Artikel i Intra 2/1999.

 

 

 

 

Ð PionjŠrer Ð

 

 

Thorborg Rappe

 

 

 

av HŒkan Brockstedt

f d sŠrskolechef i Halland

 

 

 

Thorborg Rappe intar en sŠrstŠllning i sŠrskolans historia. Som fšrestŒndare fšr den fšrsta skolan fšr barn med utvecklingsstšrning ledde hon de tidiga stapplande fšrsšken att utveckla en pedagogik fšr dessa. Under hennes ledning skapades den fšrsta utbildningen fšr sŠrskolelŠrarinnor.

 

 

Ragnhild Thorborg Rappe tillhšrde den adliga Štten Rappe. Hon fšddes den 4 oktober 1832 pŒ egendomen Marielund i

Nettraby socken nŠra Karlskrona. GŒrden Šgdes dŒ av Thorborgs morfar men togs senare šver av hennes far, kammarherren Fredrik Wilhelm Rappe och moder Amalia Charlotta fšdd Danielsson. Hemmet var rikt och Thorborg sŠger att hon hade en lycklig barndom. r 1853, vid 21 Œrs Œlder, gifte sig Thorborg med sin kusin, lšjtnanten Carl August Rappe, och fick dŠrmed titeln friherrinna. €ktenskapet varade till 1877 dŒ friherre Rappe avled.

 

 

Nybliven Šnka

 

Det var dŒ, vid 45 Œrs Œlder och som nybliven Šnka, som Thorborg Rappe bšrjade intressera sig fšr utvecklingsstšrda - eller sinnesslša som de kallades dŒ.

Hennes goda vŠn, Sophie Lejonhuvud (vid denna tid gift Adelsparre) var en av initiativtagarna till Fšreningen Sinnesslša barns vŒrd (FSBV). Hon berŠttade att man sškte en fšrestŒndarinna till skolan fšr sinnesslša barn pŒ Norrtullsgatan i Stockholm. Thorborg Rappe sškte och den 1 augusti 1878 tilltrŠdde hon tjŠnsten som fšrestŒndare. Skolan hade dŒ funnits i Œtta Œr och 30 barn fick sin undervisning dŠr.

NŒgon pedagogisk utbildning hade hon inte. SŒsom vanligt var i adliga familjer vid denna tid hade hon som barn troligtvis undervisats av en guvernant i hemmet. Kanske hade hon ocksŒ fŒtt undervisning vid nŒgon flickpension - om detta Šr ingenting kŠnt. DŠremot vet man att hon hade goda sprŒkkunskaper i tyska, franska och engelska. Dessa kom vŠl till pass nŠr hon gav sig ut pŒ studieresor fšr att hŠmta inspiration till sitt arbete. Det var sŒ hon skaffade sig sina pedagogiska kunskaper - genom studieresor och genom praktiskt arbete.

 

 

Studieresor

 

1880 for hon till Danmark. Tre Œr senare deltog hon i en konferens i Hamburg ršrande "Die Idiotenpflege" och besškte i samband dŠrmed anstalter i Tyskland, Bšhmen och Schweiz. NŠsta Œr for hon till Norge och Œret dŠrefter blev det en lŒngresa genom Danmark, Tyskland Schweiz, Italien och Frankrike. Sina intryck frŒn dessa resor skildrade hon i fšreningens ŒrsberŠttelse.

Thorborg Rappe tillhšrde de inflytelserika i samhŠllet. PŒ riksarkivet har jag t ex hittat ett brev frŒn 1884 som hon skrivit till statsrŒdet C G Hammarskjšld fšr att klara upp ett missfšrstŒnd. I detta inbjuder hon honom att nŠrvara vid hennes "lilla skolas" examen som snart skulle Šga rum. Men dŒ hon fšrstod att statsrŒdet var mycket upptaget fšreslog hon att han skulle sŠnda sin hustru i stŠllet.

1893 utsŒgs Rappe att representera Sverige vid den internationella kvinnokonferensen i Chicago. Efter kongressen gjorde hon en rundresa till de stšrre anstalterna fšr sinnesslša i USA.

 

 

En av de allra frŠmsta

 

Genom sina erfarenheter av undervisning och genom sina mŒnga studieresor blev hon sŒ smŒningom mer kunnig i Šmnet Šn nŒgon annan i Sverige. €ven i internationell jŠmfšrelse torde hon kunna mŠta sig med de allra frŠmsta.

Efter hennes anstŠllning beslšt man att skolan vid Norrtullsgatan ocksŒ skulle utbilda lŠrarinnor. Efterhand švertog hon stšrre delen av denna utbildningsverksamhet. Genom denna lŠrarutbildning fick vi i Sverige en framstŒende yrkeskŒr av lŠrare till vilken motstycke saknas i andra lŠnder. De fšrelŠsningar hon hšll vid seminariet samlade hon i en skrift som hon kallade "NŒgra rŒd och anvisningar vid sinnesslša barns (idioters) vŒrd uppfostran och undervisning". Denna utkom genom FSBV:s fšrsorg Œret efter Thorborg Rappes dšd 1902.

 

 

Influerad av SŽguin

 

Thorborg Rappe var mycket influerad av SŽguin (se ruta). Skriftens titel Šr i det nŠrmaste en direkt šversŠttning av hans Traitement moral, hygine et Žducation des idiots et des autres enfants anormales.

Rappe kŠnde vŠl till denna bok. Jag har tillgŒng till ett exemplar med Rappes namnteckning och Œrtalet 1888. Det Šr Œret efter hennes lŒnga studieresa till kontinenten dŠr hon bl a besškte den skola fšr idioter i Paris som grundats av SŽguin.

NŠr man studerar Rappes skrift šverraskas man av hennes pedagogiska insikter. Alla hennes resonemang om fostran och undervisning utgŒr frŒn eleverna, till skillnad frŒn andra handledningar frŒn denna tid som frŠmst framhŠver lŠrarrollen. Rappe fšrebŒdar en utveckling som skulle komma inom barnpedagogiken. MŒnga av hennes Œsikter Šger fortfarande, efter 100 Œr, sin aktualitet, lŒt vara att sprŒket Šr fšrŒldrat.

 

 

Thorborgs fyra principer

 

Fyra principer i skriften Šr vŠrda att lyfta fram:

 

1. SmŒbarnsŒlderns betydelse fšr ett barns utveckling. Hon ger rŒd till mšdrar och fostrarinnor hur de skall bemšta barnen. Man mŒste ge barnen tid att knyta sina skosnšren och knŠppa sina knappar Šven om det tar lŠngre tid Šn om den vuxne gšr det Œt barnet. Man fŒr inte hindra ett barn i dess lekar dŠrfšr att man vill undvika att de smutsar ner sig.

 

2. Undervisningen mŒste alltid utgŒ frŒn barnet. DŒ sinnesslša barn alltid har en eller flera defekter i sin begŒvning mŒste man utršna vad som Šr ofšrstšrt och stimulera dettas utveckling.

 

3. Undervisning i slšjd och handarbete har vid uppfostran lika stort vŠrde som undervisning i teoretiska Šmnen. Fšr denna Œsikt kritiserades hon av sin samtid.

 

4. "Uppmuntran och beršm Šr att fšredraga framfšr bannor och straff, nŒgot som noga bšr lŠggas mŠrke till af fšrŠldrar, uppfostrare och lŠrare." Detta citat Šr vŠrt att lŠgga mŠrke till dels dŠrfšr att aga vid denna tid var den vanligaste uppfostringsmetoden, men ocksŒ fšr att Rappe tar med fšrŠldrarna och nŠmner dem fšre lŠrare och andra uppfostrare.

 

 

Hur undervisningen skulle utformas

 

Undervisningen skulle enligt Rappe delas upp i fšrberedande undervisning och skolundervisning. I det fšrsta stadiet skulle eleverna gšras mogna fšr skolundervisning. DŒ sŒllades ocksŒ de elever bort som ansŒgs olŠraktiga medan de švriga, de lŠraktiga, fšrdelades mellan den fšrsta skolklassen och den praktiska avdelningen. Det var inte nšdvŠndigt att bedšmas som mottaglig fšr teoretisk undervisning fšr att fŒ gŒ kvar i skolan. De praktiska klasserna var fšregŒngare till det som nŠstan 100 Œr senare kom att bli trŠningsskola. I fšrsšksavdelningen stannade barnen som regel i tvŒ Œr, i enstaka fall tre. Eftersom statsbidraget endast utgick under Œtta Œr, sŒ blev vistelsen i den egentliga skolavdelningen fem eller sex Œr.

Av en god lŠrare krŠvde Thorborg Rappe ett kristligt sinnelag, lŒng erfarenhet frŒn arbete vid sinnesslšanstalt och sŠrskilda personliga egenskaper.

 

 

En granskande pedagog

 

I sin handbok skildrar Thorborg Rappe flera av de stšrre anstalter i Europa som hon besškt. Hon Šr en kritisk granskande pedagog som kommenterar anstalternas utformning, deras ledning, personal och arbete. Arbetspassen i skolan Šr ofta fšr lŒnga och innehŒllet irrelevant. I en skola har hon Œhšrt en lektion i historia som handlade om den assyriska prinsessan Semiramis resa till Indien med noga angivande av Œrtal. En annan lektion i geografi handlade om longitud och latitud och hon kommenterar: "Vad nu de stackars idioterna skulle ha fšr glŠdje av detta".

 

 

"Studera varje individ"

 

Till skillnad frŒn mŒnga lŠkare vid den hŠr tiden var Thorborg Rappe fšrsiktig med att spekulera i orsakerna till sinnesslšhet. Hon skriver: "De flesta skriftstŠllare, som afhandlat idiotiens orsaker, šf-verenstŠmma deruti, att denna sjukdom kan vara medfšdd eller fšrvŠrvad efter fšdelsen".

Fšr att en lŠrare skall vinna framgŒng i sitt arbete Šr det viktigt att kŠnna till idiotens karaktŠrs- och sjŠlsegenskaper. "Att sŒsom det skett af mŒnga fšrfattare af uppsatser om idioter och idioti, indela de fšrra i klasser efter det olika sŠtt varpŒ idioten hos dem upptrŠder, anser jag vara en vansklig sak. Den som sett idioter pŒ nŠra hŒll vet ocksŒ, att man mŒste studera hvarje individ fšr att upptŠcka den olika begŒfningen och framdraga de olika anlagen."

 

 

Anstalter, asyler och arbetshem

 

I ett sŠrskilt kapitel i Thorborg Rappes handbok beskriver hon hur en bra anstalt bšr organiseras, hur verksamheten ska ledas och vilka arbetsuppgifter som olika personalkategorier ska ha. Avslutningsvis Šgnar hon ett mindre utrymme Œt Asyl och Arbetshem, som hon ser som ett komplement till uppfostringsanstalten och som bšr uppfšras i anslutning till denna. Rappe hade med stšd av lŠkaren vid skolan, Sigurd LovŽn (se ruta), under nŒgra Œr anordnat en liten asyl i VŠstmanland.

 

 

Det kvinnliga arbetshemmet

 

Rappe šmmade mycket fšr de elever som genomgŒtt skolan men som dŠrefter inte hade nŒgonstans att ta vŠgen. Fšr pojkarna som slutade skolan fanns sedan 1878 ett arbetshem. Hon ansŒg att ett liknande arbetshem Šven borde skapas fšr kvinnor och tillsammans med styrelseledamoten och justitierŒdinnan Rosalie Olivecrona arbetade hon fšr en sŒdan. Tillsammans anordnade de en basar pŒ bšrsen i Stockholm 1885 som gav grundplŒten fšr arbetshemmet. NŠr doktor LovŽn avled 1888 genomfšrdes en ny insamling som samma Œr gjorde det mšjligt att fšrverkliga idŽn. Tre Œr senare, 1891, lŠmnade Thorborg Rappe fšrestŒndarbefattningen pŒ skolan fšr att istŠllet fšrestŒ det kvinnliga arbetshemmet. Hon fortsatte dock som fšrelŠsare vid lŠrarinneutbildningen Šnda till sin dšd 1902.

Thorborg Rappe Šr den fšrsta i Sverige som formulerat ett undervisningsprogram fšr personer med utvecklingsstšrning och som dokumenterat detta i tryck.