Ledare i Intra nr 4/2002.
De fr inte den omsorg de har rtt till!
Av Brittmarie Fagerlund, Handledare, vrdlrare,
Uddevalla.
Om personerna med utvecklingsstrning ska utvecklas, om de ska klara av de svra stegen mot kad sjlvstndighet, mste personalen ha den nd-
vndiga kunskapen. Man mste veta hur han eller hon uppfattar sin
omvrld fr att kunna ge std i vardagen. Men s r det inte idag. Mnga personer med utvecklingsstrning fr inte den omsorg de har rtt till.
P mnga gruppbostder och dagliga verksamheter dr jag handlett har jag mtt personal som inte har ngon utbildning i hur en person med utvecklingsstrning tnker och upplever sin omvrld. Personalen r ofrstende till beteenden som helt grundar sig p svl ver- som underkrav, vilket visar att personalen kommunicerar p ett stt som personen med utvecklingsstrning inte kan frst. Handledning r bra och br finnas i alla mnniskonra yrken men utbildad personal r en grundfrutsttning fr att handledningen ska fungera!
Jag har arbetat med personer med utvecklingsstrning i mnga r. Jag har arbetat p vrdhem, elevhem, gruppbostad och korttidshem.
Fr drygt tio r sedan utbildade jag mig till vrdlrare med inriktning p social omsorg. Under ngra r p vrdskola utbildades studerande p grund- och pbyggnadsutbildning inom omsorgsverksamhet. D fanns en grund- och pbyggnadsutbildning fr omsorgsverksamheten. Utbildningen frsvann eftersom det var en specialkurs och ersattes av omvrdnadsprogrammet. Detta program har en valbar kurs som heter "Omsorg om person med utvecklingsstrning". Kursen r p 205 timmar och i den ingr ven arbetsplatsfrlagd utbildning. Tyvrr ser denna kurs mycket olika ut i landet och det finns bara ett ftal lrare med inriktning mot utvecklingsstrning.
I slutet av 1960-talet arbetade mnniskor p vrdhemmen utan utbildning och mnga personer med utvecklingsstrning for illa. Jag ser samma sak idag, skillnaden r att det ofta bara finns en eller tv personer i tjnst och att de outbildade har frre eller inga chanser att frga och f rd och hjlp av det ftal arbetskamrater som har utbildning.
Handikapplagen, LSS, freskriver att personalen ska ha den utbildning och erfarenhet som krvs fr varje uppgift. Men det r uppenbart att det sociala omsorgsprogrammet inte r en sjlvklarhet fr dem som arbetar p "golvet". Tre rs studieln r avskrckande fr mnga och de som satsar p denna utbildning gr ofta till arbetsledartjnster.
Idag finns i praktiken ingen grundutbildning fr dem som arbetar med std till personer med utvecklingsstrning.