Artikel i Intra 2/2003.

 

 

LindŠngens arbetshem i Malmš var under mŒnga Œr ett fšredšme fšr dem som ville ge goda omsorger till personer med utvecklingsstšrning. FrŒn denna epok finns mycket som vi kan lŠra oss av idag, menar Ingrid Liljeroth som lŠst "Arbetshemmet LindŠngen - 100 Œr av omsorg i Fosie." av Lars Lindkvist. (Fosie Stadsdelsfšrvaltning 2002. 91 sidor. Boken kan bestŠllas pŒ tel 040-3472 20. Pris 100 kr plus porto.)

 

 

 

 

 

En bok om moderna tankar Œr 1945

 

Av Ingrid Liljeroth, docent i pedagogik vid Gšteborgs Universitet

 

 

 

 

LindŠngen, en gŒrd i Malmš, har under 100 Œr haft olika omsorgsfunktioner. FrŒn 30-talet fram till mitten av 70-talet var den ett arbetshem fšr mŠn med utvecklingsstšrning. 1945-1976 ansvarade Allan och Karin Lindkvist fšr verksamheten. Allan var gymnastik- och slšjdlŠrare och hade lantbruksutbildning. Karin var distriktsskšterska. De gifte sig i samband med att de tillsammans tog šver LindŠngen. Deras familj blev en storfamilj - den egna med sŒ smŒningom tre sšner - och sŒ 19 mŠn med utvecklingsstšrning. Det Šr det avsnittet som Šr det intressantaste i boken - omvandlingen av ett arbetshem prŠglat av gammalt tŠnkande till en plats fšr livet.

 

 

Nyskapande arbete

 

Det Šr glŠdjande att det nyskapande arbete Allan och Karin gjorde dokumenterats. Jag har frŒn Œr 1950 fšljt deras verksamhet. Min bror Jan flyttade dŒ till LindŠngen efter att ha gŒtt pŒ HŒkanstorps internatsŠrskola. DŒ fšrŠndrades hela vŒr familjs tillvaro. FrŒn att ha blivit bemštta som mindre vŠrda fick mina fšrŠldrar och Jan uppleva respekt.

 

Fortfarande stŒr livet pŒ LindŠngen som den bŠsta perioden i Jans och mŒnga av hans kompisars liv. De talar gŠrna om olika hŠndelser och upplevelser. Jan skulle gŠrna flytta tillbaka om Lind-Šngen uppstod igen. Det kan tyckas som flykt eller nostalgi men ju mer jag sjŠlv Šr med om desto mer fšrstŒr jag bŒde Jan och hans kompisar. Det alla talar om ršr sig om tre omrŒden:  Gemenskapen, de roliga aktiviteterna och de meningsfulla arbetsuppgifterna. Reaktionerna frŒn de mŠn som bodde pŒ LindŠngen visar vad som Šr viktigt.

 

Vad var dŒ speciellt med LindŠngen under den period som Allan och Karin fšrestod verksamheten? Vad kan vi lŠra och fšra vidare?

 

 

"Det Šr sŒ naturligt"

 

NŠr jag lŠst boken skrev jag ett brev till Karin och Allan. De Šr nu kring 90 Œr och lever sedan de blev pensionerade ett bra liv pŒ en gŒrd i Vittsjš. En kvŠll ringde Karin. Hon sa bl.a: "Jag fšrstŒr inte vad det Šr som var sŒ mŠrkvŠrdigt. Det var ju bara naturligt." Det Šr en bra sammanfattning pŒ deras insatser. Men ŠndŒ Šr det mŠrkvŠrdigt.

 

Det mŠrkvŠrdiga Šr att den nya atmosfŠren pŒ LindŠngen skapades Œr 1945. SamhŠllet prŠglades dŒ av det socialdarwinistiska tŠnkandet. MŠnniskor med funktionshinder sŒgs som mindervŠrdiga och samhŠllet skulle skyddas. Samtidigt bšrjade ocksŒ en viss fšrhoppning om ett bŠttre samhŠlle att spridas. IdŽn om vŠlfŠrdsstaten bšrjade ta form. Det skulle dock dršja mŒnga Œr innan omsorgerna om mŠnniskor med utvecklingsstšrning skulle genomsyras av nya idŽer.

 

I boken skildras genom intervjuer vad som utmŠrkte LindŠngen. NŠr Allan och Karin bšrjade  tog de sig fšrst an den fysiska miljšn. De skapade en trivsam hemmiljš och šppnade upp gŒrden. Inga lŒsta dšrrar! Viktigast var dock att mŠnnen fick ett bemštande som gav dem mŠnniskovŠrde. Karins och Allans instŠllning var att de som bodde pŒ LindŠngen skulle lŠra sig att klara sig, sŒ att de kunde komma ut i arbete och eget boende. Karin och Allan utvecklade successivt den sociala trŠningen och lŠrde mŠnnen upptrŠda i olika situationer. Alla fick ocksŒ arbetsuppgifter som passade dem och som de kunde ta ansvar fšr. Lantbruket skapade en kŠnsla fšr Œrstiderna vilket utnyttjades i hushŒll och aktiviteter.

 

 

DŒlig ekonomi

 

De nya idŽerna vŠckte varken entusiasm eller fšrstŒelse bland politiker. StŠndiga skrivelser och uppvaktningar var nšdvŠndiga. Det fanns inget stšd   fšr idŽn om att dessa mŠnniskor skulle komma ut i samhŠllet. Karin och Allan fick kŠmpa med smŒ medel fšr att genomfšra sina idŽer. Under mŒnga Œr var ekonomin ett problem. Det lšstes vid ett tillfŠlle genom att Allan infšrde gršnsaksodlingar. Gršnsaker sŒldes och de pengar som kom in redovisades inte utan kom mŠnnen till del.

 

 

Kontakter med samhŠllet

 

Det utvecklades goda kontakter med grannarna. De kom med vid hšgtider och fester och mŠnnen pŒ LindŠngen fick ibland arbete pŒ gŒrdarna runt omkring.

 

Karin och Allan byggde ocksŒ upp kontakterna med de anhšriga och engagerade sig i FUB nŠr det bildades i bšrjan av 1950-talet. De betonade vikten av information utŒt. Bl.a. var Allan en av initiativtagarna till tidskriften Steg fšr Steg. Han gjorde ocksŒ en film som han visade pŒ gymnasier.

 

 

Problem diskuterades

 

Karin och Allan hade bŒda ett fšrhŒllningssŠtt och tŠnkande som genomsyrades av vŠrdighet och respekt.

Karin hšll i morgonmštet som skapade samling infšr dagen och som gav tillfŠlle att kolla upp att allt var OK. Efter lunchen kunde de som hade problem de ville diskutera komma upp till Karin.

Allan och Karin hade fšrmŒga att inte hymla eller sopa under mattan. Problem diskuterades.

 

Jag minns att Jan vid ett tillfŠlle tog upp att han ville ta kšrkort. Karin gick dŒ igenom vad som krŠvdes, teori, praktik, god syn mm. Jan konstaterade att hans syn inte rŠckte till.

 

Under 50-talet bšrjade Allan att ordna idrotts- och gymnastikaktiviteter.

Ett annat omrŒde som Allan och Karin var tidiga med att nŠrma sig var mŠnnens sexualitet. De stšdde dem i att skapa relationer med flickor och menade att en utvecklingsstšrning inte pŒverkar de sexuella behoven.

 

 

Reste till Mallorca 1967

 

r 1967 intrŠffade flera viktiga hŠndelser. I smŒ grupper reste nŠstan alla till Mallorca vilket var helt nytt. …vriga gŠster reagerade fšr att de fick "sŒdana" grannar. De blev inbjudna pŒ whisky och sŒ var kontakten ordnad.

Samma Œr bšrjade olika slag av kurser och en stšdfšrening bildades som stŠrkte ekonomin. Bl.a. ordnades bingo och en arena fšr kontakter med familjerna tillkom. Den stšdfšreningen fungerar fortfarande. En av ledarna Šr Karins och Allans mellanson som Šr trŠningsskollŠrare. PŒ somrarna reste man i mŒnga Œr till Ottarp i norra SkŒne fšr nŒgra veckors semester med mŒnga olika aktiviteter.

 

 

En ny tid tog form

 

Malmš vŠxte dock ut, hšghusbebyggelsen nŠrmade sig och staden behšvde vŒrdplatser fšr "hšggradigt efterblivna". Karin och Allan bšrjade nŠrma sig pension. MŒnga faktorer bidrog till att "gamla LindŠngen" bšrjade švergŒ i en ny verksamhet. BetŒkrarna blev mark fšr villor och 1973 stod vŒrdhemmet LindŠngen fŠrdigt. Dit flyttade 56 personer, varav 16 kom frŒn Vipeholm. En ny tid tog form.

 

Jan trivdes inte lŠngre. Flera av hans kompisar hade bšrjat flytta till inackorderingshem. Vid ett tillfŠlle var Jan pŒ fšdelsedagskalas hos en av dem. Karin hade myglat litet i bakgrunden. Ett rum fanns kvar och det upptŠckte Jan snart. Han frŒgade fšrestŒndaren om han kunde fŒ det rummet. Det kunde han. SŒ bšrjade ocksŒ fšr Jan en ny era - pŒ KroksbŠck i hšghus inne i Malmš. DŠr bor han fortfarande fast han vill flytta. Helst till en gŒrd dŠr man kan ge pensionŠrer stšd och lŒta dem hjŠlpa till med det de kan, sŠger han.

 

 

Vad lŠr vi av detta?

 

Historien Šr fascinerande. Den kan ge kunskap om hur skeenden formas. Under 1940-talet dominerade de socialdarwinistiska tankegŒngarna. Men det vŠxte ocksŒ fram nŒgot som stod i motsats till denna ideologi. Karin och Allan deltog i den processen genom att fšrŠndra "gamla LindŠngen". SŒ smŒningom kom fler med i den utvecklingen och pŒ 1960-talet blev de nya tankemšnsterna sŒ starka att de kunde slŒ igenom. De formades som idŽerna om integrering och normalisering.

 

Men det tar tid att ta konsekvenserna av nya tankegŒngar. Det visar det nya LindŠngen som trots de nya idŽerna blev en stor institution pŒ 70-talet. Fšr dem som flyttade dit frŒn Vipeholm, dŠr jag dŒ arbetade, var det helt klart en fšrbŠttring, men kanske inte fšr alla.

 

 

Hur skapa gemenskap?

 

PŒ det yttre planet fick mŠnnen frŒn LindŠngen en normaliserad fysisk miljš men de fšrlorade den sociala  miljšn - gemenskapen. DŠr ligger en utmaning nu: hur ska mŠnniskor med utvecklingsstšrning som inte sjŠlva kan skapa sin sociala miljš, fŒ uppleva gemenskap? Det Šr Jans frŒga fast han inte uttrycker det sŒ.

Kanske skulle vi klara det om vi bšrjade fšrstŒ att det sŠllan finns ett antingen-eller. Vi kan tyvŠrr inte slŒ oss fšr bršstet och sŠga att vi nu kommit lŠngre Šn "gamla LindŠngen". TvŠrtom, verkar det som om vi gŒr tillbaka.

Det allvarligaste Šr, som jag ser det, att vi saknar idŽer som kan ge kraft till de nya tankemšnster som behšvs i den nya fas vi Šr i nu. Integrering och normalisering har švergŒtt i dšda principer. "En skola fšr alla" och inclusion Šr uttryck som ofta anvŠnds. Men de har inget kollektivt idŽinnehŒll utan fungerar mer som slagord. IdŽer Šr kraftkŠllor och visar riktning framŒt. Om vi inte enas om nya idŽer och grundar dem i kunskaper som fŒr genomsyra utbildningar och verksamheter Šr det stor risk att utvecklingen fortsŠtter att gŒ tillbaka.