Artikel i Intra 4/1999.
Kontaktperson r en unik
och fin insats med std av handikapplagen, LSS (€ 9:4). Unik drfr att den ges av en icke utbildad och icke
anstlld person. Fin drfr att den kombinerar det
frivilliga och ideella med
ett godknnande av socialnmnden.
En kontaktperson ska kunna ha engagemang och intresse fr
andra mnniskor och behver inte ha ngon utbildning inom omsorgsomrdet. Hon
eller han fr ett frordnande av socialnmnden i vilket det str vem kontakten
avser, omfattningen och fr vilken tid det gller. Ngon
rapporteringsskyldighet till handlggaren p nmnden skall inte frekomma.
Kontaktpersonen erhller viss ersttning frn socialnmnden.
Den utvecklingsstrde skall naturligtvis sjlv vlja om hon
eller han vill ha en kontaktperson och vem det ska vara. Ingen kan frordnas
mot dennes vilja!
Kontaktpersonen
erstter och kompletterar anhriga eller vnner till den utvecklingsstrde.
Denne kan vara vuxen, en ungdom eller ett barn. I det senare fallet utgrs
kontaktpersonen av en stdfamilj.
Socialstyrelsens allmnna rd frn 1986 om kontaktpersoner
gller fortfarande och r utmrkt. Men de r svra att f tag p. Drfr har vi
valt att publicera texten i en frkortad och moderniserad version.
En kontaktpersons insats bygger p ett personligt engagemang och ett intresse fr andra mnniskor. Ingen kan vara kontaktperson t ngon om inte denne vill sjlv.
Kontaktpersonen fr ett frordnande av socialnmnden, i vilket det str vem kontakten avser, omfattningen och fr vilken tid det gller. Ngon rapporteringsskyldighet till handlggaren p nmnden skall inte frekomma.
Kontaktpersonen erstter eller kompletterar anhriga eller vnner. "Brukaren" kan vara vuxen eller en ungdom eller ett barn. I det senare fallet utgrs kontaktpersonen av en stdfamilj.
Kontaktpersonen erhller viss ersttning frn socialnmnden.
Fr den som bor i gruppbostad blir kontaktpersonens uppgift att ge gemenskap och kontakt med ngon utanfr bostaden - ngon som den utvecklingsstrde kan prata med och lita p. Han vet att det finns ngon som bryr sig om honom, besker honom, kommer ihg hans fdelsedag och skickar kort frn semestern. Ibland kan han behva hjlp att f nskeml eller klagoml framfrda till personalen.
ven den som har en grav utvecklingsstrning har gldje av att vara ihgkommen - att f besk och t ex komma ut p en extra promenad eller gra en utflykt. Fr personer med grav utvecklingsstrning r det viktigt att det r samma person som har uppdraget lnge.
Den som bor i egen bostad har ofta behov av rd och hjlp i vardagssituationer, men det r inte kontaktpersonens uppgift att vara "fixare". Dremot behver denne std och hjlp fr att sjlv vga ta initiativ och kanske f tips om hur man gr. Det kan glla att ringa efter en hantverkare eller bjuda in en granne p kaffe. Annat som man kan behva f tips om r t ex hur man klarar ett stopp i avloppet, ringer efter reparatr, bestller tid hos lkare, tandlkare, sjukanmler sig om man r sjuk etc.
Mnga "brukare" kan ha svrt att ordna fr sig p fritiden. Man kan behva hjlp med att komma ut p aktiviteter, att ta egna initiativ och att knyta egna kontakter.
Allt fler mste sjlva planera sin ekonomi. Kontaktpersonen kan d hjlpa till med rd, om han blir ombedd, men br dremot inte ta ver ansvaret fr ekonomin.
Kontaktpersonens uppgift r allts att vara en vn och medmnniska. Olika kategorier av personal blir visserligen ofta ocks vnner till den utvecklingsstrde men har samtidigt en yrkesroll.
Kontaktpersonen ska inte erstta personalen utan komplettera deras insatser. Kontaktpersonens uppgift r inte att utva kontroll eller att vara en frlngning av personalens insatser, utan han eller hon ska fungera som ett personligt std utifrn en rent medmnsklig utgngspunkt. Han har allts inget annat ansvar fr "brukaren" n vad vnner har sinsemellan. Kontaktpersonen ska inte "anvndas" i situationer som krver professionellt socialt och/eller psykologiskt kunnande. Man fr inte verlta t kontaktpersonen att lsa komplicerade psykiska eller sociala problem. Dremot kan kontaktpersonen ven i sdana komplicerade situationer fungera som ett komplement till yrkeskompetent personal.
En person kan mycket vl ha bde en kontaktperson och en god man, men de bda uppdragen br inte frenas i samma person.
Det finns vissa likheter i uppgifterna fr gode man/frvaltare och kontaktperson. Bda ska vara den utvecklingsstrdes fresprkare och bda har uppgifter som rr den enskildes person. Men kontaktpersonen r inte stllfretrdare i juridisk mening. Han kan drfr inte ing avtal eller andra rttshandlingar p den utvecklingsstrdes vgnar.
En kontaktperson kan inte heller begra insatser enligt LSS, men om den funktionshindrade sjlv har frmga att bedma sin situation kan kontaktpersonen mycket vl hjlpa till i kontakter med myndigheter.
Kontaktpersonen har ett uppdrag av socialnmnden att utfra en uppgift enligt LSS. P s stt blir kontaktpersonen en del av verksamheten och regler om sekretess och tystnadsplikt gller fr denne p samma stt som fr personalen. Det r sjlvklart att personalen ska ge kontaktpersonen den information om den utvecklingsstrde som han behver fr att fullgra sitt uppdrag. Men inte mer. Bst r om detta sker tillsammans med den det gller eller i varje fall efter dennes samtycke.
Om kontaktpersonen ska kunna gra en meningsfull insats och f en god kontakt med "brukaren", r det viktigt att det finns ett frtroende dem emellan och att kontaktpersonen alltid r uppriktig i frhllandet till denne. Drfr mste man i frvg klargra villkoren fr kontakten.
"Brukaren" mste kunna lita p att kontaktpersonen inte rapporterar bakom ryggen p honom. Drfr br all information till personal ges tillsammans med denne. Kontaktpersonen r inte till fr att utva kontroll och har inte heller rapporteringsskyldighet till nmnden om den utvecklingsstrdes frhllanden. Kontaktpersonen kan emellertid komma i situationer d han knner sig tvungen att diskutera dennes frhllanden med ngon ansvarig. I en sdan situation br kontaktpersonen frst tala om fr honom eller henne vad han tnker gra ven om uppdraget som kontaktperson hrigenom ventyras.
Det allra bsta r om "brukaren" sjlv kan medverka vid rekrytering av sin kontaktperson. Oftast finns det ngon i hans omgivning som han har mer kontakt med eller som han knner frtroende fr. Det kan t ex vara ngon i bekantskapskretsen, en busschauffr, ngon som arbetar i affren dr han handlar eller p posten, banken etc. eller ngon p hans arbetsplats.
Annonsering i dagspress, lokaltidningar och lokala informationsblad r ocks ett bra stt att rekrytera kontaktpersoner p, speciellt om man fljer upp med informationstrffar. Erfarenheter har visat att man fr fler anvndbara svar om annonserna r generellt inriktade med information om verksamheten och ej fokuserade p ngon eller ngra speciella personers behov.
Mnga mnniskor, som skulle vara utmrkta kontaktpersoner, svarar dock aldrig p en annons hur vl den n r utformad. Fr att n dessa personer fr man anvnda bde fantasi och kunskaper om informationsvgar. Man kan trycka upp flygblad eller en informationsfolder som man delar ut, stter upp p anslagstavlor eller lgger ut p hlsocentraler, bibliotek, tandlkarmottagningar, banker etc. Ofta kan personalen i verksamheten komma med bra uppslag!
Ett annat stt r att vnda sig till speciella mlgrupper med bde skriftlig och muntlig information. Det kan vara personal p skolor, daghem, fritidshem, bibliotek, posten eller ngon annan arbetsplats. Ideella freningar och organisationer som FUB, idrottsfreningar, kyrkliga frsamlingar, Rda Korset etc. r andra exempel p sdana mlgrupper.
Studiecirklar kan ocks anvndas fr att rekrytera kontaktpersoner samtidigt som de r kunskapsfrmedlare. Studiefrbunden kan, genom sitt informations- och rekryteringsmaterial ge information om verksamheten och om de studiecirklar som r avsedda fr kontaktpersoner.
Regelbundna trffar fr kontaktpersoner kan ocks vara en bas fr rekrytering, ven om dessa trffar frmst r ett viktigt std fr de redan etablerade kontaktpersonerna. Genom att uppmana dem att ta med intresserade vnner och bekanta, sprider man kunskaper om verksamheten och breddar rekryteringsbasen.
Det r ofta lmpligt att flja upp en annonskampanj, d man kanske bde annonserat och delat ut flygblad, med en informationstrff fr intresserade. P dessa rekryteringstrffar kan med frdel bde personer med utvecklingsstrning, kontaktpersoner och personal vara med och informera om verksamheten.
Var och en som har tid och intresse ver fr ett socialt engagemang kan bli kontaktperson. Det finns naturligtvis vissa egenskaper som r nskvrda, t ex intresse fr andra mnniskor och frmga att klara av konflikter. Men det primra r nd att kunna fungera som std fr en annan mnniska i en vnskapsrelation. Det r drfr viktigt att den det gller och kontaktpersonen passar bra ihop och har frtroende fr varandra.
Den som blir kontaktperson br ocks kunna binda sig fr ett uppdrag under en lngre tid. Fr handlggaren kan det vara bra att se p varfr vederbrande vill bli kontaktperson. Personer som vill idka vlgrenhet, vara vervakare eller upptrder som "sjlvlrda socialarbetare" r oftast inte lmpliga. Stora geografiska avstnd kan frsvra kontakten mellan kontaktpersonen och "brukaren".
Som kontaktperson skall man strva efter en vnskapsrelation, inte en personalrelation. Det r inte speciell yrkeskompetens som krvs fr att bli kontaktperson, utan ett medmnskligt och socialt engagemang. Endast undantagsvis br personal anlitas som kontaktpersoner, dock aldrig fr en person som fr std och service inom samma verksamhet dr den tilltnkta kontaktpersonen arbetar.
Kontaktpersonerna behver olika former av std frn socialnmnden fr att kunna fullgra sitt uppdrag p ett bra stt. De kan behva std fr att bearbeta egna knslor och attityder i samband med ett uppdrag eller ha behov av att diskutera kontaktpersonsrollen, bde dess mjligheter och dess begrnsningar. Andra kontaktpersoner vill ha konkreta kunskaper fr att bttre kunna frst "brukaren".
Socialnmndens viktigaste uppgift gentemot kontaktpersonerna r att vara stimulator fr dem och ge dem rd och ider om vad de kan gra i det enskilda fallet, samt att frmedla erfarenheter frn andra kontaktpersoner. Handlggaren och kontaktpersonen br inte ha egna regelbundna kontakter utan "brukarens" medverkan.
Nmndens std kan ocks lmnas vid regelbundna trffar fr kontaktpersoner. Dessa trffar br arrangeras tv, tre gnger per r och ge kontaktpersonerna information, kunskaper samt tillflle att diskutera med varandra och utbyta erfarenheter.
En kartlggning av behovet av kontaktpersoner fr utvecklingsstrda br gras. I det uppdraget br ven ing att gra en rekryteringsplan samt att planera std och utbildning fr kontaktpersoner.
Socialnmnden utser och frordnar kontaktpersoner. I frordnandet br uppdragets omfattning och tiden fr uppdraget anges. Det r ofta viktigt att kontaktpersonen har kvar uppdraget under en lngre tid. Frordnandet br begrnsas till helst en, men hgst tv personer per kontaktperson.
En gng om ret br "brukaren", kontaktpersonen och handlggaren trffas fr uppfljning och diskussion. D fr bde "brukaren" och kontaktpersonen tillflle att ge sin syn p hur kontakten har varit under det gngna ret och ta stllning till frnyat frordnande fr det kommande ret.
Socialnmnden br gra kontaktpersonerna uppmrksamma p att de omfattas av sekretesslagen och vad detta innebr.
Det r Socialnmnden som faststller ersttningen till kontaktpersoner. Ersttningen kan omfatta en arvodes- och en omkostnadsdel, dr omkostnadsdelen r skattefri och omfattar lpande utgifter fr kortare resor, telefon, porto och dylikt.
Svenska Kommunfrbundet har rekommenderat vilken ersttning som en kontaktperson br f. (Cirkulr 1995:83. Basbeloppet fr r 2000 r 36 000 kr.)
Som arvode 15% av basbeloppet = 460 kr per mnad.
Som omkostnadsersttning 10-40% av basbeloppet = 305 - 1 220 kronor per mnad.
Omkostnadsersttningen varierar med hnsyn till hur mnga timmar per mnad som kontaktpersonen gnar sig t sitt uppdrag och hur stora utlgg han eller hon har i genomsnitt. Den som har en kontaktperson skall sjlv bekosta sina utlgg.
Cirkulret innehller ven rekommendation om ersttning till kontakt- eller stdfamilj. Ersttningen varierar med hnsyn till den utvecklingsstrde personens lder och hur lng tid denne tillbringar i familjen.