Artikel i Intra 2/2000.

 

 

 

 

Skapa en positiv sŠrlag

fšr alla med funktionshinder

 

 

 

Av Karl Grunewald

 

 

Handikapplagen LSS fungerar inte som det var tŠnkt. UtgŒngspunkten vid dess tillkomst var att flertalet med funktionshinder skulle fŒ sitt stšd enligt socialtjŠnstlagen. LSS var tŠnkt som en pluslag fšr dem med de svŒraste funktionshindren. I dag fŒr tvŒ av tre funktionshindrade sina insatser med stšd av LSS. LikvŠl stŠlls mŒnga utanfšr all form av samhŠlleligt stšd.

 

 

 

I mitten av 1970-talet hade inriktningen pŒ omsorgerna om utvecklingsstšrda mot en normalisering av livsvillkoren genom integrerade stšdformer fŒtt fullt gehšr. Det var Omsorgslagen, som med sina tvingande bestŠmmelser, fick landstingen att satsa pŒ šppna omsorger istŠllet fšr pŒ internatsŠrskolor och vŒrdhem. Inga andra jŠmfšrbara insatser i vŒrt samhŠlle škade sŒ mycket som de fšr utvecklingsstšrda. Politiker opponerade sig och  regeringen tillsatte en utredning 1977.

 

I direktiven  ifrŒgasattes om inte en sŠrlag var till fšrfŒng fšr integreringen. "Den markerar handikappade som en sŠrgrupp" skrev man. Men utredningen  fšreslog att Omsorgslagen mŒste fŒ fortsŠtta att gŠlla. SŒ blev det ocksŒ 1986 dŒ den reviderade omsorgslagen kom. Dessutom utškades den grupp som omfattades av lagen med dem som fŒtt ett begŒvningshandikapp efter en hjŠrnskada i vuxen Œlder.

 

Fšr alla andra funktionshindrade fšrde man in en sŠrskild paragraf i SocialtjŠnstlagen 1981. Till skillnad frŒn Omsorgslagen blev det mjuka formuleringar om att socialnŠmnden skall "verka fšr" att dessa ska fŒ mšjlighet att delta i samhŠllets gemenskap och leva som andra och "medverka till" att den enskilde fŒr en full sysselsŠttning och fŒr bo pŒ ett sŠtt som Šr anpassat efter hans behov av sŠrskilt stšd. SŒ heter det Šn idag.

 

 

FrŒn Omsorgslagen till LSS

 

Omsorgslagen gŠllde fšr landstingen Šnda till 1994 dŒ den ersattes av LSS, Lag om stšd och service till vissa funktionshindrade. Kommunerna blev nu huvudmŠn fšr alla insatser med undantag fšr "rŒdgivning och annat personligt stšd", som landstingen ska ge.

 

LSS bestŒr i huvudsak av Omsorgslagen, till vilken en tredje personkrets adderades, nŠmligen de med andra stora fysiska eller psykiska funktionshinder Šn utvecklingsstšrning. De olika insatserna utvidgades med bl a rŠtten till personlig assistans. Lagen togs mot Kommunfšrbundets och flertalet kommuners vilja. De ville att bestŠmmelserna skulle bli en del av SocialtjŠnstlagen.

 

Vad var orsaken till att utvecklingen gick i motsatt riktning mot den tŠnkta, dvs mot en vidgad sŠrlag? Redan i mitten av 1980-talet fick regeringen rapporter om den bristande tillŠmpningen av  SocialtjŠnstlagen. Flertalet kommuner hade inte inventerat behovet och mŒnga med svŒra funktionshinder stŠlldes utanfšr. De med psykiska handikapp hade inte ens "upptŠckts". Och fšrŠldrar frŒgade: Ska mitt barn verkligen behšva ha ett begŒvningshandikapp fšr att fŒ hjŠlp? RŠcker det inte med alla de handikapp han redan har?

 

Som kontrast škade kvaliteten i och omfattning av stšdet till utvecklingsstšrda ytterligare, tack vare den tvingande sŠrlagen: VŒrdhemmen ersattes av gruppbostŠder, alla vuxna fick komma till en daglig verksamhet m m. Under en tioŒrsperiod frŒn bšrjan av 80-talet och framŒt škade utgifterna fšr omsorgerna om utvecklingsstšrda med fyra procent per Œr, medan de fšr sjukvŒrden škade med mindre Šn hŠlften.

 

 

Pluslag

 

Formellt har LSS karaktŠr av en pluslag till socialtjŠnstlagen: Har vederbšrande ett funktionshinder som ger mer Šn betydande svŒrigheter i livsfšringen har han rŠtt till insatser enligt den fšr honom ekonomiskt och rŠttsligt fšrdelaktigare LSS.

 

Detta med pluslag innebar bland annat att handlingar som upprŠttas skall hŒllas Œtskilda frŒn de inom socialtjŠnsten - det rŒder sekretess dem emellan. Det fšrsvŒrar "flšdet" mellan handlŠggarna och Šven fšr de enskilda som befinner sig i grŠnslandet mellan lagarna. SŒlunda finns det ett icke ringa antal personer med bistŒnd med stšd av socialtjŠnstlagen som Šr berŠttigade insatser enligt LSS.

 

Beslutet om en insats fŒr en statisk karaktŠr, medan funktionshindret och de insatsbehov den enskilde har i verkligheten kan fšrŠndra sig šver tid.

 

 

LSS och SocialtjŠnstlagen

 

Den i praktiken totala frihet som kommunerna har att organisera sig avspeglar sig i den stora variationen av hur LSS-frŒgor handlŠggs: AlltifrŒn en decentraliserad beslutsordning šver till en specialiserad och centraliserad sŒdan. Orsaken till denna variation beror inte enbart pŒ kommunens storlek, utan tycks mera vara styrd av olika fšrvaltningskulturer. Detta motverkar den garanti fšr en likvŠrdig behandling som medborgaren har rŠtt att stŠlla.

 

Ansškningar, utredning och beslut enligt LSS har stšrre juridisk tyngd Šn inom socialtjŠnsten. Det Šr ju Šven oftare frŒga om en mera kvalificerad och kostsam insats, t ex personlig assistans.

 

Inom socialtjŠnsten resonerar man sig mera fram, vŠger in om behovet kan tillgodoses pŒ annat sŠtt och fšrsšker komma fram till ett gemensamt beslut. HandlŠggningen Šr mera informell. LSS-handlŠggaren mŒste dŠremot ta stŠllning till vissa formella kriterier och kan inte vŠga in alternativa behovslšsningar. Den enskildes framstŠllan om en eller flera, i lagen specificerade, insatser skall bedšmas rakt upp och ner.

 

Inom organisationen fšr insatser enligt LSS har det efterhand utvecklat sig en betydande handikapp-kompetens. Det Šr olyckligt att denna inte kommer den personal tillgodo som arbetar med funktionshindrade personer inom socialtjŠnsten enbart av det skŠlet att dessas behov inte Šr lika omfattande. DŠrtill kommer att socialtjŠnstpersonalen regelmŠssigt Šr organiserade som en del av Šldreomsorgen, trots att de arbetar med funktionshindrade personer i yrkesverksam Œlder.

Professor Karsten stršm i Lund, som har jŠmfšrt de tvŒ lagarna, sŠger att det Šr svŒrt att finna ett samlat intresse fšr att verka fšr den grupp av funktionshindrade som faller utanfšr LSS. Dessa personer ses i fšrsta hand som hemtjŠnstklienter. "De gŒr inte ens att identifiera som grupp i kommunala handlingar."

 

Det har alltsŒ uppstŒtt olika revir kring insatserna fšr de funktionshindrade, till fšrfŒng fšr bŒde dem, kunskapsflšdet och ekonomin.

 

 

Erfarenheterna av LSS

 

Hur har det dŒ gŒtt med LSS? MŒttligt bra! Antalet utvecklingsstšrda som fŒr stšd enligt LSS har i stort sett varit konstant, de med fšrvŠrvade hjŠrnskador i vuxen Œlder har škat nŒgot, men den tredje personkretsen - de med svŒra funktionshinder och omfattande behov -  utgšr bara 9 000 mot berŠknade 50 - 60 000.  Sammanlagt fŒ ca 45000 personer LSS-insatser av kommunerna.

 

Detta underskott har inneburit att kostnaderna fšr reformen blev betydligt mindre Šn berŠknat och som huvudmŠnnen fick pengar fšr. En del av underskottet beror pŒ felberŠkning, annat pŒ en klantig definition av sŠrskilt de med psykiska funktionshinder. Bland dem och andra finns mŒnga som inte sšker LSS-insats frŠmst fšr att dom inte fŒr hjŠlp att ta vara pŒ sin rŠtt.

 

SocialtjŠnstlagen var ju tŠnkt som "baslagen" fšr de mŒnga med funktionshinder. Men idag fŒr endast ca 27 000 personer med funktionshinder under 65 Œrs Œlder stšd av den lagen. De fŒr hemtjŠnst, bor i en bostad med sŠrskild service eller deltar i nŒgon daglig verksamhet.

 

45 000 personer med funktionshinder fŒr alltsŒ en kvalificerad hjŠlp med stšd av en lag och 27 000 fŒr hjŠlp av samma huvudman i samma kommun, men med stšd av en annan lag och av annan personal. Det lŒter varken fšrnuftigt eller rationellt.

 

 

RŠttigheterna mŒste bibehŒllas

 

Principen fšr LSS - att de med de svŒraste funktionshindren skall fŒ fšrtur till samhŠllets stšd, sŒ att de sŒ lŒngt som mšjligt kan leva som andra - Šr nŒgot av det finaste konkreta uttryck fšr den humanitŠra utveckling vŒrt samhŠlle har genomgŒtt under de senaste 50 Œren. Endast den som sett vresigt inŒtvŠnda, fattigklŠdda utvecklingsstšrda pŒ vŒrdhem och som mštt samma person vŠnligt vŠlkomnande i den egna lŠgenheten, fšrstŒr vilken revolution som LSS kan leda till fšr den enskilde.

 

RŠttighetslagen LSS mŒste bibehŒllas och utvecklas! Generellt sett har personer med svŒra handikapp fortfarande en betydligt lŠgre levnadsnivŒ i de allra flesta avseenden Šn andra medborgare. FrŒgan Šr bara hur lagen bšr se ut i framtiden.

En sjŠlvklar slutsats av vad jag beskrivit Šr att de 27000 som fŒr bistŒnd enligt socialtjŠnstlagen bšr lyftas in i LSS. DŠrigenom fŒr vi ett enda regelverk fšr kommunernas insatser till mŠnniskor med funktionshinder, hur svŒra eller hur lindriga de Šn Šr. De 27 000 fŒr dŠrigenom vidgade rŠttigheter, en stšrre rŠttstrygghet och mera kvalificerade insatser.

 

En sammanhŒllen lagstiftning

 

Det bšr ocksŒ kunna švervŠgas att LSS upphšr som en sŠrskild lag och istŠllet blir ett kapitel i socialtjŠnstlagen. FšrutsŠttningen Šr givetvis att rŠttigheterna fšrblir desamma.

"IngŒngskriteriet" fšr en insats bšr endast vara om det Šr ett funktionshinder - fysiskt eller psykiskt - som fšrorsakar svŒrigheter i livsfšringen. SŒvitt dessa svŒrigheter kan minskas genom samhŠllets insats skall vederbšrande fŒ sŒdan. HŠrigenom kommer man helt bort frŒn diagnoser. Beslutsfattarens vŠrderingar och skattningar fšrskjuts frŒn grad av funktionshinder (som i LSS), till grad av svŒrigheter i livsfšringen, vilket Šr bŒde lŠttare att bedšma och mera adekvat.

Vid en sammanhŒllen handikapplagstiftning fšrsvinner den organisatoriska splittringen och handikappkunskaperna i kommunen kan tillŠmpas fullt ut. ByrŒkratin kommer att minska liksom šverklagningar i domstolar. 

 

 

FšrbŠttringar behšvs

 

LSS mŒste fšrbŠttras pŒ en rad punkter. BŒde Handikappombudsmannen och Socialstyrelsen har skrivit till regeringen om det. Jag tar upp nŒgra av de nšdvŠndigaste Šndringarna hŠr fšr att illustrera angelŠgenheten.

 

¥ Det Šr alltid den enskilde sjŠlv som ska begŠra att fŒ en insats enligt LSS. Och den ska ges med respekt fšr dennes sjŠlvbestŠmmanderŠtt. - Det Šr utmŠrkt, men problemet Šr att lagen omfattar just de medborgare som har svŒrast att uttrycka sina behov och fšra sin talan. Och det lšses sŠllan genom att man fšrordnar en god man. Forskare visar att det oftast Šr nšdvŠndigt med en noggrann fšrberedelse, i vilken den enskilde och fšretrŠdaren inte bara lŠr sig se och fšrstŒ de egna behoven, utan Šven vilka insatser det kan vara frŒga om och deras utformning. Fšr detta har de behov av en professionell vŠgledning. Det finns exempel pŒ en grupp personer med psykiska handikapp som sškt LSS-insats utan framgŒng, men som nŠr de sedan stšddes av ett personligt ombud fick sina insatser till 80%!

 

¥ MŒnga utvecklingsstšrda och andra kan bo i en egen bostad istŠllet fšr pŒ en gruppbostad. Fšr det behšver de ett kvalificerad omvŒrdnad av samma art som i gruppbostaden. Det kan dom dock inte fŒ, dŒ sŒdan inte omfattas av LSS. Det mŒste man Šndra pŒ fšr att befrŠmja normaliseringen av livsvillkoren.

 

¥ En av orsakerna till att endast ca tio procent av dem med psykiska funktionshinder fŒr insatser med stšd av LSS Šr att dessa inte Šr utformade med hŠnsyn till deras behov. Dit hšr t ex rŠtten till ett personligt ombud, dvs en yrkesutbildad person som stšder och samordnar insatserna till personen ifrŒga. Dessutom mŒste dessa personer, precis som andra med funktionshinder, fŒ rŠtt till en meningsfull daglig verksamhet inskriven i LSS.

 

¥ Fšr allt stšd enligt LSS och SocialtjŠnstlagen Šr kommunen huvudman utom fšr insatsen rŒdgivning och annat personligt stšd dŠr landstinget har ansvaret. Det har fjŠrmat det expertstšd som de funktionshindrade behšver frŒn de andra insatserna och frŒn den personal som arbetar med dessa. Stadgandet i hŠlso- och sjukvŒrdslagen om habilitering och rehabilitering har kommit att ta šver mycket av det som av tradition ingŒtt i rŒd och stšd. Denna oklara grŠnsdragning har t.o.m. RegeringsrŠtten klandrat. Fšljden Šr en ekonomisk belastning fšr den enskilde, sŠmre tillgŒng och bristande kontinuitet i insatsen. RŠtten och tillgŒngen till rŒd och stšd mŒste ŒterstŠllas!

 

 

En politisk frŒga

 

Bristerna i LSS beror delvis pŒ att den politiska dimensionen inte intagit den plats som Šr nšdvŠndig. Politiker har i alltfšr stor utstrŠckning litat pŒ och varit beroende av handlŠggarna. De har sett pŒ LSS som en juridisk konstruktion som tvingats pŒ kommunen. En enhetlig handikapplagstiftning som en del av socialtjŠnstlagen skulle kunna ge fler politiker inspiration och styrka att formulera bra handikappolitiska mŒl fšr sin kommun.