Artikel i Intra 2/1999.
Ð Pionjrer Ð
av Hkan Brockstedt
f d srskolechef i Halland
Thorborg Rappe intar en
srstllning i srskolans historia. Som frestndare fr den frsta skolan fr
barn med utvecklingsstrning ledde hon de tidiga stapplande frsken att
utveckla en pedagogik fr dessa. Under hennes ledning skapades den frsta
utbildningen fr srskolelrarinnor.
Ragnhild Thorborg Rappe tillhrde den adliga tten Rappe. Hon fddes den 4 oktober 1832 p egendomen Marielund i
Nettraby socken nra Karlskrona. Grden gdes d av Thorborgs morfar men togs senare ver av hennes far, kammarherren Fredrik Wilhelm Rappe och moder Amalia Charlotta fdd Danielsson. Hemmet var rikt och Thorborg sger att hon hade en lycklig barndom. r 1853, vid 21 rs lder, gifte sig Thorborg med sin kusin, ljtnanten Carl August Rappe, och fick drmed titeln friherrinna. ktenskapet varade till 1877 d friherre Rappe avled.
Det var d, vid 45 rs lder och som nybliven nka, som Thorborg Rappe brjade intressera sig fr utvecklingsstrda - eller sinnessla som de kallades d.
Hennes goda vn, Sophie Lejonhuvud (vid denna tid gift Adelsparre) var en av initiativtagarna till Freningen Sinnessla barns vrd (FSBV). Hon berttade att man skte en frestndarinna till skolan fr sinnessla barn p Norrtullsgatan i Stockholm. Thorborg Rappe skte och den 1 augusti 1878 tilltrdde hon tjnsten som frestndare. Skolan hade d funnits i tta r och 30 barn fick sin undervisning dr.
Ngon pedagogisk utbildning hade hon inte. Ssom vanligt var i adliga familjer vid denna tid hade hon som barn troligtvis undervisats av en guvernant i hemmet. Kanske hade hon ocks ftt undervisning vid ngon flickpension - om detta r ingenting knt. Dremot vet man att hon hade goda sprkkunskaper i tyska, franska och engelska. Dessa kom vl till pass nr hon gav sig ut p studieresor fr att hmta inspiration till sitt arbete. Det var s hon skaffade sig sina pedagogiska kunskaper - genom studieresor och genom praktiskt arbete.
1880 for hon till Danmark. Tre r senare deltog hon i en konferens i Hamburg rrande "Die Idiotenpflege" och beskte i samband drmed anstalter i Tyskland, Bhmen och Schweiz. Nsta r for hon till Norge och ret drefter blev det en lngresa genom Danmark, Tyskland Schweiz, Italien och Frankrike. Sina intryck frn dessa resor skildrade hon i freningens rsberttelse.
Thorborg Rappe tillhrde de inflytelserika i samhllet. P riksarkivet har jag t ex hittat ett brev frn 1884 som hon skrivit till statsrdet C G Hammarskjld fr att klara upp ett missfrstnd. I detta inbjuder hon honom att nrvara vid hennes "lilla skolas" examen som snart skulle ga rum. Men d hon frstod att statsrdet var mycket upptaget freslog hon att han skulle snda sin hustru i stllet.
1893 utsgs Rappe att representera Sverige vid den internationella kvinnokonferensen i Chicago. Efter kongressen gjorde hon en rundresa till de strre anstalterna fr sinnessla i USA.
Genom sina erfarenheter av undervisning och genom sina mnga studieresor blev hon s smningom mer kunnig i mnet n ngon annan i Sverige. ven i internationell jmfrelse torde hon kunna mta sig med de allra frmsta.
Efter hennes anstllning beslt man att skolan vid Norrtullsgatan ocks skulle utbilda lrarinnor. Efterhand vertog hon strre delen av denna utbildningsverksamhet. Genom denna lrarutbildning fick vi i Sverige en framstende yrkeskr av lrare till vilken motstycke saknas i andra lnder. De frelsningar hon hll vid seminariet samlade hon i en skrift som hon kallade "Ngra rd och anvisningar vid sinnessla barns (idioters) vrd uppfostran och undervisning". Denna utkom genom FSBV:s frsorg ret efter Thorborg Rappes dd 1902.
Thorborg Rappe var mycket influerad av Sguin (se ruta).
Skriftens titel r i det nrmaste en direkt versttning av hans Traitement
moral, hygine et ducation des idiots et des autres enfants anormales.
Rappe knde vl till denna bok. Jag har tillgng till ett exemplar med Rappes namnteckning och rtalet 1888. Det r ret efter hennes lnga studieresa till kontinenten dr hon bl a beskte den skola fr idioter i Paris som grundats av Sguin.
Nr man studerar Rappes skrift verraskas man av hennes pedagogiska insikter. Alla hennes resonemang om fostran och undervisning utgr frn eleverna, till skillnad frn andra handledningar frn denna tid som frmst framhver lrarrollen. Rappe frebdar en utveckling som skulle komma inom barnpedagogiken. Mnga av hennes sikter ger fortfarande, efter 100 r, sin aktualitet, lt vara att sprket r frldrat.
Fyra principer i skriften r vrda att lyfta fram:
1. Smbarnslderns betydelse fr ett barns utveckling. Hon ger rd till mdrar och fostrarinnor hur de skall bemta barnen. Man mste ge barnen tid att knyta sina skosnren och knppa sina knappar ven om det tar lngre tid n om den vuxne gr det t barnet. Man fr inte hindra ett barn i dess lekar drfr att man vill undvika att de smutsar ner sig.
2. Undervisningen mste alltid utg frn barnet. D sinnessla barn alltid har en eller flera defekter i sin begvning mste man utrna vad som r ofrstrt och stimulera dettas utveckling.
3. Undervisning i sljd och handarbete har vid uppfostran lika stort vrde som undervisning i teoretiska mnen. Fr denna sikt kritiserades hon av sin samtid.
4. "Uppmuntran och berm r att fredraga framfr bannor och straff, ngot som noga br lggas mrke till af frldrar, uppfostrare och lrare." Detta citat r vrt att lgga mrke till dels drfr att aga vid denna tid var den vanligaste uppfostringsmetoden, men ocks fr att Rappe tar med frldrarna och nmner dem fre lrare och andra uppfostrare.
Undervisningen skulle enligt Rappe delas upp i frberedande undervisning och skolundervisning. I det frsta stadiet skulle eleverna gras mogna fr skolundervisning. D sllades ocks de elever bort som ansgs olraktiga medan de vriga, de lraktiga, frdelades mellan den frsta skolklassen och den praktiska avdelningen. Det var inte ndvndigt att bedmas som mottaglig fr teoretisk undervisning fr att f g kvar i skolan. De praktiska klasserna var fregngare till det som nstan 100 r senare kom att bli trningsskola. I frsksavdelningen stannade barnen som regel i tv r, i enstaka fall tre. Eftersom statsbidraget endast utgick under tta r, s blev vistelsen i den egentliga skolavdelningen fem eller sex r.
Av en god lrare krvde Thorborg Rappe ett kristligt sinnelag, lng erfarenhet frn arbete vid sinnesslanstalt och srskilda personliga egenskaper.
I sin handbok skildrar Thorborg Rappe flera av de strre anstalter i Europa som hon beskt. Hon r en kritisk granskande pedagog som kommenterar anstalternas utformning, deras ledning, personal och arbete. Arbetspassen i skolan r ofta fr lnga och innehllet irrelevant. I en skola har hon hrt en lektion i historia som handlade om den assyriska prinsessan Semiramis resa till Indien med noga angivande av rtal. En annan lektion i geografi handlade om longitud och latitud och hon kommenterar: "Vad nu de stackars idioterna skulle ha fr gldje av detta".
Till skillnad frn mnga lkare vid den hr tiden var Thorborg Rappe frsiktig med att spekulera i orsakerna till sinnesslhet. Hon skriver: "De flesta skriftstllare, som afhandlat idiotiens orsaker, f-verenstmma deruti, att denna sjukdom kan vara medfdd eller frvrvad efter fdelsen".
Fr att en lrare skall vinna framgng i sitt arbete r det viktigt att knna till idiotens karaktrs- och sjlsegenskaper. "Att ssom det skett af mnga frfattare af uppsatser om idioter och idioti, indela de frra i klasser efter det olika stt varp idioten hos dem upptrder, anser jag vara en vansklig sak. Den som sett idioter p nra hll vet ocks, att man mste studera hvarje individ fr att upptcka den olika begfningen och framdraga de olika anlagen."
I ett srskilt kapitel i Thorborg Rappes handbok beskriver hon hur en bra anstalt br organiseras, hur verksamheten ska ledas och vilka arbetsuppgifter som olika personalkategorier ska ha. Avslutningsvis gnar hon ett mindre utrymme t Asyl och Arbetshem, som hon ser som ett komplement till uppfostringsanstalten och som br uppfras i anslutning till denna. Rappe hade med std av lkaren vid skolan, Sigurd Lovn (se ruta), under ngra r anordnat en liten asyl i Vstmanland.
Rappe mmade mycket fr de elever som genomgtt skolan men som drefter inte hade ngonstans att ta vgen. Fr pojkarna som slutade skolan fanns sedan 1878 ett arbetshem. Hon ansg att ett liknande arbetshem ven borde skapas fr kvinnor och tillsammans med styrelseledamoten och justitierdinnan Rosalie Olivecrona arbetade hon fr en sdan. Tillsammans anordnade de en basar p brsen i Stockholm 1885 som gav grundplten fr arbetshemmet. Nr doktor Lovn avled 1888 genomfrdes en ny insamling som samma r gjorde det mjligt att frverkliga idn. Tre r senare, 1891, lmnade Thorborg Rappe frestndarbefattningen p skolan fr att istllet frest det kvinnliga arbetshemmet. Hon fortsatte dock som frelsare vid lrarinneutbildningen nda till sin dd 1902.
Thorborg Rappe r den frsta i Sverige som formulerat ett undervisningsprogram fr personer med utvecklingsstrning och som dokumenterat detta i tryck.