Artikel i Intra 1/1999.
Vipeholm
och avskiljandets politik
P Norra Kyrkogrden i Lund finns en mrklig gravsten. P stenen str det ingraverat "Minne ver patienter frn Vipeholms sjukhus som har ftt sitt sista vilorum 1935-1965. Var resan stormig huru skn r hamnen."
Under denna gravsten ligger 560 kvinnor, mn och barn. Kanske r detta vrt lands strsta anonyma massgrav frn modern tid.
P 30-talet kom man till Vipeholms sjukhus i godsvagnar med halm p golvet. Jrnvgsspret ledde nda in i anstalten. Dr levde som mest 1 000 personer med utvecklingsstrning. De traskade runt p rastgrdarna omgivna av hga taggtrdsstaket och de vankade runt i dagrummen fr 40 personer plus vervakare. Gav de sig ut i samhllet gick de i grupp. Klderna var gra, fula anstaltsklder.
-- Dr kommer idioterna!
Vipeholm r kanske den mest skrmmande av landets alla anstalter. Associationerna ger sig sjlvklart. Vipeholm r sinnebilden fr avskiljandets och dehumaniseringens politik gentemot dem som upplevts som annorlunda och avvikande. Fr de drabbade fick det frskrckande konsekvenser: sjlen torkade ut i den sterila och hierarkiskt styrda anstaltsmiljn. Rdslan och apatin t sig in i medvetandet. Fr samhllet blev det, i och med avskiljandet, ltt att hitta motiveringar till allehanda vergrepp. Den som r utestngd frn alla normala samhlleliga aktiviteter har svrt att frsvara sitt mnniskovrde.
Detta r ett sammanhang som steriliseringsdebatten undvek. Kanske var det tur fr annars hade det blivit svrare att rikta kritiken mot den socialdemokratiskt frgade vlfrdsstat som nu fick kl skott fr tvngssteriliseringarna. Och hade man inte hittat denna politiska koppling r det frga om det hade blivit s mycket debatt och de drabbade hade ftt vnta frgves p upprttelse.
Anstaltsepoken r avslutad i vrt land. Frn milleniumskiftet skall alla vrdhem och anstalter ha gtt i graven. S har Sverige tillsammans med Norge lmnat avskiljandets politik bakom sig. Detta har, trots krisr och massarbetslshet, dessa socialdemokratiskt frgade vlfrdsstater mktat med och om detta r vi ensamma i vrlden. Det kan vi vara mycket stolta ver.
I vriga vlfrdssamhllen lever avskiljandets politik kvar. Det finns ven i de rikaste lnder frskrckliga anstalter. Trots att man i ord vrdestter de individuella rttigheterna s hgt, tar man sig fortfarande rtten att deportera barn till anstalter fr frvaring. Ofta frsker man skyla ver dessa vergrepp: Dr, p anstalten, finns krleken, omtanken och den msinta vrden (se t ex Benetton-reklamen), dr kan de utvecklingsstrda forma sin egen kultur (Danmark!) och dr finns pedagogiska och medicinska resurser. Men alla sdana sknmlningar bottnar till syvende och sist i att de som vrdas, de som lses in, de som avskiljs, i grunden betraktas som annorlunda n vi.
Fem r efter Vipeholms slutliga avveckling har nu en historik kommit ut. Rster frn Vipeholm heter den. Den r, som de flesta anstaltsskildringar (det finns ju en hel del nu) en kluven bok. ena sidan andas den gldje ver utvecklingen - den drar sig inte fr att skildra anstaltens frskrckliga sidor - andra sidan kan den nd inte lta bli att hemfalla t nostalgiska tillbakablickar, sknmlning och frsvar av det ofrsvarbara.
De personer som skildras kan ltt indelas i tv grupper: de med bara frnamn och de med fullstndiga namn. En del r halva mnniskor, andra hela. ven omslagsbilderna till boken har mlats av dessa halva mnniskor som inte ger efternamn. Agneta, Per och Gudrun heter dom. Bara.
Boken spnner frn 30- och 40-talens elndesskildringar (medellivslngden fr de intagna under 40-talet var 39 r!), till de lngsamma sm stegen mot medmnsklighet och psykosociala omsorger.
Det finns flera texter som fngar lsaren. En sdan r Boje Anderssons berttelse. Hans skildring av hur socioterapin gjorde sitt insteg r gripande:
Vi tog ocks ut dem p stan och gick ner till torget. Till en brjan kom personalen i sina uniformer och patienterna i sina sjukhusklder. De var ju vlkldda p sitt vis men vckte nd uppmrksamhet. S vi begrde att f slippa uniformerna och det fick vi naturligtvis. Detta var ngon gng mellan 1960 och 1965. Vi ville smlta in i samhllet.
En annan lsvrd text har skrivits av Majalisa Werklund, mor till tv gravt utvecklingsstrda mn. Hon berttar om maktlsheten nr hon pltsligt fr hra att hennes barn utan hennes vetskap och mot hennes vilja tvngsfrflyttats till Vipeholm.
Urban lg p en soffa med ett
skynke ver sig, dr lg han hela dagarna. Magnus han lg som ett medicinerat
vrak i en hrna varje gng jag kom. Han lg p golvet ihopkrupen. Var han ute
p tomten, vilket hnde ngon gng, s lg han dr med igensvullna gon och
hela ansiktet inflammerat...
- - -
P 1970- och 80-talen blev det en vldigt stor frndring till det bttre. Mycket av den nya personalen som kom in dr brydde sig och det blev ett strre sammanhang. Lkarna kom ner p jorden och talade som vanliga mnniskor.
70-talet innebar just detta: De frsta stapplande stegen mot en mnskligare frvaring. S hr berttar Elsie Fryksn:
Omsorgslagen som kom 1968 hade skert bidragit till att frhllandena fr patienterna lngsamt brjade frndras. Rastgrdarnas hga staket togs bort, patienterna fick hjlp att kpa privata klder fr sina pengar istllet fr att spara dem p hg, vi gjorde utflykter, t julbord p restaurang, kpte grammofonskivor och andra personliga saker till patienterna.
Nedlggningen av anstalterna var ingen smrtfri process. De som hade sina karrirer, sin frsrjning och kanske ocks sina livsdrmmar kopplade till denna verksamhet, motsatte sig sjlvklart en nedlggning. Anhriga blev oroliga, man visste vad man hade, men inte vad man skulle f. Ingenstans var denna strid s hrd som runt Vipeholm.
Mnga inlgg i boken andas fortfarande bitterhet. Mest lyser detta igenom i f d verlkare Sture Rayners "minneskavalkad". Ja, han gr t o m s lngt att han frsvarar den oetiska odontologiska forskning som bedrevs p 50-talet p de intagna. Genom att ge dem varierande grader av sockerhaltiga godsaker (s k Vipeholmstoff) underskte man karies samband med sockerintag. Omfattningen av dessa vergrepp r vl belagda men i Sture Rayners uppsats blir de ngot positivt! I det ljuset blir ocks hans hrdnackade motstnd mot nedlggningen frklarlig och p sitt stt symptomatisk fr det medicinska synstt som lg till grunden fr en anstalt av Vipeholms karaktr.
Det mrkliga r nd detta, att trots att mnga av dessa anhngare till avskiljandets politik hade vl utvecklade maktpositioner i samhllet och trots att de kunde uttrycka sig vl och visste hur man pverkar s lyckades de inte, som i t ex Danmark, bevara institutionerna. Det r inte frvnande att sista delen av Sture Rayners krnika bestr av ett fortsatt patetiskt frsvar fr den medicinskt grundade omsorgen och ett enda lngt magsurt gnll p normaliseringens ideologer.
Att lsa:
Rster frn Vipeholm. Redaktrer: Cecilia Carln-Nilsson och Ulla Holmr. Stiftelsen medicinhistoriska museerna i Lund och Helsingborg. 1998. 128 sidor. Kan bestllas p tel 046-15 18 72 eller fax 046-15 18 72. Pris 125 kr + porto.