Artikel i Intra 1/1999.

 

 

 

 

 

 

VŒrdaren behšver

KUNSKAP!

 

 

Karl Grunewald

 

 

 

VŒrdarens yrke skiljer sig frŒn de flestas genom att det arbetsredskap man anvŠnder Šr det egna psyket och att produkten man skapar Šr relationer - inte saker och ting.

 

Fšr den med ett begŒvningshandikapp betyder en positiv och insiktsfull relation mer Šn fšr andra i behov av stšd och service. Risken Šr stor att man blir behandlad som ett objekt som hanteras och manipuleras - dŒ fšrsjunker man till passivitet och inneslutenhet - istŠllet fšr som ett subjekt, som bŒde tar emot och ger kŠnslor och nŠrhet.

 

Den gode vŒrdaren ger ut en bit av sig sjŠlv, sitt eget jag. Fšrst dŒ kan han eller hon fŒ tillbaks nŒgot av den andre. Man bekrŠftar varandra i en šmsesidighet och upptŠcker varandra i ett stŠndigt vŠxelspel med bŒde fšrlust och Œtervinning av den egna sjŠlsliga kraften som fšljd. Fšr att relationen ska kunna fšrdjupas och leda till en utveckling krŠvs en varaktighet, en kontinuitet, som i varje fall tidigare var utmŠrkande fšr dem som arbetade inom omsorgerna om utvecklingsstšrda.

 

Alltfšr lŠnge har arbetsgivaren tagit fšr givet att vŒrdaren har ett eget oŠndligt fšrrŒd av krafter att šsa ur och att denne inte skulle ha behov av att fŒ veta mer Šn vad som gŠller fšr de dagliga rutinerna. Samtidigt har allt stšrre ansvar lagts pŒ vŒrdaren.

 

Ingen vŒrdare kan i lŠngden vara den stŠndigt inspirerande och ledande personen utan att fŒ "pŒfyllning" utifrŒn. Det fŒr man genom kunskaper.

 

Den tiden borde vara fšrbi dŒ arbetstagaren fšrvŠgrades kunskaper. Statsmakten sŠger klart och entydigt i handikapplagen LSS att personalen ska ha den utbildning och erfarenhet som kan krŠvas fšr varje specifik uppgift. Och uppgifterna inom omsorgerna om utvecklingsstšrda Šr hšgst varierande!

 

DessvŠrre fšrekommer det att kommuner tror att det rŠcker om personalen har utbildning inom ŠldrevŒrd eller sjukvŒrd. Men omsorgerna om utvecklingsstšrda Šr inte detsamma som ŠldrevŒrd eller sjukvŒrd! HŠr gŠller det ju att handleda och stšdja mŠnniskor i arbetsfšr Œlder till ett liv sŒ likt andras som mšjligt!

 

MŒnga inom socialtjŠnst och handikappomsorg har fŒtt Œtskilliga Œrs vidareutbildning. De har befattningar som socialchefer, avdelningschefer, enhetschefer, LSS-handlŠggare osv. Det Šr deras skyldighet att se till att ocksŒ de anstŠllda fŒr den fortbildning som de behšver. Det ligger ett tungt moraliskt ansvar pŒ dem att nŒ Šnda fram, sŒ att varje vŒrdare fŒr den "pŒfyllning" som han eller hon behšver.

 

Man hšr ibland "hšjdare" som undervŠrderar vŒrdarnas intresse fšr att lŠsa och tillgodogšra sig vad som skrivs. DŒ pŒminns jag om det gamla klassamhŠllet och fšrnekelsen av allas lika vŠrde. Det Šr vŒr skyldighet att ge alla en optimal mšjlighet. Sedan Šr det var och ens ensak att sška sig fram och pršva pŒ. DŒ ska man finna hur kunskaper ger styrka, sjŠlvstŠndighet och insikter fšr att fšrŠndra sina arbetsfšrhŒllanden till det bŠttre.

 

INTRA ger vŒrdaren kunskaper och dŠrmed Šven makt šver sin egen situation. INTRA beskriver hur man gšr pŒ andra hŒll, erfarenheter frŒn alternativa insatser och resultat av olika undersškningar. DŠrfšr borde varje vŒrdare pŒ en gruppbostad, elevhem och dagcenter ha sitt eget exemplar av INTRA. Arbetsgivaren borde fšrstŒ att kunskaper inte gŒr i arv - de mŒste fšrvŠrvas! Och att fortbildningen Šr den bŠsta garantin fšr att vŒrdaren ska orka stŒ ut och trivas pŒ sin arbetsplats.

 

Inom andra yrken lŠgger man ner stora summor pŒ fortbildning. I den jŠmfšrelsen Šr en prenumerationsavgift pŒ INTRA en bagatell.

Kunskap Šr inte bara att veta hur lite man vet, utan Šven nyckeln till framgŒng!