Artikel i Intra 3/2000.

 

 

 

 

Ofta fšrsummar man att undersška synen pŒ de flerhandikappade. JŠmfšr bara hur mŒnga av personalen i ungefŠr samma Œlder som har glasšgon! Men att undersška synskŠrpan kan vara svŒrt. HŠr ges anvisningar om hur man bšr gŒ tillvŠga.

 

 

 

 

 

Synen

 

ett stŠndigt problem

 

 

Av synkonsulent Helena Bogsten

och optiker Helene Wenig Fidler

 

 

Optiker fšrsta instansen

 

Det vanliga Šr att man gŒr till en legitimerad optiker precis som andra. Optikern gšr dŒ en fšrsta undersškning och bedšmer om det gŒr att fšrskriva glasšgon eller om personen mŒste remitteras till en šgonlŠkare. Optikern konstaterar kanske att det ršr sig om en enkel och vanlig nŠrsynthet som kan korrigeras sŒ att vederbšrande kan se TV som vi andra. Och fšreligger det en synnervsskada eller annan synskada kan optikern ge rŒd om rŠtt belysning, fšrstoringsglas, kontrastmarkering och andra hjŠlpmedel som man kan fŒ frŒn landstingets syncentral.

 

…vning ger fŠrdighet - bŒde fšr den utvecklingsstšrde och optikern! Alla klarar inte av att sitta i en autorefraktor - ett instrument som mŠter šgats brytningsfel - vid fšrsta besšket. DŒ fŒr man Œterkomma kanske bŒde en andra och och en tredje gŒng.

 

NŠr du som anhšrig eller personal fšljer med till en optiker bšr du fšrbereda denna pŒ vad det gŠller. BŠst om ni kan trŠffas i fšrvŠg i enskildhet fšr att berŠtta inte bara om synproblemen, utan  Šven  om  hur optikern bŠst kan kommunicera med vederbšrande: "Tala ett enkelt och tydligt sprŒk, lugnt och sakta. Tala direkt till personen Šven om han eller hon inte kan svara. Det gŒr bra att snegla pŒ den som fšljer med fšr att fŒ svar."

 

Om patienten behšver tvŒ par glasšgon - ett par fšr nŠra hŒll och ett par fšr lŒngt hŒll - blir ofta fšrvirringen stor fšr vederbšrande vilka som ska anvŠndas nŠr. BŠttre dŒ att fŒ sŒ kallade bifokala glasšgon dŠr nŠra hŒll finns inslipat nertill pŒ glasen. Det har visat sig fungera bŠttre Šn mŒnga trott, men det krŠver fšrstŒs instruktion upprepade gŒnger. Och uppmuntran.

 

Tala om fšr optikern att erfarenheten Šr att det underlŠttar anvŠndandet om segmentet fšr nŠrseende placeras 2 mm hšgre Šn brukligt. Det kŠnner optikern igen frŒn barn - dŠr brukar man placera segmentet Šnda upp till pupillens mitt.

 

 

Din egen undersškning

 

Vid ett besšk hos optikern bšr du helst i fšrvŠg ha tagit reda pŒ fšljande:

 

* Har personen undersškts av šgonlŠkare? Resultatet?

 

* Fšreligger ett ršrelsehinder eller nŒgot syndrom som brukar inbegripa en synskada? Ta i sŒ fall gŠrna med ett lŠkarutlŒtande.

 

* Ger vederbšrande šgonkontakt? PŒ hur lŒngt hŒll?

 

* KŠnner vederbšrande igen personer pŒ lŒngt hŒll?

 

* Tittar han eller hon pŒ nŠra hŒll fšr att uppfatta detaljer?

 

* Ser han eller hon bra nog fšr att Šta upp all mat pŒ tallriken?

 

* Kan vederbšrande se och ta glaset? SmŒ kaksmulor?

 

* Kan han eller hon gŒ bra i naturen? UpptŠcker vederbšrande hinder?

 

* Vilka aktiviteter gillar vederbšrande? LŠser? VŠver eller handarbetar? Ser gŠrna pŒ bilder? Tycker om TV?

 

* Vad klarar vederbšrande i den dagliga verksamheten?

 

Fyll gŠrna pŒ med andra iakttagelser som har med synen att gšra.

 

 

Speciella synskŠrpetavlor

 

Om optikern inte kan mŠta synskŠrpan med de vanliga tavlorna, mŒste man gšra det med speciella tavlor. Det finns tvŒ slags. Den ena heter LH-testet och visar abstrakta bilder av hus, kvadrater etc. Det fšrutsŠtter en nŒgot hšgre utvecklingsnivŒ Šn det andra som heter BUST-testet och som bestŒr av bilder pŒ kŠnda fšremŒl som sax, glasšgon, sked, gaffel etc. Dessa tester kan man fŒ frŒn SIH-syn i Solna, om inte synkonsulenten eller syncentralen i landstinget skulle ha dom. 

 

Med dessa tester bšr man bšrja med att pršva synskŠrpan pŒ nŠra hŒll. Detta fšr att det Šr lŠttare att etablera kontakt och finna en bra form fšr kommunikation nŠr man sitter i lugn och ro bredvid varandra. DŠrtill kommer att mŒnga utvecklingsstšrda Šr mindre intresserade av vad som sker pŒ flera meters avstŒnd. Bšrja med att pršva synskŠrpan pŒ bŒda šgonen samtidigt. MisstŠnker man sŠmre syn pŒ ett av šgonen kan man fšrsška testa ett šga i taget om patienten orkar och kan koncentrera sig.

 

Klarar patienten inte dessa syntavlor kan man likvŠl fŒ en uppfattning om synfšrmŒgan genom att gšra funktionella test, som t.ex. att lŠgga svart non-stop-karamell, stršssel eller pŠrlsocker pŒ svart och vit duk. Personen som uppfattar pŠrlsocker pŒ vit bakgrund (pŒ ca 40cm avstŒnd) har en synskŠrpa pŒ minst 0,1. HŠr gŠller det naturligtvis att vara uppmŠrksam pŒ om synen Šr det sinne som anvŠndes och inte kŠnseln.

 

Det finns personer som inte klarar ens detta prov. DŒ bšr vederbšrande remitteras till šgonlŠkare med frŒgan om synhandikapp och fšr allmŠn šgonstatus.

 

 

TrŠning att bŠra glasšgon

 

NŠr en person inom omsorgerna fŒtt ett par glasšgon fšrvŠntar sig omgivningen att han Šven skall anvŠnda sig av dom - att kunna se bŠttre borde ju upplevas som nŒgot positivt. TyvŠrr fungerar det ofta inte sŒ. DŒ tolkar omgivningen kanske det som att vederbšrande inte alls ser bŠttre med sina glasšgon.

 

Att anvŠnda glasšgon mŒste trŠnas under en lŒng tidsperiod och med stort tŒlamod. Bšrja med korta pass under sŠrskilt positiva stunder och utška successivt. Det fšrutsŠtter att alla i omgivningen deltar och vet nŠr det Šr som bŠst att anvŠnda glasšgonen.

 

Den som pršvat ut glasšgonen eller  varit med om det bšr ge fortlšpande information till omgivningen. Med hŠnsyn till personalomsŠttningen bšr den ske bŒde muntligt och skriftligt. Ett bra sŠtt att demonstrera hur personen ser utan och med glasšgon Šr att lŠgga plastfickor šver vanlig text.

 

 

Vem har ansvaret?

 

Fšr barn under sju Œr

Oftast Šr det fšrŠldrarna och/eller barnhŠlsovŒrden som initierar frŒgan om barnets syn. Dessa vŠnder sig dŒ till šgonlŠkare eller landstingets syncentral.

 

Fšr barn i skolŒldern

FšrŠldrar, lŠrare och skolskšterska initierar en undersškning hos šgonlŠkare och eventuell kontakt med syncentralen. LŠraren har tillgŒng till synkonsulent frŒn SIH.

 

Fšr dem i en daglig verksamhet eller bostad med sŠrskild service

Det Šr kommunens medicinskt ansvariga sjukskšterska (MAS) som har ansvar fšr att bland annat synundersškningar gšrs. Personalen Šr skyldig att informera fšrestŒndaren om de misstŠnker en synnedsŠttning och ska hjŠlpa den enskilde med de hjŠlpmedel han behšver. FšrestŒndaren Šr ansvarig fšr samordning och information. Denne Šr Šven ansvarig fšr kontakten med šgonlŠkare och landstingets syncentral om man kommer fram till att sŒdan behšvs.

 

Fšr den vuxne som bor hemma eller sjŠlv och som inte deltar i en daglig verksamhet

Behšver man hjŠlp fšr att bli undersškt hos en optiker kan man vŠnda sig till vuxenhabiliteringen. Behšver man lŠkarundersškning vŠnder man sig till primŠrvŒrden fšr att fŒ remiss till šgonlŠkare.

 

 

VŒra undersškningar

 

Vi har tillsammans med synkonsulent Ockie Hansen undersškt alla som deltar i daglig verksamhet i Stockholms lŠn. Det blev 2 465 personer. Endast ca 200 avstod av olika skŠl.

 

Vi fann att 502 personer (20%) hade en synskŠrpa pŒ 0,3 eller mindre. Det innebŠr att de var mŒttligt synsvaga eller mer. DŠrutšver hade 529 personer (21%) en synskŠrpa pŒ 0,5-0,3, vilket klassificeras som synsvŒrigheter.  446 (18%) remitterades till šgonlŠkare och 492 personer fick glasšgon (20%).

 

Fšr varje undersškt person skrev vi ett protokoll. Det var viktigt fšr oss att dessutom informera personalen vid den dagliga verksamheten och i bostaden liksom de anhšriga om vederbšrande bodde hemma. Det gŠllde inte bara intrŠning av glasšgonen, utan Šven om belysning, brister i fŠrgseende, vikten av att skapa kontraster i miljšn, fšrekommande synfŠltsinskrŠkningar och blŠndningskŠnslighet, arbetsstŠllning, behovet av hjŠlpmedel och metodik fšr dem som var blinda.

Fšr mŒnga var denna information alldeles ny.

Vi hŠnvisar till vŒr rapport fšr den som vill veta mer.

 

 

SŒ hŠr anser vi att det bšr vara:

 

  Alla personer med utvecklingsstšrning skall synundersškas. SkŠlet till det Šr att synproblem fšrekommer hos dem sŒ mycket oftare Šn hos andra.

 

  De eventuella fynden fŒr avgšra nŠr undersškningen skall upprepas. Remisssvar mŒste fšljas upp enligt ordination. SŠrskilt viktig Šr kontrollen av en pŒbšrjad linsgrumling och nŠr man ordinerat fšrstagŒngsglas. Alla med brytningsfel skall fšljas upp vart tredje Œr.

 

  Hos de švriga mŒste undersškningen upprepas vartannat Œr hos barn och ungdomar och vart femte Œr hos vuxna. SŠrskild vikt skall lŠggas vid undersškning av 40-45-Œringar med hŠnsyn till en begynnande Œlderssynthet.

 

   PŒ varje gruppbostad och arbetsplats bšr man gšra regelbundna genomgŒngar av behovet av hjŠlpmedel fšr personer med synproblem.

 

 

 

 

Syncentraler och synkonsulenter

 

Syncentraler finns i alla landsting. DŠr kan man fŒ rŒd och anvisningar och hjŠlpmedel fšr synskadade. Konsulenter eller kuratorer fšr barn och fšr vuxna hjŠlper till med trŠning och rehabilitering.

 

SIH, Statens Institut fšr handikappfrŒgor i skolan, har synkonsulenter anstŠllda i olika regioner tillŠngliga šver hela landet. De ger anvisningar om hur barn och ungdomar med synskador skall undervisas och vilka lŠromedel som kan anvŠndas.

 

 

Att lŠsa:

 

Helena Bogsten, Ockie Hanssen, Helene Wenig Fidler. Synundersškning av vuxna personer med utvecklingsstšrning. 21 sidor. Omsorgsverksamheten i Stockholms lŠns landsting. Box 175 64, 118 91 Stockholm. Tel. 690 58 86.

Pris 50:-