Artikel i Intra 3/2001.

 

 

 

 

Bara 5% har individuella planer!

 

 

Regeringen har begŠrt att Socialstyrelsen ska fšrstŠrka sina insatser till kommuner och landsting om individuella planer enligt LSS och HSL. - Det Šr utmŠrkt!

Det har lŠnge varit kŠnt att antalet individuella planer blivit mycket fŠrre Šn lagstiftaren tŠnkt sig. Eftersom handikappfrŒgorna inte haft nŒgon stark stŠllning pŒ Socialstyrelsen under en period sŒ har det dessvŠrre aldrig skrivits nŒgra allmŠnna rŒd eller anvisningar om individuell plan.

Varken Kommunfšrbundet, Socialstyrelsen eller Riks-FUB har ens tagit fram en folder om individuell plan. …stersunds kommun lŠr ha en bra sŒdan - den borde dessa organisationer ha spritt!

I Ann-Marie Stenhammar har Socialstyrelsen funnit en duktig medarbetare. Med stšd av en rad personer har hon nu skrivit ytterligare en Šnnu omfŒngsrikare skrift om individuella planer. Den fšrra kom i fjol och anmŠldes i Intra nr 4/2000.

 

 

Hur Šr det i Gšteborg?

 

Alla kommuner och landsting har tillfrŒgats om sina planer enligt de tvŒ lagarna. Alla har svarat utom Herrljunga, Hšgsby, Mora, TrollhŠttan, Ydre och 7 stadsdelar i Gšteborg (hur Šr det egentligen i Gšteborg?). I dessa enkŠter har man Šven lŠmnat personliga uppfattningar. Allt har vŠgts in i slutresultatet.

Dessutom har tvŒ brukare och sju fšretrŠdare (fšrŠldrar eller god man) intervjuats. Dessa personer anser att en idividuell plan (IP) skall styras av den enskildes behov i olika livssituationer. Gemensamt ska man ta reda pŒ den enskildes šnskemŒl och hur mŒlen  uppfylls. De mŒste anges tydligt. Och planen mŒste kunna anvŠndas flexibelt.

Den ansvarige fšr en IP enligt LSS Šr oftast kommunens LSS-handlŠggare eller annan "samordnare", t ex en kurator. De betonar hur viktigt det Šr att deras chefer Šr genuint intresserade och att de skapar fšrutsŠttningar fšr dem att fungera. Arbetet  fšrsvŒras om kommunens handikappomsorger Šr en del av andra omsorger.

 

 

Statistik

 

2 400 personer hade en IP enligt LSS i november 2000. Det Šr 5% av de 45 000 som hade kommunala insatser med stšd av LSS. Relativt sett Šr det lika mŒnga barn som vuxna.

Av de 289 kommunerna hade 64 inte en enda IP! LŠnsvis visar det sig att Gotland och VŠrmland hade flest och …rebro, Norrbotten och VŠstra Gštaland minst antal IP enligt LSS.

Det upprŠttas planer inom en mŠngd olika verksamheter sŒsom fšrskola, skola och fšr personliga assistenter. Kommunerna har šver hundra benŠmningar pŒ planer! Ingen Šr lik den andra. Det rŒder en stor fšrvirring.

MŒnga begŠr inte IP enligt LSS trots information. Det anses bero pŒ att andra planer tŠcker behovet. Dessa gšrs dock inte upp pŒ brukarens initiativ.

 

 

Dubbelroll

 

En obearbetad frŒga Šr hur den som Šr samordnare av insatserna enligt den uppgjorda planen kan klara sin uppgift om hon eller han samtidigt Šr LSS-handlŠggare. DŒ ska man Œ ena sidan vara med om att i planen ta upp insatser, som man sedan kan vara tvungen att sŠga nej till. Det Šr frŒga om samma dubbelroll som nŠr en handlŠggare ska informera och hjŠlpa den som nekas en insats att šverklaga det beslut som hon eller han just har fattat. Det stŠller stora krav pŒ handlŠggarens integritet, sŠrskilt om man har en chef som Šr mera intresserad av ekonomi Šn av mŠnniskors rŠttigheter.

HandlŠggaren behšver ocksŒ tillrŠckligt med tid fšr att arbeta med individuella planer. DessvŠrre inser inte alla chefer och nŠmnder detta. En ordfšrande i en lokal FUB-fšrening har arbetat intensivt fšr att IP ska bli kŠnt. Men det gŒr tršgt att fŒ ansvariga pŒ fšrvaltningen och den politiska ledningen intresserad, sŠger han. Man har inte ens fŒtt fram nŒgon skriftlig information om IP.

En avdelningschef berŠttar att han kan inte erinra sig att IP har diskuterats pŒ fšrvaltnings- eller nŠmndnivŒ. Det finns inte heller nŠmnt i kommunens mŒldokument. Skulle han lyfta frŒgan om mer resurser skulle han fŒ ett nej. Han kan heller inte se nŒgra fšrdelar fšr kommunen med IP.

SŒ kan det lŒta och det Šr bra att det kommer fram! Socialstyrelsen borde nu fšrstŒ till vilka den ska rikta sig. Det Šr inte de ambitišsa medarbetarna nŠra den enskilde och dennes fšretrŠdare som felar. Inte heller duktiga och kunniga fšrestŒndare och LSS-handlŠggare, som sŒ ofta fŒr skulden fšr ofullkomligheter. Det Šr de anonyma och i LSS-frŒgor okunniga cheferna, som gšmmer sig bakom politiska beslut som de sjŠlva initierat. Och det Šr politiker, som inte getts chansen att lŠra kŠnna de verksamheter som de beslutar šver.

TŠnk om Socialstyrelsen skulle lŠra sig av marknaden och peppra dessa med fŠrgglada foldrar om LSS och den enskildes rŠttigheter, som sedan fšljdes upp av konsulterna pŒ lŠnsstyrelsena med personliga telefonsamtal. Som andra fšrsŠljare.

 

 

HSL-planer

 

I skriften redovisas Šven en enkŠt till olika kliniker pŒ sjukhusen och syn- och hšrcentralerna om individuella habiliterings- och rehabiliteringsplaner enligt HSL. Det Šr vad jag fšrstŒr fšrsta gŒngen en sŒdan gšrs. HŠr ingŒr barn- och ungdomshabiliteringen sŒvŠl som vuxenhabiliteringen, som alla gšr upp planer i varierande antal. TyvŠrr har man inte frŒgat dessa hur mŒnga av planerna som gšrs enligt LSS. Det Šr ju dock en avgšrande frŒga med hŠnsyn till den enskildes roll och stŠllning. Och det lŠr inte alls vara ovanligt inom i varje fall vuxenhabiliteringen.

 

Det finns som sagt šver hundra benŠmningar pŒ olika planer. Ca en tredjedel bšrjar med ordet individuell eller personlig, men det Šr inte liktydligt att det Šr en plan uppgjord med stšd av LSS.

 

Det Šr framfšrallt i fšljande fall som brukaren alternativt dennes fšretrŠdare šnskar sig och bšr fŒ en LSS-plan:

¥ om han eller hon anser att den plan som finns inte Šr "min",

¥ nŠr det behšvs en mera švergripande plan,

¥ om brukaren Šr missnšjd och inte anser sig fŒ respekt fšr sina behov och šnskemŒl,

¥ nŠr det finns problem i kontakten med verksamhetens personal,

¥ nŠr brukaren anser att ingenting hŠnder, att man inte kommer vidare i t.ex habiliteringen.

 

Vid LSS-planering Šr fšrtroendet fšr samordnaren avgšrande och mštesordfšrandes fšrmŒga att hela tiden hŒlla  brukarens perspektiv i fokus. Verksamhetens problem och resursdiskussioner mŒste hŒllas utanfšr planeringen.

 

 

Resultatet

 

Det sammantagna resultatet av att fŒ en LSS-plan Šr i bŠsta fall att brukaren/fšretrŠdaren fŒr ett škat inflytande och škad grad av sjŠlvbestŠmmande. Insatserna som ges šverensstŠmmer bŠttre med den enskildes šnskemŒl och behov. Man fŒr ett delat samordningsansvar och en škad trygghet genom att veta vem som gšr vad och och vem som har ansvar fšr vad. Man fŒr mšjlighet att i god tid planera framŒt.

De ansvariga kan spara tid som lŠggs ner pŒ klagomŒl och konflikter om man gšr upp en IP. MŒnga professionella tillŠgnar sig ett annat perspektiv - de ser sin och brukarens roll pŒ ett annat sŠtt och samarbetet kan ge škad kompetens och tidsvinster. Kommunen kan ha nytta av planerna fšr sin planering infšr framtida behov liksom fšr sin kvalitetsgranskning, sŠrskilt nŠr det gŠller organisation och resurser.

 

 

Vad hŠnder nu?

 

Socialstyrelsen kommer nu att koncentrera sig kring en fšrdjupad beskrivning av vad som utmŠrker HSL-planer av god kvalitet, behovet av fšrtydligande i lagarna, beskriva hur individuell planering kan fšrankras pŒ fšrvaltnings- och nŠmndnivŒ och fšra ut kunskaperna om det som hittills framkommit med sina samarbetspartners.

insatser? Sedan kan det fŒ finnas hur mŒnga verksamhetsplaner som helst underordnade denna.

                                                                                                                                                        KG

 

Vad stŒr det i LSS om individuell plan?

 

"I samband med att insats enligt denna lag beviljas kan den enskilde begŠra att en individuell plan med beslutade och planerade insatser upprŠttas i samrŒd med honom. I planen skall Šven redovisas ŒrgŠrder som vidtas av andra Šn av kommunen eller landstinget. Planen skall fortlšpande och minst en gŒng om Œret ompršvas. Landstinget och kommunen skall underrŠtta varandra om upprŠttade planer."

I specialmotiveringen stŒr det att planen Šr till fšr att klargšra den enskildes behov  av insatser samt underlŠtta samordningen mellan de olika organ som individen fŒr stšd av.

 

Vad stŒr det i HŠlso- ochsjukvŒrdslagen,HSL?

 

"Habilitering eller rehabilitering samt tillhandahŒllande av hjŠlpmedel skall planeras i samverkan med den enskilde. Av planen skall planerade och beslutade insatser framgŒ."

 

 

 

SŒ hŠr kan man beskriva skillnaden

mellan en plan som gšrs fšr den enskilde

 

Den enskildes plan

 

¥ Frivillig enligt LSS

 

¥ PŒ initiativ av den enskilde/fšretrŠdare

 

¥ Unik beroende pŒ personen

 

¥ Syfte o innehŒll bestŠms av den enskilde

 

Skall leda till

stšrre inflytande

 

¥ Den enskilde styr vilka som inbjuds

 

¥ Den enskilde avgšr vad som Šr viktigt

 

 

¥ Den som har den enskildes fšrtroende ansvarar fšr planen

 

¥ Planen godkŠnns av den enskilde

 

 

Verksamhetens plan

 

¥ Obligatorisk enligt HSL

 

¥ PŒ initiativ av verksamhetsansvarige

 

¥ Mall som styr utformning o innehŒll

 

¥ Verksamheten styr planeringen

 

¥ Skall leda till effektivare insatser

 

¥ Chefen bestŠmmer vilka som inbjuds

 

¥ Resurserna och organisationen styr

 

¥ Personalen kommer šverens om vem som upprŠttar planen

 

¥ Planen godkŠnns av chefen

 

 

LŠs mer:

Socialstyrelsen. Individuell plan pΠden enskildes villkor. Del 2. Planer enligt LSS och HSL i praktiken. 2001. 85 sidor plus tabeller. Artikelnr. 2001-123-29. Fax 08-779 96 67, E-post socialstyrelsen@strd.se. Pris 100:- plus porto.