Artikel i Intra 1/1999.
Vrdaren behver
KUNSKAP!
Vrdarens yrke skiljer sig frn de flestas genom att det arbetsredskap man anvnder r det egna psyket och att produkten man skapar r relationer - inte saker och ting.
Fr den med ett begvningshandikapp betyder en positiv och insiktsfull relation mer n fr andra i behov av std och service. Risken r stor att man blir behandlad som ett objekt som hanteras och manipuleras - d frsjunker man till passivitet och inneslutenhet - istllet fr som ett subjekt, som bde tar emot och ger knslor och nrhet.
Den gode vrdaren ger ut en bit av sig sjlv, sitt eget jag. Frst d kan han eller hon f tillbaks ngot av den andre. Man bekrftar varandra i en msesidighet och upptcker varandra i ett stndigt vxelspel med bde frlust och tervinning av den egna sjlsliga kraften som fljd. Fr att relationen ska kunna frdjupas och leda till en utveckling krvs en varaktighet, en kontinuitet, som i varje fall tidigare var utmrkande fr dem som arbetade inom omsorgerna om utvecklingsstrda.
Alltfr lnge har arbetsgivaren tagit fr givet att vrdaren har ett eget ondligt frrd av krafter att sa ur och att denne inte skulle ha behov av att f veta mer n vad som gller fr de dagliga rutinerna. Samtidigt har allt strre ansvar lagts p vrdaren.
Ingen vrdare kan i lngden vara den stndigt inspirerande och ledande personen utan att f "pfyllning" utifrn. Det fr man genom kunskaper.
Den tiden borde vara frbi d arbetstagaren frvgrades kunskaper. Statsmakten sger klart och entydigt i handikapplagen LSS att personalen ska ha den utbildning och erfarenhet som kan krvas fr varje specifik uppgift. Och uppgifterna inom omsorgerna om utvecklingsstrda r hgst varierande!
Dessvrre frekommer det att kommuner tror att det rcker om personalen har utbildning inom ldrevrd eller sjukvrd. Men omsorgerna om utvecklingsstrda r inte detsamma som ldrevrd eller sjukvrd! Hr gller det ju att handleda och stdja mnniskor i arbetsfr lder till ett liv s likt andras som mjligt!
Mnga inom socialtjnst och handikappomsorg har ftt tskilliga rs vidareutbildning. De har befattningar som socialchefer, avdelningschefer, enhetschefer, LSS-handlggare osv. Det r deras skyldighet att se till att ocks de anstllda fr den fortbildning som de behver. Det ligger ett tungt moraliskt ansvar p dem att n nda fram, s att varje vrdare fr den "pfyllning" som han eller hon behver.
Man hr ibland "hjdare" som undervrderar vrdarnas intresse fr att lsa och tillgodogra sig vad som skrivs. D pminns jag om det gamla klassamhllet och frnekelsen av allas lika vrde. Det r vr skyldighet att ge alla en optimal mjlighet. Sedan r det var och ens ensak att ska sig fram och prva p. D ska man finna hur kunskaper ger styrka, sjlvstndighet och insikter fr att frndra sina arbetsfrhllanden till det bttre.
INTRA ger vrdaren kunskaper och drmed ven makt ver sin egen situation. INTRA beskriver hur man gr p andra hll, erfarenheter frn alternativa insatser och resultat av olika underskningar. Drfr borde varje vrdare p en gruppbostad, elevhem och dagcenter ha sitt eget exemplar av INTRA. Arbetsgivaren borde frst att kunskaper inte gr i arv - de mste frvrvas! Och att fortbildningen r den bsta garantin fr att vrdaren ska orka st ut och trivas p sin arbetsplats.
Inom andra yrken lgger man ner stora summor p fortbildning. I den jmfrelsen r en prenumerationsavgift p INTRA en bagatell.
Kunskap r inte bara att veta hur lite man vet, utan ven nyckeln till framgng!