Artikel i Intra 3/2003.
Ingenting tycks vara s splittrat inom landsting-en som habiliteringen av barn och ungdomar. Sdan frekommer frutom vid enheter som kallas barn-och ungdomshabilitering, ocks inom barn- och ungdomspsykiatri, barnkliniker, syncentraler, hrselvrd, logopedenheter m. fl..
Inte inom ngot landsting har man en organisationsplan fr habiliteringen - man kan inte ens ange hur mnga tjnster man har, n mindre hur mnga barn och ungdomar som finns i de olika grupperna med funktionshinder. Klagomlen har varit s mnga att regeringen tvingats uppdra t Socialstyrelsen att utreda frhllanden. S har nu skett.
ver 300 enkter skickades till olika kliniker och enheter. 195 uppgav att de bedriver habilitering. Mnga ansg begreppet svravgrnsbart.
3 500 enkter skickades till familjer och barn i ldern 17, 14, 8 och 3 r. Bara 2 100 kom tillbaka varav 366 svarade att barnet inte har ngot funktionshinder.
69 frbund som kunde tnkas organisera barn och ungdomar med funktionshinder tillfrgades, men endast 25 svarade.
Dessutom djupintervjuades tio familjer.
Inte ngonstans i redovisningen gr Socialstyrelsen en vrdering av de ganska massiva bortfallen. r det s att de som har mest p hjrtat svarat oftare och de relativt njda svarat mindre ofta? I s fall skulle resultaten vara dystrare n verkligheten. Socialstyrelsen anger att man i varje fall inte kan dra ngra generella slutsatser ens inom ett enskilt landsting. Det r ju dystert med tanke p det stora arbete man lagt ner p denna kartlggning.
Cirka halva antalet familjer anser att stdet frn landstinget varit otillrckligt. Det r naturligtvis ett frfrande hgt antal. Hlften av de som var missnjda anser att stdet varit otillrckligt oavsett lder p deras barn - den andra hlften anser att stdet var bttre fre det barnet brjade skolan. En del menade dock att stdet varit srskilt bristflligt under barnets frsta r.
Enligt landstingens egen bedmning bedrivs en vl utvecklad verksamhet vid barn- och ungdomshabiliteringen. Det gller fr barn med utvecklingsstrning, neurologiska tillstnd och barn med rrelsehinder. Men ven fr dem med hrselskador, autism, epilepsi och diabetes.
De som saknar den habilitering som de behver r frmst de med ADHD, autism och Aspergers syndrom. Dessutom de med tal- och sprksvrigheter, perceptionsstrningar, medicinska funktionshinder och flera funktionshinder.
De insatser som landstingen inte anser sig kunna ge alls, eller endast i begrnsad omfattning, r logopedi, intensivtrning, ibland i form av s.k. konduktiv pedagogik, psykologinsatser och specialpedagogiska insatser.
Detta stmmer med frldrarnas uppfattning. Dom tar srskilt upp bristen p pedagogisk hjlp i skolan och behovet av mer sjukgymnastik. Halva antalet frldrar vill ha mer std till syskonen.
Samverkan r svrt! Den behver frbttras srskilt fr dem med neuropsykiatriska problem, hrselskador och fr barn med flera funktionshinder. Halva antalet kliniker anser att det hnder att barn inte fr sina behov tillgodosedda pga oklara ansvarsfrhllanden. Det gller srskilt ansvarsfrhllandet mellan landsting och skola. Nrmare hlften av familjerna anser att personalen inte har underlttat starten i frskolan, skolan och gymnasiet.
Bara ca en tredjedel av enheterna har en habiliteringsplan trots att det r obligatoriskt att upprtta en sdan. Sklen uppges vara brist p resurser.
Nsta hlften av familjerna uppger att de saknar information om konsekvenserna av barnets funktionshinder och nstan lika mnga saknar information om de insatser som landstinget har att erbjuda.
Jag kan inte hitta ngot om den besvrliga vergngen till vuxenhabilitering.
Efter redovisningen av resultaten beskriver Socialstyrelsen p ver tio sidor hur det borde vara. Det r en sknmlning och ett nsketnkande av en framtid som vi aldrig kommer att f se. Man kan frga sig till vilken nytta.
I sina slutsatser anser Socialstyrelsen sjlvklart att habiliteringen mste ges en kad tyngd hos sjukvrdshuvudmnnen och att riksdagens beslut "br stta tydliga spr " i verksamheten. Lagstiftningen anses vara tillrcklig under frutsttning av att den tillmpas och ngon ytterligare utredning behvs inte.
Vidare anser Socialstyrelsen att landstingen br ge tydliga uppdrag om vilka grupper av funktionshindrade barn och ungdomar som olika verksamheter r ansvariga fr. Alla funktionshindrade ska ha tillgng till habilitering, hjlpmedel och tolktjnst om de har behov av det.
Socialstyrelsen anser att landstingen br genomfra terkommande kartlggningar av vilka barn och ungdomar med funktionshinder som finns och vilka behov de har. - Det r ju en skn tanke, men dessvrre helt orealistisk. Det rr sig om minst femtio tusen barn och ungdomar, med de mest komplicerade och vxlande behov och oklara avgrnsningar grupperna emellan.
Dremot borde Socialstyrelsen krva att varje enhet gr en rlig frteckning ver barn och ungdomar som de behandlat och en utvrdering av ett urval av frldrarna och ungdomarna.
Socialstyrelsen anser ven att individuella habiliteringsplaner br anvndas i kad utstrckning. - Det r ju andra sidan en modest nskan med tanke p att det faktiskt r lagstadgat.
Sedan LSS trdde i kraft har alltfler landsting - "bakat in" insatsen rd och std i sin habiliteringsverksamhet. S lnge frldrarna r njda med det fattar man inga beslut med std av LSS. Men nu visar det sig att ungefr halva antalet frldrar inte r njda. Man frgar sig d om landstingen informerat dem om deras rttigheter enligt LSS och hur mnga sdana beslut man fattat. Trkigt nog fr vi inget svar p det i denna kartlggning. Det lr tvinga den srskilda utredningen som pgr om rd och std att gra egna enkter - ett ondigt merarbete.
Det stora felet r naturligtvis att habilitering inte ingr i LSS, utan endast rd och std, trots att de bevisligen sammanfaller i strsta utstrckning. Ingen har lyckats att definiera tskillnaden.
Denna fads uppstod under utredningen av vad LSS skulle innehlla. Landstingsfrbundet motsatte sig att habilitering skulle ing i LSS och erbjd sig att stadga srskilt om det i hlso-och sjukvrdslagen. Allt fr att slippa den absoluta rttigheten till insatsen med mjlighet att verklaga i domstol.
Nu str hoppet till rd- och std-utredningen att fra in rtten till habilitering i LSS fr dess srskilda personkrets.
Hur fr man landstingen att inse sitt ansvar fr funktionshindrade barn och ungdomar? Socialstyrelsen har hr valt en vergripande teknik. Med breda penseldrag visar man hur illa det r och med allmnna pbud vill man pressa fram resurser. Dessvrre r lyhrdheten fr sdana mycket lg.
Jag tror att det hade varit bttre om man i utredningen hade redovisat, landsting fr landsting, var bristerna finns och vilka som har en fredmlig verksamhet. Att visa p goda exempel ger bra effekt och nr det gller bristerna borde Socialstyrelsen ge sina regionala kontor i uppdrag att flja upp enkterna, eventuellt med frelgganden.
Nu har varken frldrarna eller deras organisationer vetskap om hur det str till i deras landsting och vad man egentligen kan begra.
Att lsa:
Socialstyrelsen. Tillgng till habilitering och rehabilitering fr barn och ungdomar med funktionshinder - en kartlggning. 267 sidor. 2003. Art nr 2003-103-2. Pris 117 kr. Kan ocks laddas ner frn www.sos.se