Artikel i Intra 3/2003.

 

 

 

 

 

Fortsatt splittring om habilitering

 

 

Av Karl Grunewald

 

Ingenting tycks vara sŒ splittrat inom landsting-en som habiliteringen av barn och ungdomar. SŒdan fšrekommer fšrutom vid enheter som kallas barn-och ungdomshabilitering, ocksŒ inom barn- och ungdomspsykiatri, barnkliniker, syncentraler, hšrselvŒrd, logopedenheter m. fl..

 

Inte inom nŒgot landsting har man en organisationsplan fšr habiliteringen - man kan inte ens ange hur mŒnga tjŠnster man har, Šn mindre hur mŒnga barn och ungdomar som finns i de olika grupperna med  funktionshinder. KlagomŒlen har varit sŒ mŒnga att regeringen tvingats uppdra Œt Socialstyrelsen att utreda fšrhŒllanden. SŒ har nu skett.

 

 

EnkŠterna

 

…ver 300 enkŠter skickades till olika kliniker och enheter. 195 uppgav att de bedriver habilitering. MŒnga ansŒg begreppet svŒravgrŠnsbart.

 

3 500 enkŠter skickades till familjer och barn i Œldern 17, 14, 8 och 3 Œr. Bara 2 100 kom tillbaka varav 366 svarade att barnet inte har nŒgot funktionshinder.

 

69 fšrbund som kunde tŠnkas organisera barn och ungdomar med funktionshinder tillfrŒgades, men endast 25 svarade.

Dessutom djupintervjuades tio familjer.

 

Inte nŒgonstans i redovisningen gšr Socialstyrelsen en vŠrdering av de ganska massiva bortfallen. €r det sŒ att de som har mest pŒ hjŠrtat svarat oftare och de relativt nšjda svarat mindre ofta? I sŒ fall skulle resultaten vara dystrare Šn verkligheten. Socialstyrelsen anger att man i varje fall inte kan dra nŒgra generella slutsatser ens inom ett enskilt landsting. Det Šr ju dystert med tanke pŒ det stora arbete man lagt ner pŒ denna kartlŠggning.

 

 

Resultat

 

Cirka halva antalet familjer anser att stšdet frŒn landstinget varit otillrŠckligt. Det Šr naturligtvis ett fšrfŠrande hšgt antal. HŠlften av de som var missnšjda anser att stšdet varit otillrŠckligt oavsett Œlder pŒ deras barn - den andra hŠlften anser att stšdet var bŠttre fšre det barnet bšrjade skolan. En del menade dock att stšdet varit sŠrskilt bristfŠlligt under barnets fšrsta Œr.

 

Enligt landstingens egen bedšmning bedrivs en vŠl utvecklad verksamhet vid barn- och ungdomshabiliteringen. Det gŠller fšr barn med utvecklingsstšrning, neurologiska tillstŒnd och barn med ršrelsehinder. Men Šven fšr dem med hšrselskador, autism, epilepsi och diabetes.

 

De som saknar den habilitering som de behšver Šr frŠmst de med ADHD, autism och Aspergers syndrom. Dessutom de med tal- och sprŒksvŒrigheter, perceptionsstšrningar, medicinska funktionshinder och flera funktionshinder.

 

De insatser som landstingen inte anser sig kunna ge alls, eller endast i begrŠnsad omfattning, Šr logopedi, intensivtrŠning, ibland i form av s.k. konduktiv pedagogik, psykologinsatser och specialpedagogiska insatser.

 

Detta stŠmmer med fšrŠldrarnas uppfattning. Dom tar sŠrskilt upp bristen pŒ pedagogisk hjŠlp i skolan och behovet av mer sjukgymnastik. Halva antalet fšrŠldrar vill ha mer stšd till syskonen.

 

 

Oklart ansvar

 

Samverkan Šr svŒrt! Den behšver fšrbŠttras sŠrskilt fšr dem med neuropsykiatriska problem, hšrselskador och fšr barn med flera funktionshinder. Halva antalet kliniker anser att det hŠnder att barn inte fŒr sina behov tillgodosedda pga oklara ansvarsfšrhŒllanden. Det gŠller sŠrskilt ansvarsfšrhŒllandet mellan landsting och skola. NŠrmare hŠlften av familjerna anser att personalen inte har underlŠttat starten i fšrskolan, skolan och gymnasiet.

 

Bara ca en tredjedel av enheterna har en habiliteringsplan trots att det Šr obligatoriskt att upprŠtta en sŒdan. SkŠlen uppges vara brist pŒ resurser.

 

NŠsta hŠlften av familjerna uppger att de saknar information om konsekvenserna av barnets funktionshinder och nŠstan lika mŒnga saknar information om de insatser som landstinget har att erbjuda.

 

Jag kan inte hitta nŒgot om den besvŠrliga švergŒngen till vuxenhabilitering.

 

 

Hur det borde vara

 

Efter redovisningen av resultaten beskriver Socialstyrelsen pŒ šver tio sidor hur det borde vara. Det Šr en skšnmŒlning och ett šnsketŠnkande av en framtid som vi aldrig kommer att fŒ se. Man kan frŒga sig till vilken nytta.

 

I sina slutsatser anser Socialstyrelsen sjŠlvklart att habiliteringen mŒste ges en škad tyngd hos sjukvŒrdshuvudmŠnnen och att riksdagens beslut "bšr sŠtta tydliga spŒr " i verksamheten. Lagstiftningen anses vara tillrŠcklig under fšrutsŠttning av att den tillŠmpas och nŒgon ytterligare utredning behšvs inte.

 

Vidare anser Socialstyrelsen att landstingen bšr ge tydliga uppdrag om vilka grupper av funktionshindrade barn och ungdomar som olika verksamheter Šr ansvariga fšr. Alla funktionshindrade ska ha tillgŒng till habilitering, hjŠlpmedel och tolktjŠnst om de har behov av det.

 

Socialstyrelsen anser att landstingen bšr genomfšra Œterkommande kartlŠggningar av vilka barn och ungdomar med funktionshinder som finns och vilka behov de har. - Det Šr ju en skšn tanke, men dessvŠrre helt orealistisk. Det ršr sig om minst femtio tusen barn och ungdomar, med de mest komplicerade och vŠxlande behov och oklara avgrŠnsningar grupperna emellan.

 

DŠremot borde Socialstyrelsen krŠva att varje enhet gšr en Œrlig fšrteckning šver barn och ungdomar som de behandlat och en utvŠrdering av ett urval av fšrŠldrarna och ungdomarna.

 

Socialstyrelsen anser Šven att individuella habiliteringsplaner bšr anvŠndas i škad utstrŠckning. - Det Šr ju Œ andra sidan en modest šnskan med tanke pŒ att det faktiskt Šr lagstadgat.

 

 

Synpunkter

 

Sedan LSS trŠdde i kraft har alltfler landsting - "bakat in" insatsen rŒd och stšd i sin habiliteringsverksamhet. SŒ lŠnge fšrŠldrarna Šr nšjda med det fattar man inga beslut med stšd av LSS. Men nu visar det sig att ungefŠr halva antalet fšrŠldrar inte Šr nšjda. Man frŒgar sig dŒ om landstingen informerat dem om deras rŠttigheter enligt LSS och hur mŒnga sŒdana beslut man fattat. TrŒkigt nog fŒr vi inget svar pŒ det i denna kartlŠggning. Det lŠr tvinga den sŠrskilda utredningen som pŒgŒr om rŒd och stšd att gšra egna enkŠter - ett onšdigt merarbete.

 

Det stora felet Šr naturligtvis att habilitering inte ingŒr i LSS, utan endast rŒd och stšd, trots att de bevisligen sammanfaller i stšrsta utstrŠckning. Ingen har lyckats att definiera Œtskillnaden.

 

Denna fadŠs uppstod under utredningen av vad LSS skulle innehŒlla. Landstingsfšrbundet motsatte sig att habilitering skulle ingŒ i LSS och erbjšd sig att stadga sŠrskilt om det i hŠlso-och sjukvŒrdslagen. Allt fšr att slippa den absoluta rŠttigheten till insatsen med mšjlighet att šverklaga i domstol.

 

Nu stŒr hoppet till rŒd- och stšd-utredningen att fšra in rŠtten till habilitering i LSS fšr dess sŠrskilda personkrets.

Hur fŒr man landstingen att inse sitt ansvar fšr funktionshindrade barn och ungdomar? Socialstyrelsen har hŠr valt en švergripande teknik. Med breda penseldrag visar man hur illa det Šr och med allmŠnna pŒbud vill man pressa fram resurser. DessvŠrre Šr lyhšrdheten fšr sŒdana mycket lŒg.

 

Jag tror att det hade varit bŠttre om man i utredningen hade redovisat, landsting fšr landsting, var bristerna finns och vilka som har en fšredšmlig verksamhet. Att visa pŒ goda exempel ger bra effekt och nŠr det gŠller bristerna borde Socialstyrelsen ge sina regionala kontor i uppdrag att fšlja upp enkŠterna, eventuellt med fšrelŠgganden.

 

Nu har varken fšrŠldrarna eller deras organisationer vetskap om hur det stŒr till i deras landsting och vad man egentligen kan begŠra.      

 

Att lŠsa:

 

Socialstyrelsen. TillgŒng till habilitering och rehabilitering fšr barn och ungdomar med funktionshinder - en kartlŠggning. 267 sidor. 2003. Art nr 2003-103-2. Pris 117 kr. Kan ocksŒ laddas ner frŒn www.sos.se