Artikel ur Intra 4/94.

 

 

 

Nobelpristagaren Kenzaboro Oe

 

 

 

 

 

Oes fšrsta roman handlar om en far som fŒr ett barn med deformerat huvud.

Han šnskar att barnet ska dš fšr om det šverlever kommer det, som han sŠger, mera pŒminna om en gršnsak Šn om en mŠnniska. Och han och hans hustru kommer att tyngas av barnets omvŒrdnad resten av livet. 

- Den unge fadern hade alltid dršmt om att lŠmna Japan och flytta till Afrika. Nu Œterkom hans dršmmar med styrka. Han borde lŒta avliva barnet, skiljas frŒn sin hustru och sŒ bara fšrsvinna. Men plštsligt fšrstŒr han att om han skulle lŒta sitt barn dš sŒ vore det detsamma som att fšrneka sitt eget sjŠlv. Han bestŠmmer sig fšr att acceptera barnet och lŒter det opereras . Han bestŠmmer sig Šven fšr att hŠdanefter bygga sitt liv pŒ verkligheten och leva med sin familj i verkligheten.

 

 

 

Vid ett besšk som Oe gjorde i Stockholm 1993 berŠttade han att det var han som var den romantiske fadern. Detta Šr hans berŠttelse i fšrkortat skick:

 

"TillŒt mig att nu tala lite om mig sjŠlv, genom att jag tar upp tvŒ av mina verk som šversatts till flertalet europeiska sprŒk. Romanen 'Mardršmmen' Šr en berŠttelse om en ung far som fŒr ett barn med deformerat huvud. Jag skrev om hur denne unge fader kŠmpade med att acceptera  som en medlem i sin familj - hans mšdosamma rite de passage, skulle man kunna sŠga. DŒ han fšrst ser barnet i sjukhusbŠdden šnskar den unge mannen att det ska dš, fšr om det lever, sŒ vet han att dess existens mer kommer att pŒminna om en gršnsaks Šn en mŠnsklig varelses. Han vet att han och hans hustru kommer att tyngas av omvŒrdnaden under resten av sina liv. Den unge mannen inte bara šnskar att barnet skall dš; han fšrsšker t o m desperat finna en lŠkare i Tokyo som skulle vara beredd att frambringa en snabb, naturlig dšd. Den unge mannen Šr ett slags romantiker . Innan han beslutade sig fšr att gifta sig och slŒ sig ner i Tokyo dršmde han om att lŠmna Japan och resa till Afrika. NŠr han konfronterades med den tragiska insikten om att behšva bli far  till ett hjŠlplšst deformerat barn ŒtervŠnder hans dršmmar om att resa till Afrika desto starkare. Han švervŠger att lŒta sitt barn avlivas, att skiljas frŒn sin hustru och bara fšrsvinna sin vŠg. Samtidigt Œterkommer hans tidigare flickvŠn, som  lŠnge uppmuntrade hans planer pŒ att Œka till Afrika, och lŠgger ytterligare kol till hans brinnande dršmmar . Men den unge mannen, liksom drabbad av en epifani, inser plštsligt att om han skulle lŒta sitt barn dš, sŒ vore det detsamma som att negera sitt eget sjŠlv. Han kastar av sig sin ungdomliga romantiska skepnad , tar farvŠl av den eskapistiska attityden som han odlat rakt igenom och tar slutligen avsked av den forna flickvŠnnen som Šr i fŠrd med att ge sig av till Afrika. Han accepterar barnet. Och efter att ha bestŠmt sig fšr att leva med det lŒter han det genomgŒ en operation. Han fattar ett beslut, en gŒng fšr alla, att bygga pŒ verkligheten - att leva verkligheten och att skaffa familj pŒ verkligheten. Barnet som fšddes med deformerat huvud var i sjŠlva verket min son. Att han fšddes pŒ detta sett har šverskuggat mitt liv och dŠrmed mina bšcker. Ett tema i mina romaner har dŠrfšr , Šnda sedan hans fšdsel, inbegripit hur jag levt med hans mentala handikapp. Jag har ocksŒ skrivit mŒnga essŠer och kritiska betraktelser šver Hiroshima och Nagasakis betydelse fšr mŠnniskor i Japan och vad det betyder fšr alla mŠnniskor i denna nukleŠra tidsŒlder. Jag har engagerat mig i samhŠllsyttringar som hŠnger samman med vad jag skrivit i Šmnet. Men det grundlŠggande motivet bakom mitt skrivande om Hiroshima och Nagasaki, och bakom de aktiviteter som hŠnger samman dŠrmed, har alltid varit detta att leva med ett handikappat barn. Samvaron med ett handikappat barn: det Šr infallsvinkeln frŒn vilken jag skriver och gšr det jag gšr.

Ett mentalt efterblivet barn i en familj har, enligt min mening, en 'kraft att lŠka sŒr' som familjemedlemmar orsakar varandra. Och det Šr pŒ grund av mitt barns 'lŠkande kraft' som jag tror att atombombens offer šverlevande kan ha nŠr det gŠller att bota atomŒlderns sjuka samhŠlle. Jag kan Œtminstone inte undgŒ att tŠnka denna tanke  nŠr jag ser hur de šverlevande offren efter Hiroshima och Nagasaki - svaga och gamla som de nu Šr - hšjer sina ršster och verkligen engagerar sig i en ršrelse som syftar  till avskaffandet av alla kŠrnvapen. Jag ser detta som ett positivt fšrkroppsligande av bšner om att hela samhŠllet - eller skall jag kanske sŠga alla levande sjŠlar pŒ denna planet - skall 'lŠkas'."