Ledare i Intra 2/1999.

 

 

 

Dags att ta ansvar!

 

 

€r kommunerna beredda att ta pŒ sig ansvaret fšr handikappomsorgen? Det Šr naturligtvis fšr sent att stŠlla den frŒgan nu, flera Œr i efterhand. Men frŒgan Šr hur mycket kommunalisering det hade blivit om vi hade vetat att

 

¥ de flesta kommuner skulle integrera handikappomsorgen (personalmŠssigt, organisationsmŠssigt och lokalmŠssigt) i Šldreomsorgen, tvŠrtemot socialstyrelsens och intresseorganisationernas vilja,

 

¥ kompetensutvecklingen bland personal i form av grundutbildning, fortbildning och internutbildning skulle avvecklas i det nŠrmaste totalt,

 

¥ arbetet med funktionshindrade, pŒ grund av kommunernas personalpolitik, skulle bli ett lŒgstatusyrke pŒ samma sŠtt som det var i bšrjan pŒ 70-talet, med rekryteringsproblem och bristande kvalitet i omsorgen som fšljd,

 

¥ svŒrt funktionshindrade mŠnniskor i mŒnga fall skulle nekas insatser enligt LSS trots att de erhŒllit rŠtt dŠrtill i domstol,

 

¥ Kommunfšrbundet (ivrigt pŒhejade av vissa kommunala fšrtroendevalda och tjŠnstemŠn) skulle pŒbšrja en kampanj fšr att skrota den enda juridiska garant som funktionshindrade har nŠr de begŠr insatser, rŠttighetslagen LSS.

 

Men det finns fortfarande kommuner, tjŠnstemŠn och fšrtroendevalda, som ser stšdet till funktionshindrade som en viktig uppgift. De har inte glšmt de storstilade mŒlsŠttningar som lŒg bakom kommunaliseringen: detta att funktionshindrade skulle bli medborgare i det samhŠlle dŠr de bor, att de skulle ha en nŠra och fin kontakt med kommunen och att deras behov av stšd skulle syfta till jŠmstŠlldhet med švriga medborgare.

Det Šr sannerligen dags fšr dessa att gšra sig hšrda.

GŒ inte pŒ dolkstštslegenden: att staten lastat šver kommunerna uppgifter utan att de fŒtt ekonomisk kompensation. Genom skattevŠxlingen, genom statens Œtaganden vad gŠller personlig assistans och genom direkta bidrag har kommunerna blivit vŠl kompenserade.

LŒt inte lura dig av talet om att kommunernas sjŠlvstyre Šr i fara pŒ grund av rŠttighetslagstiftningen. I verkligheten Šr LSS ett stšd fšr kommunerna nŠr de ska utforma insatserna fšr denna utsatta personkrets.

 

Det stŒr och vŠger. Just nu pekar allt mot en fortsatt fšrsŠmring och utarmning av stšdet till funktionshindrade. Och statsmakten tycks ha abdikerat frŒn sitt ansvar. Men att upprŠtthŒlla en hšg nationell nivŒ pŒ stšdet till funktionshindrade ligger vŠl i linje med vad folkmajoriteten tycker. €ndŒ har den samlade tystnaden frŒn t ex socialministern vŠxt fšr varje dag som lobbyisterna pŒ Kommunfšrbundet blivit alltmer hšgljudda.

 

I maj 1997 lŠmnade socialstyrelsen sin slutrapport om handikappreformen till Socialdepartementet. I den finns en rad viktiga fšrslag till fšrbŠttringar som vŠntar pŒ beslut. LikasŒ har Handikappombudsmannen skickat fem Œrliga rapporter till departementet med vŠl motiverade fšrslag till hur de funktionshindrades liv ska kunna fšrbŠttras. Ett ringa antal av dem har realiserats.

I maj i Œr skickade Socialstyrelsen sin utvŠrdering av psykiatrireformen till departementet. Rapporten visar att de psykiskt funktionshindrade Šr den stšrsta mest fšrsummade handikappgruppen.

€ven bemštandeutredningen har blivit fŠrdig och kommit med tvingande fšrslag till fšrbŠttringar (se sid 30).

Utredningarnas tid borde vara fšrbi! Nu Šr det dags fšr socialminister Lars Engqvist att visa vad han duger till.

                                           Karl Grunewald, Hans Hallerfors