Artikel i Intra 3/1999.

 

 

Fšr mer Šn tio Œr sedan fšddes INTRA som en idŽ i huvudet pŒ Karl Grunewald. Samma huvud kršntes nu i vŒras med en lagerkrans frŒn Linkšpings universitet. INTRA var med, fotograferade, antecknade och spelade in hans gŠstfšrelŠsning.

 

 

 

 

 

 

 

ÓJag sjšng hela vŠgen

hem till Lidingš!Ó

 

 

 

Karl Grunewald om glŠdjen han kŠnde

nŠr utvecklingsstšrda Šntligen fick rŠtt

till sina egna pengar.

 

 

 

Av Hans Hallerfors

 

 

 

 

Det Šr en torsdag i maj och jag stŒr med kameran i hšgsta hugg pŒ planen utanfšr Centralen i Stockholm. Jag ska fšrsška fŒnga en av seklets stjŠrnor nŠr han kommer infrŠsande pŒ sin vespa. Men han kommer inte och jag bšrjar bli orolig. GŒr in till centralhallen dŠr vi skulle mštas vid det runda jŠrnstaketet. Han stŒr dŠr, skrattar och trycker min nŠve. Som han alltid gšr.

 

Det Šr nŒgon vecka sedan han fšrlŠnades denna utmŠrkelse i DN: en av seklets stjŠrnor. Karl Grunewald. Och jag tŠnkte att han struntar nog i vilket, men fšr oss andra Šr det inte oviktigt om det verkligen Šr sŒ. Om allt detta som han representerar verkligen uppskattas och framhŒlls som ett ideal i samhŠllet. DŒ finns det hopp ocksŒ fšr framtiden.

Vi tar tŒget till Linkšping. Han ska hŒlla en gŠstfšrelŠsning i utbyte mot att han till helgen blir filosofie hedersdoktor vid universitetet dŠr. €nnu en utmŠrkelse. Annat var det fšrr.

 

Vi byter papper. Den tidskrift som vi gemensamt jobbar med, INTRA, krŠver sitt. Vi diskuterar ett och annat innan han drar sig innanfšr sitt skal och gŒr igenom sin fšrelŠsning. Landskapet rusar fšrbi dŠrute. Ett vŒrrusigt Sšrmland med ekar och gršna hagar. Ljuset strilar in i vagnen och gšr hans koncentrerade ansikte sŒ mŠrkvŠrdigt genomskinligt och vackert. 76 Œr Šr han och det Šr 26 Œr sedan jag fšrst stštte pŒ honom.

 

 

Fšrsta gŒngen. Jag var 23 Œr.

- Det ska bli inspektion. Han Grunewald kommer hit. Socialstyrelsen.

Rune med sin finska brytning och sin ordknapphet. Laddningen fanns dŠr frŒn bšrjan. Beundran och nŒgot litet av rŠdsla. Han var sŠvlig Rune. En mycket lŒngsam och hjŠrtegod man som efter nŒgra hundŒr med handelsflottan gick iland, utbildade sig till mentalskštare och efter ytterligare nŒgra hundŒr pŒ Lillhagens manliga intagningsavdelning sškte jobbet som fšrestŒndare pŒ SagŒsens vŒrdhem fšr utvecklingsstšrda barn. En utmŠrkt fšrestŒndare.

 

Vi satt vŠl inne i den lilla kyffiga expeditionen och rškte. Uffe, Monika och nŒgra till. Och sŒ jag. Kanske sŒg jag ut som en karikatyr av 68-generationen. Jeans, blŒskjorta, sandaler. SkŠggig, lŒnghŒrig och orolig. Utan stadga men med mycket poesi i huvudet.

 

Vi fšrstod att den dŠr Grunewald var nŒgot extra. Runes sŠtt att allvarsamt hissa upp byxorna sŒ dom satt stadigare šver magen lŠmnade fšga tvivel. HŠr var det nŒgot pŒ gŒng.

Men detta nŒgot kunde inte vara enbart negativt. Trots att det kom uppifrŒn. Det fanns en šppning dŠr som vi inte riktigt kunde greppa men som kŠndes hoppfull. Vi var ju ŠndŒ C3. VŒrdhemmets svarta fŒr. Dom brŒkiga dŠr i paviljongen bakom C2, dŠr ledningen satt.

 

Han hade samlat oss dŠr, Rune. Mig hade han hittat pŒ 4:ans spŒrvagn en februaridag. DŒ hade jag jobbet i ett och halvt Œr pŒ vŒrdhemmet och sagt upp mig i vredesmod šver en ofšrstŒende vŒrdledning.

- I morgon kommer du och bšrjar hos mig, hade han sagt. Och sedan var det inte mer med det.

Fšr jag hade ju ŠndŒ lŠngtat dit. Tillbaka till alla ungarna. FrŒn allra fšrsta dagen hade jag kŠnt nŒgot mŠrkligt fšr det dŠr hopplšsa stŠllet. 240 ungar sammanfšsta i sju kŒkar pŒ ett gŠrde. SagŒsens vŒrdhem.

 

Det var pŒ bšrjan av 60-talet som nŒgon fick den dŠr befŠngda idŽn. Pressen pŒ Stretereds vŒrdhem pŒ andra sidan vŠgen hade škat, det behšvdes fler platser fšr barnen. VŒrdavdelningarna bŒgnade av šverbelŠggningar frŒn Gšteborg och Bohus lŠn. FšrŠldrar som fŒtt rŒdet att lŠmna bort sina barn av farbror doktorn, som inte orkade eller ville ha kvar sitt utvecklingsstšrda barn hemma, sškte plats. Styrsš vŒrdhem, ett gammalt krŒkslott som en gŒng varit sanatorium fšr lungsjuka var šverbelagt, GlŠborgs vŒrdhem, Betaniahemmet och RŠvlanda vŒrdhem likasŒ.

 

SŒ man tŠnkte stort som man skulle pŒ 60-talet. 240 ungar. Funktionella byggnader med stora fšnster och rejŠla balkonger. LekgŒrdar och matsal fšr personalen. Spaden i jorden och de fšrsta lovorden i tidningarna. HŠr skulle barnen fŒ det bra. Modern omsorg. Studiebesšk och stolta kommunal/landstingspolitiker. Titta vad vi kan!

 

 

VŒrdavdelningens lukt av urin, svett och Œngest. SŒ mŒnga barn med allvarliga funktionshinder sammanfšsta pŒ en liten yta och med ett minimum av personaltŠckning. Innan kl 6 skulle alla ha pŒ sig pyjamas. Ofta var man ensam med 12 ungar. Blšjor skulle bytas, kvŠllsmaten skulle fram och alla skulle i sŠng innan man skurade dagrum och kšrde en tvŠtt. Inga leksaker, golvfasta mšbler och likadana pyjamasar pŒ alla. PŒ vŒrdhemmets andra avdelningar fanns alla typer av švergrepp, frŒn luggningar och šrfilar till han som vistades inlŒst i ett rum hela dagarna med bara en madrass och en filt som sŠllskap. Han var 12 Œr gammal. Det var fšrst pŒ C3 som jag fšrsta gŒngen hšrde nŒgon sjunga en vaggvisa fšr en liten orolig ande. Jag minns att jag hŠpnade šver detta sjŠlvklara: en vaggvisa. DŠrfšr att det var sŒ ovanligt.

 

VŒrdhemmet hade redan bšrjat knaka i fogarna. MŒlsŠttningen, att detta skulle vara som ett hem, fanns ju ŠndŒ dŠr. Och hos dem som hade uppgiften att vara stŠllfšretrŠdande mammor och pappor vŠxte frustrationen.

 

Det var dŒ Socialstyrelsen skulle komma pŒ inspektion. Plštsligt fanns det resurser. VŠggar mŒlades om, leksaker plockades fram och vi fick till och med direktiv att lŠgga smŒ dukar pŒ pottspolarna. Vi blev arga. Han, Grunewald, skulle ju inte fŒ se hur det verkligen var. Uffe var den som var mest rasande. Och nŠr Karl kom dŠr pŒ sin inspektionsrunda tillsammans med omsorgschefen sŒ var det Uffe som stegade fram och begŠrde att fŒ bli hšrd. Han sa som det var Uffe. Och Karl lyssnade.

 

En vecka senare stod allt i tidningen. Kraftig kritik frŒn Socialstyrelsen om fšrhŒllandena pŒ SagŒsens vŒrdhem. FšrŠldrarna protesterade, facket likasŒ. Och vŒrdhemsledningen. SŒ dŒligt var det sannerligen inte! Men det var det. Vi visste. Och vi kŠnde stšdet dŠruppifrŒn.

 

15 Œr senare var SagŒsens VŒrdhem nedlagt. Inga utvecklingsstšrda barn vistades lŠngre pŒ vŒrdhem.

 

 

Salen i Linkšpings universitetsbyggnad Šr halvfull. En medelŒlders dam ser sig omkring och utbrister: Typiskt, bara kvinnor hŠr!

 

Han tar sats. "BŠsta vŠnner", sŠger han. Hans fšrelŠsning ska handla om utvecklingen frŒn centralmakt till decentraliserad maktutšvning inom handikappomsorgen. Det lŒter som ett sšmnpiller men det Šr det inte. Det Šr sprŠngstoff. Fšr bara nŒgon vecka tidigare har Kommunfšrbundet haft sin kongress i Gšteborg och dŠr lagt fram sina lŒngtgŒende fšrslag om att skrota handikapplagen, LSS, och dŠrigenom tillskansa sig škad makt att gšra som man vill med stšdet till funktionshindrade. Ytterst Šr det om detta det handlar.

 

Fast visst, han mŠssar pŒ dŠr framme. Och skenbart handlar det inte om dagens infekterade debatt om stšdet till funktionshindrade:

 

 

ÓDet bšrjade med att staten tillsatte en šverinspektšr fšr sinnessjukvŒrden 1904.

Efterhand som staten škade sitt engagemang fšr sinnesslša - som det hette pŒ den tiden - sŒ fick denne ocksŒ en skyldighet att inspektera sinnesslšvŒrden. Det blev en fšr stor arbetsuppgift och det diskuterades huruvida tjŠnsten borde delas. SŒ gjordes ocksŒ pŒ 30-talet men man hittade dŒ ingen som ville ha tjŠnsten som inspektšr fšr sinnesslšvŒrden och det var fšrst pŒ 40-talet som en barnpsykiater tilltrŠdde. Efter nŒgra innehavare rubricerades tjŠnsten som šverinspektšr av vŒrden fšr psykiskt efterblivna och det var den tjŠnsten som jag fick 1961.

 

DŒ ska det sŠgas att det inte var nŒgon som ville ha tjŠnsten. Man letade efter en villig kandidat och generaldirektšren ringde mig i Kristianstad och frŒgade om jag inte var intresserad av tjŠnsten. DŒ hade jag vikarierat nŒgon gŒng, sŒ jag visste vad det handlade om. Som jŠmfšrelse kan sŠgas att nŠr jag slutade min anstŠllning sŒ var det 40 personer som sškte tjŠnsten. Bara det sŠger redan en hel del om vad som hŠnde.Ó

 

 

Han berŠttar inte om hur det gick till. Hur han kom indŒnandes pŒ Socialstyrelsens borggŒrd pŒ sin motorcykel (2-takts Husqvarna) och skrŠmde slag pŒ byrŒkraterna. Brrrrrumm - hŠr kommer jag! Fast efter ett tag, erkŠnde han vid ett tillfŠlle, sŒ parkerade jag hojen utanfšr, fšr det kŠndes lite genant med alla ansikten som man kunde se i fšnstrenÉ

 

Och sen var han igŒng. En klar vilja och en energi som bara inte gick att stoppa. Fšrst gŠllde det landstingens planer.

 

 

ÓDen fšrsta omsorgslagen kom 1954.

Det var den fšrsta lag som Œlade landstingen huvudansvaret, inte bara fšr sŠrskolan utan ocksŒ fšr vŒrden. Det frŠmsta styrinstrument som vi hade var det faktum att lagen innehšll mycket preciserade skyldigheter fšr landstingen. En av skyldigheterna var att de skulle gšra upp en plan fšr att fullfšlja sina skyldigheter. Den planen skulle vi pŒ Medicinalstyrelsen godkŠnna. Planen skulle innehŒlla uppgifter om vad man tŠnkte gšra under de kommande fem Œren. I planen skulle det bl a finnas uppgifter om den uppsškande verksamheten.

 

Det visade sig dŒ, nŠr jag bšrjade min verksamhet, att mŒnga landsting inte hade skickat in nŒgon plan och andra hade skickat in planer som inte alls angav det som man hade att fullfšlja. SŒ man kan sŠga att vŒrt fšrsta styrinstrument var detta vŒrt godkŠnnande av planen. Ofta var landstingens planer sŒ ofullstŠndiga att vi godkŠnde dem bara fšr ett Œr i taget. Vi sa "ja, det hŠr fŒr duga fšr ett Œr och sedan mŒste ni komma tillbaka med en bŠttre planering.Ó

 

 

Makten. Om den pratar han inte. Men det Šr just detta: Viljan att bruka makten sŒ att den tjŠnar mŠnniskan. Att med makt fšljer ansvar. Men man mŒste vara listig dŒ. Man mŒste anvŠnda sig av de medel man har - inte dršmma om nŒgra andra. Man mŒste tŠnka strategiskt: SŒ hŠr lŒngt kan jag komma nu, med de medel jag har till fšrfogande. DŒ blir man med nšdvŠndighet beskylld fšr att vara bŒde maktfullkomlig och inkonsekvent. Man fŒr skit pŒ fingrarna. Ilskna vŒrdchefer och anklagande omsorgsdirektšrer som sa: ÓSŒ dŠr sa du minsann inte fšr fem Œr sedan. Hur ska ni pŒ Socialstyrelsen ha det egentligen?Ó

 

 

ÓDet andra styrinstrumentet var att alla institutioner skulle godkŠnnas med hŠnsyn till platsantalet. GodkŠnnande av platsantal hŠngde samman med kvalitŽn pŒ vŒrdhemmet eller arbetshemmet, vilka utrymmen som fanns o s v. Detta anvŠnde vi oss av pŒ sŒ vis att vi Œ ena sidan pressade ner platsantalet och Œ andra sidan tvingade vi fram nya insatser, nya institutioner som byggdes.

 

Det tredje styrinstrumentet var lagens skrivning om att medicinalstyrelsen skulle ge behšrighet till vissa švergripande tjŠnster. Vi skrev behšrighetsvillkor, vilka utbildningar som man skulle ha fšr att t ex bli fšrestŒndare och vŒrdchef. Vid denna tid sŒ var halva antalet vŒrdchefer i landstingen i verkligheten sŠrskolechefer. Det var den yrkesgrupp som var etablerad och som hade funnits med sedan mitten pŒ 40-talet. Titeln vŒrdchef var nŒgot nytt som kom i och med 1954 Œrs lag. DŠr fanns ingen behšrighet och det blev naturligtvis billigast fšr landstingen om sŠrskolecheferna tog Šven denna syssla. Och det ville ocksŒ ofta sŠrskolecheferna eftersom man gŠrna ville styra Šven den delen.

 

Vi skrev Šven instruktioner fšr fšrestŒndarna. De blev mycket ingŒende: FšrestŒndaren skulle svara fšr en omsorgsfull omvŒrdnad, svara fšr att de intagna fick optimal stimulans, befrŠmja kontakt med anhšriga, genom personliga besšk pŒ samtliga enheter, hŒlla sig underrŠttad om verksamheten (vi ville motverka att fšrestŒndarna lŒste in sig pŒ sina expeditioner), fortbilda sig inom verksamheten (sŒ skulle ingen vŒga skriva nufšrtiden! ) o s v. Sammanlagt elva preciserade punkter som fšrestŒndarna hade att fšlja. Och det gjorde de ocksŒ. Dessa instruktioner blev Šven frŒn deras sida ett vapen, ett argument gentemot landstingen, nŠr det gŠllde att fŒ tid och medarbetare sŒ att de hann med de uppgifter som Medicinalstyrelsen fšreskrev.

 

Vi fšrfattade ocksŒ tidigt tvŒ program fšr hŠlsokontroll - ett fšr vuxna och ett fšr barn. Bakgrunden var att utvecklingsstšrda vid den hŠr tiden šver huvud taget inte undersšktes annat Šn vid akuta sjukdomar.

 

Mycket tidigt utfŠrdade vi ocksŒ riktlinjer fšr kuratorernas arbete. Kuratorerna var ju de fšrsta som grep in i denna verksamhet med de nya sociala synpunkterna. 1961 hade vi 14 anstŠllda kuratorer i landet men sedan vŠxte denna grupp kraftigt."

 

 

Det var frŒga om detaljerad styrning. En pekpinne rakt ner i dagrummet eller sovsalen. En gŒng frŒga-de jag Karl varfšr han inte sjŠlv skrev sina memoarer. €h, sa han, det skulle bli urtrŒkigt. Mest av allt bestod ju arbetet i att rŠkna kvadratmetrar och antalet tjŠnster per intagen. Du fšrstŒr, tillade han, jag har alltid sett det som sŒ, att det Šr i det materiella som vi visar vŒr instŠllning.

 

 

ÓAllt detta ledde fram till en mŠngd cirkulŠr och sŒ smŒningom RŒd och Anvisningar.

Vi skilde pŒ cirkulŠr, som var bindande, och RŒd och Anvisningar som vi ansŒg borde fšljas och som landstingen mŒste ha goda skŠl i den mŒn de inte fšljde dem. Avvek man sŒ skulle man kunna motivera detta. Under 60-talet skrev vi RŒd och anvisningar om..."

 

 

SŒ radar han upp listan pŒ de dŠr pŒbuden som kom frŒn Socialstyrelsen. Alla som arbetat i omsorgerna minns dem. De lŠstes och de samlades i pŠrmar. De anvŠndes eller gšmdes undan. Enkla textblad utan tillstymmelse till insmickrande formgivning. Men texten var lŠttbegriplig och lŠmnade fŒ utrymmen fšr de ansvariga att omtolka till nŒgot mindre anstrŠngande eller kostsamt.

 

Fšr mig som var fackligt verksam vid den hŠr tiden var cirkulŠren frŒn Socialstyrelsen ofta ett stšd. NŠr varken lagar eller avtal rŠckte fšr att uppnŒ fšrbŠttringar fšr personalen sŒ kunde man ŠndŒ hŠnvisa till nŒgot cirkulŠr. Ofta tog detta bŠttre skruv eftersom vi stŠndigt fick hšra att vi satte de egna intressena fšre de utvecklingsstšrdas. Men vi visste, att en bra arbetsmiljš fšr personalen var en bra boendemiljš fšr de utvecklingsstšrda. Att en bra omsorg fšrutsatte vŠlutbildad och engagerad personal som hade tid att bry sig. Och det visste Karl.

Ser man cirkulŠren sammantaget sŒ framtrŠder bilden av en tydlig vilja.

 

 

ÓBoende i annat enskilt hem Šn det egna (det som idag kallas fosterhem).

Det fanns ett arv frŒn psykiatrin att mŒnga, šver 400 vuxna, bodde i familjevŒrd, medan den verksamheten var liten nŠr det gŠllde barn. Under tio Œr arbetade mina medarbetare och jag intensivt pŒ att vŠnda pŒ det hŠr. Vi sa att det inte Šr bra att vuxna bor i en annan familj, ofta utnyttjades de i lantbruk och hushŒll. DŠremot borde barn, med fšrdel, bo i annan familj. Men barnavŒrdslagen - det fanns ju mŒnga fosterhem vid den hŠr tiden - exkluderade de handikappade. Under Œtta Œr lyckades vi fŒ cirka 800 barn att bli utflyttade frŒn vŒrdhemmen till annat enskilt hem.

 

Om hemmavŒrd. Landstingen var skyldiga att besška dem som hade efterblivna barn i hemmet om de inte fick nŒgon annan insats. De skulle i alla fall fŒ besšk av nŒgon frŒn landstinget. Det var ett fšrsta steg till kontakt.

 

Anvisningar om inskrivning och blanketter. Det var mycket formalia runt detta med speciella blanketter o s v.

 

BegrŠnsning av tvŒng i vŒrden. Det var stora problem med tvŒnget som brukades pŒ vŒrdhemmen. Vi reste runt och hade konferenser om hur man skulle minimera tvŒnget.

Konferenser och mšten. Det var viktigt att man trŠffades pŒ konferenser och vi tog bl a upp hur ofta man skulle trŠffas, vilka som borde vara med, och vilka frŒgor som skulle avhandlas.

 

Om arbetsterapi. Vi var faktiskt de fšrsta som skrev om arbetsterapi. Det skedde 1964 och dŒ var ju detta ett relativt nytt begrepp som kommit till Sverige 14 Œr tidigare.

Vi skrev ocksŒ anvisningar om tandhŠlsovŒrd och kosten pŒ anstalter.

 

Det fšrekom mycket integritetskrŠnkande patientdemonstrationer vid besšk av medicinare och andra. Man exponerade utvecklingsstšrda pŒ ett krŠnkande sŠtt, nŒgot som jag sjŠlv hade erfarenhet av nŠr jag som medicinare besškte Vipeholms specialanstalt. Om detta skrev vi ett cirkulŠr.

 

Garantibelopp. Kanske var detta vŒrt viktigaste cirkulŠr. Bakgrunden var att landstingen hade rŠtt att behŒlla pensionen fšr dem som bodde pŒ anstalt - staten betalade pensionen men landstingen fick ta de pengarna fšrutom nŒgot som kallades garantibeloppet. Detta belopp skulle alltid den enskilde ha. Den summan var dŒ, pŒ 60-talet, 700 kr om Œret. Det lŒter lite idag men dŒ var det trots allt rŠtt mycket pengar. Det stod att dessa pengar skulle anvŠndas fšr vederbšrandes trivsel "eller eljest fšr hans personliga nytta." SŒ hade staten skrivit. Men det fanns ocksŒ en annan skrivning som sa att landstingen fick lov att sŠtta ner detta belopp till 200 kr "om vederbšrande pŒ grund av sitt tillstŒnd uppenbarligen inte kan tillgodogšra sig trivsel och nytta". D v s landstingen tjŠnade 500 kr fšr man gjorde det sŒ enkelt fšr sig att man satte ner garantibeloppet till 200 kr fšr alla som bodde pŒ vŒrdhem - och det var ju det stora flertalet, ca 8-9 000 mŠnniskor. DŒ gick vi in och sa att detta inte fick fšrekomma. Endast undantagsvis fŒr det vara 200 kr, istŠllet skall man utgŒ frŒn att garantibeloppet skall vara 700 kr fšr alla och vi beskrev ocksŒ vad man kunde anvŠnda dessa pengar till. Vi skrev om detta flera gŒnger och det mynnade sŒ smŒningom ut i att man ocksŒ kunde kšpa saker till vederbšrande fšr dessa pengar, t ex en bekvŠm mšbel, speciella klŠder.

Jag vill sŠga att detta var ett genombrott utan like, plštsligt sŒ hade alla dessa mŠnniskor lite pengar och plštsligt hade personalen pengar som de fick anvŠnda till den enskildes bŠsta. Det blev ett lyft utan like!

 

Jag kommer ihŒg nŠr vi hade fŒtt ut det hŠr cirkulŠret - alla cirkulŠr gick ju pŒ remiss till huvudmannen, facken och andra Ð och det var ju ett tungt dokument med generaldirektšrens signum pŒ, sŒ kŠnde jag en sŒn befrielse, en sŒn glŠdje och jag var vŠl livsfarlig fšr trafiken i Stockholm nŠr jag kšrde hem. Jag sjšng hela vŠgen ut till Lidingš! Jag upplevde detta som en av mina stšrsta framgŒngar nŒgonsin. Det kŠndes som att all annan skit som man fick pŒ sig fšrsvann infšr kŠnslan av att man faktiskt kunde gšra mŠnniskor gott pŒ detta sŠtt!

 

Vi gav sedan ut sammanlagt ett 30-tal sŒdana hŠr skrifter, inklusive AllmŠnna rŒd. Vi skrev ocksŒ ett 20-tal olika rapporter som vi kallade fšr PM - det var lŠttare gods - och ett 10-tal tyngre rapporter.

 

PŒ 60-talet var det ofta tunga, juridiska cirkulŠr - jag hade tvŒ jurister anstŠllda - pŒ 70-talet skrev vi med en "lŠttare" mer social och psykologisk inriktning. Detta berodde mycket pŒ den utveckling som skedde i samhŠllet men ocksŒ mycket pŒ Bror Rexeds inflytande. Han lyfte liksom pŒ taket: "SlŠpp loss, skriv, gšr det!" Han uppmuntrade oss!

 

Ett exempel Šr skriften "GruppbostŠder fšr utvecklingsstšrda" Den kom ut 1974. Bakom den lŒg en mŠngd konferenser, dŠr fanns bland fšrfattarna en professor i arkitektur och det Šr en oerhšrt detaljerad och omfŒngsrik skrift. Det Šr ett mycket bra exempel pŒ den sociala ingenjšrskonst som vi excellerade i pŒ den tiden. Den utgick frŒn att man kunde styra allting till minsta kvadratmetern. DŠr fanns anvisningar fšr allt som skulle finnas i varje rum, var bostŠderna skulle ligga o s v.

 

En annan styrande insats var vŒra skrifter om dagcenter. Dagcenter var ju nŒgot nytt pŒ 70-talet, det fšrsta startades 1968. Vi beskrev noggrant hur lokalerna skulle se ut, ytbeskrivningar pŒ dagcenter av olika storlekar - de med 30 platser och de med 50 platser - 60 platser var det maximala. Vi sammankallade dem som hade erfarenhet, de skrev ner vad som borde gŠlla och detta gick sedan ut pŒ remiss. Dagcenterskriften šversattes sedan till engelska och spreds internationellt. Kanske šppnade den nŒgra dšrrar.

 

PŒ den tiden hade jag hŒllit en del fšredrag internationellt om hur man skulle organisera omsorgerna med hŠnsyn till centralanstalter, lokalanstalter, vŒrdhem fšr barn o s v. NŒgra frŒn USA rŒkade hšra detta och detta mitt fšredrag, som jag arbetade om lite grann, blev en skrift "The Guiding Enviroment. The dynamics of Residential Living." Det var vŒrt tema: att pŒ vŒrdhem skulle man kunna ha ett "guiding enviroment". Den skriften spreds šver hela Amerika, till alla institutioner. Det Šr ett exempel pŒ att vi hade spin-off-effekter av vŒr verksamhet.

 

Av de 30 allmŠnna rŒd som vi skrev, var det ett som beršrde mig starkast. "Barnet ni fŒtt. LŠkarens stšd till fšrŠldrar med utvecklingsstšrda barn." €nda sedan bšrjan av 60-talet hade jag, och nŒgra som tyckte som jag, argumenterat mot att man skulle lŠmna barn pŒ institution. BarnlŠkarens uppgift Šr att stšdja fšrŠldrarna, att se det mšjliga och att fšrebygga institutionsvistelse. Det bršt ju totalt med barnlŠkarnas instŠllning och det var vŠl det som gjorde att jag exkluderades ur den gemenskapen. Jo, jag hade problem med barnlŠkarna runt om i Sverige. Jag reste runt och trŠffade kanske de flesta - det kunde man gšra i bšrjan pŒ 60-talet - och det fanns de som var mycket svŒra att švertyga. PŒ nŒgot underligt sŠtt sŒ identifierade barnlŠkarna sig mera med fšrŠldrarna, eftersom det var lŠttare fšr dem, Šn med barnet som ju egentligen var deras jobb. Ingen fšrsvarade barnet. Det var de vuxnas bŠsta som gŠllde.

 

Detta lšste sig fšrst pŒ 70-talet genom den kristeori som formulerades dŒ. Den beskrev fšrŠldrarnas chock och reaktionsfaser, reparationsmšnster o s v. Med hjŠlp av en psykolog gav vi dŒ ut vŒr skrift och i den skrev vi rakt ut att det Šr barnlŠkarens skyldighet att inta en positiv attityd till det handikappade barnets mšjligheter att utvecklas.

 

BarnlŠkaren som gav meddelandet till fšrŠldrarna skulle vara erfaren, vilket ibland inte var fallet - ofta var det ju den yngste, som visste minst, som fick ta hand om dessa barn.

 

Vi skrev att de inte fick lov att rŒda fšrŠldrarna att lŠmna barnet till anstaltsvistelse, som fšrsta rŒd. Man mŒste stšdja mšjligheten till att barnet fŒr bo hemma. Det var en modig skrift. Vi sŒg till att den gick ut till alla barnkliniker, dŠr alla hade konferens om den. PŒ dessa konferenser sŒg vi till att det alltid fanns en fšrŠlder med som hade ett handikappat hemmaboende barn. Det var ocksŒ nŒgot nytt, nu tvingades barnlŠkarna att trŠffa de fšrŠldrar som tidigare inte lytt deras rŒd att lŠmna bort sitt barn. Den skriften var fšr mig en personlig rehabilitering!

 

Det var slutpunkten pΠden kampen - efter det sΠlade sig den diskussionen.

 

Vi gav ut en annan skrift som ocksŒ šversattes till engelska och spreds internationellt. Den hette "Integritet och omsorg" och kom ut 1977. Den handlade om vuxna utvecklingsstšrdas rŠtt till personlig integritet och tog upp allt det som vi idag tycker Šr sjŠlvklart: att man inte fŒr šppna deras brev, att man inte fŒr lyssna pŒ telefonen och andra personliga rŠttigheter. Den kom att betyda mycket utŒt.

 

En annan skrift fick ocksŒ stor betydelse: "Ett gott liv. En rŠttighet fšr svŒrt handikappade barn". Det var kanske fšrsta gŒngen som vi fick en mer psykologisk beskrivning av svŒrt handikappade barns behov. Den tog inte bara upp behoven av pedagogik och stimulans utan den tog ocksŒ upp det svŒrt handikappade barnets mŠnniskovŠrde. Jag hade ju hšrt Harald Ofstad som pŒ den tiden var professor i praktisk filosofi, och jag besškte honom och frŒgade om han kunde hjŠlpa till att skriva nŒgonting om detta. Det gjorde han - han var en otroligt klok och inkŠnnande mŠnniska, lugn och saklig. Han tog en medarbetare till hjŠlp, docent Lars Eriksson, och de tvŒ gav oss underlaget fšr den hŠr skriften. Den skriften blev ett stšd Œt fšrŠldrarna till de svŒrast handikappade barnen och den fick stor och varm respons. Det var fšrsta gŒngen som vi kunde visa att det fanns ett vŠrde i detta, att nŠr t ex ett svŒrt handikappat barn lyckas fŒ fram en ton ur ett instrument och kŠnner glŠdje av detta sŒ Šr det lika mycket vŠrt som nŠr en gymnasist lŠr sig spela en sonat av Bach pŒ samma instrument. Dessa praktiska exempel šppnade šgonen pŒ oss och gav oss ord pŒ vad vi borde ha insett tidigare.

 

Konferenserna var vŠl egentligen det som var vŒrt styrinstrument, detta att vi drev Œrliga konferenser fšr fler och fler grupper. Det bšrjade med specialisterna, kuratorerna t ex. Sedan kom de Œrliga konferenserna fšr vŒrdcheferna och sedan kom šverlŠkarna, efter hand ocksŒ politikerna. Det var nog vŒra konferenser fšr politikerna som fick den stšrsta genomslagskraften. Vi ordnade dels rikskonferenser dit de som var nyinvalda i omsorgsnŠmnderna fick komma - dŒ hade vi Landstingsfšrbundets stora kursgŒrd pŒ Lidingš i tre dagar, det var flott och fint - och de fick lŠra sig omsorgslagen och de principer som den utgick frŒn, de fick berŠtta och stŠlla frŒgor. De fick kunskaper med sig hem sŒ att de kunde vara aktiva i nŠmnden. Vi hade ocksŒ internatkonferenser fšr omsorgsnŠmnderna. Konferenserna šverbryggade de vŠrderingar som vi drev till de lokala nivŒerna. Mer och mer har jag fšrstŒtt vad det har betytt att centralmakten ger sig ut och Šr en av oss ute pŒ fŠltet. Att man pŒ det viset kan šverbrygga vŠrderingsklyftor, att man kan fšrklara och ocksŒ fŒnga upp nytt tŠnkande."

 

 

Man kan se det sŒ:  ena sidan en stark central styrning.  andra sidan en stŠndigt levande dialog mellan centrum och periferi. DŠr fanns ingen rŠdsla att mšta kritiska lokalpolitiker eller arga fšrŠldrar. Utom i ett fall och den hŠnger samman med viljan att fšrhŒlla sig okorrumperad. Karl berŠttade en gŒng att han ofta blev inbjuden till middagar under sina inspektionsresor. "Men jag fšrsškte undvika det. Fšr det mesta tackade jag nej. Det var sŒ svŒrt att komma med kritik om man dagen innan hade suttit och haft det trevligt i stadshotellets matsal".

 

 

ÓVŒra inspektioner fick naturligtvis ett vŠldigt genomslag hos allmŠnheten.

Skillnaden mot de inspektioner som mina fšregŒngare gjort var att vi beskrev verkligheten med huvudvikten lagd vid de materiella fšrhŒllandena. Min fšregŒngare sa till mig att du mŒste avsluta varje inspektionsrapport med nŒgot gott om personalen. Jag skulle helst avsluta rapporten med nŒgon mening om att "Trots detta sŒ utfšrs det ett fšrtjŠnstfullt arbete...osv" Men det var inte alltid lŠtt att gšra detta, nŠr vissa rapporter var fyllda med anmŠrkningar.

 

Vi inspekterade vŠl en 30-40 institutioner per Œr. DŒ fanns det ungefŠr 140 institutioner i Sverige. Riksanstalterna, som hade enskilda Šgare, fšrsškte vi besška en gŒng om Œret. DŠr kŠnde vi ett sŠrskilt ansvar. Gamla dŒliga institutioner fšrsškte vi ocksŒ besška varje eller vartannat Œr. De nybyggda inspekterades kanske vart 3:e eller vart 5:e Œr.

 

TT lŠrde sig mycket snart att vŒra inspektionsrapporter var "hot stuff". VŒr byrŒ besšktes i stort sett varannan dag av en reporter frŒn TT. Han gick alltid in till min sekreterare och undrade om det fanns nŒgon ny inspektionsrapport. Problemet med inspektionsrapporterna var att nŠr de blev offentliga sŒ hann ofta TT fšre, vilket ibland innebar att man hemma i landstinget fick lŠsa om rapporten i tidningen innan man sjŠlv hade fŒtt den. Det fšrsškte vi fšrebygga genom att fšrdršja tiden till dess TT fick rapporten, sŒ det var inte sŒ farligt, men likvŠl sŒ fick vi vŠldigt mycket anmŠrkningar pŒ oss framfšr allt frŒn politiker som var irriterade av att de blivit uppringda av reportrar utan att kunna svara pŒ nŒgonting. Vi fšrsškte dŒ, pŒ vŒra konferenser, fšrklara att alla vŒra rapporter gick ut i ett manus till dem vi hade inspekterat, till fšrestŒndaren, sŒ dom visste vad som stod dŠr. Det var deras fel att de inte kommunicerade inom sitt landsting. Men detta blev ŠndŒ ett problem fram pŒ 70-talet. Det togs upp i riksdagen och jag tvingades skriva ett underlag till socialministern dŠr vi skrev att vi skulle komplettera vŒra inspektioner med mer švergripande sŒdana, gemensamt med huvudmannen, d v s landstinget. Det var lite grann av en retrŠtt.

 

I verkligheten sŒ ville Landstingsfšrbundet att vi inte alls skulle ha nŒgon offentlighet kring vŒra inspektioner. Rapporterna skulle vara en šverenskommelse, ett dokument dŠr vi tillsammans med landstinget skulle bestŠmma vad som skulle bli offentligt. Men det gick inte socialministern pŒ!

Det hŠr var 1974.

Sedan omorganiserades Socialstyrelsen 1981. I den proposition som lŒg till grunden fšr omorganisationen lŠste vi med glŠdje fšljande:

 

Med hŠnsyn till de sŠrskilda krav pŒ rŠttssŠkerhet fšr psykiskt utvecklingsstšrda kan det tas fšr givet att Socialstyrelsens befogenheter inom omsorgsomrŒdet kommer att klart uttryckas i lag och fšrordning. Det finns enligt min mening, skrev statsrŒdet, fŒ omrŒden dŠr Socialstyrelsens inspektionsverksamhet Šr sŒ viktig som nŠr det gŠller omsorgsvŒrden. (En fruktansvŠrd taftologi  "omsorgsvŒrden") De beršrda har svŒrt att framtrŠda och hŠvda sina krav infšr offentligheten, skrev han vidare. Socialstyrelsen har dŠrfšr en sŠrskild fšrpliktelse att fšra denna grupps talan.

 

Det var ju nŒgot av en rehabilitering efter vad som hade hŠnt tidigare."

 

 

Det Šr klart att Karl Grunewald lite grann šverbetonar Socialstyrelsens roll. Konstigt vore det annars. Det var inte sŒ att allt styrdes frŒn Socialstyrelsen. TvŠrtom - nu som dŒ sŒ styrdes det mesta lokalt.

 

Hans ršst fanns dŠr. NŒgon som lade sig i och bškade. NŒgon som kontrollerade. Men allt detta hade varit meningslšst om det inte samtidigt hade funnits en ršrelse underifrŒn. Om det inte hade funnits en stark bas fšr dessa pŒbud. Socialstyrelsen spelade en stor roll som riktningsgivare och inspiratšr. Men fšrŠndringsprocesserna hade sin bas i verksamheterna. …verallt kan man se att de tankegŒngar som ledde till fšrŠndringar redan fanns hos duktiga vŒrdare, socialsekreterare o s v. Men kraften i dessa fšrŠndringar škade markant nŠr de som stod fšr fšrnyelse kŠnde att de hade stšd uppifrŒn - frŒn Socialstyrelsen.

 

Och nu trŠnger en annan bild pŒ. Sex Œr efter att jag fšrsta gŒngen mštt Karl Grunewald. terigen en vŒrdavdelning, den hŠr gŒngen pŒ Bjšrnkulla vŒrdhem utanfšr Stockholm. 11 svŒrt stšrda barn och ungdomar pŒ en avdelning. Personalen i stŠndig kris pŒ grund av trycket frŒn alla dessa oroliga sjŠlar. Ett dagligt kaos. En omŠnsklig miljš. FšrŠldrarna protesterade i ett brev till OmsorgsnŠmnden. Jag hade arbetat som vŒrdare dŠr nŒgra mŒnader och kŠnde samma fšrtvivlan som de andra. Vi lyckades fŒ en journalist frŒn DN att skriva ett indignerat reportage infšr jul. Ingenting hŠnde. DŒ kom Karl pŒ inspektion. VŒrdchefen var dŠr och fšrestŒndarinnan. Karl fick syn pŒ mig och bjšd in mig. Vi satt dŠr pŒ expeditionen och gick igenom det som hŠnt. Varje gŒng jag sa nŒgot sŒ tittade fšrestŒndarinnan ilsket pŒ mig. Dom fšrnekade all kŠnnedom om missfšrhŒllandena.

- Men brevet frŒn fšrŠldrarna dŒ? frŒgade Karl.

Ingen visste nŒgot om det.

- Men har det inte diariefšrts, har inte omsorgsnŠmndens ledamšter fŒtt ta del av det?

Det blev tyst. Jag gick och hŠmtade brevet. Det var daterat och ivŠgskickat.

- Men hur kan detta komma sig? frŒgade Karl. Och plštsligt satt dŠr tvŒ skamsna skolbarn och fšrsškte fšrklara att dom glšmt lŠsa sin lŠxa.

 

Ett Œr senare flyttades barnen ut till andra boendeformer med smŒ grupper och hšgre personaltŠthet.

 

Men Bjšrnkulla finns, nŠr detta skrivs, fortfarande kvar. Som det sista av de stora vŒrdhemmen gŒr det i graven nŠr seklet Šr slut. Och dŠrmed sŠtts den definitiva punkten fšr en epok prŠglad av avskiljande och švergrepp. En intressant aspekt av detta Šr den pŒgŒende steriliseringsdebatten. Maciej Zaremba har pŒ ett fšrtjŠnstfullt sŠtt lyft fram frŒgan och šppnat šgonen pŒ mŒnga av oss. Vi visste ju om steriliseringarna, vi levde ju med dem som drabbats. Och ŠndŒ var det som om vi inte riktigt ville se. Och nŠr vi sŒg, sŒ sa vi att detta Šr ŠndŒ inte annorlunda Šn vad som hŠnde i andra lŠnder. Men Zaremba visar att med undantag av Tyskland, sŒ var det det. Sverige var pŒ mŒnga sŠtt ledande i den perverterade form av folkhŠlsoarbete som gŒr under namnet eugenik. VŒrt rasbiologiska institut var vŠrldsledande och fungerade tidvis som inspiratšr Œt alla dem som ville rena folkstammen frŒn frŠmmande element.

 

€ndŒ blundar Zaremba fšr de delar av verkligheten som inte stŠmmer šverens med hans samhŠllssyn. Det var fšrvisso i de samhŠllen med stark statlig centralmakt, prŠglade av lutherska och socialdemokratiska eller nazistiska vŠrderingar, som steriliseringspolitiken drevs lŠngst. Det var i dessa samhŠllen som man satte "folkhŠlsan" framfšr individens hŠlsa och det var dŠr man hade den organisatoriska kraften att fšrverkliga steriliseringspolitiken i stor skala. Men hade Zaremba verkligen velat se individerna och inte bara stannat vid de fšrvisso fšrskrŠckliga švergrepp som tvŒngssteriliseringarna innebar, skulle kanske bilden blivit mer nyanserad och de politiska slutsatserna mindre tvŠrsŠkra.

 

TvŒ av de lŠnder som var vŠrldsledande i rasbiologi under 30- och 40-talet Šr nu unika pŒ ett annat sŠtt. I Sverige och Norge har man tillerkŠnt mŠnniskor med utvecklingsstšrning rŠtt till bra bostŠder och sysselsŠttning. Man har fšr alltid lŠmnat den avskiljandets politik som var en del av kampen mot "de orena" och gett Šven dessa mŠnniskor en plats i samhŠllsgemenskapen. Detta till skillnad frŒn de lŠnder som fšrvisso inte fšll fšr de eugeniska, fšrment vetenskapliga lŠrorna, men som aldrig till dags dato dragit sig fšr att deportera mŠnniskor till jŠttelika inhumana institutioner dŠr de intagnas tillvaro prŠglas av švergrepp och sjŠlslig fšrtvining.

 

Det Šr osŠkert vilka slutsatser som det gŒr att dra av detta. Annat Šn att det ytterst handlar om individen och att makt kan brukas pŒ mŒnga olika sŠtt. Att 1900-  talets kanske viktigaste lŠrdom Šr detta; Att en samhŠllsorganisation eller en ideologi som sŠtter mŒlet framfšr mŠnniskan hela tiden tenderar att dela upp mŠnskligheten i ofšrsonliga motsŠttningar mellan vi och dom, med švergrepp, etnisk rensning och krig som fšljd.

 

I det sammanhanget Šr kanske vŒrt sŠtt att stšdja de ca 30 000 personer med utvecklingsstšrning bara en liten detalj. €ndŒ Šr det en viktig symbolfrŒga fšr samhŠllet. Det Šr i detta, i hur vi behandlar dem som Šr mest utsatta, individ fšr individ, som vi visar vŒrt samhŠlles humanistiska nivŒ.

 

 

ÓDe tvŒ stšrsta fšrŠndringarna som skett Šr avinstutionaliseringen - att verksamheten decentraliserades frŒn vŒrdhemmen till smŒ enheter, gruppbostŠder, daglig verksamhet och integrerade skolformer - och att det formella ansvaret fšr driften lagts šver pŒ kommunerna.

 

Antalet tjŠnster, antalet personal, škade under frŒn bšrjan av 60-talet, under en 20-Œrsperiod, frŒn 6 000 till šver 20 000. Det Šr mer Šn en 3-dubbling. Antalet psykologer škade under samma period frŒn en (han var anstŠlld hos mig 1961) till 300 (1980). Omsorgernas andel av landstingens budgetar škade under samma period frŒn 3,2% till 7,7%.

 

Handikapplagen, LSS, som kom 1994, innebar ocksŒ att tillsynsansvaret gick šver frŒn Socialstyrelsen till lŠnsstyrelserna. Denna decentralisering av tillsynen har hittills haft stora brister. SŒ t ex utšvas tillsynen i hŠlften av lŠnsstyrelserna av personer som inte har nŒgra direkta kunskaper om handikappomsorg.

 

Man kan konstatera att Socialstyrelsens roll har varierat genom Œren. DŒ, under min period, var det Socialstyrelsens uppgift att styra landstingen och kommunerna.

Idag har en stor del av denna uppgift tagits šver av domstolarna och till en del av Handikappombudsmannen."

 

 

Och dŠrmed Šr vi dŒ inne pŒ dagens brŠnnande frŒgor. Det blir en kort avslutning. Fšredraget har tagit drygt en timma och folk bšrjar skruva sig i stolarna. Men Karl vore inte Karl om dŠr inte fanns lusten till att ta strid.

 

 

ÓFrŒgan Šr vem som ska ha makten att formulera vad som ska gŠlla?

I det sammanhanget Šr den pŒgŒende debatten om handikapplagen LSS, viktig. Man mŒste pŒminna om att varken Kommunfšrbundet eller kommunerna ville ha LSS. Kommunernas prioriteringar ligger inte i linje med den som LSS och regeringsrŠtten ger uttryck fšr. Det innebŠr att tillsynen alltmer blir en kamp mot den ovilja och olust infšr stšdet till funktionshindrade som mŒnga kommuner ger uttryck fšr.

 

Decentraliseringen i sig Šr bra. Men vad vi lŠrt oss Šr, att nŠr decentralisering sker samtidigt som ekonomin fšrsŠmras, sŒ fŒr den starkt negativa fšljder. Under 70-80-talet var det nŠstan aldrig tal om pengar. Ofta kom politikerna och ville ha underlag fšr hur de skulle anvŠnda sina pengar, dŒ var det sŠllan tal om besparingar. DŒ fanns ocksŒ en kollektiv skuldkŠnsla fšr allt det som utvecklingsstšrda personer blivit utsatta fšr.

Idag Šr situationen annorlunda. Men behovet av att hšja kunskapsnivŒn, att fšrŠndra mentaliteten hos vissa, ja, att bearbeta vŠrderingarna i samhŠllet och i lokalpolitiken kvarstŒr ofšrŠndrad."

 

 

Slut pŒ fšredraget. Vi gŒr och kŠkar. Ett bord med idel doktorander och professorer. Det stŠlls frŒgor och diskuteras. PŒ eftermiddagen hŒlls andra fšredrag av andra forskare. Aldrig har det bedrivits sŒ mycket forskning runt funktionshindrades villkor i samhŠllet som nu. OcksŒ det Šr ett hoppingivande tecken.

 

PŒ hemresan dricker vi ett glas vin och pratar om det som hŠnt. Karl ser trštt ut. Vi fšrsšker hitta nŒgonstans att sitta, nŒgra platsbiljetter fanns inte att kšpa. TŒget Šr fullt. Vi hamnar till slut i olika vagnar. Jag tŠnker: Det mŒste vara bŒde en sorg och en glŠdje att fŒ sammanfatta sin livsinsats sŒdŠr. Och sedan kommer tvŒ bilder i mina tankar:

 

Den fšrsta Šr nŒgra tidningsartiklar frŒn 50-talet. Karl visade mig dom. Han var frivillig lŠkare vid ett Ršda Kors-sjukhus i Korea under kriget. DŠrifrŒn sŠnde han smŒ berŠttelser och rapporter till svenska tidningar. Han illustrerade dem med egna teckningar. PŒ flera av dessa teckningar ser man befolkningen, koreanerna. Bšjda ryggar, prŠglade av krig och lidande. Jag tŠnkte dŒ att dessa bšjda plŒgade mŠnniskor ter sig inte olika dem som vandrade omkring pŒ 60-talets anstaltsrastgŒrdar omgivna av hšga stŠngsel. Han sŒg dem redan dŒ. Han sŒg mŠnniskan. Eller som en av forskarna pŒ symposiet sa om Karl: Hans storhet ligger i att han omvandlade visionen om alla mŠnniskors lika vŠrde till ett operativt mŒl.

 

Den andra bilden Šr av hans hustru Kristina. En kvŠll nŠr vi satt och pratade berŠttade hon om nŠr hon fšdde deras fšrsta barn. Ett šgonblick verkade det som om nŒgot gŒtt fel vid fšrlossningen. Barnet blev fšremŒl fšr en snabb och grundlig undersškning. Och dŠr, under nŒgon timme fanns tvivlet, har vŒrt barn fŒtt nŒgon skada? "Jag tror att det dŠr korta šgonblicket prŠglade Karl vŠldigt mycket."