Artikel i Intra 4/2004.

 

 

Socialminister Berit Andnor har ansvar fšr handikappfrŒgorna i regeringen. Hon har varit mycket kritisk mot Kommunfšrbundets kampanj mot LSS. I en intervju med Intra sa hon sŒ hŠr:

- Skulle Kommunfšrbundet fŒ sin vilja igenom innebŠr det en fšrŠndring av vŒr handikappolitik som hittills har utgŒtt frŒn att alla mŠnniskor Šr lika mycket vŠrda. Att alla har rŠtt till delaktighet i samhŠllet.

   Nu Šr det upp till bevis, Berit Andnor, skriver Karl Grunewald i denna artikel. VŒgar hon gŒ emot Kommunfšrbundet och fšrverkliga RŒd- och stšdutredningens fšrslag

 

 

 

Karl kommenterar:

 

Fšrslaget om rŒd och stšd

 

 

VŒgar Berit Andnor

gŒ emot Kommunfšrbundet?

 

 

 

 

Hela tre Œr tog det att fŒ fram ett betŠnkande om vad rŒd och stšd enligt LSS egentligen skall innehŒlla. Fšrseningen beror till stor del pŒ Landstings- och Kommunfšrbunden, som inte ville acceptera det fšrslag som alla andra i utredningen var šverens om. Det tvingade den till att arbeta fram ett kompromissfšrslag - men inte heller det godtog dom. Nu Šr det upp till Berit Andnor att agera!

 

PŒ 1970-talet, dŒ den beršmda fšrsta omsorgslagen var ny, fanns det ett engagemang i landstingen fšr funktionshindrade. Trots att det inte stod ett ord om det i lagen anstŠllde man hundratals experter runt om i landet som arbetade i team fšr att stšdja utvecklingsstšrda barn och vuxna och deras fšrŠldrar. Bara antalet psykologer škade med 240 pŒ tio Œr!

 

Teamens insatser formaliserades i 1985 Œrs omsorgslag och kom att kallas "rŒdgivning och annat personligt stšd". Det bŠsta i lagen var att man kunde šverklaga till lŠnsrŠtten om man inte fick en insats som man hade rŠtt till (och som inte tillgodosŒgs pŒ annat sŠtt). Efter nŒgra Œr visade det sig att nŒgra landsting inte kunde erbjuda insats av logoped och sjukgymnast till nŒgra behšvande. DŒ dšmdes de till att prioritera de funktionshindrade fšre insatser till icke funktionshindrade. Hurra! Fšr fšrsta gŒngen i svensk historia fick en person med funktionshinder fšretrŠde!

 

 

Slut pŒ rŠtten att šverklaga

 

Samtidigt som den nu gŠllande handikapplagen LSS bšrjade gŠlla (1994) infšrdes en ny paragraf i hŠlso- och sjukvŒrdslagen: Landstingen skall erbjuda invŒnarna habilitering och rehabilitering.

 

DŠrfšr ansŒg RegeringsrŠtten nŒgra Œr senare att habilitering inte ingick i insatsen rŒd och stšd. DŠrmed var det slut pŒ mšjligheten att šverklaga ett avslag pŒ sŒdan insats. Och antalet personer som fick rŒd och stšd sjšnk drastiskt. BŒde barn- och vuxenhabiliteringen fšrlorade sin position som sjŠlva navet i utvecklingen av innehŒllet i omsorgerna.

 

Det minskade stšdet mŠrktes sŠrskilt fšr de svŒrt skadade vuxna. Inget landsting blev det andra likt, varken nŠr det gŠller omfattningen eller utformningen av vuxenhabiliteringen.

 

Det hŠr utreddes av fšrra statsrŒdet Bengt Lindqvist i sitt "bemštandebetŠnkande" 1999. "Lagen mŒste fšrtydligas med utgŒngspunkten att ŒterstŠlla det ursprungliga syftet med rŒd och stšd", skrev han.

 

Regeringen instŠmde och utsŒg riksdagsledamoten Catherine Persson (s) att tillsammans med en ovanligt stor grupp sakkunniga och experter utreda frŒgan. Jag kan inte rŠkna dem alla, med de byten som gjorts, men nog har det varit minst 20 experter kopplade till denna utredning!

 

 

SŠrskilt personligt stšd

 

Nu har Catherine Perssons betŠnkande kommit. Hon skriver att rŒd- och stšdinsatser behšvs fšr att garantera att de svŒrt funktionshindrades behov blir tillgodosedda och inte bortprioriterade. De behšvs som ett komplement till habilitering och rehabilitering och de mŒste kunna krŠvas med lagen i ryggen. Hon skriver ocksŒ att det i insatsen rŒd och stšd - som ett komplement - ska kunna ingŒ ŒtgŠrder som kan anses ingŒ i habilitering och rehabilitering sŒvida dessa ŒtgŠrder inte tillgodoses pŒ annat sŠtt.

 

Hennes fšrslag till tillŠgg till moment 1 i 9 ¤ LSS lŒter dŠrfšr sŒ hŠr:

 

I insatsen ingŒr sŒdan habilitering och rehabilitering som inte tillgodoses genom insatser enligt hŠlso- och sjukvŒrdslagen.

 

Utredningen fšreslŒr att beteckningen rŒd och stšd Šndras till "sŠrskilt personligt stšd". Denna beteckning ger en tydligare avgrŠnsning mot myndigheters allmŠnna informations- och rŒdgivningsskyldighet och markerar att det handlar om en fšrtydligad och utvecklad insats, skriver hon.

 

 

Individuell plan

 

Det finns ett tydligt samband mellan sŠrskilt personligt stšd och en individuell plan om beslutade och planerade insatser. Men individuella planer anvŠnds mycket sŠllan. Utredningen fšreslŒ nu att en individuell plan alltid skall erbjudas den enskilde och att den skall fšljas upp och utvŠrderas. SŒ hŠr fšreslŒr man att paragrafen ska lyda (texten i fetstil Šr det nya i paragrafen):

 

I samband med att insats enligt denna lag beviljas skall den enskilde erbjudas att en individuell plan med beslutade och planerade insatser upprŠttas i samrŒd med honom eller henne. I planen skall Šven redovisas ŒtgŠrder som vidtas av andra Šn kommunen eller landstinget. Planen skall fortlšpande och minst en gŒng om Œret fšljas upp, utvŠrderas och ompršvas.

Om den enskilde lŠmnar samtycke, skall landstinget och kommunen underrŠtta varandra om innehŒllet i upprŠttade planer.

 

 

RŠtt till samordnare

 

Under alla Œr har fšrŠldrar klagat šver att ingen inom omsorgerna samordnar insatserna. Nu fšreslŒr utredningen att en namngiven samordnare skall utses inom sŠrskilt personligt stšd om man sŒ šnskar. Samordnaren skall medverka till att fšrenkla kontakterna mellan olika stšdpersoner och ška mšjligheterna till kontinuitet i samarbetet med brukare och nŠrstŒende. SŒ hŠr vill man att den paragrafen ska lyda:

 

I samband med att insats enligt 9 ¤ 1 beviljas, skall den enskilde beviljas stšd i form av en namngiven samordnare.

 

 

Landstingen har fŒtt pengar

 

Utredningen fšreslŒr att staten beviljar fem miljoner per Œr under de kommande fem Œren fšr att utveckla mŒl, innehŒll, arbetsmetoder och personalkompetens inom sŠrskilt personligt stšd.

 

Sedan 1994 har landstingen fŒtt 200 miljoner per Œr fšr de merkostnader som de berŠknades fŒ fšr att ge rŒd och stšd till den dŒ tillkommande grupp 3 i LSS. Det visar sig nu att mindre Šn 20% av statsbidraget anvŠnts till rŒd och stšd medan 60-80% anvŠnts till habilitering och rehabilitering. Det innebŠr att pengar Šven gŒr till personer utanfšr LSS personkrets.

 

Fšrslaget om sŠrskilt personligt stšd kommer sannolikt att innebŠra škade kostnader. De kan tŠckas genom en omfšrdelning av statsbidraget. Det gŠller Šven de fem miljonerna fšr utvecklingen av sŠrskilt personligt stšd - de ryms inom de 200 miljonerna.

 

 

Reservanterna

 

Utšver svar i enkŠter till landsting, personal och brukare har Catherine Persson alla sakkunniga och experter i sin grupp bakom sig. Utom tvŒ.

Experterna Margareta Liljeqvist och Ellinor Englund frŒn Landstingsfšrbundet och Kommunfšrbundet har reserverat sig mot alla viktiga delar i fšrslaget. Det Šr allvarligt eftersom de agerar som budbŠrare fšr respektive fšrbundsledning.

 

¥ De menar att det inte finns utsagt i fšrarbetena till 1985 Œrs omsorgslag att rŒdgivning och annat personligt stšd skulle inrymma habilitering och rehabilitering. - Men dŒ bortser de helt frŒn det som dŒ var rŒdande praxis och frŒn RegeringsrŠttens beslut 1989.

 

¥ De anser vidare att det inte Šr belagt att personer som ingŒr i LSS personkrets inte skulle fŒ sina behov av habilitering och rehabilitering tillgodosedda. Men de kan inte sjŠlva bevisa motsatsen!

Det finns en rad undersškningar som belyser brister i stšdet till personer med funktionshinder, skriver utredningen. Se bara pŒ den hšgst ojŠmna tillgŒngen pŒ habilitering fšr vuxna!

 

¥ Reservanterna anser ocksŒ att det Šr oacceptabelt att det ytterst blir en domstol som skall ta stŠllning till en medicinsk insats. Varfšr skriver de ej.

 

¥ Utredningen framhŒller att sŠrskilt personligt stšd skall kŠnnetecknas av flexibilitet och behovsanpassning istŠllet fšr en katalog med heltŠckande ŒtgŠrder. Reservanterna anser att detta blir komplicerat i en rŠttighetslag med tanke bl a pŒ handlŠggarna. - Det Šr fšrsta gŒngen som jag ser att fšrbunden motsŠtter sig flexibilitet i lagstiftning!

 

¥ Utredningen fšreslŒr att sŠrskilt personligt stšd Šven skall erbjudas anhšriga. Detta anser reservanterna bšr framgŒ ur lagtexten. - Det Šr ett mŠrkligt yrkande dŒ det Šr sjŠlvklart nŠr det gŠller fšrŠldrar till barn under 18 Œrs Œlder och till gode mŠn, av vilka de flesta Šr anhšriga.

 

De tvŒ representanterna frŒn kommun- och landstingsfšrbundet (numera sammanslaget) anser att det i nuvarande lŠge inte Šr lŠmpligt att fšreslŒ fšrŠndringar i LSS som innebŠr ambitionshšjningar och dŠrmed kostnadsškningar. Detta bšr endast gšras i ett sammanhang dŒ LSS ses šver i sin helhet och dŠr Šven frŒgan om hur verksamheten bšr finansieras tas upp.

 

 

Ett utstštt barn

 

Vi har i Intra flera gŒnger hŠvdat det olyckiga i att kommunerna Šr ansvariga fšr en verksamhet som deras fšrbund varken accepterar eller befrŠmjar. LSS Šr som ett ur familjen utstštt barn som trakasseras och missgynnas. Inte ens smŠrre korrigeringar godtas.

 

"Handikappomsorgen trŠnger ut annan kommunal verksamhet" skriver de tvŒ reservanterna. - De har inte fšrstŒtt att det Šr just det som Šr meningen, de har inte tagit till sig den grundlŠggande ideologin.

 

Fšrbundens ledare kan mycket vŠl stŒ pŒ torget i Malmš eller Jšnkšping en sšndag eftermiddag och instŠmma i deklarationer om funktionshindrade personers rŠtt till full jŠmlikhet och delaktighet, men pŒ mŒndag avstyrka gravt funktionshindrades rŠtt till ett sŠrskilt och fullvŠrdigt personligt stšd. SŒdan Šr dagens moral. FrŒgan Šr hur pass fšrankrade dessa ledare Šr i folkviljan.

 

 

En chans till rehabilitering

 

BetŠnkandet lŠggs nu i Berit Andnors knŠ. Hur pass stark Šr hon? Hon har tidigare klagat šver svaga relationer till handikapporganisationerna. HŠr fŒr hon en chans att rehabilitera sig!

 

 

Att lŠsa:

 

LSS- och hjŠlpmedelsutredningen under ledning av Catherine Persson (s)har nu lagt fram sitt fšrslag till framtidens rŒd- och stšdinsatser. BetŠnkandet heter "LSS - SŠrskilt personligt stšd" (SOU 2004:103). Det kan bestŠllas frŒn Fritzes kundtjŠnst tel 08-690 91 90. E-post: www.fritzes.se.

BetŠnkandet kan ocksŒ laddas ner frŒn regeringens hemsida: www.regeringen.se