Artikel i Intra 4/1998.

 

 

 

 

Jag Šr annorlunda

men inte alltid!

 

 

 

Marit Sundet i Norge har lŠrt kŠnna fem vuxna utvecklingsstšrda som bott mŒnga Œr pŒ institutioner. Hon Šr en antropolog (studerar mŠnniskor i olika kulturer), som tillŠmpat antropologins metoder pŒ en minoritet i sitt eget land - de utvecklingsstšrda. Detta Šr ett fritt referat av hennes tjocka doktorsavhandling.

 

 

 

Marit Sundets undersškning gŒr ut pŒ att svara pŒ bl a dess frŒgor:

 

¥ Vilka Šr mŠnniskor med utvecklingsstšrning?

 

¥ Hur uppfattar dom sig sjŠlva i fšrhŒllande till andra?

 

¥ Vilken uppfattning har andra medborgare om personer med utvecklingsstšrning?

 

¥ Hur skapas och hŒlls dessa uppfattningar vid liv?

 

¥ Vad Šr det som prŠglar vardagslivet fšr den utvecklingsstšrde?

 

Fšr att fŒ svar pŒ dessa frŒgor har Marit Sundet tagit den enskildes uppfattning om sig sjŠlv som utgŒngspunkt. En mera intim fšrestŠllning finns inte och en mera adekvat uppfattning kan man inte fŒ.

 

 

Det egentliga jaget och det sociala

 

Arne t ex sŠger att man ser pŒ honom som annorlunda, men att han inte alltid fšrstŒr varfšr. Fšr - som han sŠger - han Šr inte annorlunda alltid. Han vill bli accepterad som andra och tycker att han Šr som andra, men andra fšrstŒr inte vem han Šr.

Genom att lŠgga vikt vid hur den utvecklingsstšrde uttrycker sina kŠnslor kan man lŠra kŠnna honom, men dŒ mŒste man tolka hans ord och handlingar med hŠnsyn till i vilket sammanhang de anvŠnds och utfšrs. Man mŒste helt enkelt fšrsška se skillnaden mellan hur personen uttrycker sitt "egentliga jag" och sitt "sociala jag".

 

Sundet visar hur det "egentliga jaget" alltid ifrŒgasŠtts. Det tas inte pŒ allvar av omgivningen. Det Šr som om det inte existerade. Den utvecklingsstšrde vill alls inte alltid utveckla sitt "sociala jag"  - att trŠnas och stŠndigt bli duktigare. Man kan alltsŒ inte bedšma vem den utvecklingsstšrde Šr enbart med hŠnsyn till de sociala roller som de spelar eller anpassar sig till.

 

 

Den folkliga instŠllningen och den officiella

 

Att utvecklingsstšrda uppfattas som en enhetlig grupp beror pŒ det sŠtt att klassificera mŠnniskor pŒ som vi sedan lŒng tid tillbaka anvŠnder oss av. Det gŠller bŒde den folkliga instŠllningen som placerar in mŠnniskan i en social ordning och den offentliga mŒlsŠttningen som talar om att de har lika vŠrde och samma rŠttigheter som vi. Det styr vŒr uppfattning av deras identitet som annorlunda Šn vŒr egen, men likvŠl lika.

 

SŠrskilt anstŠllda i gruppbostŠder hyser bŒda dessa motstridiga instŠllningar: De utvecklingsstšrda Šr visserligen annorlunda, men de har samma mŠnniskovŠrde. Detta skapar en osŠkerhet om vilken identitet som dominerar hos den enskilde.

 

Personalens ambivalens kan komma till uttryck i att de samtidigt kan visa bŒde fšrdomar och medmŠnsklighet. Det skapar osŠkerhet och frustrationer hos bŒde personal och hos de utvecklingsstšrda. Ambivalensen fšrstŠrks av uppfattningen att den utvecklingsstšrdes "egentliga jag" inte innefattar nŒgon personlighet och moral, som man kan fšrhŒlla sig till pŒ ett rationellt sŠtt.

 

 

HŒlls kvar i klientrollen

 

Trots att personalen har sŒ oklar uppfattning om vem den utvecklingsstšrde egentligen Šr och dŠrfšr inte heller vet vad som Šr bŠst fšr denne, utformas och legitimeras insatserna just med hŠnsyn till att det Šr fšr dennes eget bŠsta. Denna paradox Šr orsak till de flesta frustrationerna i vardagen.

Att hitta fram till en sammanhŠngande uppfattning om den utvecklingsstšrde kan bara ske i det konkreta sammanhanget, i den dagliga samvaron. DŒ mŒste vi sluta med att sŠtta likhetstecken mellan utvecklingsstšrning och svaghet. Vi mŒste inse att sŒdana vŠrderingar till stor del Šr skapat av vŒrt samhŠlle.

Sundet visar hur vi genom vŒr pedagogik och vŒrt beteende hŒller kvar den utvecklingsstšrde i sin klientroll. MotstŒnd och olika former av opposition fšrklaras vara typiska tecken pŒ funktionshindret och legimiterar straff och belšning. DŠrigenom blir den utvecklingsstšrde inte det han skulle kunna vara, utan det han bšr vara - en spegling av vŒr oklara fšrstŒelse av vem han Šr.

 

Upplevelsen av sig sjŠlv

 

En utvecklingsstšrd persons sŠtt att uppleva sig sjŠlv och sin vardag bšr bšr man lŠra kŠnna steg fšr steg genom samtal och resultatet mŒste tas pŒ allvar. Man mŒste kunna se och fšrstŒ hur han fšrsšker att motivera sig sjŠlv och styra sina kŠnslor och behov och hur han fšrsšker att utforma och pŒverka sin egen verklighet. Allt fšr ofta tolkas olika uttryck fšr denna strŠvan som uttryck fšr utvecklingsstšrningen. DŠrigenom tillmŠts dessa uttryck inte den betydelse som de i verkligheten har. Detta kallar fšrfattaren fšr assymetriska sprŒkliga relationer. Det leder till att den utvecklingsstšrde personen anses ha en bristande fšrmŒga att fšrstŒ sprŒk och sammanhang och att han dŠrfšr inte heller har nŒgon fšrmŒga att fšrstŒ sig pŒ sig sjŠlv.

 

 

Minimalt inflytande

 

De fem personer som Marit Sundet fšljde hade ett minimalt inflytande pŒ sin egen livssituation. VŒr kulturella fšrstŒelse av dem inkluderar inte att de har en personlig uppfattning och personliga intentioner. Om man bortser frŒn deras upplevelser reduceras deras sociala jag och hela deras personlighet.

 

Det som prŠglar vardagslivet Šr det sŠtt som de blir bemštta pŒ. Precis som med oss Šr relationerna till andra mŠnniskor avgšrande - mšjligen t. o. m. av stšrre betydelse Šn hur man bor och hur ens andra livsvillkor Šr.

 

 

Sexualiteten och ekonomin Šr avgšrande

 

Fšrfattaren fann att personalen och andra som de utvecklingsstšrda fungerar tillsammans med, tenderar till att lŒta utvecklingsstšrningen vara den viktigaste och allt šverskuggande personliga egenskapen. Deras kŠnslor, beteende och olika behov blir sŠllan fšrstŒdda sŒsom oavhŠngiga frŒn deras funktionshinder. Man lŠgger tvŠrtom vikt vid att trŠna och socialisera dem till rollen som utvecklingsstšrd.

 

Utflyttningen till gruppbostŠder Šr av ringa betydelse fšr den utvecklingsstšrdes sjŠlvuppfattning och identitet sŒ lŠnge som det inte sker en fšrŠndring av hur hans eller hennes funktionshinder fšrstŒs och vŠrderas av andra. I tvŒ sŠrskilda kapitel visar fšrfattaren hur detta avspeglas starkast i respekten fšr deras sexuella behov och i hur deras ekonomi handhas.

 

 

Det rationella kontra det personliga

 

I vŒr kultur fšrbinds utvecklingsstšrning numera med rationella och medicinska fšrklaringar. Man kan ofta hŠnvisa till det exakta antalet kromosomer eller till ršntgenbilder. Orsaken Šr odiskutabel. Andra frŒgor som anhšriga och utvecklingsstšrda kan stŠlla sig - varfšr skulle detta hŠnda just mig? - upplevs som irrationella. SŒdana frŒgor kan visserligen uppfattas och accepteras som naturliga pŒ det individuella planet, men bara i den utstrŠckning som de kan tolkas som en del av en frustration, bearbetning av sorg och liknande. DŠrigenom fŒr utvecklingsstšrning karaktŠr av att vara en eller annan form av en sjukdom och en brist i personligheten och den utvecklingsstšrde markeras som fundamentalt olik icke utvecklingsstšrda. Detta fšrstŠrks av samhŠllets Œtagande att ge dem det sŠrskilda stšd och den service de behšver.

 

 

Skillnader i synsŠtt

 

Det finns en stor skillnad i hur den offentliga omsorgen formar sin bild av en person med utvecklingsstšrning och hur fšrŠldrar och anhšriga Šr mera inriktade pŒ personen Šn pŒ utvecklingsstšrningen. Det offentliga stŒr fšr flyttningen frŒn anstalter till bostŠder i samhŠllet. Den nya boendesituationen har gett upphov till frustrationer hos bŒde anstŠllda och byrŒkrater, eftersom de har problem med att ge det nya livet ett praktiskt innehŒll och bli eniga om vad personalens arbetsuppgifter ska bestŒ av.

 

Det Šr inte de ekonomiska och organisatoriska problemen som Šr de stšrsta, utan de grundlŠggande problemen ligger i att de anstŠllda inte har en uppfattning om vem den utvecklingsstšrde personen Šr, bortsett frŒn att han Šr annorlunda och ofullstŠndig.

 

En uppfattning som befrŠmjar den utvecklingsstšrdes identitet och dŠr funktionshindret sŠtts i bakgrunden och det gemensamt mŠnskliga blir framtrŠdande, blir ett hot mot praxis och den anstŠlldes egen identitet och roll.

 

 

Betydelsen av gemensamma aktiviteter

 

Den officiella mŒlsŠttningen att utvecklingsstšrda numera ska leva som andra kan leda till att befolkningen fšrstŠrker sin uppfattning att detta Šr mŠnniskor som i grunden Šr annorlunda. De Šr och skall vara socialt avgrŠnsade. DŠrigenom kan befolkningen fšrsvara sin egen identitet - det Šr visserligen normalt att det finns utvecklingsstšrda, men utvecklingsstšrda kan aldrig bli normala.

 

NŠr sprŒket formaliseras, placeras de utvecklingsstšrda personerna in i en hierarkisk struktur och utestŠngs frŒn en verklig kommunikation och delaktighet.

 

De personer som fšrfattaren fšljt och intervjuat kan tolka och fšrstŒ andra och sig sjŠlva bŠst genom gemensamma aktiviteter. Det Šr i vardagen som gemenskap, šmsesidig fšrstŒelse och respekt kan upplevas. Det Šr vid gemensamma aktiviteter som den utvecklingsstšrde personen kan fšrstŒ andras upplevelser i fšrhŒllande till sig sjŠlv. DŠrigenom kan han framstŒ som den person han egentligen Šr och vill vara.

Karl Grunewald

 

 

Att lŠsa:

 

Marit Sundet. Jeg vet jeg er annerledes - men ikke bestandig. 1997. Akademisk avhandling. Institutionen fšr kulturantropologi och etnologi. TrŠdgŒrdsgatan 18, 753 09 Uppsala. 262 sidor.