Artikel i Intra 1/2003.
Hur gick det i Norge?
Fr tolv r sedan vertog kommunerna ansvaret fr omsorgerna om utvecklingsstrda i Norge. Under ren 1991 och 1992 flyttade de allra flesta ut frn anstalterna. Men sedan stagnerade utvecklingen.
Jan Tssebro gjorde en avstmning av lget fre reformen (1989) och ven ngra r senare (1994). Han visade d att frvntningarna hade infriats vl vad gller bostder och graden av sjlvbestmmande, men inte i lika hg grad vad gller daglig verksamhet. Fritidsaktiviteterna hade t.o.m. frsmrats.
Nu har Tssebro tillsammans med Hege Lundeby gjort en ny avstmning (2001). Tyvrr visar den att det stora sprnget i brjan av 90-talet har fljts av en stagnation. Det var som om alla resurser tog slut. Man kan t o m tala om en negativ trend p lng sikt. S t ex har kontakten med familj och syskon nstan fallit tillbaka till situationen fre reformen. Fr frldrarnas del kan detta dock till viss del frklaras av kad lder. Samma sak med fritidsaktiviteter: De har gradvis minskat.
Mnga har hvdat att det tar tid med den sociala integreringen. I viss mn stmmer detta med antal kontakter med grannar - dr har det varit en svag positiv utveckling. Och sakta men skert har fler utvecklingsstrda ftt godelar och en kad inkomst.
Antalet timmar som omsorgstagarna deltar i daglig verksamhet har kat liksom lnen dr. De som producerar fr ca 7 kr om dagen, men variationerna r stora. Utvecklingen mot arbetsmarknaden varit svagt positiv, men antalet utan daglig verksamhet har kat.
S hr frdelar sig de
dagliga aktiviteterna:
4% av de utvecklingsstrda har ett lnearbete eller trnar till ett sdant.
30% har skyddat arbete (kat sedan 1994).
55% deltar i daglig verksamhet.
10% har ingen sdan aktivitet (kat sedan 1994).
2% gr i utbildning
Kommunerna har lagt ner mer arbete p att ge bostad t behvande n att frbttra frhllanden fr dem som redan har bostder.
Frdelningen av bostder:
21% har en egen bostad (kat betydligt sedan 1994).
29% har fullvrdiga lgenheter i ett och samma hus eller i dess nrhet ofta med en trfflokal.
44% bor gruppbostder.
5% bor i bokollektiv med enkelrum och gemensamhetsrum (minskat sedan 1994).
En klart negativ tendens r att allt fler bor i kommunala institutionsomrden.
Antal platser i en och samma gruppbostad har kat sedan 1994. D hade tre procent av gruppbostderna tta eller fler platser. 2001 hade siffran kat till 11 procent.
Bostdernas placering i samhllet:
18% ligger p eller nra ett tidigare institutionsomrde.
51% ligger helt eller delvis i ett omrde med andra kommunala inrttningar.
38% av bostderna skiljer sig i storlek och eller utseende frn omgivande byggnader oavsett placeringen.
Ansvarsreformen var en typisk top-down-reform. Den utformades och beslts p riksniv, visserligen i samrd med kommunrepresentanter, men utformningen av den vardag som fljde lg i den enskilda kommunens hnder. (Norge har 400 kommuner och drfr lngt fler sm kommuner n vad vi har, vilket delvis kan frklara den samlokalisering som beskrivits ovan.)
Det r svrt nr en statlig ideologi skall styra en utveckling som denna, sger frfattarna. Frgan r drfr om man kan pskynda den p annat stt, tex genom ptryckningar frn handikapporganisationer.
Men FUB i Norge r relativt svaga p lokalniv, dremot starka p riksniv. Mnga kommuner saknar lokalfreningar. Drfr br man vcka frgan om man inte br inrtta kommunala "advokater" som ombud i en central position i kommunen, menar frfattarna.
En frga som br omprvas, skriver frfattarna, r den ideologi som vid reformens infrande krvde att alla sromsorger om funktionshindrade skall frsvinna. Administration och organisering skall lggas samman med den fr andra omsorger i kommunen menade man. Och s har ven skett i stor utstrckning. Nu frgar sig frfattarna om inte en administrativ sromsorg likvl fortare leder till en integrering.
Ett annat problemomrde r stdet till personalen. 20% av personalen sger att det r stor brist p handledning och 40% att dr r viss brist. Detta kan tolkas som att man har en alltfr flack professionell struktur. Man klarar inte av att handleda och fortbilda personalen.
Kommentar
Frfattarna har samlat en mngd data ofta tergivna i intressanta tabeller. Viktiga kapitel fr oss r de om fritidsaktiviteter, personlig ekonomi, sociala ntverk och sjlvbestmmande.
Det r svrt att gra en jmfrelse med vra frhllanden frmst drfr att vi har otillrckliga data. Vi vet inte ens hur mnga som bor i egen bostad eller i servicebostad!
Uppenbart r dock att fler deltar i skyddat arbete i Norge n hos oss och att vi har relativt fler som bor i gruppbostder. Dessa har ett frre antal platser per gruppbostad och de ligger mycket sllan tillsammans med ldrebostder eller lngvrd.
Hos oss vertog kommunerna ansvaret fr omsorgerna om utvecklingsstrda och andra personer med svra funktionshinder r 1994. Socialstyrelsens utvrdering av reformen publicerades 1997:4. Nu har det gtt fem r och allt fler kan vittna om stagnation liknande den i Norge. Det r hg tid att Socialstyrelsen griper sig an arbetet med en ny utvrdering.
Att lsa:
Jan Tssebro, Hege Lundeby. Statlig reform og kommunal hverdag: Utviklingshemmetes levekr 10 r etter reformen. 2002. 183 sidor. Institutt for socialt arbeid og helsevitenskap.
N - 7491 Trondheim. Norge. Pris 100 n.kr. plus porto. E-post: ish@svt.ntnu.no