Artikel ur Intra 2/2004

––––––––––––––––––––

Att vara kontaktperson
Av Karl Grunewald

Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare är en ideell organisation för kontaktpersoner, stödfamiljer, gode män och andra socialt intresserade personer. Förbundet ger ut Nyhetsbrev och skrifter som informerar om de olika insatserna. En sådan är ”Riktlinjer för frivilliga samhällsarbetare” på 26 sidor. Den kostar 25:- plus porto. En annan är ”Nära dig – en skrift om kontaktpersoner och stödfamiljer.” 46 sidor. 60:- plus porto. Rabatt vid flerköp.
De här skrifterna är utmärkta för dem som anlitas som kontaktperson och stödfamilj.

Om kontakperson står det så här i den förstnämnda:

Kontaktpersonen är en medmänniska till den funktionshindrade, en kompis som ska främja sociala kontakter och delaktighet i samhällets fritidsutbud. Insatsen kan begäras av den funktionshindrade, vårdnadshavare, god man eller förvaltare. Insatsen är frivillig och kostnadsfri.

Vad förväntas av en kontaktperson?

• Att vara en medmänniska,
• att stimulera till en aktiv fritid,
• att främja sociala kontakter,
• att ge råd i vardagssituationer,
• att vilja bygga upp en relation som varar en längre tid.

Vem kan bli kontaktperson?

Allmänt kan man säga att kontaktpersonen bör
• tycka om och ha tid att vara tillsammans med andra människor,
• vara intresserad av hur andra människor har det,
• att i övrigt ha en trygg och stabil livssituation.

Det är socialtjänsten i kommunen som tillsätter kontaktperson.


Förhållningssätt

Kontaktperson är en medmänniska som lyssnar och stödjer individens egen utveckling. Det viktiga i kontakten är ett ömsesidigt förtroende och att båda parter känner trygghet i kontakten.
Kontaktpersonen har tystnadsplikt. Det innebär att den som har eller haft uppdrag inte får berätta om den människa som de är eller har varit ett stöd för.


Kvalitetsaspekter

•Att se den enskildes resurser och behov,
• ett innehållsrikt och positivt nöte,
• att kontakten är regelbunden och varar under en längre period,
• att vara lyhörd för den enskildes behov och önskningar,
• att visa respekt.


Vad kan kontaktperson förvänta sig av socialtjänsten?

• Att innehållet i uppdraget är tydligt,
• vägledning, stöd och hjälp,
• utbildning,
• ekonomisk ersättning,
• regelbundna träffar,
• att människor med funktionshinder och/eller företrädare kontinuerligt informeras om rätten till kontaktperson,
• hjälp att göra ett bra avslut.


Något att tänka på som kontaktperson

Att etablera kontakt kan ibland gå fort och ibland ta längre tid. Det gäller att inte ha för bråttom eller för stora krav. Tänk igenom var, när och hur ni ska träffas. Eftersom varje människa och varje möte är unikt finns sällan några självklara rätt eller fel. Att planera uppdragets avslutning så att det känns bra både för den/de som fått hjälp och för kontaktpersonen.”

Riksförbundet Frivilliga Samhällsarnbetare
Tel 08-462 99 40 Fax 08-640 30 45
E-post: info@rfs.a.se Hemsida: www.rfs.a.se

PS. Stockholms kommun har nyligen genomfört en kampanj för att rekrytera kontaktpersoner. Det gick bättre än förväntat – man fick 270 svar. DS.