Artikel i Intra 3/1999.
Fr mer n tio r sedan fddes INTRA som en id i huvudet
p Karl Grunewald. Samma huvud krntes nu i vras med en lagerkrans frn
Linkpings universitet. INTRA var med, fotograferade, antecknade och spelade in
hans gstfrelsning.
hem till Liding!Ó
nr utvecklingsstrda ntligen fick rtt
till sina egna pengar.
Det r en torsdag i maj och jag str med kameran i hgsta hugg p planen utanfr Centralen i Stockholm. Jag ska frska fnga en av seklets stjrnor nr han kommer infrsande p sin vespa. Men han kommer inte och jag brjar bli orolig. Gr in till centralhallen dr vi skulle mtas vid det runda jrnstaketet. Han str dr, skrattar och trycker min nve. Som han alltid gr.
Det r ngon vecka sedan han frlnades denna utmrkelse i DN: en av seklets stjrnor. Karl Grunewald. Och jag tnkte att han struntar nog i vilket, men fr oss andra r det inte oviktigt om det verkligen r s. Om allt detta som han representerar verkligen uppskattas och framhlls som ett ideal i samhllet. D finns det hopp ocks fr framtiden.
Vi tar tget till Linkping. Han ska hlla en gstfrelsning i utbyte mot att han till helgen blir filosofie hedersdoktor vid universitetet dr. nnu en utmrkelse. Annat var det frr.
Vi byter papper. Den tidskrift som vi gemensamt jobbar med, INTRA, krver sitt. Vi diskuterar ett och annat innan han drar sig innanfr sitt skal och gr igenom sin frelsning. Landskapet rusar frbi drute. Ett vrrusigt Srmland med ekar och grna hagar. Ljuset strilar in i vagnen och gr hans koncentrerade ansikte s mrkvrdigt genomskinligt och vackert. 76 r r han och det r 26 r sedan jag frst sttte p honom.
Frsta gngen. Jag var 23 r.
- Det ska bli inspektion. Han Grunewald kommer hit. Socialstyrelsen.
Rune med sin finska brytning och sin ordknapphet. Laddningen fanns dr frn brjan. Beundran och ngot litet av rdsla. Han var svlig Rune. En mycket lngsam och hjrtegod man som efter ngra hundr med handelsflottan gick iland, utbildade sig till mentalsktare och efter ytterligare ngra hundr p Lillhagens manliga intagningsavdelning skte jobbet som frestndare p Sagsens vrdhem fr utvecklingsstrda barn. En utmrkt frestndare.
Vi satt vl inne i den lilla kyffiga expeditionen och rkte. Uffe, Monika och ngra till. Och s jag. Kanske sg jag ut som en karikatyr av 68-generationen. Jeans, blskjorta, sandaler. Skggig, lnghrig och orolig. Utan stadga men med mycket poesi i huvudet.
Vi frstod att den dr Grunewald var ngot extra. Runes stt att allvarsamt hissa upp byxorna s dom satt stadigare ver magen lmnade fga tvivel. Hr var det ngot p gng.
Men detta ngot kunde inte vara enbart negativt. Trots att det kom uppifrn. Det fanns en ppning dr som vi inte riktigt kunde greppa men som kndes hoppfull. Vi var ju nd C3. Vrdhemmets svarta fr. Dom brkiga dr i paviljongen bakom C2, dr ledningen satt.
Han hade samlat oss dr, Rune. Mig hade han hittat p 4:ans sprvagn en februaridag. D hade jag jobbet i ett och halvt r p vrdhemmet och sagt upp mig i vredesmod ver en ofrstende vrdledning.
- I morgon kommer du och brjar hos mig, hade han sagt. Och sedan var det inte mer med det.
Fr jag hade ju nd lngtat dit. Tillbaka till alla ungarna. Frn allra frsta dagen hade jag knt ngot mrkligt fr det dr hopplsa stllet. 240 ungar sammanfsta i sju kkar p ett grde. Sagsens vrdhem.
Det var p brjan av 60-talet som ngon fick den dr befngda idn. Pressen p Stretereds vrdhem p andra sidan vgen hade kat, det behvdes fler platser fr barnen. Vrdavdelningarna bgnade av verbelggningar frn Gteborg och Bohus ln. Frldrar som ftt rdet att lmna bort sina barn av farbror doktorn, som inte orkade eller ville ha kvar sitt utvecklingsstrda barn hemma, skte plats. Styrs vrdhem, ett gammalt krkslott som en gng varit sanatorium fr lungsjuka var verbelagt, Glborgs vrdhem, Betaniahemmet och Rvlanda vrdhem likas.
S man tnkte stort som man skulle p 60-talet. 240 ungar. Funktionella byggnader med stora fnster och rejla balkonger. Lekgrdar och matsal fr personalen. Spaden i jorden och de frsta lovorden i tidningarna. Hr skulle barnen f det bra. Modern omsorg. Studiebesk och stolta kommunal/landstingspolitiker. Titta vad vi kan!
Vrdavdelningens lukt av urin, svett och ngest. S mnga barn med allvarliga funktionshinder sammanfsta p en liten yta och med ett minimum av personaltckning. Innan kl 6 skulle alla ha p sig pyjamas. Ofta var man ensam med 12 ungar. Bljor skulle bytas, kvllsmaten skulle fram och alla skulle i sng innan man skurade dagrum och krde en tvtt. Inga leksaker, golvfasta mbler och likadana pyjamasar p alla. P vrdhemmets andra avdelningar fanns alla typer av vergrepp, frn luggningar och rfilar till han som vistades inlst i ett rum hela dagarna med bara en madrass och en filt som sllskap. Han var 12 r gammal. Det var frst p C3 som jag frsta gngen hrde ngon sjunga en vaggvisa fr en liten orolig ande. Jag minns att jag hpnade ver detta sjlvklara: en vaggvisa. Drfr att det var s ovanligt.
Vrdhemmet hade redan brjat knaka i fogarna. Mlsttningen, att detta skulle vara som ett hem, fanns ju nd dr. Och hos dem som hade uppgiften att vara stllfretrdande mammor och pappor vxte frustrationen.
Det var d Socialstyrelsen skulle komma p inspektion. Pltsligt fanns det resurser. Vggar mlades om, leksaker plockades fram och vi fick till och med direktiv att lgga sm dukar p pottspolarna. Vi blev arga. Han, Grunewald, skulle ju inte f se hur det verkligen var. Uffe var den som var mest rasande. Och nr Karl kom dr p sin inspektionsrunda tillsammans med omsorgschefen s var det Uffe som stegade fram och begrde att f bli hrd. Han sa som det var Uffe. Och Karl lyssnade.
En vecka senare stod allt i tidningen. Kraftig kritik frn Socialstyrelsen om frhllandena p Sagsens vrdhem. Frldrarna protesterade, facket likas. Och vrdhemsledningen. S dligt var det sannerligen inte! Men det var det. Vi visste. Och vi knde stdet druppifrn.
15 r senare var Sagsens Vrdhem nedlagt. Inga utvecklingsstrda barn vistades lngre p vrdhem.
Salen i Linkpings universitetsbyggnad r halvfull. En medellders dam ser sig omkring och utbrister: Typiskt, bara kvinnor hr!
Han tar sats. "Bsta vnner", sger han. Hans frelsning ska handla om utvecklingen frn centralmakt till decentraliserad maktutvning inom handikappomsorgen. Det lter som ett smnpiller men det r det inte. Det r sprngstoff. Fr bara ngon vecka tidigare har Kommunfrbundet haft sin kongress i Gteborg och dr lagt fram sina lngtgende frslag om att skrota handikapplagen, LSS, och drigenom tillskansa sig kad makt att gra som man vill med stdet till funktionshindrade. Ytterst r det om detta det handlar.
Fast visst, han mssar p dr framme. Och skenbart handlar det inte om dagens infekterade debatt om stdet till funktionshindrade:
ÓDet
brjade med att staten tillsatte en verinspektr fr sinnessjukvrden 1904.
Efterhand
som staten kade sitt engagemang fr sinnessla - som det hette p den tiden -
s fick denne ocks en skyldighet att inspektera sinnesslvrden. Det blev en
fr stor arbetsuppgift och det diskuterades huruvida tjnsten borde delas. S
gjordes ocks p 30-talet men man hittade d ingen som ville ha tjnsten som
inspektr fr sinnesslvrden och det var frst p 40-talet som en
barnpsykiater tilltrdde. Efter ngra innehavare rubricerades tjnsten som
verinspektr av vrden fr psykiskt efterblivna och det var den tjnsten som
jag fick 1961.
D ska det sgas att det
inte var ngon som ville ha tjnsten. Man letade efter en villig kandidat och
generaldirektren ringde mig i Kristianstad och frgade om jag inte var
intresserad av tjnsten. D hade jag vikarierat ngon gng, s jag visste vad
det handlade om. Som jmfrelse kan sgas att nr jag slutade min anstllning
s var det 40 personer som skte tjnsten. Bara det sger redan en hel del om
vad som hnde.Ó
Han berttar inte om hur det gick till. Hur han kom indnandes p Socialstyrelsens borggrd p sin motorcykel (2-takts Husqvarna) och skrmde slag p byrkraterna. Brrrrrumm - hr kommer jag! Fast efter ett tag, erknde han vid ett tillflle, s parkerade jag hojen utanfr, fr det kndes lite genant med alla ansikten som man kunde se i fnstrenÉ
Och sen var han igng. En klar vilja och en energi som bara inte gick att stoppa. Frst gllde det landstingens planer.
ÓDen
frsta omsorgslagen kom 1954.
Det var den frsta lag som
lade landstingen huvudansvaret, inte bara fr srskolan utan ocks fr vrden.
Det frmsta styrinstrument som vi hade var det faktum att lagen innehll mycket
preciserade skyldigheter fr landstingen. En av skyldigheterna var att de
skulle gra upp en plan fr att fullflja sina skyldigheter. Den planen skulle
vi p Medicinalstyrelsen godknna. Planen skulle innehlla uppgifter om vad man
tnkte gra under de kommande fem ren. I planen skulle det bl a finnas
uppgifter om den uppskande verksamheten.
Det visade sig d, nr jag brjade min verksamhet, att mnga landsting inte hade skickat in ngon plan och andra hade skickat in planer som inte alls angav det som man hade att fullflja. S man kan sga att vrt frsta styrinstrument var detta vrt godknnande av planen. Ofta var landstingens planer s ofullstndiga att vi godknde dem bara fr ett r i taget. Vi sa "ja, det hr fr duga fr ett r och sedan mste ni komma tillbaka med en bttre planering.Ó
Makten. Om den pratar han inte. Men det r just detta: Viljan att bruka makten s att den tjnar mnniskan. Att med makt fljer ansvar. Men man mste vara listig d. Man mste anvnda sig av de medel man har - inte drmma om ngra andra. Man mste tnka strategiskt: S hr lngt kan jag komma nu, med de medel jag har till frfogande. D blir man med ndvndighet beskylld fr att vara bde maktfullkomlig och inkonsekvent. Man fr skit p fingrarna. Ilskna vrdchefer och anklagande omsorgsdirektrer som sa: ÓS dr sa du minsann inte fr fem r sedan. Hur ska ni p Socialstyrelsen ha det egentligen?Ó
ÓDet andra styrinstrumentet var att alla
institutioner skulle godknnas med hnsyn till platsantalet. Godknnande av
platsantal hngde samman med kvalitn p vrdhemmet eller arbetshemmet, vilka
utrymmen som fanns o s v. Detta anvnde vi oss av p s vis att vi ena sidan
pressade ner platsantalet och andra sidan tvingade vi fram nya insatser, nya
institutioner som byggdes.
Det tredje
styrinstrumentet var lagens skrivning om att medicinalstyrelsen skulle ge
behrighet till vissa vergripande tjnster. Vi skrev behrighetsvillkor, vilka
utbildningar som man skulle ha fr att t ex bli frestndare och vrdchef. Vid
denna tid s var halva antalet vrdchefer i landstingen i verkligheten
srskolechefer. Det var den yrkesgrupp som var etablerad och som hade funnits
med sedan mitten p 40-talet. Titeln vrdchef var ngot nytt som kom i och med
1954 rs lag. Dr fanns ingen behrighet och det blev naturligtvis billigast
fr landstingen om srskolecheferna tog ven denna syssla. Och det ville ocks
ofta srskolecheferna eftersom man grna ville styra ven den delen.
Vi skrev ven
instruktioner fr frestndarna. De blev mycket ingende: Frestndaren skulle
svara fr en omsorgsfull omvrdnad, svara fr att de intagna fick optimal
stimulans, befrmja kontakt med anhriga, genom personliga besk p samtliga
enheter, hlla sig underrttad om verksamheten (vi ville motverka att
frestndarna lste in sig p sina expeditioner), fortbilda sig inom
verksamheten (s skulle ingen vga skriva nufrtiden! ) o s v. Sammanlagt elva
preciserade punkter som frestndarna hade att flja. Och det gjorde de ocks.
Dessa instruktioner blev ven frn deras sida ett vapen, ett argument gentemot
landstingen, nr det gllde att f tid och medarbetare s att de hann med de
uppgifter som Medicinalstyrelsen freskrev.
Vi frfattade ocks tidigt
tv program fr hlsokontroll - ett fr vuxna och ett fr barn. Bakgrunden var
att utvecklingsstrda vid den hr tiden ver huvud taget inte undersktes annat
n vid akuta sjukdomar.
Mycket tidigt utfrdade vi
ocks riktlinjer fr kuratorernas arbete. Kuratorerna var ju de frsta som grep
in i denna verksamhet med de nya sociala synpunkterna. 1961 hade vi 14
anstllda kuratorer i landet men sedan vxte denna grupp kraftigt."
Det var frga om detaljerad styrning. En pekpinne rakt ner i dagrummet eller sovsalen. En gng frga-de jag Karl varfr han inte sjlv skrev sina memoarer. h, sa han, det skulle bli urtrkigt. Mest av allt bestod ju arbetet i att rkna kvadratmetrar och antalet tjnster per intagen. Du frstr, tillade han, jag har alltid sett det som s, att det r i det materiella som vi visar vr instllning.
ÓAllt detta ledde fram till en mngd cirkulr och s
smningom Rd och Anvisningar.
Vi skilde p cirkulr, som
var bindande, och Rd och Anvisningar som vi ansg borde fljas och som
landstingen mste ha goda skl i den mn de inte fljde dem. Avvek man s
skulle man kunna motivera detta. Under 60-talet skrev vi Rd och anvisningar
om..."
S radar han upp listan p de dr pbuden som kom frn Socialstyrelsen. Alla som arbetat i omsorgerna minns dem. De lstes och de samlades i prmar. De anvndes eller gmdes undan. Enkla textblad utan tillstymmelse till insmickrande formgivning. Men texten var lttbegriplig och lmnade f utrymmen fr de ansvariga att omtolka till ngot mindre anstrngande eller kostsamt.
Fr mig som var fackligt verksam vid den hr tiden var cirkulren frn Socialstyrelsen ofta ett std. Nr varken lagar eller avtal rckte fr att uppn frbttringar fr personalen s kunde man nd hnvisa till ngot cirkulr. Ofta tog detta bttre skruv eftersom vi stndigt fick hra att vi satte de egna intressena fre de utvecklingsstrdas. Men vi visste, att en bra arbetsmilj fr personalen var en bra boendemilj fr de utvecklingsstrda. Att en bra omsorg frutsatte vlutbildad och engagerad personal som hade tid att bry sig. Och det visste Karl.
Ser man cirkulren sammantaget s framtrder bilden av en tydlig vilja.
ÓBoende i annat enskilt hem n det egna (det som idag kallas fosterhem).
Det fanns ett arv frn
psykiatrin att mnga, ver 400 vuxna, bodde i familjevrd, medan den
verksamheten var liten nr det gllde barn. Under tio r arbetade mina
medarbetare och jag intensivt p att vnda p det hr. Vi sa att det inte r
bra att vuxna bor i en annan familj, ofta utnyttjades de i lantbruk och
hushll. Dremot borde barn, med frdel, bo i annan familj. Men barnavrdslagen
- det fanns ju mnga fosterhem vid den hr tiden - exkluderade de handikappade.
Under tta r lyckades vi f cirka 800 barn att bli utflyttade frn vrdhemmen
till annat enskilt hem.
Om hemmavrd. Landstingen var skyldiga att beska dem som hade
efterblivna barn i hemmet om de inte fick ngon annan insats. De skulle i alla
fall f besk av ngon frn landstinget. Det var ett frsta steg till kontakt.
Anvisningar om
inskrivning och blanketter.
Det var mycket formalia runt detta med speciella blanketter o s v.
Begrnsning av tvng
i vrden. Det var stora problem
med tvnget som brukades p vrdhemmen. Vi reste runt och hade konferenser om
hur man skulle minimera tvnget.
Konferenser och mten. Det
var viktigt att man trffades p konferenser och vi tog bl a upp hur ofta man
skulle trffas, vilka som borde vara med, och vilka frgor som skulle
avhandlas.
Om arbetsterapi. Vi var faktiskt de frsta som skrev om
arbetsterapi. Det skedde 1964 och d var ju detta ett relativt nytt begrepp som
kommit till Sverige 14 r tidigare.
Vi skrev ocks anvisningar
om tandhlsovrd och kosten
p anstalter.
Det frekom mycket
integritetskrnkande patientdemonstrationer vid besk av medicinare och andra. Man exponerade
utvecklingsstrda p ett krnkande stt, ngot som jag sjlv hade erfarenhet av
nr jag som medicinare beskte Vipeholms specialanstalt. Om detta skrev vi ett
cirkulr.
Garantibelopp. Kanske var detta vrt viktigaste cirkulr.
Bakgrunden var att landstingen hade rtt att behlla pensionen fr dem som
bodde p anstalt - staten betalade pensionen men landstingen fick ta de
pengarna frutom ngot som kallades garantibeloppet. Detta belopp skulle alltid
den enskilde ha. Den summan var d, p 60-talet, 700 kr om ret. Det lter lite
idag men d var det trots allt rtt mycket pengar. Det stod att dessa pengar
skulle anvndas fr vederbrandes trivsel "eller eljest fr hans
personliga nytta." S hade staten skrivit. Men det fanns ocks en annan
skrivning som sa att landstingen fick lov att stta ner detta belopp till 200
kr "om vederbrande p grund av sitt tillstnd uppenbarligen inte kan
tillgodogra sig trivsel och nytta". D v s landstingen tjnade 500 kr fr
man gjorde det s enkelt fr sig att man satte ner garantibeloppet till 200 kr
fr alla som bodde p vrdhem - och det var ju det stora flertalet, ca 8-9 000 mnniskor.
D gick vi in och sa att detta inte fick frekomma. Endast undantagsvis fr det
vara 200 kr, istllet skall man utg frn att garantibeloppet skall vara 700 kr
fr alla och vi beskrev ocks vad man kunde anvnda dessa pengar till. Vi skrev
om detta flera gnger och det mynnade s smningom ut i att man ocks kunde
kpa saker till vederbrande fr dessa pengar, t ex en bekvm mbel, speciella
klder.
Jag vill sga att detta
var ett genombrott utan like, pltsligt s hade alla dessa mnniskor lite
pengar och pltsligt hade personalen pengar som de fick anvnda till den
enskildes bsta. Det blev ett lyft utan like!
Jag kommer ihg nr vi
hade ftt ut det hr cirkulret - alla cirkulr gick ju p remiss till
huvudmannen, facken och andra Ð och det var ju ett tungt dokument med
generaldirektrens signum p, s knde jag en sn befrielse, en sn gldje och
jag var vl livsfarlig fr trafiken i Stockholm nr jag krde hem. Jag sjng
hela vgen ut till Liding! Jag upplevde detta som en av mina strsta framgngar
ngonsin. Det kndes som att all annan skit som man fick p sig frsvann infr
knslan av att man faktiskt kunde gra mnniskor gott p detta stt!
Vi gav sedan ut sammanlagt
ett 30-tal sdana hr skrifter, inklusive Allmnna rd. Vi skrev ocks ett 20-tal
olika rapporter som vi kallade fr PM - det var lttare gods - och ett 10-tal
tyngre rapporter.
P 60-talet var det ofta
tunga, juridiska cirkulr - jag hade tv jurister anstllda - p 70-talet skrev
vi med en "lttare" mer social och psykologisk inriktning. Detta
berodde mycket p den utveckling som skedde i samhllet men ocks mycket p
Bror Rexeds inflytande. Han lyfte liksom p taket: "Slpp loss, skriv, gr
det!" Han uppmuntrade oss!
Ett exempel r skriften "Gruppbostder
fr utvecklingsstrda"
Den kom ut 1974. Bakom den lg en mngd konferenser, dr fanns bland
frfattarna en professor i arkitektur och det r en oerhrt detaljerad och
omfngsrik skrift. Det r ett mycket bra exempel p den sociala ingenjrskonst
som vi excellerade i p den tiden. Den utgick frn att man kunde styra allting
till minsta kvadratmetern. Dr fanns anvisningar fr allt som skulle finnas i
varje rum, var bostderna skulle ligga o s v.
En annan styrande insats
var vra skrifter om dagcenter. Dagcenter var ju ngot nytt p 70-talet, det frsta startades 1968.
Vi beskrev noggrant hur lokalerna skulle se ut, ytbeskrivningar p dagcenter av
olika storlekar - de med 30 platser och de med 50 platser - 60 platser var det
maximala. Vi sammankallade dem som hade erfarenhet, de skrev ner vad som borde
glla och detta gick sedan ut p remiss. Dagcenterskriften versattes sedan
till engelska och spreds internationellt. Kanske ppnade den ngra drrar.
P den tiden hade jag
hllit en del fredrag internationellt om hur man skulle organisera omsorgerna
med hnsyn till centralanstalter, lokalanstalter, vrdhem fr barn o s v. Ngra
frn USA rkade hra detta och detta mitt fredrag, som jag arbetade om lite
grann, blev en skrift "The Guiding Enviroment. The dynamics of
Residential Living." Det
var vrt tema: att p vrdhem skulle man kunna ha ett "guiding
enviroment". Den skriften spreds ver hela Amerika, till alla
institutioner. Det r ett exempel p att vi hade spin-off-effekter av vr
verksamhet.
Av de 30 allmnna rd som
vi skrev, var det ett som berrde mig starkast. "Barnet ni ftt.
Lkarens std till frldrar med utvecklingsstrda barn." nda sedan brjan av 60-talet hade jag, och ngra
som tyckte som jag, argumenterat mot att man skulle lmna barn p institution.
Barnlkarens uppgift r att stdja frldrarna, att se det mjliga och att
frebygga institutionsvistelse. Det brt ju totalt med barnlkarnas instllning
och det var vl det som gjorde att jag exkluderades ur den gemenskapen. Jo, jag
hade problem med barnlkarna runt om i Sverige. Jag reste runt och trffade
kanske de flesta - det kunde man gra i brjan p 60-talet - och det fanns de
som var mycket svra att vertyga. P ngot underligt stt s identifierade
barnlkarna sig mera med frldrarna, eftersom det var lttare fr dem, n med
barnet som ju egentligen var deras jobb. Ingen frsvarade barnet. Det var de
vuxnas bsta som gllde.
Detta lste sig frst p
70-talet genom den kristeori som formulerades d. Den beskrev frldrarnas
chock och reaktionsfaser, reparationsmnster o s v. Med hjlp av en psykolog
gav vi d ut vr skrift och i den skrev vi rakt ut att det r barnlkarens
skyldighet att inta en positiv attityd till det handikappade barnets
mjligheter att utvecklas.
Barnlkaren som gav
meddelandet till frldrarna skulle vara erfaren, vilket ibland inte var fallet
- ofta var det ju den yngste, som visste minst, som fick ta hand om dessa barn.
Vi skrev att de inte fick
lov att rda frldrarna att lmna barnet till anstaltsvistelse, som frsta
rd. Man mste stdja mjligheten till att barnet fr bo hemma. Det var en
modig skrift. Vi sg till att den gick ut till alla barnkliniker, dr alla hade
konferens om den. P dessa konferenser sg vi till att det alltid fanns en
frlder med som hade ett handikappat hemmaboende barn. Det var ocks ngot
nytt, nu tvingades barnlkarna att trffa de frldrar som tidigare inte lytt
deras rd att lmna bort sitt barn. Den skriften var fr mig en personlig
rehabilitering!
Det var slutpunkten p den
kampen - efter det s lade sig den diskussionen.
Vi gav ut en annan skrift
som ocks versattes till engelska och spreds internationellt. Den hette "Integritet
och omsorg" och kom ut
1977. Den handlade om vuxna utvecklingsstrdas rtt till personlig integritet
och tog upp allt det som vi idag tycker r sjlvklart: att man inte fr ppna
deras brev, att man inte fr lyssna p telefonen och andra personliga
rttigheter. Den kom att betyda mycket utt.
En annan skrift fick ocks
stor betydelse: "Ett gott liv. En rttighet fr svrt handikappade
barn". Det var kanske
frsta gngen som vi fick en mer psykologisk beskrivning av svrt handikappade
barns behov. Den tog inte bara upp behoven av pedagogik och stimulans utan den
tog ocks upp det svrt handikappade barnets mnniskovrde. Jag hade ju hrt
Harald Ofstad som p den tiden var professor i praktisk filosofi, och jag
beskte honom och frgade om han kunde hjlpa till att skriva ngonting om
detta. Det gjorde han - han var en otroligt klok och inknnande mnniska, lugn
och saklig. Han tog en medarbetare till hjlp, docent Lars Eriksson, och de tv
gav oss underlaget fr den hr skriften. Den skriften blev ett std t
frldrarna till de svrast handikappade barnen och den fick stor och varm
respons. Det var frsta gngen som vi kunde visa att det fanns ett vrde i
detta, att nr t ex ett svrt handikappat barn lyckas f fram en ton ur ett
instrument och knner gldje av detta s r det lika mycket vrt som nr en
gymnasist lr sig spela en sonat av Bach p samma instrument. Dessa praktiska
exempel ppnade gonen p oss och gav oss ord p vad vi borde ha insett
tidigare.
Konferenserna var vl
egentligen det som var vrt styrinstrument, detta att vi drev rliga
konferenser fr fler och fler grupper. Det brjade med specialisterna, kuratorerna
t ex. Sedan kom de rliga konferenserna fr vrdcheferna och sedan kom
verlkarna, efter hand ocks politikerna. Det var nog vra konferenser fr
politikerna som fick den strsta genomslagskraften. Vi ordnade dels
rikskonferenser dit de som var nyinvalda i omsorgsnmnderna fick komma - d
hade vi Landstingsfrbundets stora kursgrd p Liding i tre dagar, det var
flott och fint - och de fick lra sig omsorgslagen och de principer som den
utgick frn, de fick bertta och stlla frgor. De fick kunskaper med sig hem
s att de kunde vara aktiva i nmnden. Vi hade ocks internatkonferenser fr
omsorgsnmnderna. Konferenserna verbryggade de vrderingar som vi drev till de
lokala niverna. Mer och mer har jag frsttt vad det har betytt att centralmakten
ger sig ut och r en av oss ute p fltet. Att man p det viset kan verbrygga
vrderingsklyftor, att man kan frklara och ocks fnga upp nytt
tnkande."
Man kan se det s: ena sidan en stark central styrning. andra sidan en stndigt levande dialog mellan centrum och periferi. Dr fanns ingen rdsla att mta kritiska lokalpolitiker eller arga frldrar. Utom i ett fall och den hnger samman med viljan att frhlla sig okorrumperad. Karl berttade en gng att han ofta blev inbjuden till middagar under sina inspektionsresor. "Men jag frskte undvika det. Fr det mesta tackade jag nej. Det var s svrt att komma med kritik om man dagen innan hade suttit och haft det trevligt i stadshotellets matsal".
ÓVra inspektioner fick naturligtvis ett vldigt
genomslag hos allmnheten.
Skillnaden mot de
inspektioner som mina fregngare gjort var att vi beskrev verkligheten med
huvudvikten lagd vid de materiella frhllandena. Min fregngare sa till mig
att du mste avsluta varje inspektionsrapport med ngot gott om personalen. Jag
skulle helst avsluta rapporten med ngon mening om att "Trots detta s
utfrs det ett frtjnstfullt arbete...osv" Men det var inte alltid ltt
att gra detta, nr vissa rapporter var fyllda med anmrkningar.
Vi inspekterade vl en
30-40 institutioner per r. D fanns det ungefr 140 institutioner i Sverige.
Riksanstalterna, som hade enskilda gare, frskte vi beska en gng om ret.
Dr knde vi ett srskilt ansvar. Gamla dliga institutioner frskte vi ocks
beska varje eller vartannat r. De nybyggda inspekterades kanske vart 3:e
eller vart 5:e r.
TT lrde sig mycket snart
att vra inspektionsrapporter var "hot stuff". Vr byr besktes i
stort sett varannan dag av en reporter frn TT. Han gick alltid in till min
sekreterare och undrade om det fanns ngon ny inspektionsrapport. Problemet med
inspektionsrapporterna var att nr de blev offentliga s hann ofta TT fre,
vilket ibland innebar att man hemma i landstinget fick lsa om rapporten i
tidningen innan man sjlv hade ftt den. Det frskte vi frebygga genom att
frdrja tiden till dess TT fick rapporten, s det var inte s farligt, men
likvl s fick vi vldigt mycket anmrkningar p oss framfr allt frn
politiker som var irriterade av att de blivit uppringda av reportrar utan att
kunna svara p ngonting. Vi frskte d, p vra konferenser, frklara att
alla vra rapporter gick ut i ett manus till dem vi hade inspekterat, till
frestndaren, s dom visste vad som stod dr. Det var deras fel att de inte
kommunicerade inom sitt landsting. Men detta blev nd ett problem fram p
70-talet. Det togs upp i riksdagen och jag tvingades skriva ett underlag till
socialministern dr vi skrev att vi skulle komplettera vra inspektioner med
mer vergripande sdana, gemensamt med huvudmannen, d v s landstinget. Det var
lite grann av en retrtt.
I verkligheten s ville
Landstingsfrbundet att vi inte alls skulle ha ngon offentlighet kring vra
inspektioner. Rapporterna skulle vara en verenskommelse, ett dokument dr vi
tillsammans med landstinget skulle bestmma vad som skulle bli offentligt. Men
det gick inte socialministern p!
Det hr var 1974.
Sedan omorganiserades
Socialstyrelsen 1981. I den proposition som lg till grunden fr
omorganisationen lste vi med gldje fljande:
Med hnsyn till de
srskilda krav p rttsskerhet fr psykiskt utvecklingsstrda kan det tas fr
givet att Socialstyrelsens befogenheter inom omsorgsomrdet kommer att klart
uttryckas i lag och frordning. Det finns enligt min mening, skrev statsrdet, f omrden dr
Socialstyrelsens inspektionsverksamhet r s viktig som nr det gller
omsorgsvrden. (En fruktansvrd
taftologi
"omsorgsvrden") De berrda har svrt att framtrda och
hvda sina krav infr offentligheten, skrev han vidare. Socialstyrelsen har
drfr en srskild frpliktelse att fra denna grupps talan.
Det var ju ngot av en
rehabilitering efter vad som hade hnt tidigare."
Det r klart att Karl Grunewald lite grann verbetonar Socialstyrelsens roll. Konstigt vore det annars. Det var inte s att allt styrdes frn Socialstyrelsen. Tvrtom - nu som d s styrdes det mesta lokalt.
Hans rst fanns dr. Ngon som lade sig i och bkade. Ngon som kontrollerade. Men allt detta hade varit meningslst om det inte samtidigt hade funnits en rrelse underifrn. Om det inte hade funnits en stark bas fr dessa pbud. Socialstyrelsen spelade en stor roll som riktningsgivare och inspiratr. Men frndringsprocesserna hade sin bas i verksamheterna. verallt kan man se att de tankegngar som ledde till frndringar redan fanns hos duktiga vrdare, socialsekreterare o s v. Men kraften i dessa frndringar kade markant nr de som stod fr frnyelse knde att de hade std uppifrn - frn Socialstyrelsen.
Och nu trnger en annan bild p. Sex r efter att jag frsta gngen mtt Karl Grunewald. terigen en vrdavdelning, den hr gngen p Bjrnkulla vrdhem utanfr Stockholm. 11 svrt strda barn och ungdomar p en avdelning. Personalen i stndig kris p grund av trycket frn alla dessa oroliga sjlar. Ett dagligt kaos. En omnsklig milj. Frldrarna protesterade i ett brev till Omsorgsnmnden. Jag hade arbetat som vrdare dr ngra mnader och knde samma frtvivlan som de andra. Vi lyckades f en journalist frn DN att skriva ett indignerat reportage infr jul. Ingenting hnde. D kom Karl p inspektion. Vrdchefen var dr och frestndarinnan. Karl fick syn p mig och bjd in mig. Vi satt dr p expeditionen och gick igenom det som hnt. Varje gng jag sa ngot s tittade frestndarinnan ilsket p mig. Dom frnekade all knnedom om missfrhllandena.
- Men brevet frn frldrarna d? frgade Karl.
Ingen visste ngot om det.
- Men har det inte diariefrts, har inte omsorgsnmndens ledamter ftt ta del av det?
Det blev tyst. Jag gick och hmtade brevet. Det var daterat och ivgskickat.
- Men hur kan detta komma sig? frgade Karl. Och pltsligt satt dr tv skamsna skolbarn och frskte frklara att dom glmt lsa sin lxa.
Ett r senare flyttades barnen ut till andra boendeformer med sm grupper och hgre personaltthet.
Men Bjrnkulla finns, nr detta skrivs, fortfarande kvar. Som det sista av de stora vrdhemmen gr det i graven nr seklet r slut. Och drmed stts den definitiva punkten fr en epok prglad av avskiljande och vergrepp. En intressant aspekt av detta r den pgende steriliseringsdebatten. Maciej Zaremba har p ett frtjnstfullt stt lyft fram frgan och ppnat gonen p mnga av oss. Vi visste ju om steriliseringarna, vi levde ju med dem som drabbats. Och nd var det som om vi inte riktigt ville se. Och nr vi sg, s sa vi att detta r nd inte annorlunda n vad som hnde i andra lnder. Men Zaremba visar att med undantag av Tyskland, s var det det. Sverige var p mnga stt ledande i den perverterade form av folkhlsoarbete som gr under namnet eugenik. Vrt rasbiologiska institut var vrldsledande och fungerade tidvis som inspiratr t alla dem som ville rena folkstammen frn frmmande element.
nd blundar Zaremba fr de delar av verkligheten som inte stmmer verens med hans samhllssyn. Det var frvisso i de samhllen med stark statlig centralmakt, prglade av lutherska och socialdemokratiska eller nazistiska vrderingar, som steriliseringspolitiken drevs lngst. Det var i dessa samhllen som man satte "folkhlsan" framfr individens hlsa och det var dr man hade den organisatoriska kraften att frverkliga steriliseringspolitiken i stor skala. Men hade Zaremba verkligen velat se individerna och inte bara stannat vid de frvisso frskrckliga vergrepp som tvngssteriliseringarna innebar, skulle kanske bilden blivit mer nyanserad och de politiska slutsatserna mindre tvrskra.
Tv av de lnder som var vrldsledande i rasbiologi under 30- och 40-talet r nu unika p ett annat stt. I Sverige och Norge har man tillerknt mnniskor med utvecklingsstrning rtt till bra bostder och sysselsttning. Man har fr alltid lmnat den avskiljandets politik som var en del av kampen mot "de orena" och gett ven dessa mnniskor en plats i samhllsgemenskapen. Detta till skillnad frn de lnder som frvisso inte fll fr de eugeniska, frment vetenskapliga lrorna, men som aldrig till dags dato dragit sig fr att deportera mnniskor till jttelika inhumana institutioner dr de intagnas tillvaro prglas av vergrepp och sjlslig frtvining.
Det r oskert vilka slutsatser som det gr att dra av detta. Annat n att det ytterst handlar om individen och att makt kan brukas p mnga olika stt. Att 1900- talets kanske viktigaste lrdom r detta; Att en samhllsorganisation eller en ideologi som stter mlet framfr mnniskan hela tiden tenderar att dela upp mnskligheten i ofrsonliga motsttningar mellan vi och dom, med vergrepp, etnisk rensning och krig som fljd.
I det sammanhanget r kanske vrt stt att stdja de ca 30 000 personer med utvecklingsstrning bara en liten detalj. nd r det en viktig symbolfrga fr samhllet. Det r i detta, i hur vi behandlar dem som r mest utsatta, individ fr individ, som vi visar vrt samhlles humanistiska niv.
ÓDe tv strsta frndringarna som skett r avinstutionaliseringen
- att verksamheten decentraliserades frn vrdhemmen till sm enheter,
gruppbostder, daglig verksamhet och integrerade skolformer - och att det
formella ansvaret fr driften lagts ver p kommunerna.
Antalet tjnster, antalet
personal, kade under frn brjan av 60-talet, under en 20-rsperiod, frn 6
000 till ver 20 000. Det r mer n en 3-dubbling. Antalet psykologer kade
under samma period frn en (han var anstlld hos mig 1961) till 300 (1980).
Omsorgernas andel av landstingens budgetar kade under samma period frn 3,2%
till 7,7%.
Handikapplagen, LSS, som
kom 1994, innebar ocks att tillsynsansvaret gick ver frn Socialstyrelsen
till lnsstyrelserna. Denna decentralisering av tillsynen har hittills haft
stora brister. S t ex utvas tillsynen i hlften av lnsstyrelserna av
personer som inte har ngra direkta kunskaper om handikappomsorg.
Man kan konstatera att
Socialstyrelsens roll har varierat genom ren. D, under min period, var det
Socialstyrelsens uppgift att styra landstingen och kommunerna.
Idag har en stor del av
denna uppgift tagits ver av domstolarna och till en del av
Handikappombudsmannen."
Och drmed r vi d inne p dagens brnnande frgor. Det blir en kort avslutning. Fredraget har tagit drygt en timma och folk brjar skruva sig i stolarna. Men Karl vore inte Karl om dr inte fanns lusten till att ta strid.
ÓFrgan r vem som ska ha makten att formulera vad
som ska glla?
I det sammanhanget r den
pgende debatten om handikapplagen LSS, viktig. Man mste pminna om att
varken Kommunfrbundet eller kommunerna ville ha LSS. Kommunernas
prioriteringar ligger inte i linje med den som LSS och regeringsrtten ger
uttryck fr. Det innebr att tillsynen alltmer blir en kamp mot den ovilja och
olust infr stdet till funktionshindrade som mnga kommuner ger uttryck fr.
Decentraliseringen i sig
r bra. Men vad vi lrt oss r, att nr decentralisering sker samtidigt som
ekonomin frsmras, s fr den starkt negativa fljder. Under 70-80-talet var
det nstan aldrig tal om pengar. Ofta kom politikerna och ville ha underlag fr
hur de skulle anvnda sina pengar, d var det sllan tal om besparingar. D
fanns ocks en kollektiv skuldknsla fr allt det som utvecklingsstrda
personer blivit utsatta fr.
Idag r situationen
annorlunda. Men behovet av att hja kunskapsnivn, att frndra mentaliteten
hos vissa, ja, att bearbeta vrderingarna i samhllet och i lokalpolitiken
kvarstr ofrndrad."
Slut p fredraget. Vi gr och kkar. Ett bord med idel doktorander och professorer. Det stlls frgor och diskuteras. P eftermiddagen hlls andra fredrag av andra forskare. Aldrig har det bedrivits s mycket forskning runt funktionshindrades villkor i samhllet som nu. Ocks det r ett hoppingivande tecken.
P hemresan dricker vi ett glas vin och pratar om det som hnt. Karl ser trtt ut. Vi frsker hitta ngonstans att sitta, ngra platsbiljetter fanns inte att kpa. Tget r fullt. Vi hamnar till slut i olika vagnar. Jag tnker: Det mste vara bde en sorg och en gldje att f sammanfatta sin livsinsats sdr. Och sedan kommer tv bilder i mina tankar:
Den frsta r ngra tidningsartiklar frn 50-talet. Karl visade mig dom. Han var frivillig lkare vid ett Rda Kors-sjukhus i Korea under kriget. Drifrn snde han sm berttelser och rapporter till svenska tidningar. Han illustrerade dem med egna teckningar. P flera av dessa teckningar ser man befolkningen, koreanerna. Bjda ryggar, prglade av krig och lidande. Jag tnkte d att dessa bjda plgade mnniskor ter sig inte olika dem som vandrade omkring p 60-talets anstaltsrastgrdar omgivna av hga stngsel. Han sg dem redan d. Han sg mnniskan. Eller som en av forskarna p symposiet sa om Karl: Hans storhet ligger i att han omvandlade visionen om alla mnniskors lika vrde till ett operativt ml.
Den andra bilden r av hans hustru Kristina. En kvll nr vi satt och pratade berttade hon om nr hon fdde deras frsta barn. Ett gonblick verkade det som om ngot gtt fel vid frlossningen. Barnet blev freml fr en snabb och grundlig underskning. Och dr, under ngon timme fanns tvivlet, har vrt barn ftt ngon skada? "Jag tror att det dr korta gonblicket prglade Karl vldigt mycket."