Artikel i Intra 3/2004.
UNIK
eller
SOM ALLA ANDRA?
Man brukar sga att ungefr 10 % av befolkningen har ngon form av funktionsnedsttning som pverkar livsfringen fr den enskilde. De flesta av dessa funktionshinder r av sdan art att denna pverkan med rtt std, behandling, hjlpmedel och/eller anpassning av miljn inte behver betyda s mycket. Funktionshindret kan visserligen krngla till saker och ting, men det innebr inget avgrande hinder fr att leva fullt ut i arbetsliv och privatliv. Man r den man r och man lever sitt liv.
Har man ett allvarligt funktionshinder s r lget annorlunda. Frn det gonblick funktionshindret upptcks blir man i varierande grad betraktad som den som r annorlunda.
De som str en nra kan kanske se vem man r, men fr alla andra kommer funktionshindret att prgla bilden av ens personlighet.
Ju mer synligt funktionshindret r, desto mer blir man freml fr frvntningar som hnger samman med funktionshindret. Funktionshindret gr ocks att man frhindras att vara med i olika sammanhang, att man har svrare att utbilda sig och f jobb och att man ofta har dlig ekonomi.
Fr personer med utvecklingsstrning gller detta i n hgre grad. Det intellektuella funktionshindret innebr att man tvingas avst frn att delta i mnga sammanhang eftersom man inte frstr.
Dr det verbala sprket och ordfrstelsen spelar stor roll hamnar man i underlge gentemot omgivningen.
De frvntningar man mter har historiskt sett varit extremt negativa. Det r frst p senare r som man tillerknts mnskliga rttigheter. Ofta tvingas man mta frdomar, diskriminering, mobbing och ofrstelse i vardagen.
Personer med funktionshinder r medborgare med rttigheter och skyldigheter som alla andra i samhllet. I medborgarskapet ingr den sjlvklara rtten att leva och delta p samma villkor som andra. Drfr mste samhllet vara anpassat s att alla kan utva sina skyldigheter och rttigheter. Det handlar i grunden inte om vilka insatser funktionshindrade ska ha rtt till eller vilken service staten ska ha rd att ge dem. Det handlar om hur relationen mellan staten och medborgarna ska utformas fr att uppn social rttvisa t alla.
Handikapprrelsen har bitvis framgngsrikt gjort uppror mot de negativa frvntningarnas tyranni. Under 1900-talet frbttrades successivt villkoren fr funktionshindrade. Olika stdformer infrdes och en rad lagliga rttigheter antogs.
De tv viktigaste och mest lngtgende reformerna, personlig assistans och vrdhemsavvecklingen, har skapat nya villkor fr personer med funktionshinder. Utvecklingen frn sysslolshet, fattigdom och segregering, till jmlikhet, egenmakt och samhllsdeltagande har pbrjats. Frn en handikappomsorg prglad av unket vlgrenhetstnkande och frmyndarmentalitet, mot ett samhlle prglat av tillgnglighet och mnskliga rttigheter.
Dagens handikappolitik prglas p riksplanet av ena sidan lngtgende utfstelser, stor vlvilja och punktinsatser, andra sidan av stagnation, oskerhet och kortsiktighet. Inte inom ngot annat omrde har symbolpolitiken s stor betydelse. Under en rad r har stora summor frikostigt delats ut till myndigheter och organisationer fr att p olika stt frska frbttra fr funktionshindrade. Genom det nationella handlingsprogrammet "Frn patient till medborgare" har riksdagen gett lngtgende utfstelser om frbttringar. Men inte s mycket har hnt.
Handikappolitiken har alltmer blivit en arena dr politiker kan visa socialt ansvarstagande utan att det behver bli alltfr dyrt. Det lngsiktiga perspektivet har inskrnkt sig till vackra beskrivningar eller mlformuleringar.
Frustrationen ver den stagnerande reformviljan, ver diskriminering och kade klyftor i samhllet, r stor inom handikapprrelsen. Fortfarande r det den vlvilliga, till intet frpliktigande, klappen p axeln som prglar samhllets syn p funktionshindrade. Sjlvbilden fr sig sina trnar av frmyndarmentalitet, frdomar och ren diskriminering. Kanske det r drfr man kan ana en frskjutning av inriktningen p den intressepolitiska kampen.
De homosexuella har visat vgen. Istllet fr att se "det annorlunda" som ett hinder s har man sjlvskert hvdat sin srart som en tillgng bde fr samhllet och fr den enskilde. Ngot att vara stolt ver. Pride- festivalerna har blivit mktiga manifestationer fr betydelsen av mngfald och srart.
Utanfrskapet har frvandlats frn ngot negativt till ngot positivt. De erfarenheter man har, den strategi man valt fr att leva, r ngot fint och berikande. Istllet fr att lta andra definiera vem man r - oftast ngon som det r synd om - s tar man sig rtten att sjlv stiga fram och sga: Det r er det r synd om! Vi r stolta ver dem vi r!
Det r kanske i det ljuset som man ska se de kulturella manifestationer i form av teater, konst, musik m m, som finner sitt berttigande just genom att de sgs vara ett uttryck fr den unika kultur som personer med utvecklingsstrning skapar.
Kanske r det ocks ett utslag av samma tankegngar som lett till att FUB ndrat namn p sin tidskrift, frn FUB-kontakt till UNIK. Hr r en skrift som hvdar det speciellt unika med att ha en utvecklingsstrning, tycks man vilja sga.
Denna inriktning ligger i tiden. Personer med utvecklingsstrning skildras ofta i media som ett srskilt slags mnniskor. Inom filmen (t ex Rain man, I am Sam, Idioterna m fl) fr personer med utvecklingsstrning rollen som mer genuina, mer ofrstllda, mer levande i nuet n andra stressade nutidsmnniskor.
Det verkar som om personer med utvecklingsstrning hller p att frvandlas till brare av allt det som vi tycker oss sakna i civilisationen. De som fr nstan hundra r ansgs behftade med alla de negativa och ruskiga egenskaper som samhllet behvde skyddas frn (t ex lsaktighet, tjuvaktighet och aggressivitet) har nu frvandlats till raka motsatsen.
En fantastisk utveckling! Men det finns komplikationer.
Att tillskriva ngon egenskaper, bra eller dliga, utifrn ett funktionshinder, kan ltt bli en tvngstrja. Att fdas med ett allvarligt funktionshinder innebr ju inte att man p ngot mirakulst stt skulle frvandlas till en mer kta, glad, skapande eller del mnniska. Egentligen r man ju inte mer unik n ngon annan - och de flesta vill nog helst slippa att bli betraktade som det.
Att framhva utvecklingsstrdas srart innebr ocks en strre acceptans fr srlsningar riktade till just denna grupp mnniskor, tvrtemot integrationsideologin. Sr-skola, sr-vux, avskilda mini-institutioner och segregerade arbetsplatser kan bli en naturlig fljd av en sdan instllning.