Steget frn skola till
arbetsliv, frn hemmaboende till eget boende r stort fr alla ungdomar. Men
fr personer med
utvecklingsstrning och
deras anhriga r det ett gigantiskt kliv. Och ofta r man inte alls frberedd.
Vi ska frska spegla vad
som hnder i den process som vuxenblivandet innebr. P samma stt som det
frsta stdet till nyblivna frldrar till barn med funktionshinder kan vara
avgrande fr hur barnets fortsatta liv ska gestalta sig, s kan det
insiktsfulla stdet under de r d man tar klivet ut i samhllet vara helt
avgrande fr hur vuxenlivet ska bli. Men skillnaderna vad gller tillgngliga
resurser och kunskaper vid dessa tv livsavgrande processer r slende.
Det stora steget. (1)
Gunilla Lagergren r
orolig. Snart slutar hennes dotter Linnea yrkestrningsskolan. Och kanske r
det dags att flytta till ngot gruppboende.
- Det hr r en svrare
process n nr Linnea fddes, sger hon.
Vi trffas p Konstskolan Linnea* i Stockholm. Jo, den skolan har ftt namn efter Gunillas dotter. Och det r, tnker jag nr jag pratar med Gunilla, kanske det som knnetecknar hennes instllning bst: att hon utnyttjar sina erfarenheter, anvnder sig av dem fr att gra bra saker.
- Det var en lng process nr vi fick Linnea och lrde knna henne. Frlossningen i december 1979 var inte onormal, jo kanske lite - lkaren fick hjlpa henne ut sista biten med sugklocka. Men det fanns inga misstankar om att hon skulle ha ngot funktionshinder. Det var frst senare som vi brjade fatta misstankar om att allt inte stod rtt till. Vi kom hem med henne p julafton och allt var frid och frjd. Men hon sov dligt. I 20-minuterspass. Vi fick inte ngon ordentlig smn p flera r.
Det var frst efter en mnad som vi brjade undra. Det var ngot som inte stmde med Linnea. Hon strckte sig inte efter saker. Hon var inte s nyfiken. Vi frgade p barnavrdscentralen. Vi gick till lkare och fick s smningom en remiss till Sachsska barnsjukhuset. D var Linnea 7 mnader. Man gjorde alla sorters tester men inga visade ngon avvikelse. verlkaren trodde att Linnea bara var lite sen i den motoriska utvecklingen. Vi fortsatte att g p kontinuerliga kontroller och knde oss alltmer desperata. Det var ngot som inte stmde med Linnea, men vi fick inget svar p vad det var. Efter mycket om och men lyckades vi f henne inskriven p Byrn fr rrelsehindrade barn, som det hette p den tiden. Dr skulle hon f sjukgymnastik fr hennes sena motoriska utveckling. Hon fick ett trningsprogram och en sjukgymnast som jobbade med henne. Men Linnea bara grt. Till slut sa vi upp kontakten med sjukgymnastiken. Det var ett vergrepp att fortstta. Istllet tog vi kontakt med en psykolog. Efter diverse tester sa hon att hon var ganska vertygad om att Linnea hade en utvecklingsstrning. Det var som om drren ppnades av detta besked. Nu fick vi veta att ven vr lkare p Sachsskas barnmottagning hade misstnkt detta, men inte velat sga ngot. Kanske ville hon inte gra oss ledsna. Men det var feltnkt, fr ovissheten var vrre.
Diagnosen, att Linnea hade en utvecklingsstrning med autistiska drag, innebar inte bara lttnad fr Linneas frldrar, den medfrde ocks att hon fick en ny lkare och att hon fick tillgng till bttre och mer anpassade resurser. De behvdes, fr efter ett r brjade hon f kramper, ibland lindriga, d hon bara pltsligt blev frnvarande, och ibland svra epileptiska anfall. Frn 6 rs lder fick hon ocks bra korsett p grund av skolios och 1993 opererades hon fr detta.
Nr hon var 2,5 r brjade Linnea p dagis. Hon fick en egen assistent och genom idogt skande hittade de en liten dagisgrupp som passade henne.
Nsta svra steg i Linneas utveckling kom nr det blev dags att brja skolan. Ingen av de srskoleklasser som hennes frldrar beskte hll mttet.
- Linnea r s ljudknslig och fungerar inte i stora grupper. De stllen som vi beskte var fr rriga. Blandade klasser med fr lite personal. Det hade aldrig fungerat. Till slut fick vi tips om rsta Grd, en srskola med antroposofisk inriktning. Vi beskte skolan och fick tala med rektorn, Walter Hiestand. Vi satt dr p hans kontor och efter ett tag vnde han sig till Linnea och sa:
"Det var en vldigt liten nsa du har. Du ska se att den vxer nog ut."
D frstod vi att vi kommit rtt! Hr kunde Linnea f vxa utifrn sina frutsttningar. Hon gick dr i tio r med samma lrare och det fungerade fint. Sedan blev det dags fr fyra r i gymnasiet och det har ocks varit en bra tid fr Linnea.
Men nu, den 19 december fyller Linnea 20. Och drmed frndras mycket. Gamla kontakter bryts. Resurser frsvinner.
- D fr hon inte lngre std frn Sachsska barnsjukhuset utan hnvisas till ppenvrden. Hon flyttas ver till vuxensidan p landstingets habiliteringsverksamhet. Det blir mten med nya LSS-handlggare och tjnstemn. S smningom ska hon g ver frn skola till daglig verksamhet och snart r det ocks dags fr Linnea att flytta hem-ifrn. Det knns som om detta r en minst lika stor process som nr Linnea fddes. Kanske r den tom strre!
Gunilla har vant sig vid att hon mste kmpa fr Linnea. S har det varit sedan starten:
- Som frlder har man fljt Linneas utvecklingskurva, sger Gunilla. Det innebr att varje fas har tagit lngre tid. Jag mste brja jobba med Linneas nya liv. Men det r inte ltt. De stora frgorna gnager:
Vem ska finns nra Linnea?
Vem ska frst Linnea?
- Linnea r inte intresserad av ett "vanligt arbetsliv". Hon har andra behov. Hon behver ha en lugn, harmonisk och humoristisk omgivning. Hon behver en liten "familjeliknande" boendeform. Ska hon ha egen lgenhet mste hon ha tillgng till gemensamhetsutrymme och bra personal. Annars blir hon ltt "bortglmd" fr hon r inte den som gr sig hrd.
Gunillas oro infr framtiden r ptaglig men samtidigt vill hon inte vara verbeskyddande:
- Jo, jag tnker mycket p hur det ska bli fr Linnea nr jag inte finns dr. Samtidigt vet jag ju att hon ibland till och med klarar av fler saker nr jag inte r med. Att hon har kraft att utvecklas p egen hand.
Men allt skulle vara s mycket bttre om stdet frn kommunen var annorlunda. Genom stndiga omorganiseringar och personalombyten har kontinuiteten gtt frlorad:
- Det finns ingen p den kommunala sidan som knner Linnea eller hennes behov. Det r stndigt nya mnniskor som man mste frklara samma sak fr. Viljan finns hos LSS-handlggarna men ofta r de lsta av sina verordnades direktiv och prioriteringar.
Gunilla och hennes dotter Linnea str infr en stor omvlvning. Fr Linnea kanske det r den strsta i hennes liv. Det r en lng och genomgripande process. Och Gunilla vet att hon mste frsvara Linneas rtt att f ett bra och anpassat std i boende och daglig verksamhet. Det r inget konstigt med det. Alla frldrar kan knna igen sig i Gunillas situation. Det svra r bara vetskapen om allt som kan g fel i den processen.
I samspelet mellan personalen och Gunilla, mellan Linnea och personalen, mellan personalen och den kommunala frvaltningen, mellan Linnea och hennes frldrar, mellan Gunilla och den kommunala frvaltningen o s v, kan s mycket hnda som inte borde f hnda. Om kunskap, lyhrdhet, kontinuitet och engagemang prglade det samhlleliga stdet skulle inte Gunilla behva vara s orolig idag. Men s r det inte.
nd finns anledning att se positivt p Linneas framtid. Hon har frldrar som bryr sig och som inte kommer att ge sig frrn dom vet att Linnea ftt det bsta. Samtidigt r det s uppenbart att Gunilla har en stark insikt i att Linnea r en egen person som klarar av saker sjlv och som har ett eget liv att leva. Eller som hon uttryckte det:
- Redan frn brjan stod det klart att Linnea var Linnea. Det var s sjlvklart!
*Konstskolan Linnea r en trerig eftergymnasial konstutbildning fr personer med lindrig eller mttlig utvecklingsstrning.