Artikel i Intra 2/2000.

 

 

 

 

€r LSS en rŠttighetslag?

 

 

MŒnga klagar šver att de inte fŒr insatser med stšd av handikapplagen LSS. Hur Šr det bevŠnt med rŠttigheterna egentligen? Och de som fŒr insatser - tillfšrsŠkras de verkligen goda levnadsvillkor? Gustav Svensson Šr jur.dr. och verksam som lŠrare och forskare vid institutionen fšr socialt arbete i Gšteborg. Han har skrivit en tjock och lŠrd bok om hur den enskildes rŠttigheter bedšms i socialtjŠnstlagen, SOL, och i handikapplagen LSS. 

 

 

 

Gustav Svensson har har gŒtt igenom regeringsrŠttsdomar fram till 1997, domar frŒn tvŒ lŠnsrŠtter och en kammarrŠtt och uppemot 200 domar pŒ tre socialnŠmnder. Dessutom har han intervjuat beslutsfattare. Ett enormt arbete!

 

 

MŒl och normer

 

BŒda lagarna innehŒller ju rŠttigheter, men tillŠmpningen av lagarna Šr mŒlstyrd och inte normstyrd, vilket Šr det vanliga i andra sammanhang dŒ man talar om rŠttigheter. Det innebŠr att besluten styrs mer av en švergripande bedšmning av vilka behov den enskilde har Šn av faststŠllda normer. Det sammanhŠnger med att det i en vŠlfŠrdsstat som vŒr finns strŠvan mot en materiell rŠttstrygghet mer Šn mot en formell rŠttssŠkerhet. DŠrfšr har ŠndamŒlsresonemangen om en insats fŒtt allt stšrre betydelse Šn de exakta behoven. Fšrdelarna Šr att man dŒ kan ta mer hŠnsyn till de speciella omstŠndigheter som fšreligger. Nackdelarna Šr fšrstŒs den rŠttsosŠkerhet som Šr en fšljd av den relativa "normlšsheten".

 

Gustav Svensson har sŠrskilt intresserat sig fšr i vilken utstrŠckning som de normer som finns har utvecklats šver tid, framfšrallt genom domstolsutslag. Juristerna Šr ju norminriktade om nŒgra! Kan man finna en skillnad i en sŒdan utveckling med hŠnsyn till att det švergripande mŒlet i den ena lagen Šr skŠlig levnadsnivŒ och i den andra goda levnadsvillkor? Det Šr frŒgan!

 

 

Hur Šr det med LSS?

 

Vad gŠller behovsbedšmningen enligt 6 € SoL finner fšrfattaren att den fortfarande, efter 15 Œr, Šr mŒlstyrd - lŒt vara med viktiga inslag av normstyrning. Men hur Šr det dŒ med LSS?

 

I fšrarbetet till LSS stŒr att man vid bedšmningen av goda levnadsvillkor  skall gšra en jŠmfšrelse med vad som Šr normalt fšr personer i samma Œlder. Den anvisningen Šr ju vŠldigt vid. Och inte har domstolarna hjŠlpt till med att precisera den. En enda dom frŒn regeringsrŠtten ger en anvisning och den sŠger att ett avsteg kan gšras frŒn nŠrhetsprincipen dŒ det gŠllde korttidsvistelse fšr en pojke. Och i den inventerade kammarrŠtten har Gustav Svensson funnit  en enda liknande anvisning - det gŠllde i vilken utstrŠckning som semestervistelse utomlands kan sŠgas ingŒ i "goda levnadsvillkor". (Det kunde det inte).

 

Hur ska man dŒ fšrklara denna "normlšshet" vid tillŠmningen av lagarna? Har domstolarna medvetet avstŒtt frŒn att normbelŠgga tillŠmpningen sŒ att inte mŒlstyrningen Šventyras? Kanske, svarar Gustav Svensson, men det kan bara vara en delfšrklaring. NŠrmare tillhands ligger det, sŠger han, att det hŠr Šr frŒga om omrŒden dŠr det Šr svŒrt att konstruera acceptabla normer, Šven om viljan skulle finnas. De skulle bli hopplšst grova och fyrkantiga.

 

 

RŠttssŠkerheten

 

Hur Šr det dŒ med rŠttssŠkerheten i LSS-frŒgor? Fšrfattaren anser att de som tillhšr den tredje kretsen i paragraf ett i LSS Šr sŠmre stŠllda Šn de som bedšms enligt SoL. De ska ju inte bara bevisa vilka betydande svŒrigheterna i den dagliga livsfšringen som funktionshindret fšrorsakar, utan dessutom att dom har behov av den sškta insatsen. Varken fšrarbetena, Socialstyrelsen eller domstolarna har gett anvisningar till hur en sŒdan flerfaldig behovsbedšmning ska gŒr till.

 

Detta skapar en betydande rŠttsosŠkerhet. Man kan fšrmoda, sŠger Gustav Svensson, att tillŠmpningen av LSS pŒ nŠmndnivŒ "spretar kraftigt". Det Šr desto mer anmŠrkningsvŠrt som LSS lanserats som en rŠttighetslag. Fšrvaltningsdomstolarna med RegeringsrŠtten i spetsen har inte utšvat ett tillrŠckligt inflytande. "De borde ha gŒtt in och gett tillŠmpningen pŒ lŠgre nivŒer erforderlig vŠgledning".  (HŠr tycker jag att han kunde gett samma skrapa till Socialstyrelsen. Den har endast skrivit ett enda allmŠnt rŒd med tyngd vad avser LSS.)

 

 

Goda levnadsvillkor

 

Begreppet skŠlig levnadsnivŒ innehŒller en "hŒrd" kŠrna, som har med fšrmŒga att fšrsšrja sig att gšra, sŠger Gustav Svensson. NŒgon sŒdan hŒrd kŠrna finner han inte i begreppet goda levnadsvillkor. HŠr Šr bedšmningen till alla delar skšnsmŠssig.

 

SŒ tycker inte Anna Hollander, i en tidigare jŠmfšrelse mellan de tvŒ lagarna. Hon anser att LSS har en starkare rŠttighetskaraktŠr Šn SoL, kanske frŠmst dŠrfšr att man enligt den kan šverklaga alla beslut.

 

Fattas bara att man inte ska fŒ klaga, sŠger Gustav Svensson. Skulle man inte fŒ det ŒterstŒr inget skŠl alls att tala om rŠttigheter. Det Šr den viktigaste faktorn av alla, nŠmligen behovsbedšmningen och hur den gŒr till, som undergrŠver karaktŠren av rŠttighetslag. Man mŒste kunna faststŠlla behoven objektivt och inte enbart subjektivt som nu. Det Šr sŠrskilt viktigt fšr alla grŠnsfall.

 

Han anser vidare att sŒ lŠnge behovsbedšmningen Šr sŒ subjektiv som nu, inskrŠnker sig rŠttigheten i LSS egentligen bara till att fŒ sin ansškan pršvad! Det finns ingenting i LSS«s konstruktion som ger den en starkare rŠttighetsprŠgel Šn t.ex. SoL. Inte ens att det i € 9 i LSS finns en exakt upprŠkning av de insatser som man kan fŒ. "TvŠrtom hade det kunnat vara en fšrdel om individen hade rŠtt att fundera ut vilken form eller pŒ vilket sŠtt han eller hon vill ha samhŠllets hjŠlp och sedan begŠra denna hjŠlp i form av LSS-insats".

 

Hela rŠttighetsbegreppet i dessa lagar har bara en ideologisk karaktŠr, sŠger han. Och med ideologisk menar han att begreppen skŠlig levnadsnivŒ och goda levnadsvillkor ger en falsk fšrestŠllning om verkligheten.

 

 

Min uppfattning

 

Jag anser att Gustav Svensson undervŠrderar den betydelse som goda levnadsvillkor fick nŠr begreppet kom i Omsorgslagen 1995 Šven om begreppet saknade egentliga normer. Det markerade en nivŒskillnad, som stod i en enorm kontrast till den som gŠllde fšr alla de tiotusen utvecklingsstšrda som bodde pŒ anstalter. Och ett stort antal domstolar anvŠnde sig av begreppet i sina domskŠl under Œren efter. €ven ett ideologiskt begrepp kan alltsŒ ha sin styrka.

 

Jag ifrŒgasŠtter det korrekta i att stŠlla den ena lagen mot den andra. I praktiken Šr ju LSS en pluslag med rŠttigheter som den funktionshindrade har utšver de i SoL. De senare Šr de basala och de i LSS Šr de kvalificerade. Lagarna hŠnger sŒ att sŠga ihop. Att sedan varken Socialstyrelsen eller RegeringsrŠtten hjŠlpt till med normeringar och preciseringar Šr ju en skam.

 

Att, som i LSS, begŠra bŒde hŠngslen och skŠrp nŠr det gŠller att nivŒavgrŠnsa graden av funktionshinder av den tredje personkretsen Šr en mŠrklig fšreteelse - vi brukar ju klara oss med endera! Men det visar hur restriktiv man var dŒ man fšrde in denna personkrets i LSS. Detta kritiserar Gustav Svensson med rŠtta!

 

Jag tycker att fšrfattaren undervŠrderar betydelsen av att den enskilde kan klaga bŒde šver nekad insats som kvaliteten pŒ insatsen - dess omfŒng, utformning etc. - i LSS till skillnad mot SoL. Det bšr vŠl dock stŠrka rŠttighetskaraktŠren tycker man. Nej, svarar han - sŒ lŠnge man inte har nŒgra objektiva mŠtetal hŠnger bedšmningarna i luften. - Det mŒ vŠl vara, tycker jag, men i praktiken har mšjligheten av att klaga šver kvaliteten i insatsen haft viss betydelse genom Œren, Šven om jag fšrvŒnats šver att det inte anvŠnds oftare. Dessutom har RegeringsrŠttens beslut att en ekonomisk resursbrist i kommunen inte Šr skŠl nog till avslag gett en betydande styrka i klagomŒlen.

 

Bristen pŒ objektiva mŠtetal Šr naturligtvis frustrerande. Se bara pŒ kampen fšr fšrŠldrar att fŒ det statliga vŒrdbidraget. Hur de hela tiden mŒste beskriva allt som deras barn inte kan  och hur svŒrt de har att bli trodda. Numera finns det dock flera sŠtt att mŠta ett funktionshinder: Inom arbetsterapin har man vissa skalor och VŠrldshŠlsoorganisationen, WHO, hŒller pŒ att pršva en ny och omfattande version av sin klassificering av funktionshinder.

 

Gustav Svenssons argument mot de preciserade insatserna i €9 kšper jag inte. TŠnk vilket argumenterande och manipulerande det skulle bli utan denna precisering av insatserna! TŠnk bara hur svŒrt det skulle bli att fŒ en personlig assistans! Och hur svŒrt det Šr fšr de med betydande funktionshinder att formulera sina behov Šven om de har en god man.

 

Jag tycker att denna intressanta undersškning ger ytterligare motiv till att LSS mŒste arbetas om frŒn grunden.

Karl Grunewald

 

PS

Fšr den som vill fšrdjupa sig i dessa frŒgor rekommenderas Hans Bengtssons bok, Politik, lag och praktik. Implementering av 1994 Œrs handikappreform. 321 sidor. 1998. Studentlitteratur. Kan bestŠllas pŒ tel 046-31 21 00. Pris 324 kr + porto.

DS

 

 

Att lŠsa:

 

Gustav Svensson. SkŠlig levnadsnivŒ och goda levnadsvillkor. Bedšmning i fšrvaltningsdomstolar och socialnŠmnder. Norstedts Juridik. 2000. 350 sidor. Tel 08-690 96 96,

fax 08-690 90 30. Pris 564 kr + porto.