Ledare i Intra 3/2004.

 

 

 

Tio Œr med LSS

 

 

Av Karl Grunewald och Hans Hallerfors.

 

 

Det har varit snŒlt med champagnen nŠr nu lagen om stšd och service till vissa funktionshindrade, LSS, fyller tio Œr. Kšn av gratulanter har inte varit lŒng. Den lag som vid sin tillkomst hyllades som kanske vŠrldens mest avancerade lagstiftning till stšd fšr funktionshindrade vŠcker ingen stšrre entusiasm idag. Man kan undra varfšr?

 

Kanske har Kommunfšrbundets ihŠrdiga kampanj mot LSS givit resultat. Eller Šr det vŒr egen och andras kritik av bristerna i LSS som haft en negativ inverkan pŒ hur denna lag betraktas.

 

Det sorgliga Šr att de brister som finns inom stšdet till funktionshindrade egentligen inte handlar sŒ mycket om LSS. Utan om tillŠmpningen. Om kommunernas fšrmŒga att hantera - och villighet att acceptera - den lagstiftning som riksdagen antagit.

 

MŒnga kommuner har šppet demonstrerat mot lagen genom att vŠgra fšlja den. Detta har i sin tur lett till att riksdagen tvingats att infšra speciella straffparagrafer - nŒgot som Šr unikt i svensk lagstiftning.

 

I den senaste rapporten frŒn lŠnsstyrelserna (se sid 18) fann man brister i kommunernas hantering av LSS-Šrenden i 40% av fallen. Hur ska man tolka detta? Bristande kunskaper? Tidsbrist? Nonchalans?

 

Oavsett orsak Šr det uppenbart att rŠttssŠkerheten Šr pŒ glid. Den som kommer sŒ lŒngt att han sšker insatser enligt LSS kan inte lŠngre kan vara trygg fšr att hans Šrende kommer att behandlas korrekt. Men mŒnga kommer inte sŒ lŒngt.

 

LSS ŒlŠgger kommunerna att sška upp dem som omfattas av lagen och informera om det stšd som man har rŠtt till. Man ska fortlšpande fšlja upp vilka som omfattas av lagen och man ska informera om rŠtten till individuell plan. Tanken Šr att den enskilde, Šven den som har svŒrt att lŠsa lagtexter, ska fŒ det stšd hon eller han behšver och att kommunen ska kunna bedriva en framsynt planering.

 

Men det Šr sŠllsynt att sŒ sker. FramfšrhŒllningen och den uppsškande verksamheten existerar knappast och fortfarande, trots Socialstyrelsens satsningar, Šr det bara 6% som har en individuell plan.

 

Bristerna i planering och handlŠggning skapar ryckighet och ojŠmlikhet. Den som vet sin rŠtt fŒr ofta vad han/hon begŠr, medan den som har svŒrt fšr snŒriga lagtexter riskerar att fŒ nšja sig med ett sŠmre stšd. Kommunerna sšker, som lŠnsstyrelserna konstaterar, efter "nya strategier fšr att undkomma sin skyldighet".

 

TŠnk om samma nonchalans skulle komma i dagen om det till exempel gŠllde de lagar som reglerar plan- och byggverksamhet, brandskydd eller vattenfšrsšrjning i kommunerna. Inte mŒnga kommunalrŒd skulle sitta sŠkert i sadeln dŒ!

 

Men med LSS gŒr det. Och sŒ lŠnge som Kommunfšrbundet hejar pŒ, regeringen tiger och Socialstyrelsen Šr fšrhindrad att pŒverka utvecklingen, sŒ sker inte sŒ mycket.

 

Socialminister Berit Andnor har snart i tre Œr haft ansvar fšr handikappfrŒgorna pŒ regeringsnivŒ. Hon har legat lŒgt nŠr det gŠller LSS. Utredningar har tillsatts men inte sŒ mycket har hŠnt. Hittills. Kanske bšrjar hon nu ŠndŒ inse att den rŠttsosŠkerhet som breder ut sig som ett virus inom handikappomrŒdet ocksŒ kan falla tillbaka pŒ henne sjŠlv och den regering hon fšretrŠder.

                                                                                                                                                                                                                         KG,  HH