Artikel i Intra 4/2002.

 

 

 

 

Barn med utvecklingsstšrning behšver varandra!

 

Av Karl Grunewald

 

 

 

 

Psykologen Irene Nordstršm vid barn- och ungdomshabiliteringen i …rebro har disputerat pŒ en avhandling om utvecklingsstšrda barns sociala samspel.

 

 

- Vad var din utgŒngspunkt?

 

- Det var helt enkelt att barn behšver varandra! De behšver fŒ tillhšra en grupp jŠmnŒriga och jŠm-lika kamrater, som tŠnker och agerar ungefŠr som man sjŠlv. Det Šr viktigt  bŒde fšr barns psykiska hŠlsa och  fšr deras utveckling.

Barns relationer karaktŠriseras vanligtvis av jŠmlikhet och av att fŒ ta šmsesidig hŠnsyn till varandras šnskemŒl och Œsikter. De lŠr sig att fšrhandla fram gemensamma stŒndpunkter fšr vad man ska gšra och hur. GŒr inte det minskar mšjligheten fšr att kamratskapet ska bestŒ. DŠrfšr bšr kamraternas fšrmŒgor pŒ olika omrŒden vara ungefŠr lika - att man tŠnker, kommunicerar, fšrstŒr, ršr sig, hšr och ser pŒ ungefŠr samma sŠtt.

Jag ville se vad som hŠnder nŠr barnens funk-tionella fšrutsŠttningar Šr pŒtagligt olika som nŠr ett av barnen har en lindrig utvecklingsstšrning. Och jag ville gšra en jŠmfšrelse med det samspel som barnen med lindrig utvecklingsstšrning har med varandra.

 

- Hur har du gŒtt tillvŠga?

 

- Jag observerade totalt 25 grundsŠrskolebarn. 19 av dem gick pŒ lŒg- och mellanstadiet och sex gick pŒ hšgstadiet. De utgjorde  samtliga barn i dessa klasser utom sju, som inte togs med av sŠrskilda skŠl. Det gŠllde barn med autism eller autimsliknande tillstŒnd, ett hšrselskadat barn och tvŒ som flyttade. - Samtliga klasser var integrerade i en grundskola.

LŒg- och mellanstadiebarnens samspel med varandra observerades pŒ skolgŒrden och deras lŠrare intervjuades. PŒ fritids observerades sju av dem och deras fšrhŒllningssŠtt till de ej utvecklingsstšrda barnen studerades. Dessutom intervjuades personalen pŒ fritidshemmet.

OcksŒ fšr de sex hšgstadiebarnen intervjuades deras lŠrare.

Samtliga barn intervjuades liksom deras fšrŠldrar angŒende barnens relationer till barn "pŒ hemmaplan", dvs i huvudsak barn utan utvecklingsstšrning.

 

- Jag Šr imponerad šver alla dina protokollfšrda data och fšrstŒr att detta tagit flera Œr fšr dig. SŒ, vad kom du fram till?

 

- Jag fann att mellan barn med utvecklingsstšrning fanns ett aktivare samspel och ett stšrre deltagande pŒ jŠmlika villkor Šn i samspelet med andra barn. De visade stor motivation, glŠdje och trygghet att agera tillsammans. I relationerna till andra barn utvecklades ett ojŠmlikt samspelsmšnster, dŠr barnen med funktionsnedsŠttning fick mycket lite inflytande šver vad man gšr och hur. Om ett barn inte fšrstŒr "snacket" eller hur regler och rutiner fungerar, eller om allt hŠnder i fšr hšgt tempo - dŒ ligger det nŠra tillhands att andra bestŠmmer.

Att acceptera ett mindre inflytandet kan betraktas som det pris barnet betalar fšr att fŒ vara med. Men priset kan ocksŒ vara mer konkret, som att bjuda pŒ godis och fina bokmŠrken eller rentav pajaskonster. I andra sammanhang, som krŠver mer abstrakt kommunikation, planering och šverblick, Šr de funktionella olikheterna sŒ stora att nŒgon gemensam aktivitet šverhuvudtaget inte kommer till stŒnd.

 

- Men vill inte de utvecklingsstšrda barnen vara som "normala" barn?

 

- Jo, barn och ungdomar med lindrig utvecklingsstšrning tillhšr, liksom de allra flesta barn, flera olika grupper med olika normer och regler. Minst tvŒ grupper tillhšr man: "deras egen" med kamrater med samma funktionsnedsŠttning, och "den andra" med barn utan motsvarande funktionsnedsŠttning. BŒda dessa grupper Šr pŒ olika sŠtt nŠrvarande i barnens och ungdomarnas liv, och det ligger en utmaning fšr skola och fritidsverksamhet att skapa mšjligheter fšr barnen till reella mšten i bŒda typerna av relation. 

Men skolbarn med lindrig utvecklingsstšrning Šr ingen enhetlig grupp! De funktionella och personlighetsmŠssiga olikheterna mellan barnen kan vara stora. Varje barn Šr unikt!

I min studie visar jag att barn och ungdomar ofta deltar i sin "egen grupp" pŒ ett aktivt och jŠmlikt sŠtt. Men det finns barn som inte finner kamrater i "sin" grupp och det finns barn som  vill ta del av aktiviteter med barn utanfšr den "egna gruppen".

 

- Hur ska man dŒ ordna den sociala miljšn fšr lindrigt utvecklingsstšrda barn?

 

- Vi mŒste kunna ge barn med utvecklingsstšrning rŠtt till bŒde och! Och hur man gšr det Šr till stor del en ideologisk frŒga. Vilket vŠrde ger vi de jŠmlika relationerna mellan barn med likartade funktionshinder och de mer ojŠmlika, i relationen till andra barn? Och vad betyder det fšr dem att lŠra sig ta hŠnsyn till det annorlunda barnet?

FN«s barnkonvention talar om barnens rŠtt till "lek och rekreation anpassad till barnets Œlder". Samtidigt ska man ta hŠnsyn till dess egen vilja och Œsikter, dvs barnet ska kunna ha ett val. Men det Šr helt klart att vi fŒr inte ta bort mšjlighetterna till jŠmlika relationer enbart av ideologiska skŠl.

Det var sŒ tydligt att pŒ fritids blev de utvecklingsstšrda barnen ganska passiva och var utanfšr gruppen. De sškte sig till personalen. Visst hŠnde det att de lekte med andra barn hemma, men dŒ var det ofta med yngre barn. Det skedde ofta pŒ deras villkor och under rŠtt korta stunder. 

Ju Šldre de utvecklingsstšrda barnen, blev ju svŒrare blev det fšr dem att hŠnga med. Det mŠrktes sŠrskilt fšr flickorna, dŠrfšr att de "normala" flickorna utvecklar sin verbalitet tidigt. Pojkarna kan hŠnga med lite lŠngre fšr de umgŒs mera motoriskt.

 

- En statlig kommittŽ hŒller pŒ att utreda om sŠrskolan ska vara kvar som en sŠrskild skolform. Vad anser du om det med hŠnsyn till din forskning?

 

- SŠrskild skolform eller inte - det viktiga Šr att ška mšjligheten fšr sŠrskolebarnen att vara tillsammans med andra barn. Man bšr dŠrfšr utveckla mšjligheten att undervisa dem tillsammans, t.ex. fyra utvecklingsstšrda barn tillsammans med jŠmnŒriga i en vanlig klass. De fŒr dŒ stšrre mšjligheter till alternativ.

Fšr švrigt mŒste man stŠndigt erinra sig att barn med utvecklingsstšrning inte Šr en homogen grupp! Somliga har svŒrt inom ett omrŒde men Šr duktiga inom ett annat. Ta vara pŒ deras duktighet!

 

Att lŠsa:

 

Irene Nordstršm. Samspel pŒ jŠmlika och ojŠmlika villkor. Om lindrigt utvecklingsstšrda skolbarns samspel och relationer med kamrater. 174 sidor. Pedagogiska Institutionen, Stockholms Universitet. 2002. Kan bestŠllas pŒ tel 019-602 70 00.

Pris 185 kr inkl. porto.