboende.

- Det hŠr Šr en svŒrare process Šn nŠr Linnea fšddes, sŠger hon.

 

Vi trŠffas pŒ Konstskolan Linnea* i Stockholm. Jo, den skolan har fŒtt namn efter Gunillas dotter. Och det Šr, tŠnker jag nŠr jag pratar med Gunilla, kanske det som kŠnnetecknar hennes instŠllning bŠst: att hon utnyttjar sina erfarenheter, anvŠnder sig av dem fšr att gšra bra saker.

 

 

En lŒng process

 

- Det var en lŒng process nŠr vi fick Linnea och lŠrde kŠnna henne. Fšrlossningen i december 1979 var inte onormal, jo kanske lite - lŠkaren fick hjŠlpa henne ut sista biten med sugklocka. Men det fanns inga misstankar om att hon skulle ha nŒgot funktionshinder. Det var fšrst senare som vi bšrjade fatta misstankar om att allt inte stod rŠtt till. Vi kom hem med henne pŒ julafton och allt var frid och fršjd. Men hon sov dŒligt. I 20-minuterspass. Vi fick inte nŒgon ordentlig sšmn pŒ flera Œr.

Det var fšrst efter en mŒnad som vi bšrjade undra. Det var nŒgot som inte stŠmde med Linnea. Hon strŠckte sig inte efter saker. Hon var inte sŒ nyfiken. Vi frŒgade pŒ barnavŒrdscentralen. Vi gick till lŠkare och fick sŒ smŒningom en remiss till Sachsska barnsjukhuset. DŒ var Linnea 7 mŒnader. Man gjorde alla sorters tester men inga visade nŒgon avvikelse. …verlŠkaren trodde att Linnea bara var lite sen i den motoriska utvecklingen. Vi fortsatte att gŒ pŒ kontinuerliga kontroller och kŠnde oss alltmer desperata. Det var nŒgot som inte stŠmde med Linnea, men vi fick inget svar pŒ vad det var. Efter mycket om och men lyckades vi fŒ henne inskriven pŒ ByrŒn fšr ršrelsehindrade barn, som det hette pŒ den tiden. DŠr skulle hon fŒ sjukgymnastik fšr hennes sena motoriska utveckling. Hon fick ett trŠningsprogram och en sjukgymnast som jobbade med henne. Men Linnea bara grŠt. Till slut sa vi upp kontakten med sjukgymnastiken. Det var ett švergrepp att fortsŠtta. IstŠllet tog vi kontakt med en psykolog. Efter diverse tester sa hon att hon var ganska švertygad om att Linnea hade en utvecklingsstšrning. Det var som om dšrren šppnades av detta besked. Nu fick vi veta att Šven vŒr lŠkare pŒ Sachsskas barnmottagning hade misstŠnkt detta, men inte velat sŠga nŒgot. Kanske ville hon inte gšra oss ledsna. Men det var feltŠnkt, fšr ovissheten var vŠrre.

 

 

Diagnosen - en lŠttnad

 

Diagnosen, att Linnea hade en utvecklingsstšrning med autistiska drag, innebar inte bara lŠttnad fšr Linneas fšrŠldrar, den medfšrde ocksŒ att hon fick en ny lŠkare och att hon fick tillgŒng till bŠttre och mer anpassade resurser. De behšvdes, fšr efter ett Œr bšrjade hon fŒ kramper, ibland lindriga, dŒ hon bara plštsligt blev frŒnvarande, och ibland svŒra epileptiska anfall. FrŒn 6 Œrs Œlder fick hon ocksŒ bŠra korsett pŒ grund av skolios och 1993 opererades hon fšr detta.

NŠr hon var 2,5 Œr bšrjade Linnea pŒ dagis. Hon fick en egen assistent och genom idogt sškande hittade de en liten dagisgrupp som passade henne.

NŠsta svŒra steg i Linneas utveckling kom nŠr det blev dags att bšrja skolan. Ingen av de sŠrskoleklasser som hennes fšrŠldrar besškte hšll mŒttet.

- Linnea Šr sŒ ljudkŠnslig och fungerar inte i stora grupper. De stŠllen som vi besškte var fšr ršriga. Blandade klasser med fšr lite personal. Det hade aldrig fungerat. Till slut fick vi tips om rsta GŒrd, en sŠrskola med antroposofisk inriktning. Vi besškte skolan och fick tala med rektorn, Walter Hiestand. Vi satt dŠr pŒ hans kontor och efter ett tag vŠnde han sig till Linnea och sa:

"Det var en vŠldigt liten nŠsa du har. Du ska se att den vŠxer nog ut."

DŒ fšrstod vi att vi kommit rŠtt! HŠr kunde Linnea fŒ vŠxa utifrŒn sina fšrutsŠttningar. Hon gick dŠr i tio Œr med samma lŠrare och det fungerade fint. Sedan blev det dags fšr fyra Œr i gymnasiet och det har ocksŒ varit en bra tid fšr Linnea.

 

 

Stora fšrŠndringar

 

Men nu, den 19 december fyller Linnea 20. Och dŠrmed fšrŠndras mycket. Gamla kontakter bryts. Resurser fšrsvinner.

- DŒ fŒr hon inte lŠngre stšd frŒn Sachsska barnsjukhuset utan hŠnvisas till šppenvŒrden. Hon flyttas šver till vuxensidan pŒ landstingets habiliteringsverksamhet. Det blir mšten med nya LSS-handlŠggare och tjŠnstemŠn. SŒ smŒningom ska hon gŒ šver frŒn skola till daglig verksamhet och snart Šr det ocksŒ dags fšr Linnea att flytta hem-ifrŒn. Det kŠnns som om detta Šr en minst lika stor process som nŠr Linnea fšddes. Kanske Šr den tom stšrre!

 

Gunilla har vant sig vid att hon mŒste kŠmpa fšr Linnea. SŒ har det varit sedan starten:

- Som fšrŠlder har man fšljt Linneas utvecklingskurva, sŠger Gunilla. Det innebŠr att varje fas har tagit lŠngre tid. Jag mŒste bšrja jobba med Linneas nya liv. Men det Šr inte lŠtt. De stora frŒgorna gnager:

Vem ska finns nŠra Linnea?

Vem ska fšrstŒ Linnea?

- Linnea Šr inte intresserad av ett "vanligt arbetsliv". Hon har andra behov. Hon behšver ha en lugn, harmonisk och humoristisk omgivning. Hon behšver en liten "familjeliknande" boendeform. Ska hon ha egen lŠgenhet mŒste hon ha tillgŒng till gemensamhetsutrymme och bra personal. Annars blir hon lŠtt "bortglšmd" fšr hon Šr inte den som gšr sig hšrd.

Gunillas oro infšr framtiden Šr pŒtaglig men samtidigt vill hon inte vara šverbeskyddande:

- Jo, jag tŠnker mycket pŒ hur det ska bli fšr Linnea nŠr jag inte finns dŠr. Samtidigt vet jag ju att hon ibland till och med klarar av fler saker nŠr jag inte Šr med. Att hon har kraft att utvecklas pŒ egen hand.

 

 

Ingen som kŠnner Linnea

 

Men allt skulle vara sŒ mycket bŠttre om stšdet frŒn kommunen var annorlunda. Genom stŠndiga omorganiseringar och personalombyten har kontinuiteten gŒtt fšrlorad:

- Det finns ingen pŒ den kommunala sidan som kŠnner Linnea eller hennes behov. Det Šr stŠndigt nya mŠnniskor som man mŒste fšrklara samma sak fšr. Viljan finns hos LSS-handlŠggarna men ofta Šr de lŒsta av sina šverordnades direktiv och prioriteringar.

 

Gunilla och hennes dotter Linnea stŒr infšr en stor omvŠlvning. Fšr Linnea kanske det Šr den stšrsta i hennes liv. Det Šr en lŒng och genomgripande process. Och Gunilla vet att hon mŒste fšrsvara Linneas rŠtt att fŒ ett bra och anpassat stšd i boende och daglig verksamhet. Det Šr inget konstigt med det. Alla fšrŠldrar kan kŠnna igen sig i Gunillas situation. Det svŒra Šr bara vetskapen om allt som kan gŒ fel i den processen.

I samspelet mellan personalen och Gunilla, mellan Linnea och personalen, mellan personalen och den kommunala fšrvaltningen, mellan Linnea och hennes fšrŠldrar, mellan Gunilla och den kommunala fšrvaltningen o s v, kan sŒ mycket hŠnda som inte borde fŒ hŠnda. Om kunskap, lyhšrdhet, kontinuitet och engagemang prŠglade det samhŠlleliga stšdet skulle inte Gunilla behšva vara sŒ orolig idag. Men sŒ Šr det inte.

 

 

Det var sŒ sjŠlvklart!

 

€ndŒ finns anledning att se positivt pŒ Linneas framtid. Hon har fšrŠldrar som bryr sig och som inte kommer att ge sig fšrrŠn dom vet att Linnea fŒtt det bŠsta. Samtidigt Šr det sŒ uppenbart att Gunilla har en stark insikt i att Linnea Šr en egen person som klarar av saker sjŠlv och som har ett eget liv att leva. Eller som hon uttryckte det:

- Redan frŒn bšrjan stod det klart att Linnea var Linnea. Det var sŒ sjŠlvklart!

                                                                                                             Hans Hallerfors

 

 

*Konstskolan Linnea Šr en treŒrig eftergymnasial konstutbildning fšr personer med lindrig eller mŒttlig utvecklingsstšrning.