Artikel i Intra 4/1999.

 

 

 

 

Kontaktperson

 

 

 

Kontaktperson Šr en unik och fin insats med stšd av handikapplagen, LSS (€  9:4). Unik dŠrfšr att den ges av en icke utbildad och icke anstŠlld person. Fin dŠrfšr att den kombinerar det

frivilliga och ideella med ett godkŠnnande av socialnŠmnden.

  En kontaktperson ska kunna ha engagemang och intresse fšr andra mŠnniskor och behšver inte ha nŒgon utbildning inom omsorgsomrŒdet. Hon eller han fŒr ett fšrordnande av socialnŠmnden i vilket det stŒr vem kontakten avser, omfattningen och fšr vilken tid det gŠller. NŒgon rapporteringsskyldighet till handlŠggaren pŒ nŠmnden skall inte fšrekomma. Kontaktpersonen erhŒller viss ersŠttning frŒn socialnŠmnden.

  Den utvecklingsstšrde skall naturligtvis sjŠlv vŠlja om hon eller han vill ha en kontaktperson och vem det ska vara. Ingen kan fšrordnas mot dennes vilja!

  Kontaktpersonen ersŠtter och kompletterar anhšriga eller vŠnner till den utvecklingsstšrde. Denne kan vara vuxen, en ungdom eller ett barn. I det senare fallet utgšrs kontaktpersonen av en stšdfamilj.

 

  Socialstyrelsens allmŠnna rŒd frŒn 1986 om kontaktpersoner gŠller fortfarande och Šr utmŠrkt. Men de Šr svŒra att fŒ tag pŒ. DŠrfšr har vi valt att publicera texten i en fšrkortad och moderniserad version.

 

 

 

En kontaktpersons insats bygger pŒ ett personligt engagemang och ett intresse fšr andra mŠnniskor. Ingen kan vara kontaktperson Œt nŒgon om inte denne vill sjŠlv.

Kontaktpersonen fŒr ett fšrordnande av socialnŠmnden, i vilket det stŒr vem kontakten avser, omfattningen och fšr vilken tid det gŠller. NŒgon rapporteringsskyldighet till handlŠggaren pŒ nŠmnden skall inte fšrekomma.

 

Kontaktpersonen ersŠtter eller kompletterar anhšriga eller vŠnner. "Brukaren" kan vara vuxen eller en ungdom eller ett barn. I det senare fallet utgšrs kontaktpersonen av en stšdfamilj.

 

Kontaktpersonen erhŒller viss ersŠttning frŒn socialnŠmnden.

 

 

Kontaktpersonens funktion

 

Fšr den som bor i gruppbostad blir kontaktpersonens uppgift att ge gemenskap och kontakt med nŒgon utanfšr bostaden - nŒgon som den utvecklingsstšrde kan prata med och lita pŒ. Han vet att det finns nŒgon som bryr sig om honom, besšker honom, kommer ihŒg hans fšdelsedag och skickar kort frŒn semestern. Ibland kan han behšva hjŠlp att fŒ šnskemŒl eller klagomŒl framfšrda till personalen.

 

€ven den som har en grav utvecklingsstšrning har glŠdje av att vara ihŒgkommen - att fŒ besšk och t ex komma ut pŒ en extra promenad eller gšra en utflykt. Fšr personer med grav utvecklingsstšrning Šr det viktigt att det Šr samma person som har uppdraget lŠnge.

Den som bor i egen bostad har ofta behov av rŒd och hjŠlp i vardagssituationer, men det Šr inte kontaktpersonens uppgift att vara "fixare". DŠremot behšver denne stšd och hjŠlp fšr att sjŠlv vŒga ta initiativ och kanske fŒ tips om hur man gšr. Det kan gŠlla att ringa efter en hantverkare eller bjuda in en granne pŒ kaffe. Annat som man kan behšva fŒ tips om Šr t ex hur man klarar ett stopp i avloppet, ringer efter reparatšr, bestŠller tid hos lŠkare, tandlŠkare, sjukanmŠler sig om man Šr sjuk etc.

MŒnga "brukare" kan ha svŒrt att ordna fšr sig pŒ fritiden. Man kan behšva hjŠlp med att komma ut pŒ aktiviteter, att ta egna initiativ och att knyta egna kontakter.

Allt fler mŒste sjŠlva planera sin ekonomi. Kontaktpersonen kan dŒ hjŠlpa till med rŒd, om han blir ombedd, men bšr dŠremot inte ta šver ansvaret fšr ekonomin.

 

 

Kontaktpersonen och personalen

 

Kontaktpersonens uppgift Šr alltsŒ att vara en vŠn och medmŠnniska. Olika kategorier av personal blir visserligen ofta ocksŒ vŠnner till den utvecklingsstšrde men har samtidigt en yrkesroll.

Kontaktpersonen ska inte ersŠtta personalen utan komplettera deras insatser. Kontaktpersonens uppgift Šr inte att utšva kontroll eller att vara en fšrlŠngning av personalens insatser, utan han eller hon ska fungera som ett personligt stšd utifrŒn en rent medmŠnsklig utgŒngspunkt. Han har alltsŒ inget annat ansvar fšr "brukaren" Šn vad vŠnner har sinsemellan. Kontaktpersonen ska inte "anvŠndas" i situationer som krŠver professionellt socialt och/eller psykologiskt kunnande. Man fŒr inte šverlŒta Œt kontaktpersonen att lšsa komplicerade psykiska eller sociala problem. DŠremot kan kontaktpersonen Šven i sŒdana komplicerade situationer fungera som ett komplement till yrkeskompetent personal.

 

 

God man

 

En person kan mycket vŠl ha bŒde en kontaktperson och en god man, men de bŒda uppdragen bšr inte fšrenas i samma person.

Det finns vissa likheter i uppgifterna fšr gode man/fšrvaltare och kontaktperson. BŒda ska vara den utvecklingsstšrdes fšresprŒkare och bŒda har uppgifter som ršr den enskildes person. Men kontaktpersonen Šr inte stŠllfšretrŠdare i juridisk mening. Han kan dŠrfšr inte ingŒ avtal eller andra rŠttshandlingar pŒ den utvecklingsstšrdes vŠgnar.

En kontaktperson kan inte heller begŠra insatser enligt LSS, men om den funktionshindrade sjŠlv har fšrmŒga att bedšma sin situation kan kontaktpersonen mycket vŠl hjŠlpa till i kontakter med myndigheter.

 

 

Tystnadsplikt, sekretess m m

 

Kontaktpersonen har ett uppdrag av socialnŠmnden att utfšra en uppgift enligt LSS. PŒ sŒ sŠtt blir kontaktpersonen en del av verksamheten och regler om sekretess och tystnadsplikt gŠller fšr denne pŒ samma sŠtt som fšr personalen. Det Šr sjŠlvklart att personalen ska ge kontaktpersonen den information om den utvecklingsstšrde som han behšver fšr att fullgšra sitt uppdrag. Men inte mer. BŠst Šr om detta sker tillsammans med den det gŠller eller i varje fall efter dennes samtycke.

Om kontaktpersonen ska kunna gšra en meningsfull insats och fŒ en god kontakt med "brukaren", Šr det viktigt att det finns ett fšrtroende dem emellan och att kontaktpersonen alltid Šr uppriktig i fšrhŒllandet till denne. DŠrfšr mŒste man i fšrvŠg klargšra villkoren fšr kontakten.

"Brukaren" mŒste kunna lita pŒ att kontaktpersonen inte rapporterar bakom ryggen pŒ honom. DŠrfšr bšr all information till personal ges tillsammans med denne. Kontaktpersonen Šr inte till fšr att utšva kontroll och har inte heller rapporteringsskyldighet till nŠmnden om den utvecklingsstšrdes fšrhŒllanden. Kontaktpersonen kan emellertid komma i situationer dŒ han kŠnner sig tvungen att diskutera dennes fšrhŒllanden med nŒgon ansvarig. I en sŒdan situation bšr kontaktpersonen fšrst tala om fšr honom eller henne vad han tŠnker gšra Šven om uppdraget som kontaktperson hŠrigenom Šventyras.

 

 

Rekrytering

 

Det allra bŠsta Šr om "brukaren" sjŠlv kan medverka vid rekrytering av sin kontaktperson. Oftast finns det nŒgon i hans omgivning som han har mer kontakt med eller som han kŠnner fšrtroende fšr. Det kan t ex vara nŒgon i bekantskapskretsen, en busschauffšr, nŒgon som arbetar i affŠren dŠr han handlar eller pŒ posten, banken etc. eller nŒgon pŒ hans arbetsplats.

Annonsering i dagspress, lokaltidningar och lokala informationsblad Šr ocksŒ ett bra sŠtt att rekrytera kontaktpersoner pŒ, speciellt om man fšljer upp med informationstrŠffar. Erfarenheter har visat att man fŒr fler anvŠndbara svar om annonserna Šr generellt inriktade med information om verksamheten och ej fokuserade pŒ nŒgon eller nŒgra speciella personers behov.

MŒnga mŠnniskor, som skulle vara utmŠrkta kontaktpersoner, svarar dock aldrig pŒ en annons hur vŠl den Šn Šr utformad. Fšr att nŒ dessa personer fŒr man anvŠnda bŒde fantasi och kunskaper om informationsvŠgar. Man kan trycka upp flygblad eller en informationsfolder som man delar ut, sŠtter upp pŒ anslagstavlor eller lŠgger ut pŒ hŠlsocentraler, bibliotek, tandlŠkarmottagningar, banker etc. Ofta kan personalen i verksamheten komma med bra uppslag!

Ett annat sŠtt Šr att vŠnda sig till speciella mŒlgrupper med bŒde skriftlig och muntlig information. Det kan vara personal pŒ skolor, daghem, fritidshem, bibliotek, posten eller nŒgon annan arbetsplats. Ideella fšreningar och organisationer som FUB, idrottsfšreningar, kyrkliga fšrsamlingar, Ršda Korset etc. Šr andra exempel pŒ sŒdana mŒlgrupper.

Studiecirklar kan ocksŒ anvŠndas fšr att rekrytera kontaktpersoner samtidigt som de Šr kunskapsfšrmedlare. Studiefšrbunden kan, genom sitt informations- och rekryteringsmaterial ge information om verksamheten och om de studiecirklar som Šr avsedda fšr kontaktpersoner.

 

 

TrŠffar

 

Regelbundna trŠffar fšr kontaktpersoner kan ocksŒ vara en bas fšr rekrytering, Šven om dessa trŠffar frŠmst Šr ett viktigt stšd fšr de redan etablerade kontaktpersonerna. Genom att uppmana dem att ta med intresserade vŠnner och bekanta, sprider man kunskaper om verksamheten och breddar rekryteringsbasen.

Det Šr ofta lŠmpligt att fšlja upp en annonskampanj, dŒ man kanske bŒde annonserat och delat ut flygblad, med en informationstrŠff fšr intresserade. PŒ dessa rekryteringstrŠffar kan med fšrdel bŒde personer med utvecklingsstšrning, kontaktpersoner och personal vara med och informera om verksamheten.

 

 

Vem kan bli kontaktperson?

 

Var och en som har tid och intresse šver fšr ett socialt engagemang kan bli kontaktperson. Det finns naturligtvis vissa egenskaper som Šr šnskvŠrda, t ex intresse fšr andra mŠnniskor och fšrmŒga att klara av konflikter. Men det primŠra Šr ŠndŒ att kunna fungera som stšd fšr en annan mŠnniska i en vŠnskapsrelation. Det Šr dŠrfšr viktigt att den det gŠller och kontaktpersonen passar bra ihop och har fšrtroende fšr varandra.

Den som blir kontaktperson bšr ocksŒ kunna binda sig fšr ett uppdrag under en lŠngre tid. Fšr handlŠggaren kan det vara bra att se pŒ varfšr vederbšrande vill bli kontaktperson. Personer som vill idka vŠlgšrenhet, vara švervakare eller upptrŠder som "sjŠlvlŠrda socialarbetare" Šr oftast inte lŠmpliga. Stora geografiska avstŒnd kan fšrsvŒra kontakten mellan kontaktpersonen och "brukaren".

Som kontaktperson skall man strŠva efter en vŠnskapsrelation, inte en personalrelation.  Det Šr inte speciell yrkeskompetens som krŠvs fšr att bli kontaktperson, utan ett medmŠnskligt och socialt engagemang. Endast undantagsvis bšr personal anlitas som kontaktpersoner, dock aldrig fšr en person som fŒr stšd och service inom samma verksamhet dŠr den tilltŠnkta kontaktpersonen arbetar.

 

 

Stšd och utbildning

 

Kontaktpersonerna behšver olika former av stšd frŒn socialnŠmnden fšr att kunna fullgšra sitt uppdrag pŒ ett bra sŠtt. De kan behšva stšd fšr att bearbeta egna kŠnslor och attityder i samband med ett uppdrag eller ha behov av att diskutera kontaktpersonsrollen, bŒde dess mšjligheter och dess begrŠnsningar. Andra kontaktpersoner vill ha konkreta kunskaper fšr att bŠttre kunna fšrstŒ "brukaren".

SocialnŠmndens viktigaste uppgift gentemot kontaktpersonerna Šr att vara stimulator fšr dem och ge dem rŒd och idŽer om vad de kan gšra i det enskilda fallet, samt att fšrmedla erfarenheter frŒn andra kontaktpersoner. HandlŠggaren och kontaktpersonen bšr inte ha egna regelbundna kontakter utan "brukarens" medverkan.

NŠmndens stšd kan ocksŒ lŠmnas vid regelbundna trŠffar fšr kontaktpersoner. Dessa trŠffar bšr arrangeras tvŒ, tre gŒnger per Œr och ge kontaktpersonerna information, kunskaper samt tillfŠlle att diskutera med varandra och utbyta erfarenheter.

 

 

SocialnŠmnden

 

En kartlŠggning av behovet av kontaktpersoner fšr utvecklingsstšrda bšr gšras. I det uppdraget bšr Šven ingŒ att gšra en rekryteringsplan samt att planera stšd och utbildning fšr kontaktpersoner.

SocialnŠmnden utser och fšrordnar kontaktpersoner. I fšrordnandet bšr uppdragets omfattning och tiden fšr uppdraget anges. Det Šr ofta viktigt  att kontaktpersonen har kvar uppdraget under en lŠngre tid. Fšrordnandet bšr begrŠnsas till helst en, men hšgst tvŒ personer per kontaktperson.

En gŒng om Œret bšr "brukaren", kontaktpersonen och handlŠggaren trŠffas fšr uppfšljning och diskussion. DŒ fŒr bŒde "brukaren" och kontaktpersonen tillfŠlle att ge sin syn pŒ hur kontakten har varit under det gŒngna Œret och ta stŠllning till fšrnyat fšrordnande fšr det kommande Œret.

SocialnŠmnden bšr gšra kontaktpersonerna uppmŠrksamma pŒ att de omfattas av sekretesslagen och vad detta innebŠr.

 

Det Šr SocialnŠmnden som faststŠller ersŠttningen till kontaktpersoner. ErsŠttningen kan omfatta en arvodes- och en omkostnadsdel, dŠr omkostnadsdelen Šr skattefri och omfattar lšpande utgifter fšr kortare resor, telefon, porto och dylikt.

 

 

ErsŠttning

 

Svenska Kommunfšrbundet har rekommenderat vilken ersŠttning som en kontaktperson bšr fŒ. (CirkulŠr 1995:83. Basbeloppet fšr Œr 2000 Šr 36 000 kr.)

 

Som arvode 15% av basbeloppet = 460 kr per mŒnad.

 

Som omkostnadsersŠttning 10-40% av basbeloppet = 305 - 1 220 kronor per mŒnad.

 

OmkostnadsersŠttningen varierar med hŠnsyn till hur mŒnga timmar per mŒnad som kontaktpersonen Šgnar sig Œt sitt uppdrag och hur stora utlŠgg han eller hon har i genomsnitt. Den som har en kontaktperson skall sjŠlv bekosta sina utlŠgg.

 

CirkulŠret innehŒller Šven rekommendation om ersŠttning till kontakt- eller stšdfamilj. ErsŠttningen varierar med hŠnsyn till den utvecklingsstšrde personens Œlder och hur lŒng tid denne tillbringar i familjen.