Artikel i Intra 2/1998.

 

 

Klara kan klara mera

 

 

 

Klara Šr 30 Œr, hon har en mŒttlig utvecklingsstšrning, Downs syndrom.

Hon kan inte lŠsa och skriva bokstŠver men hon fšrstŒr och kan tolka bilder.

Hon kŠnner igen ordbilder som t ex T-bana, Konsum och 55-ans bussnummer. Hon kan inte skriva sitt namn.

Klara har svŒrt att tolka talat sprŒk.

Hon talar otydlig och det kan vara svŒrt att fšrstŒ henne.

Klara bor i egen lŠgenhet pŒ 2 rum och kšk, toalett med duschrum.

Hon fŒr stšd av personal frŒn en servicelŠgenhet som ligger i samma hus, morgon, kvŠll och helger.

Klara jobbar pŒ ett cafŽ i anslutning till en daglig verksamhet. Dit Œker hon med buss 55.

 

Klara finns inte i verkligheten. Klara Mera, ett center fšr begŒvningsstšd i Stockholm, visar hŠr hur man med olika hjŠlpmedel kan underlŠtta fšr Klara att leva ett sŒ rikt och sjŠlvstŠndigt liv som mšjligt. Det viktiga Šr att omgivningen runt Klara fšrmŒr se hennes problem med att hantera sin vardag och att man utformar stšdet efter hennes fšrutsŠttningar.

 

Tiden

 

Det Šr morgon klockan 7 hos Klara. Ring, ring, telefonen ringer och hon svarar. Det Šr Stina, hennes kontaktperson i personalgruppen som ringer och sŠger att "klockan Šr 7, det Šr dags att stiga upp".

 

Klara har bŒde armbandsur, klockradio och vŠckarklocka men kan inte stŠlla in dom. Hon kan lŠsa av digital tidvisning, 7.30, men fšrstŒr inte tidens innebšrd och kan inte relatera den till sina dagliga aktiviteter.

 

Det kan var svŒrt att veta hur mycket tid som Šr kvar till en viss aktivitet, hur mycket hon hinner pŒ en timme, mellan 7 och 8 pŒ morgonen innan jobbet bšrjar.

 

Stina sŠger "du kan gŒ in och tvŠtta dig sŒ kommer jag snart".

 

Klara gnuggar šgonen men fšrblir sittande pŒ sŠngkanten. Snart kommer Stina. Men vad Šr "snart"?

 

BegŒvningshandikappet innebŠr ofta att man har svŒrt med tidsuppfattningen. Tid Šr ett abstrakt begrepp och utveckling av tidsuppfattning Šr beroende av begŒvning och egna erfarenheter. Den byggs upp genom att man jŠmfšr olika hŠndelser med avseende pŒ nŠr de intrŠffar och hur lŠnge de varar.

 

Fšrslag till lšsning

Det finns olika hjŠlpmedel som kan hjŠlpa Klara att fŒ en uppfattning om var pŒ dygnet hon befinner sig och hur lŒngt det Šr kvar till en viss hŠndelse. Kvarturet (se sid 11) Šr ett sŒdant. Dygnsklockan eller Skalman ett annat.

 

 

Personal som gšr olika

 

Klara sitter i kšket i sitt nattlinne. Efter en stund kommer Stina in fšr att hjŠlpa henne.

 

"Varfšr sitter du hŠr, vi kom ju šverens om att du skulle bšrja tvŠtta dig" sŠger Stina.

 

Klara ser fšrvirrad ut. NŠr Pelle hjŠlper henne brukar de Šta frukost fšrst. Hon kan inte minnas hur Stina ville ha det.

 

Utan att tŠnka pŒ det gšr man som personal pŒ olika sŠtt. Det som Šr sjŠlvklart fšr en sjŠlv Šr det inte fšr andra.

 

Den hŠr veckan har det varit olika personal varje morgon som hjŠlpt Klara, Alla har haft olika sŠtt att ge stšd, vilket gšr att Klara blir osŠker. Hur skall hon komma ihŒg hur Stina vill ha det?

 

Klaras korttidsminne kan ibland svika henne. Hon  har svŒrt att ordna och strukturera. Hon har behov av tydlighet, enhetlighet och struktur och klarar ofta inte av att hantera oordning och avsteg frŒn rutinerna.

 

Fšrslag till lšsning

En lšsning Šr att ha sŒ fŒ personal som mšjligt i personalgruppen, en annan Šr att hŒlla hŒrt pŒ att stšdet ska ges av samma person sŒ lŠnge denne Šr i tjŠnst. Det Šr viktigt fšr Klara att hon vet i fšrvŠg vem som kommer och hjŠlper henne.

En bildinstruktion med konkreta bilder pŒ vem som Šr i tjŠnst pŒ de olika aktiviteter som skall ske pŒ morgonen och i vilken ordning de sker, kan underlŠtta mycket fšr Klara.

 

 

Symboler

 

De gŒr till badrummet. Stina tar fram tvŒl, tvŠttlapp och handduk ur ett skŒp.

 

"Nu kan du sŠtta pŒ duschen" sŠger hon till Klara. Klara har svŒrt att hantera duschvredet, hon vet inte vilket hŒll hon skall vrida vredet. "Oj, nu blev det lite fšr varmt, bŠst att Šndra, aj! Nu blev det Šnnu varmare"

 

Klara fšrstŒr inte abstrakt utformade reglage med symboler. Hon kan inte skillnaden mellan hšger och vŠnster och de pilar som visar vilket hŒll vredet ska vridas Œt, sŠger henne ingenting.

 

Fšrslag till lšsning

Man kan mŠrka vredet med en fŠrgsymbol som talar om att det Šr lagom temperatur. Fšr att undvika brŠnnskador kan man ocksŒ montera en spŠrr som gšr att temperaturen inte gŒr šver en viss grad.

 

 

Att klara hygienen

 

"Om du bšrjar tvŠtta dig sŒ kommer jag strax", sŠger Stina.

 

Klara bšrjar tvŠtta sig, men efter ett tag sŒ slutar hon och vŠntar pŒ Stina. Hon blir stŒende i duschen och funderar: "nŠr Šr strax?"

 

Stina kommer och sŠger: "men du Šr ju inte ren, du mŒste tvŠtta dig bŠttre under armarna".

 

Klara funderar: "hur tvŠttar man sig bŠttre?" Hon fšrsšker ta under armarna men tar istŠllet ovanpŒ varje arm. Stina hjŠlper Klara att tvŠtta sig "bŠttre".

 

Klara har svŒrt med kvalitetsuppfattning. Hon har svŒrt att bedšma resultat - nŠr Šr man ren? - och flytande skalor, t ex den mellan "ren" och "smutsig", gšr henne osŠker.

Hon har brister i kroppsuppfattning och vet inte riktigt var hon har de olika kroppsdelarna. Hon har ocksŒ svŒrighet med lŠgen, t ex pŒ, i, ovanpŒ, šver.

 

Fšrslag till lšsning

I de mest intima situationerna Šr risken fšr integritetskrŠnkningar som stšrst. Fšr den som har svŒrt att klara av sin hygien behšver hjŠlpen inte alltid bestŒ av personalstšd. En bildinstruktion med duschschema pŒ hur man tvŠttar sig kan ibland vara tillrŠcklig.

 

 

Valet av klŠder

 

Sedan gŒr de till rummet fšr att Klara skall klŠ pŒ sig.

 

"Du kan ta fram klŠderna", sŠger Stina.

 

Klara drar pŒ mŒfŒ ut en av de fem svarta lŒdorna i byrŒn, "Œh, dŠr ligger ju den fina ršda ylletršjan". Hon tar fram den.

 

"Den kan du vŠl inte ha", sŠger Stina, "det Šr 25¡ varmt ute"

 

Klara har svŒrigheter med kvalitetsuppfattningen. Vad innebŠr Šr 25¡ fšr valet av klŠder?

 

Fšrslag till lšsning

UppmŠrkta lŒdor i byrŒn. Olika fack fšr olika Œrstider med bilder pŒ klŠder som passar. Man kan ocksŒ tillsammans planera klŠdvalet kvŠllen innan och lŠgga fram  klŠderna synligt  pŒ stolen bredvid sŠngen.

 

 

VŠnster och hšger

 

Stina tar fram kjol och T-tršja, de klŠder hon tycker passar. Klara klŠr sig.

 

"Du kan ta pŒ dig skorna och komma ut till kšket sen", sŠger Stina.

 

NŠr Klara kommer ut till kšket har hon vŠnster sko pŒ hšger fot och tvŠrt om.

 

SvŒrighet att skilja pŒ hšger och vŠnster.

 

Fšrslag till lšsning

En mall fšr fštterna pŒ golvet med bild pŒ vŠnster och hšger sko.

 

 

Att hitta rŠtt

 

Nu Šr det dags fšr frukost. Klara brukar dricka kaffe och Šta smšrgŒs ute i kšket.

 

Men skŒpen blickar vita mot henne. Var fanns nu kaffet? Och bršdet och koppen, och smšret och pŒlŠgget?

 

Vilket skŒp var det nu?

 

Hon pršvar ett skŒp, men dŠr stŒr ju stŠdgrejorna. Till slut, nŠr hon tittat i 3:e skŒpet hittar hon koppen och kaffet.

 

MŒnga personer med utvecklingsstšrning har svŒrt med rumsuppfattningen. Ibland blir det problem med att lokalisera, hitta rŠtt, orientera sig och minnas nŠr allt ser likadant ut.

 

Fšrslag till lšsning

UppmŠrkta skŒp med bilder, pictogram och foton. Eller vitrinluckor, eller inga luckor alls.

 

 

Att vŠlja

 

I kylen finns smšr, bršd och pŒlŠgg: ost, korv och kaviar, men Klara har svŒrt att vŠlja mellan tre alternativ. Vad skall hon nu ta?

 

Stina sŠger till sist "ta nu osten, du hinner inte fundera lŠngre".

 

Vem Šr det egentligen som vŠljer?

 

Ju fler alternativ det Šr, ju svŒrare kan det vara att vŠlja.

 

Fšrslag till lšsning

Bild pŒ tvŒ val kan vara en hjŠlp. Ett bra hjŠlpmedel Šr ocksŒ en dukningstablett med Klaras frukost.

 

 

 

 

Klara dukar fram pŒ bordet. Hon vill egentligen ha rostat bršd som hon brukar Šta pŒ helgen, men hon kan inte uttala det ordet. Hon kan inte fšrmedla vad hon vill.

 

NŠr man inte har tillgŒng till hela sprŒket kan det ofta vara nŠstan omšjligt att fšrmedla det man egentligen vill.

 

Fšrslag till lšsning

BildsprŒk, olika frukostval pŒ bilder eller med tecken.

 

 

Hur mŒnga? Hur mycket?

 

Vid kaffebryggaren uppstŒr problem. Klara fyller kannan pŒ mŒfŒ med vatten och hŠller i bryggaren. Den blir halvfull. Hon tar pulver och fyller pŒ tvŒ skopor.

 

Brister i kvantitetsuppfattning innebŠr svŒrighet att mŠta och att svara pŒ frŒgan hur mycket som Šr tillrŠckligt?

 

Fšrslag till lšsning

UppmŠrkt kaffemŒtt och kaffebryggare.

 

 

Att kŠnna igen

 

NŠr de sitter vid bordet saknas osthyveln. Stina sŠger till Klara att ta fram den. Vid lŒdan blir Klara osŠker. De har kšpt en ny osthyvel, hur sŒg den ut? Hon tar fšr sŠkerhets skull potatisskalaren, den kŠnner hon i varje fall igen. Det blir ju fel och Stina fŒr rŠtta till.

 

Det kan ibland vara svŒrt att kŠnna igen nya redskap och fšremŒl som man inte har nŒgon erfarenhet av. Den svŒrigheten kan gŠlla Šven "vardagliga" fšremŒl.

 

Fšrslag till lšsning

Att Stina visar den nya osthyveln och att de tillsammans anvŠnder den flera gŒnger efter inkšpet.

 

 

 

 

"Usch vilket kaffe," sŠger Stina som ocksŒ tagit en kopp, "det Šr ju fšr svagt! Hemma hos din mamma kan du ju brygga kaffe!"

 

Det kan vara svŒrt att omsŠtta kunskap frŒn en miljš eller situation till en annan.

 

Fšrlag till lšsning

Att fŒ lŠra sig i den miljš dŠr aktiviteten sker.

 

 

Flera saker samtidigt

 

Stina sŠger nŒgot till Klara men hon har svŒrt att urskilja orden eftersom radion Šr pŒslagen och hon samtidigt fšrsšker bre sin smšrgŒs.

 

MŒnga har svŒrt att urskilja sinnesintryck och samtidigt utfšra en aktivitet. Att gšra flera saker samtidigt och att avgrŠnsa sinnesinflšdet kan stŠlla till problem.

 

Fšrslag till lšsning

Pršva att stŠnga av radion (om Klara gŒr med pŒ det).

 

 

Att ta eget initiativ

 

Stina fšljer Klara till busshŒllplatsen. Klara kŠnner igen ordbilden "55". Det Šr den buss hon brukar Œka med till jobbet. NŠr bussen kommer sŠger Stina till Klara att stiga pŒ. Hon ber chauffšren att sŠga till Klara att gŒ av vid Rosenlundsgatan.

 

En gŒng var det en vikarie som fšljde Klara till hŒllplatsen, men han gick innan bussen kom. Den dagen kom inte Klara till jobbet, hon blev stŒende vid hŒllplatsen. Trots att hon sŒg bilden "55" pŒ bussen, sŒ kom hon sig inte fšr att kliva pŒ. Initiativet brukade ju vara personalens. Hon vŠntade pŒ signalorden, "gŒ pŒ nu", nŠr bussen kom.

 

En del personer kan ha problem med att komma igŒng. Att sjŠlv ta initiativ och komma pŒ att man ska gŒ pŒ bussen. Orsaken kan vara bristande sjŠlvfšrtroende eller bara att man Šr osŠker.

 

Fšrslag till lšsning

Som personal mŒste man vara vaksam pŒ skillnaden mellan att visa nŒgon hur man gšr nŒgot och pŒ att trŠna nŒgon att sjŠlv ta initiativ.

 

 

BokstŠverna

 

Efter jobbet kommer Klara hem igen. Det Šr dags fšr middag. Klara Šr i kšket tillsammans med sin personal, Eva.

 

Matlistan, skriven med bokstŠver, sitter pŒ Klaras kylskŒpsdšrr.

 

Eva lŠser: "Kšttbullar med mos, snabbmat att vŠrma i micron."

 

Klara kan inte lŠsa pŒ paketet vilken tid och effekt som micron ska stŠllas in pŒ.

 

Eva lŠser och micrar maten.

 

Eva pŒminner om att Klara mŒste gŒ och handla efter maten. De skriver en inkšpslista tillsammans, d v s Eva skriver med bokstŠver och Klara fšrsšker memorera sŒ mycket som mšjligt. "mjšlk, bršd... vad var det nu mer...?"

 

Klara vill ringa sin kompis och frŒga om de kan gŒ pŒ bio pŒ lšrdag eftermiddag. Klara kan inte slŒ numret sjŠlv, sŒ hon ber Eva om hjŠlp.

 

BegŒvningsnedsŠttningen innebŠr att man har lŠgre abstraktionsnivŒ i tŠnkandet. Man har dŒ svŒrt att tolka symboler, eftersom alla symboler Šr (mer eller mindre) abstrakta. Symboler stŒr fšr nŒgot i verkligheten, d v s Šr i stŠllet fšr verkligheten, det konkreta.

 

Fšrslag till lšsning

Matlista i bilder. FŠrgmarkera micromat-paketen och micron sŒ att man bara behšver hitta lika fŠrg fšr att vŠrma mat. Inkšpslista i bilder. Nummerslagare till telefonen eller anvŠnd kortnummer. Anpassa telefonen med fŠrg och foton + en telefonbok anpassad pŒ motsvarande sŠtt.

 

 

Att komma ihŒg

 

Eva hšr Klaras telefonsamtal och ropar: "Men du kan inte gŒ pŒ bio i morgon eftermiddag, dŒ ska du ju ha tvŠttstugan!" Javisst ja, det hade Klara alldeles glšmt.

 

Eva pŒminner om att TV-nyheterna bšrjar, klockan Šr 18.00. Och nŠr Klara har tittat Šr det dags att gšra sig i ordning.

 

IkvŠll ska Klara Œka pŒ dans till MŠlarsalen. Det har hon inte glšmt bort, fšr alla talade om det pŒ jobbet idag. Hon tvŠttar sig och tar pŒ finklŠder.

 

Eva ringer fŠrdtjŠnst och kollar att Klara har med sig allt hon behšver: FŠrdtjŠnstkort, pengar, inneskor, kam och lŠppstift.

 

BegŒvningsnedsŠttningen innebŠr nedsatt korttidsminne. Detta gšr att det Šr svŒrt att komma pŒ, komma ihŒg och hŒlla saker i minnet.

 

 

 

Fšrslag till lšsning

Almanackan och veckoplaneringen kan man skriva i bilder. En speciell TV-planering i bild fšr de program man vill se kan hjŠlpa Klara att minnas nŠr programmet som hon gillar gŒr. €nnu bŠttre Šr det om hon har motsvarande bild pŒ ett tidshjŠlpmedel, t ex Kvartur, fšr att se hur lŒngt det Šr kvar till programmet. Kom-i-hŒg-listor i bild fšr olika tillfŠllen Šr praktiska. DŠr kan det t ex finnas bilder pŒ vad Klara ska ta med sig pŒ fredagsdansen.

 

 

Att gšra sig fšrstŒdd

 

PŒ fredagsdansen hŠnger Klara pŒ de andra frŒn samma gruppbostad och ser hur de gšr fšr att hitta in i lokalen och fram till garderoben.

 

Klara fšrsšker ta kontakt och bjuda upp en kille som hon tycker verkar trevlig. Men hon blir inte fšrstŒdd genast och Šr fšr blyg, sŒ hon avstŒr.

 

Hon gŒr till baren fšr att handla šl. Kyparen hšr inte vad hon sŠjer, men nŠr Klara pekar pŒ ett šlglas fšrstŒr han vad hon vill.

 

Klara rŠcker fram en stor sedel, som hon hoppas rŠcker. Det gšr den, hon fŒr pengar tillbaka.

 

NŠr Klaras kompisar sŠjer att det bšrjar bli dags att Œka hem blir hon uppbjuden av killen hon spanat pŒ under kvŠllen. De hinner bara med en dans. Klara skulle bra gŠrna vilja trŠffa honom igen, men hon vet inte hans namn eller telefonnummer.

 

MŒnga personer med utvecklingsstšrning talar lite otydligt. Det kan vara svŒrt att gšra sig fšrstŒdd. Speciellt med personer man inte kŠnner sŒ vŠl, om det Šr bullrigt och om man Šr nervšs.

Pengar och pengars vŠrde Šr svŒrt att fšrstŒ. Pengar Šr ju symboler fšr ett vŠrde pŒ en vara eller en tjŠnst.

 

Fšrslag till lšsning

Det finns mŒnga olika kommunikationshjŠlpmedel  som man kan anvŠnda i olika situationer. Det kan tex vara en "Prat-apparat" med fšrinspelade meningar eller en "dans-schal" med bilder som man kan peka pŒ fšr att fšrklara vad man vill ha (en Klara Mera- produkt). Ett visitkort med foto Šr bra att kunna lŠmna om man šnskar ta kontakt igen med en person man trŠffar. En prislista med bilder pŒ olika varor och bilder pŒ pengar som visar hur mycket det kostar, kan ibland vara bra att ha med sig.

 

Manus av Klara Mera

Bearbetning: Hans Hallerfors

 

 

 

Klara Mera Šr ett samarbetsprojekt mellan HjŠlmedelsverksamheten och OmsorgsnŠmnden inom Stockholms lŠns landsting. Fšrutom dessa finansieras projektet Šven av Handikappinstitutet och Socialstyrelsen.

Syftet Šr att sprida kunskap om hjŠlpmedel till vuxna personer med utvecklingsstšrning. Dessutom arbetar man med att utveckla nya hjŠlpmedel och metoder. Man har bl a utrustat en "prova pŒ-lŠgenhet" dit intresserade kan komma och pršva olika hjŠlpmedel i naturlig miljš.

Klara Mera

Tjustgatan 5

118 27 Stockholm

tel 08-640 09 95   fax  08-640 29 86

e-post: klara.mera@swipnet.se