Artikel i Intra 1/2003.
Ska det behva vara s krngligt
att ta sig till stranden?
De flesta medborgare kan bestmma sig fr att ka p semester utan ngon komplicerad beslutsprocess. Men fr en person, som p grund av ett funktionshinder r beroende av hjlp p resan, gller det att trnga sig igenom en mycket snrig rttstillmpning. Och det r lngt ifrn alltid som en planerad resa kan bli av.
LSS innehller en upprkning av de insatser som en person kan f med std av lagen. De insatser som kan behvas under en resa r insatserna ledsagarservice, personlig assistans och korttidsvistelse utanfr det egna hemmet.
Det kan vara klokt att inte begrnsa en anskan till endast en insats. En person gr t. ex. en anskan om personlig assistans under en resa. Socialnmnden beslutar att avsl anskan drfr att det inte finns frutsttningar fr att bevilja personlig assistans. Det r inte sjlvklart att nmnden i sdana fall prvar om det finns frutsttningar fr att bevilja ledsagarservice. Det kan drfr vara viktigt att i anskan noga tala om vad slags hjlp som behvs och ange det man i frsta hand nskar, t. ex. personlig assistans, men ocks ange att man i andra hand ansker om att f hjlpen i form av ledsagarservice eller kanske korttidsvistelse.
Det r sllan som behovet av hjlp under resan i och fr sig blir ifrgasatt. Dremot bedms ofta om resan behvs fr att personen ska uppn sdana "goda levnadsvillkor", som det str om i 7 € LSS.
Den frga som d ofta diskuteras r hur ofta en person ska ha rtt att f hjlp till en resa fr att uppn goda levnadsvillkor. Att gra en lngre semesterresa varje r r enligt flera domslut inte avgrande fr goda levnadsvillkor. Men speciella frhllandena kan vara betydelsefulla i det enskilda fallet. Ngon klar praxis finns inte. Ibland diskuteras hur personens fritid ser ut i hemmamiljn.
Hnsyn kan tas till att resan har ett speciellt syfte. Resor har t. ex. beviljats fr besk hos en slkting eller fr att det knts viktigt att f gra samma resa som kompisarna och tillsammans med dessa.
Det har i ngra fall haft betydelse att en person, t. ex en reumatiker, kan m vl av att f komma till varmare trakter. Men sjukgymnastik rknas som sjukvrdande insatser, som kommunen inte ska ha ngra kostnader fr. Grnsdragningen kan hr vara svr. Det gller med andra ord att i intyg och argumentering gra en klar grns mot sjukvrdsinsatser.
Resor utomlands bedms ibland strngare n andra resor. En sdan bedmning kan knappast betecknas som annat n ett utryck fr en frmyndarmentalitet. Det kan, nr det gller resor inom EU, ocks ifrgasttas om skillnaden verensstmmer med andan i EU-rtten.
I domstolarnas motiveringar brukar framhllas att ledsagarservice r en insats som frmst br ges i nrmiljn, men att ledsagarservice i undantagsfall kan ges under t. ex en resa. Det finns dock mnga fall d ledsagarservice beviljats under semesterresor.
Ngon konsekvent linje i rttstillmpningen kan inte utlsas. Frhllandena i de enskilda fallen r som sagt mycket olika. I vart fall br inte ett avslag med motiveringen att ledsagarservice frmst gller nrmiljn accepteras. Det r all anledning att verklaga ett sdant beslut.
Den som har rtt till personlig assistans har rtt att f allt personligt std, sledes ven ledsagning, i form av personlig assistans. Anskningar om personlig assistans under resor gller ofta personer som redan har personlig assistans och behver tillflligt utka denna under resan. Det r drfr inte meningsfullt att frn rttsfall dr insatsen beviljats frska utlsa ngon skillnad mellan rtten till ledsagarservice och personlig assistans under resor.
Det krvs srskilda skl fr att f personlig assistans i skolan. En elev som hade elevassistans under skoltid beviljades utkad assistans under en resa med samma tid som hon skulle ha ftt assistans i skolan. Hon hade behov av hjlp, oberoende av om hon var p resa eller inte, under den tid som hon vanligen gick i skola. Fr assistans under resan krvdes inte srskilda skl. Hr blev det inte frga om att bedma om hon behvde gra en resa fr att uppn goda levnadsvillkor.
I propositionen till LSS sgs att korttidsvistelse innebr att en funktionshindrad person, tillflligt under en kortare eller lngre tid, vistas p ett korttidshem, hos en familj eller deltar i en lgerverksamhet eller i en kortkurs. "Lgerverksamhet" kan tolkas mycket vitt, och det r inte ngon tvekan om att ett std under en semesterresa kan ges ssom korttidsvistelse.
Insatsen korttidsvistelse skiljer sig p flera stt principiellt frn ledsagarservice och personlig assistans. I de sistnmnda insatserna r det endast personalkostnader som en kommun mste st fr. Ifrga om korttidsvistelse kan det drutver vara den enskildes kostnader fr resor och logi m. m.
Det finns inte ngot formellt hinder fr att en ledsagare eller personlig assistent fljer med p en korttidsvistelse. Man kan med andra ord kombinera insatserna.
I propositionen sgs vidare fljande: "Genom korttidsvistelsen skall anhrig kunna ges avlsning och utrymme fr avkoppling. Fr den funktionshindrade personen kan korttidsvistelsen bde tillgodose behov av miljombyte och rekreation och ge mjlighet till personlig utveckling."
I vissa avgranden har domstolarna gett detta uttalande den innebrden att en frutsttning fr rtt till korttidsvistelse r att det ska freligga bde ett behov av avlsning fr en anhrig och ett behov av miljbyte fr personen med funktionshinder.
En konsekvens av det skulle d vara att en familj med ett mycket vrdkrvande barn inte skulle ha rtt till korttidsvistelse fr barnet, om detta har det bra hemma. Detta oavsett om frldrar och syskon behver avlsning. Man kan lugnt pst att detta inte varit syftet med bestmmelsen om korttidsvistelse. Ett avslag med motiveringen att de bda frutsttningarna inte r uppfyllda br sledes inte accepteras, utan det r ven hr all anledning att verklaga beslutet.
Det finns ocks tskilliga avgranden dr den enda frutsttningen varit antingen att en anhrig behvt avlsning eller att personen med funktionshinder behvt miljombyte.
Det r vanligt att ett domstolsbeslut att bevilja en insats kommer s sent att resan redan gt rum eller skulle ha gt rum.
Om resan inte blivit av kan man givetvis inte begra ngon ersttning frn kommunen. Om man beviljats en insats och utfrt resan och haft utgifter fr den beviljade insatsen r kommunen skyldig att betala i efterhand. Men det ska vara en utgift fr just den insatsen som beviljats. Om man t. ex. beviljats ledsagarservice och inte haft ngon utgift fr ledsagare men betalat lgeravgift, r det sledes inte mjligt att krva kommunen p ersttning.