Artikel i Intra 3/1998.

 

 

"Nu tar Halmstads kommun ett stort kliv framŒt". SŒ inleder kommunen sitt handikappolitiska program som Šr baserat pŒ FN:s standardregler. Visionen Šr att alla personer med funktionshinder ska vara delaktiga och jŠmlika med andra mŠnniskor. r 2007 hoppas man att visionen ska vara fšrverkligad fšr dŒ firar Halmstad sin 700-Œriga fšdelsedag. Detta stŒr att lŠsa i den kortversion av programmet som man utarbetat. Handikapplanen kan bestŠllas pŒ tel. 035-13 79 13.

 

Magnus Tideman har hjŠlpt Halmstads kommun att ta fram det handikappolitiska programmet. Han Šr forskare vid Wigforssinstitutet i Halmstad. Han har i en rad uppmŠrksammade forskningsrapporter och antologier undersškt resultaten av de senaste Œrens reformering av stšdet till funktionshindrade. Bland dessa kan nŠmnas: Perspektiv pŒ funktionshinder och handikapp, 1996. Lever som andra, 1997. Detta Šr inte en politisk frŒga, 1997.

 

 

 

 

 

 

 

Kommunen behšver en plan

 

 

Lokala handikappolitiska program

 

Varfšr, hur och till vilken nytta?

 

 

Av Magnus Tideman

 

 

 

Tillkomsten av LSS och kommunaliseringen av omsorgsverksamhet och sŠrskola har medfšrt att varje enskild kommun bestŠmmer hur och pŒ vilket sŠtt stšd/service och undervisning till mŠnniskor med funktionsnedsŠttning ska organiseras och utformas.

Samtidigt med decentraliseringen av ansvaret har det blivit allt tydligare att Sverige mist sin ledande position pŒ en central del av handikappomrŒdet. Genom lagstiftning mot diskriminering av personer med funktionshinder har lŠnder som USA och Australien pŒ kort tid škat funktionshindrades tillgŠnglighet till den offentliga miljšn som byggnader, kollektivtrafik etc och kommit lŠngre Šn vi.

 

 

Standardreglerna

 

VŠrldens lŠnder har Œtagit sig att fšrverkliga Fšrenta nationernas "Standardregler fšr att tillfšrsŠkra mŠnniskor med funktionsnedsŠttning delaktighet och jŠmlikhet"(se rutan). I Sverige ska en nationell handlingsplan presenteras Œr 1999.

Men fšr att standardreglerna ska kunna omsŠttas i praktisk handling behšvs Šven lokala handikappolitiska program. Ett sŒdant handikappolitiskt program ska vara ett politiskt instrument fšr styrning av verksamheten och motverkar dŠrigenom att tjŠnstemŠnnen formar politiken. Programmet  tolkar och konkretiserar de handikappolitiska mŒlen pŒ den lokala nivŒn och knyter ihop de centrala intentionerna med den lokala verkligheten. Ett lokalt program Šr ocksŒ ett sŠtt att fšra upp insatserna fšr funktionshindrade pŒ den kommunalpolitiska dagordningen (dŠr de idag ofta lyser med sin frŒnvaro).

 

 

Hur?

 

I Halmstads kommun har man arbetat fram ett nytt handikappolitiskt program som baseras pŒ FNs standardregler. Programmet bestŒr av en policydel som beskriver syfte, synsŠtt och metod och en ŒtgŠrdsdel dŠr de 22 standardreglerna bryts ned till kommunal nivŒ med bŒde inriktningsmŒl och konkreta ŒtgŠrder under de nŠrmaste tre Œren.

Under nŠrmare ett Œrs tid har handikapporganisationer och kommunens samtliga fšrvaltningar och bolag engagerats i framtagandet av programmet. Kommunens olika samarbetspartners som t ex landsting, lŠnsstyrelse, hšgskola och nŠringsliv har medverkat genom att ge synpunkter och fšrslag till inriktning och ŒtgŠrder. Detta breda arbete har vŠckt frŒgan om handikapp i alla delar av den kommunala verksamheten. Resultatet har blivit ett ambitišst och vŠl fšrankrat program.

 

 

Exempel

 

NŒgra exempel:  Standardregel 1 handlar om škad medvetenhet i samhŠllet om mŠnniskor med med funktionshinder, om deras rŠttigheter, behov och mšjligheter.

Kommunens inriktningsmŒl Šr att ška kunskapen om handikapp bland kommuninvŒnare, politiker, personal, nŠringsliv mfl och att gšra kommunal information tillgŠnglig fšr alla. Bland de konkreta ŒtgŠrderna finns utbildning  om funktionshinder och handikapp fšr alla fšrtroendevalda, anstŠllda och gode mŠn, en datorbaserad kunskapsbank med handikappinformation som ršr byggfrŒgor, trafik, utbildning, service, bostŠder och mycket annat. En Œrlig temadag om handikapp fšr nŠringslivet ska genomfšras, offentliga fšrelŠsningar ska arrangeras i samarbete med Hšgskolan och en lokal samhŠllsinformation pŒ lŠtt svenska ska ges ut regelbundet.

 

Regel 5 handlar om tillgŠnglighet till den fysiska miljšn men ocksŒ till information och kommunikation. Kommunen ska se till att de egna lokalerna Šr tillgŠngliga och verka fšr att all offentlig miljš blir det pŒ sikt. Alla kommunala verksamheter ska ta fram program fšr škad tillgŠnglighet. Kollektivtrafiken och de lokala massmedierna ska pŒverkas att gšra sina tjŠnster tillgŠngliga fšr alla. Fšr att snabbt kunna fšrbŠttra tillgŠngligheten har kommunen satt av en miljon kronor per Œr fšr att enklare hinder ska kunna undandršjas. Texttelefoner, hšrselslingor och anpassade informationssystem som t ex bibliotekskataloger finns ocksŒ pŒ ŒtgŠrdslistan.

 

PŒ samma sŠtt som regel 1 och 5 har alla de švriga 20 reglerna inriktningsmŒl och konkreta ŒtgŠrder. Det handlar om medicinsk vŒrd och behandling, habilitering och rehabilitering, stšd och service, utbildning, arbete, ekonomisk och social trygghet, familjeliv och personlig integritet, kultur, rekreation och idrott, religion, kunskap och forskning, policy och planering, lagstiftning, ekonomisk politik, samordning, handikapporganisationer, personalutbildning, granskning och utvŠrdering, tekniskt och ekonomiskt samarbete samt internationellt samarbete. De flesta livsomrŒden beršrs dŠrmed i programmet. Kommunens olika nŠmnder och fšrvaltningar har huvudansvar fšr de olika ŒtgŠrderna och ofta Šr flera olika fšrvaltningar beršrda av samma ŒtgŠrd. Som en ršd trŒd gŒr ocksŒ att alla ŒtgŠrder ska diskuteras och genomfšras i samrŒd med handikapporganisationerna. Dessutom krŠvs det ofta nŠra samarbete med andra myndigheter, organisationer och nŠringsliv fšr att ŒtgŠrderna ska fŒ effekt.

 

 

Till vilken nytta?

 

Att gšra kommunen mer handikappvŠnlig Šr ingen "snŠv" handling fšr en liten grupp. Alla som bor i kommunen eller kommer dit och besšker den kommer att ha nytta av en škad tillgŠnglighet. Insatser och anpassningar som underlŠttar fšr mŠnniskor med funktionshinder Šr med automatik gynnsamma fšr alla invŒnare i kommunen. Att genomfšra FN:s standardregler i kommunerna kommer att innebŠra stora fšrbŠttringar fšr sŒvŠl mŠnniskor med funktionshinder som utan.

NŠr handikappolitiska program arbetas fram lyfts handikappfrŒgorna upp till diskussion bŒde bland politiker och personal. Det har ett vŠrde i sig. Men det finns naturligtvis ocksŒ en risk att programmet bara blir "tomma ord" eller en "hyllvŠrmare". Fšr att hŒlla intresset vid liv krŠvs aktiva handikapporganisationer som trycker pŒ men ocksŒ att programmet har konkreta, tidsbestŠmda och utvŠrderingsbara ŒtgŠrder. Att genomfšra fšrbŠttringar krŠver vilja och engagemang. Genom konkreta insatser kan fšrdomar och negativa attityder motverkas, hinder undanršjas och avgšrande steg mot ett mer tillgŠngligt och dŠrmed šppnare och mer jŠmlikt samhŠlle tas.

 

 

 

Standardreglerna och Agenda 22

 

r 1993 antog generalfšrsamlingen i FN 22 standardregler fšr att tillfšrsŠkra mŠnniskor med funktionsnedsŠttning delaktighet och jŠmlikhet. Sverige hade, genom tidigare statsrŒdet Bengt Lindqvist en pŒdrivande roll fšr att fŒ fram dessa regler. Standardreglerna innebŠr ett moraliskt och politiskt Œtagande frŒn staternas sida att gšra samhŠllet tillgŠngligt i olika avseenden. Syftet med reglerna Šr att sŠkerstŠlla att mŠnniskor med funktionshinder har samma rŠttigheter och skyldigheter som andra medborgare i samhŠllet. Reglerna gŠller fšr mŠnniskor som har funktionsnedsŠttningar pŒ grund av fysisk, intellektuell eller syn/hšrselskada, medicinska tillstŒnd eller mentalsjukdomar.

Alla samhŠllsomrŒden tŠcks av de 22 reglerna. (Se  INTRA 2/95. Kan bestŠllas pŒ tel/fax 08-97 11 04.)

 

Handikappfšrbundens samarbetsorgan har pekat pŒ standardreglernas betydelse genom projektet Agenda 22. MŒlsŠttningen Šr att fšrmŒ alla kommuner att senast 1999 anta en handikappolitisk plan som utgŒr frŒn standardreglerna.

Handikappombudsmannen Šr ansvarig fšr den nationella samordningen och bevakningen av genomfšrandet av standardreglerna

 

D e  2 2  s t a n d a r d r e g l e r n a

 

FšrutsŠttningar:

1. …kad medvetenhet

2. Medicinsk vŒrd

och behandling

3. Rehabilitering

4. Stšd och service

 

HuvudomrŒden:

5. TillgŠnglighet

6. Utbildning

7. Arbete

8. Ekonomisk och

    social trygghet

9. Familjeliv och

    personlig integritet

10. Kultur

11. Rekreation och

      idrott

12. Religion

 

Genomfšrande:

13. Kunskap och forskning

14. Policy och planering

15. Lagstiftning

16. Ekonomisk politik

17. Samordning

18. Handikapporganisationer

19. Personalutbildning

20. Nationell granskning

      och utvŠrdering

21. Tekniskt och

      ekonomiskt samarbete

22. Internationellt samarbete