Artikel frŒn Intra 3/2002.

 

Barnombudsmannen engagerar sig

 

 

Av Karl Grunewald

 

 

FN:s barnkonvention har antagits av Riksdagen. I den betonas att inga barn fŒr diskrimineras, att barnens bŠsta ska sŠttas i frŠmsta rummet och att alla barn har rŠtt till liv och utveckling. SjŠlvklart gŠller detta Šven barn med funktionshinder.

Nu har Barnombudsmannen, BO, frŒgat barn  och deras fšrŠldrar hur de har det. 380 barn i Œldrarna 10-15 Œr och 190 av deras fšrŠldrar har svarat. De som tillfrŒgats Šr barn med ršrelsehinder, neuro-psykiatriska syndrom, hšrselskador och synskador. 16 % av dem gŒr i grundsŠrskola, men dessa sŠrredovisas inte. De flesta barn med svŒra funktionshinder - de som gŒr i trŠningsskola - har alltsŒ inte tagits med. Det mŒste vŠl ŠndŒ betecknas som en grav diskriminering - just det som BO Šr till fšr att bekŠmpa!

Regeringen har sedan fŒtt en hel lista pŒ fšrslag pŒ fšrbŠttringar frŒn Barnombudsmannen. Det ršr sig dels om allmŠnna fšrbŠttringar och dels sŒdana som Šr direkt inriktade pŒ handikapplagen, LSS.

 

 

BO:s allmŠnt inriktade fšrslag:

 

1. Kommunerna bšr ška sina insatser fšr barn och ungdomar med funktionshinder. Statliga bidrag bšr innehŒlla krav pŒ tillgŠnglighet fšr funktionshindrade.

 

2. r 1998 bšrjade en ny lag om fŠrdtjŠnst att gŠlla. VŠgverket har utvŠrderat den och fšreslŒr en fšrŠndring "fšr att stŠrka barnets rŠtt till en fungerande och enhetlig basstandard". BO stšder detta fšrslag och vill dessutom att fŠrdtjŠnst ska kunna beviljas fšr fritids- och idrottsverksamheter utan nŒgon begrŠnsning.

 

3. Myndigheter bšr fŒ ett škat ansvar fšr att stšdja syskon till funktionshindrade barn och ungdomar med bl a  gruppverksamhet.

 

4. En tillfšrlitlig statistik om barn och ungdomar med funktionshinder bšr "tas fram". En hel Œrskull skulle exempelvis kunna kartlŠggas Œterkommande i samband med nŒgon annan studie. (Behovet av en sŒdan statistik Šr otvetydlig, men samtidigt vet var och en som fšrsškt, hur omšjligt det ter sig med hŠnsyn till mŠngden av data, avgrŠnsning och sekretess. Konstigt att inte BO med alla sina resurser har kunnat ge regeringen ett bŠttre tips pŒ hur det skulle gŒ till.)

 

 

BO:s fšrslag om LSS:

 

1. BO ser positivt pŒ LSS, men anser att man i den centrala statistiken noga borde fšlja utvecklingen av antalet avslag och beviljande av ansškningar om sŒdana insatser. Det Šr oacceptabelt att inte alls hšra barnet eller den unge dŒ en utredning om en insats gšrs.

 

2. Det Šr en klar nackdel att de flesta kommuner inte har utvecklat riktlinjer fšr hur LSS ska tillŠmpas. Det har inte heller genomfšrts nŒgon utbildning fšr LSS-handlŠggare. DessvŠrre har Socialstyrelsen inte heller reviderat sina AllmŠnna RŒd sedan lagen trŠdde i kraft 1994.

 

3. Korttidsvistelse i ett korttidshem, i en stšdfamilj, pŒ ett lŠger eller fšr att delta i en kurs ska ges antingen fšr att bereda anhšriga avlastning eller fšr att barnets ska fŒ ett miljšombyte - sŒ stŒr det i lagen. Nu menar BO att man, innan beslut fattas om insatsen, ska ta stŠllning till om det Šr bra fšr barnet. BO framhŒller sŠrskilt att smŒ barn som har svŒrt fšr miljšombyte inte bšr beviljas korttidsvistelse under fšrevŠndning av att fšrŠldrarna behšver avlastning. (Det tycker jag lŒter konstigt! Menar BO att fšrŠldrarna verkligen skulle vilja lŠmna bort sitt barn om dom vet att det inte Šr bra fšr det? Lšsningen ligger naturligtvis i att insatsen beviljas fšr bŒde fšrŠldrarna och barnet.) 

 

4. BO anger att lagens fšreskrift att funktionshind-ret ska vara varaktigt leder till att smŒ barn ofta inte fŒr personlig assistans. Samtidigt Šr det viktigt med tidiga insatser. LSS bšr justeras sŒ att lagen pŒ ett bŠttre sŠtt tar hŠnsyn till barnets stŠndiga utveckling. (Hon nŠmner inte švriga insatser och inte heller att kravet pŒ varaktighet inte gŠller fšr utvecklingsstšrda!)

 

5.   All personal som arbetar med barn och ungdomar bšr omfattas av registerkontroll. Den bšr Šven omfatta avlastningsfamiljer och privat verksamhet.

 

6.   LŠnsstyrelsen bšr ha ett tillsynsansvar Šven fšr privatanstŠllda personliga assistenter.

 

7.   "NŒgon befintlig struktur i samhŠllet" bšr fŒ ansvar fšr att mšta funktionshindrade barns och deras fšrŠldrars behov av rŒd, information, stšd och hjŠlp. Dessutom behšvs det en bŠttre samordning mellan huvudmŠnnen och mellan alla olika insatser som barnet fŒr. RŠtten till en individuell plan anvŠnds alltfšr sŠllan. HuvudmŠnnen borde ŒlŠggas att upprŠtta en sŒdan plan. (Bortsett frŒn behovet av samordning Šr vŠl detta det mest ogenomtŠnkta fšrslaget av BO. Hon tycks vara ovetande om rŠtten till rŒdgivning och annat personligt stšd och om den utredning som pŒgŒr om den. LikasŒ om kommunernas informationsplikt enligt paragraf 15. Visserligen Šr det vŠl den minst anvŠnda paragrafen av alla, men "den befintliga strukturen i samhŠllet" finns, liksom ansvaret.)

 

BO redovisar inte underlaget fšr sina fšrslag om LSS. Det Šr naturligtvis en svaghet. VŠrre Šr att en del av dem Šr sŒ ogenomarbetade. Det minskar trovŠrdigheten.

 

LŠs mer:

 

Rapport frŒn barnens myndighet. Barnombudsmannen 2002. 144 sidor. Gratis. Box 22 106. 104 22 Stockholm. Fax 08-654 62 77.