Artikel i Intra 2/2000.
r LSS en rttighetslag?
Mnga klagar ver att de
inte fr insatser med std av handikapplagen LSS. Hur r det bevnt med
rttigheterna egentligen? Och de som fr insatser - tillfrskras de verkligen
goda levnadsvillkor? Gustav Svensson r jur.dr. och verksam som lrare och
forskare vid institutionen fr socialt arbete i Gteborg. Han har skrivit en
tjock och lrd bok om hur den enskildes rttigheter bedms i socialtjnstlagen,
SOL, och i handikapplagen LSS.
Gustav Svensson har har gtt igenom regeringsrttsdomar fram till 1997, domar frn tv lnsrtter och en kammarrtt och uppemot 200 domar p tre socialnmnder. Dessutom har han intervjuat beslutsfattare. Ett enormt arbete!
Bda lagarna innehller ju rttigheter, men tillmpningen av lagarna r mlstyrd och inte normstyrd, vilket r det vanliga i andra sammanhang d man talar om rttigheter. Det innebr att besluten styrs mer av en vergripande bedmning av vilka behov den enskilde har n av faststllda normer. Det sammanhnger med att det i en vlfrdsstat som vr finns strvan mot en materiell rttstrygghet mer n mot en formell rttsskerhet. Drfr har ndamlsresonemangen om en insats ftt allt strre betydelse n de exakta behoven. Frdelarna r att man d kan ta mer hnsyn till de speciella omstndigheter som freligger. Nackdelarna r frsts den rttsoskerhet som r en fljd av den relativa "normlsheten".
Gustav Svensson har srskilt intresserat sig fr i vilken utstrckning som de normer som finns har utvecklats ver tid, framfrallt genom domstolsutslag. Juristerna r ju norminriktade om ngra! Kan man finna en skillnad i en sdan utveckling med hnsyn till att det vergripande mlet i den ena lagen r sklig levnadsniv och i den andra goda levnadsvillkor? Det r frgan!
Vad gller behovsbedmningen enligt 6 € SoL finner frfattaren att den fortfarande, efter 15 r, r mlstyrd - lt vara med viktiga inslag av normstyrning. Men hur r det d med LSS?
I frarbetet till LSS str att man vid bedmningen av goda levnadsvillkor skall gra en jmfrelse med vad som r normalt fr personer i samma lder. Den anvisningen r ju vldigt vid. Och inte har domstolarna hjlpt till med att precisera den. En enda dom frn regeringsrtten ger en anvisning och den sger att ett avsteg kan gras frn nrhetsprincipen d det gllde korttidsvistelse fr en pojke. Och i den inventerade kammarrtten har Gustav Svensson funnit en enda liknande anvisning - det gllde i vilken utstrckning som semestervistelse utomlands kan sgas ing i "goda levnadsvillkor". (Det kunde det inte).
Hur ska man d frklara denna "normlshet" vid tillmningen av lagarna? Har domstolarna medvetet avsttt frn att normbelgga tillmpningen s att inte mlstyrningen ventyras? Kanske, svarar Gustav Svensson, men det kan bara vara en delfrklaring. Nrmare tillhands ligger det, sger han, att det hr r frga om omrden dr det r svrt att konstruera acceptabla normer, ven om viljan skulle finnas. De skulle bli hopplst grova och fyrkantiga.
Hur r det d med rttsskerheten i LSS-frgor? Frfattaren anser att de som tillhr den tredje kretsen i paragraf ett i LSS r smre stllda n de som bedms enligt SoL. De ska ju inte bara bevisa vilka betydande svrigheterna i den dagliga livsfringen som funktionshindret frorsakar, utan dessutom att dom har behov av den skta insatsen. Varken frarbetena, Socialstyrelsen eller domstolarna har gett anvisningar till hur en sdan flerfaldig behovsbedmning ska gr till.
Detta skapar en betydande rttsoskerhet. Man kan frmoda, sger Gustav Svensson, att tillmpningen av LSS p nmndniv "spretar kraftigt". Det r desto mer anmrkningsvrt som LSS lanserats som en rttighetslag. Frvaltningsdomstolarna med Regeringsrtten i spetsen har inte utvat ett tillrckligt inflytande. "De borde ha gtt in och gett tillmpningen p lgre niver erforderlig vgledning". (Hr tycker jag att han kunde gett samma skrapa till Socialstyrelsen. Den har endast skrivit ett enda allmnt rd med tyngd vad avser LSS.)
Begreppet sklig levnadsniv innehller en "hrd" krna, som har med frmga att frsrja sig att gra, sger Gustav Svensson. Ngon sdan hrd krna finner han inte i begreppet goda levnadsvillkor. Hr r bedmningen till alla delar sknsmssig.
S tycker inte Anna Hollander, i en tidigare jmfrelse mellan de tv lagarna. Hon anser att LSS har en starkare rttighetskaraktr n SoL, kanske frmst drfr att man enligt den kan verklaga alla beslut.
Fattas bara att man inte ska f klaga, sger Gustav Svensson. Skulle man inte f det terstr inget skl alls att tala om rttigheter. Det r den viktigaste faktorn av alla, nmligen behovsbedmningen och hur den gr till, som undergrver karaktren av rttighetslag. Man mste kunna faststlla behoven objektivt och inte enbart subjektivt som nu. Det r srskilt viktigt fr alla grnsfall.
Han anser vidare att s lnge behovsbedmningen r s subjektiv som nu, inskrnker sig rttigheten i LSS egentligen bara till att f sin anskan prvad! Det finns ingenting i LSS«s konstruktion som ger den en starkare rttighetsprgel n t.ex. SoL. Inte ens att det i € 9 i LSS finns en exakt upprkning av de insatser som man kan f. "Tvrtom hade det kunnat vara en frdel om individen hade rtt att fundera ut vilken form eller p vilket stt han eller hon vill ha samhllets hjlp och sedan begra denna hjlp i form av LSS-insats".
Hela rttighetsbegreppet i dessa lagar har bara en ideologisk karaktr, sger han. Och med ideologisk menar han att begreppen sklig levnadsniv och goda levnadsvillkor ger en falsk frestllning om verkligheten.
Jag anser att Gustav Svensson undervrderar den betydelse som goda levnadsvillkor fick nr begreppet kom i Omsorgslagen 1995 ven om begreppet saknade egentliga normer. Det markerade en nivskillnad, som stod i en enorm kontrast till den som gllde fr alla de tiotusen utvecklingsstrda som bodde p anstalter. Och ett stort antal domstolar anvnde sig av begreppet i sina domskl under ren efter. ven ett ideologiskt begrepp kan allts ha sin styrka.
Jag ifrgastter det korrekta i att stlla den ena lagen mot den andra. I praktiken r ju LSS en pluslag med rttigheter som den funktionshindrade har utver de i SoL. De senare r de basala och de i LSS r de kvalificerade. Lagarna hnger s att sga ihop. Att sedan varken Socialstyrelsen eller Regeringsrtten hjlpt till med normeringar och preciseringar r ju en skam.
Att, som i LSS, begra bde hngslen och skrp nr det gller att nivavgrnsa graden av funktionshinder av den tredje personkretsen r en mrklig freteelse - vi brukar ju klara oss med endera! Men det visar hur restriktiv man var d man frde in denna personkrets i LSS. Detta kritiserar Gustav Svensson med rtta!
Jag tycker att frfattaren undervrderar betydelsen av att den enskilde kan klaga bde ver nekad insats som kvaliteten p insatsen - dess omfng, utformning etc. - i LSS till skillnad mot SoL. Det br vl dock strka rttighetskaraktren tycker man. Nej, svarar han - s lnge man inte har ngra objektiva mtetal hnger bedmningarna i luften. - Det m vl vara, tycker jag, men i praktiken har mjligheten av att klaga ver kvaliteten i insatsen haft viss betydelse genom ren, ven om jag frvnats ver att det inte anvnds oftare. Dessutom har Regeringsrttens beslut att en ekonomisk resursbrist i kommunen inte r skl nog till avslag gett en betydande styrka i klagomlen.
Bristen p objektiva mtetal r naturligtvis frustrerande. Se bara p kampen fr frldrar att f det statliga vrdbidraget. Hur de hela tiden mste beskriva allt som deras barn inte kan och hur svrt de har att bli trodda. Numera finns det dock flera stt att mta ett funktionshinder: Inom arbetsterapin har man vissa skalor och Vrldshlsoorganisationen, WHO, hller p att prva en ny och omfattande version av sin klassificering av funktionshinder.
Gustav Svenssons argument mot de preciserade insatserna i €9 kper jag inte. Tnk vilket argumenterande och manipulerande det skulle bli utan denna precisering av insatserna! Tnk bara hur svrt det skulle bli att f en personlig assistans! Och hur svrt det r fr de med betydande funktionshinder att formulera sina behov ven om de har en god man.
Jag tycker att denna intressanta underskning ger ytterligare motiv till att LSS mste arbetas om frn grunden.
PS
Fr den som vill frdjupa sig i dessa frgor rekommenderas Hans Bengtssons bok, Politik, lag och praktik. Implementering av 1994 rs handikappreform. 321 sidor. 1998. Studentlitteratur. Kan bestllas p tel 046-31 21 00. Pris 324 kr + porto.
Att lsa:
Gustav Svensson. Sklig levnadsniv och goda levnadsvillkor. Bedmning i frvaltningsdomstolar och socialnmnder. Norstedts Juridik. 2000. 350 sidor. Tel 08-690 96 96,
fax 08-690 90 30. Pris 564 kr + porto.