Artikel i Intra 1/1999.

 

 

 

 

Vipeholm

 

och avskiljandets politik

 

 

Av Hans Hallerfors

 

PŒ Norra KyrkogŒrden i Lund finns en mŠrklig gravsten. PŒ stenen stŒr det ingraverat "Minne šver patienter frŒn Vipeholms sjukhus som har fŒtt sitt sista vilorum 1935-1965. Var resan stormig huru skšn Šr hamnen."

Under denna gravsten ligger 560 kvinnor, mŠn och barn. Kanske Šr detta vŒrt lands stšrsta anonyma massgrav frŒn modern tid.

 

PŒ 30-talet kom man till Vipeholms sjukhus i godsvagnar med halm pŒ golvet. JŠrnvŠgsspŒret ledde Šnda in i anstalten. DŠr levde som mest 1 000 personer med utvecklingsstšrning. De traskade runt pŒ rastgŒrdarna omgivna av hšga taggtrŒdsstaket och de vankade runt i dagrummen fšr 40 personer plus švervakare. Gav de sig ut i samhŠllet gick de i grupp. KlŠderna var grŒa, fula anstaltsklŠder.

-- DŠr kommer idioterna!

 

Vipeholm Šr kanske den mest skrŠmmande av landets alla anstalter. Associationerna ger sig sjŠlvklart. Vipeholm Šr sinnebilden fšr avskiljandets och dehumaniseringens politik gentemot dem som upplevts som annorlunda och avvikande. Fšr de drabbade fick det fšrskrŠckande konsekvenser: sjŠlen torkade ut i den sterila och hierarkiskt styrda anstaltsmiljšn. RŠdslan och apatin Œt sig in i medvetandet. Fšr samhŠllet blev det, i och med avskiljandet, lŠtt att hitta motiveringar till allehanda švergrepp. Den som Šr utestŠngd frŒn alla normala samhŠlleliga aktiviteter har svŒrt att fšrsvara sitt mŠnniskovŠrde.

 

Detta Šr ett sammanhang som steriliseringsdebatten undvek. Kanske var det tur fšr annars hade det blivit svŒrare att rikta kritiken mot den socialdemokratiskt fŠrgade vŠlfŠrdsstat som nu fick klŠ skott fšr tvŒngssteriliseringarna. Och hade man inte hittat denna politiska koppling Šr det frŒga om det hade blivit sŒ mycket debatt och de drabbade hade fŒtt vŠnta fšrgŠves pŒ upprŠttelse.

Anstaltsepoken Šr avslutad i vŒrt land. FrŒn milleniumskiftet skall alla vŒrdhem och anstalter ha gŒtt i graven. SŒ har Sverige tillsammans med Norge lŠmnat avskiljandets politik bakom sig. Detta har, trots krisŒr och massarbetslšshet, dessa socialdemokratiskt fŠrgade vŠlfŠrdsstater mŠktat med och om detta Šr vi ensamma i vŠrlden. Det kan vi vara mycket stolta šver.

 

I švriga vŠlfŠrdssamhŠllen lever avskiljandets politik kvar. Det finns Šven i de rikaste lŠnder fšrskrŠckliga anstalter. Trots att man i ord vŠrdesŠtter de individuella rŠttigheterna sŒ hšgt, tar man sig fortfarande rŠtten att deportera barn till anstalter fšr fšrvaring. Ofta fšrsšker man skyla šver dessa švergrepp: DŠr, pŒ anstalten,  finns kŠrleken, omtanken och den šmsinta vŒrden (se t ex Benetton-reklamen), dŠr kan de utvecklingsstšrda forma sin egen kultur (Danmark!) och dŠr finns pedagogiska och medicinska resurser. Men alla sŒdana skšnmŒlningar bottnar till syvende och sist i att de som vŒrdas, de som lŒses in, de som avskiljs, i grunden betraktas som annorlunda Šn vi.

 

Fem Œr efter Vipeholms slutliga avveckling har nu en historik kommit ut. Ršster frŒn Vipeholm  heter den. Den Šr, som de flesta anstaltsskildringar (det finns ju en hel del nu) en kluven bok.  ena sidan andas den glŠdje šver utvecklingen - den drar sig inte fšr att skildra anstaltens fšrskrŠckliga sidor - Œ andra sidan kan den ŠndŒ inte lŒta bli att hemfalla Œt nostalgiska tillbakablickar, skšnmŒlning och fšrsvar av det ofšrsvarbara.

De personer som skildras kan lŠtt indelas i tvŒ grupper: de med bara fšrnamn och de med fullstŠndiga namn. En del Šr halva mŠnniskor, andra hela. €ven omslagsbilderna till boken har mŒlats av dessa halva mŠnniskor som inte Šger efternamn. Agneta, Per och Gudrun heter dom. Bara.

 

Boken spŠnner frŒn 30- och 40-talens elŠndesskildringar (medellivslŠngden fšr de intagna under 40-talet var 39 Œr!), till de lŒngsamma smŒ stegen mot medmŠnsklighet och psykosociala omsorger.

Det finns flera texter som fŒngar lŠsaren. En sŒdan Šr Boje Anderssons berŠttelse. Hans skildring av hur socioterapin gjorde sitt insteg Šr gripande:

 

Vi tog ocksŒ ut dem pŒ stan och gick ner till torget. Till en bšrjan kom personalen i sina uniformer och patienterna i sina sjukhusklŠder. De var ju vŠlklŠdda pŒ sitt vis men vŠckte ŠndŒ uppmŠrksamhet. SŒ vi begŠrde att fŒ slippa uniformerna och det fick vi naturligtvis. Detta var nŒgon gŒng mellan 1960 och 1965. Vi ville smŠlta in i samhŠllet.

 

En annan lŠsvŠrd text har skrivits av Majalisa Werklund, mor till tvŒ gravt utvecklingsstšrda mŠn. Hon berŠttar om maktlšsheten nŠr hon plštsligt fŒr hšra att hennes barn utan hennes vetskap och mot hennes vilja tvŒngsfšrflyttats till Vipeholm.

 

Urban lŒg pŒ en soffa med ett skynke šver sig, dŠr lŒg han hela dagarna. Magnus han lŒg som ett medicinerat vrak i en hšrna varje gŒng jag kom. Han lŒg pŒ golvet ihopkrupen. Var han ute pŒ tomten, vilket hŠnde nŒgon gŒng, sŒ lŒg han dŠr med igensvullna šgon och hela ansiktet inflammerat...

- - -

PŒ 1970- och 80-talen blev det en vŠldigt stor fšrŠndring till det bŠttre. Mycket av den nya personalen som kom in dŠr brydde sig och det blev ett stšrre sammanhang. LŠkarna kom ner pŒ jorden och talade som vanliga mŠnniskor.

 

70-talet innebar just detta: De fšrsta stapplande stegen mot en mŠnskligare fšrvaring. SŒ hŠr berŠttar Elsie FryksŽn:

 

Omsorgslagen som kom 1968 hade sŠkert bidragit till att fšrhŒllandena fšr patienterna lŒngsamt bšrjade fšrŠndras. RastgŒrdarnas hšga staket togs bort, patienterna fick hjŠlp att kšpa privata klŠder fšr sina pengar istŠllet fšr att spara dem pŒ hšg, vi gjorde utflykter, Œt julbord pŒ restaurang, kšpte grammofonskivor och andra personliga saker till patienterna.

 

NedlŠggningen av anstalterna var ingen smŠrtfri process. De som hade sina karriŠrer, sin fšrsšrjning och kanske ocksŒ sina livsdršmmar kopplade till denna verksamhet, motsatte sig sjŠlvklart en nedlŠggning. Anhšriga blev oroliga, man visste vad man hade, men inte vad man skulle fŒ. Ingenstans var denna strid sŒ hŒrd som runt Vipeholm.

 

MŒnga inlŠgg i boken andas fortfarande bitterhet. Mest lyser detta igenom i f d šverlŠkare Sture Rayners "minneskavalkad". Ja, han gŒr t o m sŒ lŒngt att han fšrsvarar den oetiska odontologiska forskning som bedrevs pŒ 50-talet pŒ de intagna. Genom att ge dem varierande grader av sockerhaltiga godsaker (s k VipeholmstoffŽ) undersškte man karies samband med sockerintag.  Omfattningen av dessa švergrepp Šr vŠl belagda men i Sture Rayners uppsats blir de nŒgot positivt! I det ljuset blir ocksŒ hans hŒrdnackade motstŒnd mot nedlŠggningen fšrklarlig och pŒ sitt sŠtt symptomatisk fšr det medicinska synsŠtt som lŒg till grunden fšr en anstalt av Vipeholms karaktŠr.

Det mŠrkliga Šr ŠndŒ detta, att trots att mŒnga av dessa anhŠngare till avskiljandets politik hade vŠl utvecklade maktpositioner i samhŠllet och trots att de kunde uttrycka sig vŠl och visste hur man pŒverkar sŒ lyckades de inte, som i t ex Danmark, bevara institutionerna. Det Šr inte fšrvŒnande att sista delen av Sture Rayners kršnika bestŒr av ett fortsatt patetiskt fšrsvar fšr den medicinskt grundade omsorgen och ett enda lŒngt magsurt gnŠll pŒ normaliseringens ideologer.

 

 

Att lŠsa:

 

Ršster frŒn Vipeholm. Redaktšrer: Cecilia CarlŽn-Nilsson och Ulla HolmŽr. Stiftelsen medicinhistoriska museerna i Lund och Helsingborg. 1998. 128 sidor. Kan bestŠllas pŒ tel 046-15 18 72 eller fax 046-15 18 72. Pris 125 kr + porto.