Artikel i Intra 4/2003.

 

 

 

 

Korttidsvistelse mŒste planeras

av eller med kommunen

 

RegeringsrŠtten har infšrt en skŠrpning av tillŠmpningen

 

 

 

 

I fšrarbetena till LSS stŒr att det finns tvŒ syften med insatsen korttidsvistelse utanfšr det egna hem-

met. Dels skall den funktionshindrade personen erbjudas miljšombyte och rekreation och dels skall anhšriga dŠrigenom fŒ avlšsning i omvŒrdnadsarbetet. Korttidsvistelse kan fšrlŠggas i korttidshem eller i annan familj - stšdfamilj. SommarlŠger och kortkurser kan ocksŒ utgšra en form av korttidsvistelse. Mer Šn sŒ Šr det inte preciserat.

 

 

Ville Œka till London

 

En 19-Œrig man med Aspergers syndrom boende i Partille vid Gšteborg hade gŒtt en studiecirkel. Nu ville han Œka till London med sina cirkelkamrater som en del av trŠningen till ett sjŠlvstŠndigt liv. Han šnskade att kommunen skulle betala det med 11000:- som en korttidsvistelse, medan han sjŠlv skulle betala 6 000:-. Men kommunen ansŒg att resan hade karaktŠr av semester. Eventuellt kunde man tŠnka sig bidra med kostnaderna fšr en ledsagare.

 

 

Semester eller trŠning

 

BŒde lŠnsrŠtten och kammarrŠtten ansŒg att resan hade karaktŠr av korttidsvistelse och att kommunen borde stŒ fšr kostnaderna.

SŒ ansŒg Šven Socialstyrelsen: Att begrŠnsa korttidsvistelse till att enbart gŠlla verksamhet i Sverige strider mot mŒlen med LSS.

 

 

Andra ungdomar betalar sjŠlva sina resor

 

Kommunfšrbundet framhšll att varje normal vistelse utanfšr hemmet innebŠr avlšsning av tillsynen och miljšbyte. Att dessa effekter uppstŒr kan inte fšrvandla vistelsen till en korttidsvistelse i lagens mening. Fšr den Œldersgrupp som den sškande tillhšr Šr det tŠmligen vanligt att gšra en resa t.ex. till London. Den unge stŒr dŒ sjŠlv fšr kostnaderna. Det naturliga mŒste vara att Šven en person som tillhšr LSS personkrets gšr det. Om resan pŒ grund av funktionshindret inte kan genomfšras pŒ sedvanligt sŠtt kan insatsen ledsagarservice bli aktuell.

 

 

Kommunen ska ha ansvaret fšr en korttidsvistelse

 

SŒ tyckte Šven RegeringsrŠtten! Den skriver:

 

"Mot bakgrund av det sammanhang i vilket begreppet korttidsvistelse nŠmns i LSS mŒste det tolkas sŒ att frŒga skall vara om en insats av kvalificerat slag fšr vars planering, innehŒll och genomfšrande kommunen som huvudman har det švergripande ansvaret. Denna tolkning av lagtexten vinner ytterligare stšd av de exempel pŒ korttidsvistelse som anges i lagens fšrarbeten, nŠmligen sŠrskilt anordnade korttidshem, stšdfamiljer, sommarlŠger eller kortkurser dŠr vistelserna bšr kunna erbjudas bŒde som regelbundna insatser och vid akuta behov.

Av det nu sagda fšljer att inte varje vistelse utanfšr det egna hemmet, om Šn med ett aldrig sŒ vŠllovligt syfte, kan utgšra en korttidsvistelse i lagens mening. - SŒvitt framgŒr har resan inte utformats i samarbete med kommunen eller fšrberetts pŒ ett sŒdant sŠtt att kommunen har haft mšjlighet att bŠra sitt ansvar som huvudman fšr insatsen korttidsvistelse.

Mot bakgrund av vad ovan framfšrts finner RegeringsrŠtten dŠrfšr att resan inte kan anses ha utgjort en korttidsvistelse i den mening som avses i LSS."

 

Genom denna dom upphŠvdes lŠnsrŠttens och kammarrŠttens domar.

 

                                                                                       Karl Grunewald