Ledare i Intra 3/2002.

 

Allas lika vŠrde

 

Av Karl Grunewald

 

Det Šr endast den humanistiska mŠnniskosynen som kan fšrverkliga det mŒl om FULL DELAKTIGHET OCH J€MLIKHET F…R M€NNISKOR MED FUNKTIONSHINDER som FN antog genom sina Standardregler 1993.

Den humanistiska mŠnniskosynens kŠrna, respekten fšr mŠnniskovŠrdet, innebŠr att mŠnniskan alltid Šr att betrakta som en person med ett vŠrde i sig. VŠrdet Šr inte delbart eller fšrhandlingsbart och inte knutet till vad en mŠnniska Šger eller gšr. VŠrdet Šr oberoende av vilka fšrtjŠnster eller begrŠnsningar som hon har. Alla mŠnniskors vŠrde Šr lika.

 

 

Den officiella bilden

Detta att alla har samma fri- och rŠttigheter Šr den officiella bilden i vŒrt demokratiska samhŠlle, men i verkligheten hŠrskar en dubbelmoral.  ena sidan sŠger vi att alla har samma rŠtt till samhŠllets stšd fšr att kunna utvecklas och leva ett gott liv. Men samtidigt godtar vi att mŒnga slŒs ut genom konkurrens pŒ grund av bristande fšrmŒga eller olika funktionshinder. SjŠlva konkurrensens idŽ Šr ju att den som vinner marknadsandelar ska slŒ ut konkurrenten.

 

 

Vi dšvar vŒrt samvete

Fšr att dšva vŒrt samvete tillŠmpar vi tvŒ strategier:

Den ena Šr att avskilja dem som stšr vŒr samvetsfrid och ge dem sŠromsorger. Fšrr innebar dessa omsorger framfšr allt anstalter. Idag har segregerade bostadsomrŒden och speciella gruppbostŠder med mŒnga hyresgŠster, samma funktion. 

Den andra Šr att vi pŒstŒr att de svaga helt enkelt haft otur eller att de har fŒtt samma chans som andra, men sjŠlva valt sin position i samhŠllet.

Precis som moderna fšretag satsar vŒra samhŠllen helt enkelt mest pŒ dem som de anser sig ha nytta av. Samtidigt som vŒra politiker deklarerar att samhŠllet Šr till fšr alla och att alla har samma rŠtt till ett vŠrdigt och gott liv.

 

 

Fšrdomar och okunskap

Ett av hindren fšr att vi ska kunna skapa ett samhŠlle fšr alla Šr fšrdomar och okunskap om vad ett gott liv innebŠr fšr personer med svŒra funktionshinder. Man tror att de inte kan uppleva detsamma som vi, bara dŠrfšr att de inte kan fšrstŒ och uttrycka sig som vi kan. Man fšrstŒr inte att vŠgen till glŠdje kan se olika ut fšr olika individer.

Ett svŒrt funktionshindrat barn kan uppleva samma glŠdje av att knŠppa pŒ en gitarrstrŠng som en person som fšr fšrsta gŒngen klarar en partita av Bach.

 

 

Samma kŠrna av livskvalitet

Vi mŒste lŠra oss att se pŒ varje funktionshindrad individs premisser och mšjligheter att uppleva lust och glŠdje och anpassa oss till dem. Det avgšrande Šr att vi fšrstŒr att kŠrnan i deras livskvalitet Šr densamma som i vŒr: Hur livet upplevs med sin blandning av glŠdje och motgŒng, i varm gemenskap med andra och i avslappnad ensamhet, i vŠnskap och kŠrlek till mŠnniskor och djur.

Detsamma gŠller den škade sjŠlvkŠnsla som det innebŠr att fšr fšrsta gŒngen fšrstŒ och nŒ insikt i en frŒga. Samma sak med att fŒ bestŠmma sjŠlv och fŒ ta konsekvensen av sitt val.

Det Šr ingen skillnad pŒ arten av upplevelser mellan personer med funktionshinder och oss, men dŠremot ofta pŒ de medel vi anvŠnder fšr att fŒ dessa. Att ha framgŒng och tjŠna stora pengar Šr fšr švrigt inte alls detsamma som ett liv med hšg kvalitet. Snarare tvŠrtom!

 

 

VŒrt fšrakt fšr svaghet

MŠnniskovŠrdet krŠnks vŠrlden šver och funktionshindrade i mŒnga lŠnder behandlas som objekt utan mŠnskliga rŠttigheter. VŒrt fšrakt fšr svaghet ligger djupt fšrankrad i vŒr folksjŠl. rtusenden tillbaks har mŠnniskan identifierat sig med den starke och med den som har makt.

En teknokratisk mŠnniskosyn kan lŠtt rationalisera bort det specifikt mŠnskliga och legitimera fšraktet fšr de svaga medborgarna.

€ven om mŠnniskovŠrdet kan krŠnkas sŒ gŒr det ŠndŒ inte att utplŒna. Det Šr en stor uppgift fšr oss som arbetar fšr och med mŠnniskor med funktionshinder att tillsammmans med dem och deras anhšriga skapa nya insikter i vŒra samhŠllen. En ny fšrstŒelse fšr de svagas livskvalitet.

Elitistiska samhŠllen gŒr alltid under - fšrr eller senare. I ett sant demokratiskt samhŠlle lever bŒde svaga och starka medborgare tillsammans, med fšrstŒelse fšr varandras livsvillkor. I verkligheten Šr goda livsvillkor fšr de svaga en fšrutsŠttning fšr styrkan hos de starka. Fšrst dŒ kan de starka befrias frŒn sina skam- och skuldkŠnslor. Och fšrst dŒ kan de anhšriga befrias frŒn sin Œngest och Šngslan. 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                               KG