Artikel i Intra nr 1/2005.

 

 

 

 

Beviljats men inte fŒtt

 

 

Av Karl Grunewald

 

 

 

Fšr ett Œr sedan upptŠckte man att flera tusen som hade rŠtt till bistŒnd enligt socialtjŠnstlagen eller en insats enligt LSS, hade fŒtt avslag nŠr man ansškte. €nnu fler hade beviljats ett bistŒnd eller en insats, men inte fŒtt den. Kommunerna sparar pengar genom att dršja med verkstŠlligheten.  - SŒ fŒr det inte gŒ till, ansŒg regeringen, och gav f d justitieombudsmannen Jan  Pennlšv i uppdrag att komma med fšrslag till ŒtgŠrder. Och det har han gjort nu. Med besked.

 

 

Fšr ett Œr sedan fanns det 2 300 ej verkstŠllda LSS-beslut. JŠmfšrt med Œret fšre hade antalet minskat med Œtta procent, men Œ andra sidan hade antalet avslag pŒ ansškningar om en insats škat med nŠsta 27 procent, trots att det fšrelŒg ett behov av insatsen. - AlltsŒ en stor efterslŠpning, trots att kostnaderna fšr handikappomsorgen Šr den kommunala kostnad som škar snabbast.

 

Endast 23 procent av besluten verkstŠlls inom tre mŒnader. UngefŠr halva antalet ršr sig om kontaktperson. €nnu efter tvŒ Œr hade 40 procent inte fŒtt sin kontaktperson. Orsakerna Šr inte kostnaderna - de Šr relativt smŒ i detta sammanhang - utan rekryteringsproblem. 

 

Kommunerna uppger att antalet lŠgenheter fšr LSS-boende kommer att ška med cirka 2 000 inom det nŠrmaste Œret. Trots det har cirka en tredjedel av kommunerna inte vidtagit nŒgra ŒtgŠrder fšr att ška antalet bostŠder pŒ kort sikt och en tredjedel har ingen framfšrhŒllning pŒ lŒng sikt.

______________________________________

 

Utredningen har skickat en enkŠt  till 24 kommuner och tre landsting med ett stort antal frŒgor om handlŠggning m.m. av Šrenden inom socialtjŠnstlagen och LSS. PŒ frŒgan hur lŒng tid det tar fšr att verkstŠlla ett gynnande beslut uppger elva av de 24 kommunerna att det kan ta mer Šn 12 mŒnader. Det gŠller frŠmst kontaktperson, bostad fšr vuxen, ledsagare och daglig verksamhet.

 

Hur lŒng kan anses som acceptabel? Svaren varierar stort kommunerna emellan.  En del svarar generellt tre mŒnader, andra - sŒsom Krokom - anger frŒn 30 dagar till 90 dagar fšr korttidsvistelse och bostad med sŠrskild service. NorrtŠlje anger ett Œr fšr bostad med sŠrskild service.

 

PŒ frŒgan hur rŠttssŠkerheten fšr de personer som vŠntar pŒ verkstŠllighet kan fšrbŠttras svarar man olika: 

 

Genom att avslŒ framstŠllan sŒ att beslutet kan šverklagas.

 

Genom att ge den enskilde rŠtt att šverklaga under verkstŠllighetsfasen trots att insatsen beviljats.

 

Genom att fšrdršjningen pŒtalas fšr de fšrtroendevalda.

 

Genom škad tillsyn frŒn lŠnsstyrelsen.

_______________________________________

 

 

Om man fŒr avslag pŒ ansškan

 

Under 2003 avslogs 1 932 ansškningar om sŠrskilt boende enligt socialtjŠnstlagen, trots att det bedšmdes att behov fšrelŒg. Motsvarande siffra vad avser LSS var endast 127.

 

Orsaken till avslagen Šr att man helt enkelt inte kan erbjuda bostad inom rimlig tid. Genom att avslŒ ansškan ger man den enskilde mšjlighet att klaga i lŠnsrŠtten. Dessutom ger det en tydlig signal frŒn LLS-handlŠggaren till de ansvariga politikerna att resurstilldelningen Šr fšr liten.

 

Detta fšrfarande sker pŒ rekommendation av lŠnsstyrelsen i vissa lŠn. Flertalet lŠnsstyrelser rekommenderar emellertid det motsatta fšrfarandet: Man mŒste besluta bifall om behov av den sškta insatsen fšreligger. Resursbrist Šr inget godtagbart skŠl till avslag.

 

Nackdelen Šr dock att beslutet inte kan šverklagas, hur lŒng tid verkstŠlligheten Šn tar. (Att statliga tillsynsorgan ger tvŒ sŒ motstridiga rekommendationer Šr ett allvarligt tecken pŒ brist pŒ central ledning.)

 

Vad betrŠffar antalet šverklagningar av ett avslag frŒn kommunen visar det sig att endast cirka Œtta procent av besluten  enligt socialtjŠnstlagen šverklagas, medan antalet šverklaganden utgšr drygt hŠlften av besluten enligt LSS.

_______________________________________

 

Andelen šverklagningar av fattade LSS-beslut varierar stort mellan de kommuner som ingick i enkŠten: FrŒn noll procent i Alvesta, Askersund, Bjurholm, FŠrgelanda, NorrtŠlje och nge, till 67% i AlingsŒs, 90% i Staffanstorp och 100 % i Ljusdal.

_______________________________________

 

 

Systemfel

 

Utredningen slŒr fast att om en kommun ej verkstŠller ett gynnande beslut eller avslŒr en ansškan, trots att behov fšreligger, kan man tala om ett systemfel. Det Šr  allvarligt dŠrfšr att det urholkar fšrtroendet fšr rŠttsstaten. Dessutom leder det till svŒrigheter och lidande fšr den enskilde. Utredningen betecknar det som kommunalt lagtrots.

 

Utredningen fastslŒr alltsŒ att det Šr olagligt att avslŒ en ansškan bara dŠrfšr att man inte kan verkstŠlla beslutet inom rimlig tid. Varken socialtjŠnstlagen eller LSS tillŒter det. Dessutom kan det leda till att de som šverklagar till domstol och fŒr rŠtt, sedan hamnar i en "grŠddfil" och fŒr sin insats fšre andra som kanske har vŠntat lŠngre.

 

HŠr ger utredningen ett klart besked till alla LSS-handlŠggare! Fšreligger behov av den sškta insatsen och tillhšr den sškande personkretsen fšr LSS mŒste ansškan beviljas. Kšn kan fšrvisso bli lŠngre dŠrigenom. Hur det skall bemŠstras Œterkommer utredningen till.

 

 

Stora olikheter kommuner emellan

 

Utredningen framhŒller att skillnaden vid tillŠmpningen av LSS Šr stor kommunerna emellan. Det finns kommuner dŠr handlŠggningen sker pŒ ett godtagbart sŠtt, men det finns ocksŒ stora kulturella olikheter mellan kommunerna, vid bedšmningen av hur tillgŠngliga medel skall fšrdelas.

 

Dessutom finns det betydande brister i den formella handlŠggningen av ansškningar. I vissa kommuner blir tiden fšr sŒdan helt enkelt fšr lŒng. Det fšrekommer Šven att Šrenden blir liggande till dess det finns mšjlighet att tillgodose behovet. Eller att man erbjuder andra insatser utan att fatta ett avslagsbeslut.

 

________________________________________

 

PŒ frŒgan: Vad gšr ni om en enskild tackar nej till en erbjuden insats svarar kommunerna:

 

NŒgon ny ansškan behšvs ej det nŠrmaste Œret (AlingsŒs).

 

Vi har ingen grŠns fšr antalet erbjudanden (BorŒs, Krokom).

 

Det innebŠr i vissa fall en nedprioritering av Šrendet (Jšnkšping).

 

€rendet avslutas, men undantag kan gšras (NorrtŠlje).

 

Om man inte anfšr godtagbara skŠl anses Šrendet avslutat (Olofstršm, PiteŒ, Staffanstorp).

 

_________________________________________

 

 

Under 1990-talet blev Socialstyrelsen fšrelagd en allt stšrre restriktivitet med att utfŠrda allmŠnna rŒd och fšreskrifter. Fšljden blev škade brister i tillŠmpningen av LSS och lŠnsstyrelserna šverlŠmnades till egna bedšmningar vid sin tillsyn. TjŠnstemŠn har efterlyst allmŠnna rŒd frŒn Socialstyrelsen om handlŠggning och dokumentation. I betŠnkandet meddelas att sŒdana berŠknas kunna utfŠrdas i bšrjan av 2006. Regeringen har dessutom gett Socialstyrelsen i uppdrag att utveckla sin normering "inom omrŒden med behov dŠrav". Styrelsen har Šven fŒtt en vidgad rŠtt att utfŠrda fšreskrifter.

 

_______________________________________

 

I enkŠten uppmanas kommunerna att ge exempel pŒ hur kontakten mellan kommunen och lŠnsstyrelsen skulle kunna utvecklas. HŠr Šr nŒgra svar:

 

Mera kontakt! - det Šr en stor skillnad mellan verkligheten i kommunen och lŠnsstyrelsens bild av fšrutsŠttningarna.

 

terkommande information och utbildning; temadagar med diskussion;

 

BŠttre information till politikerna.

 

Kommunerna anser att det vore šnskvŠrt med en mer enhetlig handlŠggning i de fall den enskilde har rŠtt till en insats som inte finns att tillgŒ i kommunen. Man anser att det behšvs rŒd och anvisningar frŒn Socialstyrelsen som nŠrmare beskriver insatserna t.ex. om personlig assistent, om personlighetsbedšmningar och om sŠrskilt anpassad bostad. Det behšvs en allmŠn vŠgledning om hur lagen skall tolkas. 

________________________

 

 

Rapportskyldighet infšrs

 

Utredningen fšreslŒr att socialnŠmnden skall anmŠla alla gynnande beslut enligt socialtjŠnstlagen och LSS som inte har verkstŠllts inom tvŒ mŒnader eller dŠr verkstŠlligheten avbrutits.

 

Rapporteringen skall ske till lŠnsstyrelsen, kommunens revisorer och till fullmŠktige. Revisorerna, som sedan en tid tillbaka har rŠtt att granska hur nŠmnderna fullgšr ett avgšrande i domstol, fŒr hŠrigenom underlag fšr sin bedšmning. Ledamšterna i fullmŠktige fŒr mšjligheter att fšlja Šrendebelastningen i nŠmnderna och lŠnsstyrelsen fŒr ett škat underlag fšr sin tillsyn.

 

Rapporteringen skall ske varje mŒnad och innehŒlla art av insats och varfšr insatsen ej har kunnat verkstŠllas. Det senare gŠller Šven dŒ verkstŠlligheten har avbrutits. Besked skall Šven lŠmnas nŠr insatsen slutligen verkstŠllts. Rapporteringen till fullmŠktige skall utformas sŒ att den inte kommer i konflikt med sekretesslagen. DŠrigenom blir uppgifterna Šven tillgŠngliga fšr media.

 

 

Sanktionsavgift som vid domstolstrots

 

Gynnande beslut som fattas enligt socialtjŠnstlagen och LSS skall verkstŠllas omedelbart. LikvŠl mŒste man som sškande finna sig i viss verkstŠllighetstid. Hur lŒng denna Šr beror pŒ ett flertal faktorer, men utredningen anser att de flesta bšr klaras av inom tvŒ mŒnader. Om det tar oskŠligt lŒng tid bšr kommunen eller landstinget ŒlŠggas att betala en sŠrskild avgift som straff. Det ska ske enligt samma regler som gŠller dŒ dessa inte fullgšr ett utslag av en domstol.

 

Det bšr inte anges i lagen vad som menas med skŠlig tid dŒ det varierar med hŠnsyn till specifika omstŠndigheter i det enskilda fallet och vilken insats det Šr frŒga om. Det bšr inte heller stŠllas upp nŒgot krav pŒ uppsŒt eller oaktsamhet fšr att avgiftsskyldighet skall uppstŒ. Den sŠrskilda avgiftens storlek bšr variera mellan tio tusen kronor och en miljon, dvs. samma som vid domstolstrots. Storleken bšr tŠcka den vinst som kommunen gjort genom att inte verkstŠlla beslutet. Till det skall lŠggas ett pŒslag som symboliserar straffet. En ny sanktionsavgift kan utdšmas fšr den ytterligare tid det kan ta fšr kommunen att verkstŠlla beslutet. LikasŒ kan det beslutas om sanktionsavgift trots att insatsen har getts, men dŠr det har tagit oskŠligt lŒng tid.

 

Avgiften skall kunna sŠttas ner eller bortfalla om det fšreligger synnerliga skŠl. Det kan t ex gŠlla dŒ den enskilde erhŒllit ett godtagbart erbjudande, men tackat nej. LikasŒ om kommunen har vidtagit stora anstrŠngningar, men misslyckats eller nŠr det fšrelegat omstŠndigheter utanfšr kommunens kontroll. Avgift skall inte heller utgŒ "i ringa fall" - dvs dŒ dršjsmŒlet varit fšrhŒllandevis kort.

 

Det Šr lŠnsstyrelsen som skall ansška hos lŠnsrŠtten om sŠrskild avgift. Kommunen skall kunna šverklaga beslutet i kammarrŠtt om den ges pršvningstillstŒnd.

 

Utredningens fšrslag fšreslŒs trŠda i kraft den 1 juli 2006.

 

 

Nackdelar med sanktionsavgift?

 

Finns det nackdelar med en sanktionsavgift? En konsekvens kan vara att handlŠggningstiden fšrlŠngs medvetet. Skulle det visa sig vara fallet anser utredningen att regeringen bšr švervŠga att fšreslŒ riksdagen att lagstifta om en maximitid fšr handlŠggning av Šrenden enligt socialtjŠnstlagen och LSS.

 

Det kan Šven tŠnkas att antalet avslag pŒ ansškningar om bistŒnd eller en insats škar. Skulle det visa sig vara fallet bšr regeringen švervŠga att fšreslŒ riksdagen att ge lŠnsstyrelserna en sjŠlvstŠndig rŠtt att šverklaga ett sŒdant avslag.

 

 

SŠrskilt om kontaktperson

 

Utredningen gšr en sŠrskild analys av svŒrigheterna att finna kontaktpersoner med sŠrskild hŠnsyn till att det Šr den vanligaste insatsen som inte tillgodoses inom skŠlig tid. Man refererar Kommunfšrbundets cirkulŠr 1995:83 om arvodering och omkostnadsersŠttning och konstaterar att ersŠttningsnivŒn Šr "fšrhŒllandevis lŒg... Om den vore hšgre skulle fšrmodligen fler mŠnniskor lockas att Œta sig ett uppdrag."

 

Detta gŠller bl a ersŠttning till personer som har sjuk- eller aktivitetsersŠttning. RiksfšrsŠkringsverket fastslŒr att ersŠttningen sŠtts ner fšrst dŒ arbetstiden šverstiger en Œttondedel av ett heltidsarbete som den fšrsŠkrade kan utfšra. Samma sak med den som har arbetslšshetsersŠttning: Enstaka uppdrag som god man eller kontaktperson skall inte pŒverka rŠtten till sŒdan ersŠttning. Personer med dessa fšrhŒllanden skulle enligt utredningen kunna gšra goda insatser som kontaktperson.

 

_______________________________________

 

Vad kan man gšra fšr att rekrytera assistenter, ledsagare, kontaktpersoner och korttidshem? Det var en av frŒgorna till de 24 kommunerna. Svaren tog bland annat upp handledning, gemensamma trŠffar, bra lšneutveckling fšr assistenter, bŠttre utbildning, anstŠllning av en resursperson, att assistenter fŒr arbeta i arbetslag med gemensamma lokaler, att fler fŒr heltidstjŠnster och att det sker en kontinuerlig uppfšljning av verksamheten.

 

_______________________________________



Utredningen betonar det angelŠgna i att kommunerna fšrbŠttrar fšrutsŠttningarna fšr att rekrytera kontaktpersoner. SvŒrigheterna kan inte tas till intŠkt fšr att inte bedriva ett mycket aktivt arbete inom detta omrŒde. RekryteringssvŒrigheter kan inte heller anses som godtagbart skŠl fšr att inte dšma ut en sanktionsavgift.

 

LŠs mer:

 

SOU 2004:118. Beviljats men inte fŒtt. Utredningen om verkstŠllighet av vissa gynnande kommunala beslut. 345 sid. Utredningen kan laddas ner gratis som PDF-fil frŒn regeringens hemsida: www.regeringen.se

Den kan ocksŒ bestŠllas frŒn frŒn Fritzes: tel. 08-690 91 90,

e-post: order.fritzes@liber.se

Internetadress: www.fritzes.se

Pris inkl. moms 299 kr + frakt (frakten fšr en publikation Šr 36 kr.).

 

 

 

NŒgra skillnader mellan SocialtjŠnstlagen och LSS

 

Sedan nŒgra Œr tillbaka kan Šldre personer och personer med funktionshinder šverklaga ett beslut om bistŒnd enligt SocialtjŠnstlagen om hjŠlp i hemmet och sŠrskilt boende. Andra insatser kan man inte šverklaga.

 

Till skillnad frŒn i LSS kan man inte rŠkna med att fŒ bistŒnd om behovet kan tillgodoses pŒ annat sŠtt. Fšr LSS-insats rŠcker det med att behovet inte tillgodoses pŒ annat sŠtt. Med stšd av ett bistŒnd enligt SocialtjŠnstlagen skall man tillfšrsŠkras en skŠlig levnadsnivŒ, men enligt LSS ska man erhŒlla goda levnadsvillkor. Och šver det senare kan man klaga i domstol om man inte Šr nšjd.

 

 

 

Kommunal sjŠlvstyrelse

 

Den kommunala sjŠlvstyrelsen Šr en grundlŠggande och allomfattande princip fšr relationen mellan stat och kommun. Den sŠger att kommunen (och landstinget) sjŠlv skall styra, dvs. besluta inom sitt omrŒde betrŠffande de kommunala angelŠgenheterna. Vilka dessa angelŠgenheter Šr bestŠms genom lag. NŒgra av dem Šr specialreglerade i sŠrskild lag, och hŠr fšreligger i regel en skyldighet fšr kommunen eller landstinget att ombesšrja dem. (Ur SOU 1996:129). Den kommunala sjŠlvstyrelsen kan aldrig Œberopas som en ursŠkt att fšrvŠgra sina invŒnare de fšrmŒner som de fŒtt rŠtt till av riksdagen eller i annat fall underlŒta att rŠtta sig efter gŠllande lag. (SOU 2004:118).