Artikel i Intra 2/2003.

 

 

 

 

 

Fyra fšrestŒndare

om arbetet inom handikappomsorgen

 

 

Gerd God Nilsson

Utbildningar: bl a GPU, PPU, Arbetsledarutbildning pŒ hšgskola och landstingets egen arbetsledarutbildning.

Bšrjade 1980 pŒ kersbergahemmet som vŒrdare, som 1:e vŒrdare frŒn 1988, som hemfšrestŒndare frŒn 1988 dŒ hon ocksŒ var med och avvecklade vŒrdhemmet. Startade GŠrdets gruppbostad 1993 dŠr hon arbetat som fšrestŒndare sedan starten. Har dessutom en del andra arbetsuppgifter i …stermalms stadsdelsnŠmnd. GŠrdets gruppbostad drivs pŒ intraprenad sedan 2001 dŒ fšrvaltningen begŠrde in offerter pŒ driften och de kommunalt anstŠllda hade bŠsta budet.

Favoritfilm: Dirty dancing.

Favoritmat: Halstrad tonfisk.

 

Eric Samuelsson

Utbildningar: bl a GPU, PPU, akademiska poŠng i bl a svenska, historia och religionshistoria. Arbetsledarutbildning pŒ hšgskola och landstingets egen arbetsledarutbildning.

Bšrjade 1975 som timvikarie pŒ inackorderingshem. FrŒn 1978 som vŒrdare. Sedan 1988 arbetsledare fšrst som bitrŠdande enhetschef och sedan, frŒn 1994, som enhetschef.

€r f n arbetsledare fšr 3 boendeenheter  i SpŒnga/Tensta.

Favoritfilm: De sju samurajerna.

 

Eva Jeppson

Utbildningar: bl a GPU, PPU, mentalskštarutbildning, Social habilitering 6 mŒn, Arbetsledarutbildning pŒ hšgskola och landstingets egen arbetsledarutbildning.

Bšrjade 1973 pŒ Carlslunds vŒrdhem som vŒrdare, men hann med ett Œr som hemfšrestŒndare innan hon 1979 flyttade till Kista bostadsgrupp som vŒrdare. FrŒn 1982 som 1:e vŒrdare och sedan frŒn 1988 som fšrestŒndare fšr Bjšrnš gruppbostad. Sedan juli 2002 enhetschef fšr tre gruppbostŠder i SkarpnŠck.

Favoritfilm: Citizen Cane.

Favoritmat: All sorts fisk.

 

Roger Karlsson

Utbildningar: bl a GPU, PPU, socialpedagogutbildning pŒ hšgskola, landstingets egen arbetsledarutbildning. Studerat juridik pŒ universitetet (100 poŠng).

Har arbetat som ledare och arbetsledare pŒ kollo sedan 1975. Arbetade som vŒrdare pŒ elevhem och sedan som fšrestŒndare frŒn 1988 pŒ olika gruppbostŠder. Numera verksamhetssekreterare fšr de 18 LSS-kollona i Stockholm och samordnare fšr enhetscheferna inom kolloverksamheten.

Favoritfilm: Fanny och Alexander.

Favoritmat: Rotmos och flŠsklŠgg.

 

                                                                 Vid protokollet: Hans Hallerfors

 

 

 

 

Mer Šn tre enheter

klarar man inte av

om man vill gšra

ett bra jobb!

 

 

 

 

…ver 100 Œrs samlad erfarenhet av handikappomsorg sitter framfšr mig och kŠkar middag pŒ en krog pŒ Sšder. De brukar gšra sŒ, trŠffas ibland och utbyta erfarenheter. Ordet Šr fritt!

 

 

 

Vad Šr skillnaden fšr unga vŒrdare nu och nŠr ni var nya inom handikappomsorgen?

 

Roger Karlsson: Ja, nu finns ju vi hŠr. BetonghŠckarna. Och hindrar ungdomarna att komma fram.

 

Erik Samuelsson: Dom reser till Thailand istŠllet.

 

RK: Jo, det Šr en stor skillnad. VŒrdaryrket har verkligen blivit ett genomgŒngsyrke. Och mycket beror det pŒ att det idag inte finns nŒgot naturligt sŠtt att slussas in i yrket och gradvis pršva pŒ ett stšrre ansvar. KarriŠrvŠgarna inom yrket Šr till stor del stŠngda. Och lšneutvecklingen har varit usel. NŠr vi bšrjade slussades man efter ett tag in pŒ den ettŒriga vŒrdarutbildningen, fick lite hšgre lšn och ett utškat ansvar. Idag, nŠr vi sitter pŒ pengarna sjŠlva, sŒ ser vi att vi helt enkelt inte har rŒd att skicka ivŠg nŒgon pŒ ett halvŒrs utbildning. Vikariekostnaderna blir fšr hšga. PŒ bšrjan av 90-talet hade i princip all fast personal gŒtt vŒrdarutbildningen. Men nu hŒller kunskapsnivŒn pŒ att sŠnkas rejŠlt.

 

Gerd God Nilsson: Nej, tyvŠrr Šr det ju ingen som gŒr omsorgsprogrammet.

 

ES: Och den gamla grundutbildningen, GPU och PPU Šr nedlagd!

 

GGN: Idag krŠver man nŠstan alltid hšgskoleutbildning av den som sšker en fšrestŒndartjŠnst. Det innebŠr att vi gŒtt tillbaka till gamla tider. D v s att mŒnga som Šr duktiga och som gŒtt den lŒnga vŠgen inte kan fŒ arbetsledande tjŠnster eftersom de inte har den utbildning som krŠvs. Och mšjligheten att vidareutbilda sig har fšrsvunnit eftersom man ofta har fšrsšrjningsansvar och arbetsgivaren numera inte betalar lšn under utbildningen. Det Šr slšseri med mŠnskliga resurser.

 

RK: Det borde vara intressant att jŠmfšra vilka som stannar kvar pŒ fšrestŒndartjŠnsterna: De som gŒtt den lŒnga vŠgen och som sedan utbildat sig med stšd frŒn kommunen eller de som kommer direkt frŒn hšgskoleutbildningen utan tidigare erfarenhet?

 

RK: En annan skillnad Šr att det idag Šr sŒ reglerat vilken omsorg som ska ges. NŠr vi bšrjade befann vi oss ofta i ett grŠnsland mellan ideellt och professionellt arbete. Idag kan man se grupper som tvingas Œka hem till gruppbostaden frŒn fredagsdansen lŒngt innan Arvingarna har spelat fŠrdigt. Bara fšr att personalens arbetstid Šr reglerad.

 

Eva Jeppson: Det dŠr Šr en arbetsledarfrŒga i fšrsta hand. Vi mŒste gŒ fšre nŠr det gŠller attitydfšrŠndringar. Vi mŒste puscha pŒ fšr alternativa arbetstidsformer.

 

RK: Kanske beror mycket av denna oflexibilitet pŒ att de flesta vŒrdare idag Šr Šldre Šn pŒ 80-talet. MŒnga har tršttnat och trivs egentligen inte med sitt arbete.

 

 

Har det kommit nya krav frŒn de som bor i gruppbostŠderna?

 

ES: Jo, vi har fŒtt en helt annan kategori brukare. Det Šr fler som kommer frŒn andra kulturer och fler som stŠller annorlunda krav Šn fšrr. Brukarna och deras fšrŠldrar Šr yngre nŠr de flyttar frŒn fšrŠldrahemmet till en gruppbostad.

 

GGN: De flesta som flyttade ut frŒn vŒrdhemmen var 40 Œr och mer. De hade ofta svŒrt att bli sjŠlvstŠndiga i sina egna hem. De var sŒ vana vid att inte kunna styra sig sjŠlva. Men ofta Šr det likadant med dem som nu flyttar in i gruppbostŠderna direkt frŒn hemmet. De har svŒrt att fšrstŒ att de inte behšver frŒga mamma om allt.

 

EJ: Det dŠr Šr bŒde och. DŠr jag arbetade fšrut fanns en grupp tjejer med utvecklingsstšrning som bjšd in varandra och satt och snackade. De hade kommit sŒ lŒngt att de kunde sŠga till personalen att de ville vara ifred nŠr de t ex fikade. DŒ blir man glad och kŠnner hopp!

 

ES: Men det var ju ŠndŒ en fantastisk tid efter utflytten! MŒnga utvecklingsstšrda utvecklades ju otroligt. Och man ville pršva allt: kŠkade rŒ lšk och halsade vinŠger - Œt sig igenom allt tills man hittade det man sjŠlv ville ha. Det fanns en livlig diskussion om detta och personalen solidariserade sig med brukarnas vilja att forma sina egna liv.

 

RK: Det fanns ett tydligt VI pŒ den tiden. Vi utgick frŒn att det fanns en samhšrighet bland alla inom omsorgerna. BŒde brukare och personal. Det hŠr VI:et Šr borta - pŒ gott och ont.

 

GGN: Fšrr handlade det mycket mer om gruppen. Nu handlar det mer om vars och ens eget jag.

 

ES: Jo, men det var bŠttre solidaritet fšrr. Vi stod utanfšr landstingshuset och skanderade: "Utvecklingsstšrd, sŠllan hšrd!" Idag Šr det tyst. Och FUB ligger lŒgt nŠr det gŠller personalutbildningen.

 

RK: Det som Šr bra med att grupptŠnkandet fšrsvunnit Šr att stšdet blivit individuellt. Men samtidigt finns en ovilja att se det som faktiskt Šr gemensamma problem. Och lojaliteten frŒn personalen Šr inte sŒ stark.

 

EJ: Om man inte har rŠtt utbildning kan det vara svŒrt att skilja pŒ egna och andras behov.

 

GGN: Det svŒra Šr nu som fšrr att lŠra sig att hantera bindningar.

 

RK: Men se pŒ de utvecklingsstšrda som flyttar ihop. Jag Šr helt švertygad om att det var fler som gjorde det pŒ 80-talet. DŒ solidariserade sig personalen med dem och hjŠlpte dem att ta strid mot ofšrstŒende eller motvilliga anhšriga. Men det sker knappast idag.

 

 

Att vara fšrestŒndare Šr mŒnga gŒnger en ensam position. Man ska hantera krav frŒn brukare, anhšriga, personal och fšrvaltning. Hur klarar ni av det?

 

RK: Man kan alltid luta sig mot lagen.

 

GGN: Ja lagen, LSS, Šr faktiskt ett bra arbetsredskap. Man kan ta fram den och visa. "Vi kan inte handla sŒ eller sŒ fšr det strider mot lagens mŒlsŠttning". Det Šr effektivt.

 

GGN: Det Šr bra att formalisera ibland. Att inte grŠva ner sig i konflikter utan fšrsška reda ut vad som faktiskt finns i form av riktlinjer och mŒlsŠttningar. Att informera alla om vilken budget vi har. Det Šr ocksŒ ett sŠtt att skapa struktur.

 

EJ: Det Šr viktigt att vi Šr stolta šver det som vi faktiskt utrŠttar. Att vi skšter allt pŒ ett riktigt sŠtt. Att vi informerar facket, har koll pŒ pengarna och ser till att mŒlsŠttningarna hŒlls levande. Vetskapen om att man gjort allt sŒ bra man kan rŠcker lŒngt.

 

RK: Det Šr nŠr det kollegiala stšdet uteblir som man Šr riktigt illa ute. Man behšver ett bollplank.

 

GGN: Vi gamlingar har hittat vŒra nŠtverk. Det Šr svŒrare fšr de yngre.

 

 

Hur ska en bra fšrestŒndare vara?

 

RK: Du har ju oss pŒ bild! €sch, jag skojade bara... Det viktigaste Šr att man fšrmŒr lšsgšra alla medarbetares resurser. Att vi understšdjer kreativitet och att vi ser till att de "goda medarbetarna" fŒr plats.

 

GGN: Man mŒste ha en grundlŠggande kunskap om LSS. Man bšr nog ocksŒ ha klart fšr sig bakgrunden till att det ser ut som det gšr idag. Man mŒste ha tŒlamod och man mŒste fšrstŒ vad personalrollen innebŠr, sŒ att man kan stštta pŒ ett bra sŠtt.

 

EJ: Rekryteringen Šr det viktigaste redskapet. Det Šr viktigt att man fŒr rŠtt personal. De mŒste se sitt arbete som ett yrke.

 

GGN: Man mŒste vara tydlig nŠr man rekryterar. Vad Šr behovet? Man mŒste informera den som sšker om vilka mŒl vi har och vad vi fšrvŠntar oss.

 

RK: Det Šr bra att ha olika personligheter i arbetsgruppen. Men alltfšr stora olikheter klarar vi inte av. Ingen stŒr i lŠngden ut med att plocka disk efter andra.

 

 

Hur har fšrestŒndarrollen fšrŠndrats?

 

GGN: Det Šr mer ekonomi idag.

 

ES: Man har en rad olika uppdrag utšver grunduppdraget.

 

RK: Och man har ett stšrre helhetsansvar. PŒ gott och ont. Vi Šr mer sjŠlvstŠndiga nu.

 

 

Hur ser ert ansvar ut i praktiken?

 

EJ: 3 enheter, 17 bo-en-de, gruppbostŠder.

 

RK:  4 enheter 27 boende, kollo.

 

GGN: 1 enhet, 14 boende, gruppbostŠder + ansvar fšr šppna hemtjŠnsten, kontaktpersonerna, avlšsarservicen m m.

 

ES: 3 enheter, 14 boende, gruppbostŠder.

 

EJ: Jag har haft ansvar fšr frŒn 2 enheter upp till 8. En lagom nivŒ Šr mellan 3 och 4 enheter med 25 till 30 medarbetare. Det blir tex omšjligt att hinna med utvecklingssamtal om man har fler medarbetare.

 

RK: Det Šr ju en omšjlighet att hinna med medarbetarsamtal, konferenser, planeringsmšten, personalrekrytering, budgetarbete och arbetsledning nŠr man har fler Šn tre gruppbostadsenheter med 25-30 personal. Dom som sŠger att dom gšr det ljuger.

 

ES: Det Šr en mycket stark press pŒ oss idag frŒn fšrvaltningarna. Och den handlar inte uteslutande om ekonomin utan Šven om kvalitetsgarantier, lšnesamtal, utvecklingssamtal m m.

 

GGN: De kunskaper som fanns i organisationen om handikapp har utarmats.

 

EJ: IstŠllet har vi fŒtt lŠra oss att tala om vad vi gšr och varfšr.

 

RK: Och vi har inget stšd frŒn vuxenteamen lŠngre. Dom fšrsvann vid kommunaliseringen. Ofta fŒr vi hšra frŒn andra verksamheter att vi inom handikappomsorgen har en egen "grŠddfil". Vi hamnar sŒ lŠtt i en fšrsvarsposition.

 

GGN: Ja, vi blir ofta jŠmfšrda med t ex Šldreomsorgen. Men de flesta glšmmer att den omsorg som vi fšrmedlar Šr till personer som behšver stšd hela livet. Det  Šr bra nŠr FUB finns med i handikapprŒdet. DŒ blir vi starkare.

 

ES: Tempot i kommunen Šr hšgt. Det gŠller att ligga pŒ hela tiden.

 

RK: Ja, hŠr finns nŒgot som hŠnt. Det Šr nŠstan inte tillŒtet att gšra misstag lŠngre. Vi mŒste gšra allt sŒ rŠtt. Och det skapar i sig rŠdsla. Man vŒgar inte pršva i samma utstrŠckning som tidigare.

 

GGN: Kanske Šr det vi som inte vŒgar slŠppa fram initiativen i samma utstrŠckning. Vi tŠnker pŒ alla de misstag som vi gjorde.

 

ES: Men framfšr allt Šr det ju LSS som krŠver mer av oss. RŠttigheterna och mŒlsŠttningen.

 

EJ: Fšrr var det ju vi personal som bestŠmde allt...

 

RK: De anhšriga Šr mer kritiska och krŠvande. InstŠllsamheten och tacksamheten Šr borta. Liksom chokladpralinerna till jul. Och det Šr en vŠldigt positiv utveckling. I det hela. Den enda gŒngen dŒ man kŠnner tvekan infšr det škade anhšriginflytandet Šr nŠr man ser hur personer med lindrig utvecklingsstšrning hŠmmas i sitt vuxenblivande av detta. Men det Šr ŠndŒ en bisak.

 

ES: Den pedagogiska sidan har minskat betydligt. Idag Šr det stŠda och tvŠtta som gŠller. Trots lagen sŒ tycker jag att sjŠlvbestŠmmandeperspektivet har fšrsvunnit.

 

GGN: Ja, vi borde satsa mycket mer pΠden pedagogiska inriktningen.

 

EJ: LSS krŠver att man arbetar pŒ ett annat sŠtt Šn fšrut. Samtidigt saknar fler utbildning idag och dŒ kan det vara svŒrt att stŒ emot kraven frŒn omgivningen.

 

RK: MŒnga anhšriga har fortfarande inget fšrtroende fšr att vi vill deras barn gott. Det Šr trist. Fšr det Šr ŠndŒ det som alla fšrŠldrar behšver kŠnna: att dom som jobbar hŠr Šlskar mitt barn.

 

GGN: Det trista Šr ocksŒ att personer med utvecklingsstšrning fortfarande blir "placerade". Trots allt prat om annat sŒ Šr man livegen i kommunen eller stadsdelen.

 

RK: Om jag skulle rŒda nŒgon ung fšrestŒndare som bšrjar sitt arbete nu sŒ tror jag att det viktigaste Šr att man ser till att man har ett bra stšd. Det borde vara lag pŒ handledning fšr denna typ av tjŠnst. €r man oerfaren ropar man ju inte sjŠlv pŒ hjŠlp, det mŒste ens chefer se till. Jag tror ocksŒ det Šr vanligt att man ger upp nŠr man vill se snabba fšrŠndringar. Det finns alltfšr mŒnga gamla strukturer och fšrestŠllningar kvar pŒ mŒnga enheter. Att fšrŠndra Šr en lŒng process, i grunden handlar det mycket om mŠnniskosyn och den Šndras inte i en kovŠndning. SŒ man behšver mycket tŒlamod och is i magen.

 

 

Men varfšr Šr ni kvar inom handikappomsorgen?

 

EJ: Jamen, det Šr ju ett roligt jobb!

 

RK: Kan inte tŠnka mig nŒgot annat.

 

GGN: Det Šr sŒ intensivt.

 

ES: Kanske fšr att vi alla har ett starkt engagemang. Och fšr att vi har en utvecklad kŠnsla fšr det absurda i tillvaron!

 

Hans Hallerfors

 

 

 

Om fšrestŒndare

 

I sina fšreskrifter och allmŠnna rŒd, SOSFS 2002:9

skriver Socialstyrelsen fšljande om den person som fšrestŒr verksamheten:

 

Fšreskrifter

4 € Samtliga former av bostad med sŠrskild service fšr vuxna skall ha en av huvudmannen sŠrskilt utsedd person som fšrestŒr verksamheten.

 

AngŒende gruppbostad

5 € Med lŠmplig utbildning enligt 3 € fšrordningen (1993:1090) om stšd och service till vissa funktionshindrade avses en hšgskoleutbildning som Šr relevant fšr att en person skall kunna fšrestŒ verksamheten i en gruppbostad. Den person som av huvudmannen Šr utsedd att ha denna ledarskapsfunktion skall ha tillrŠcklig kunskap och kompetens fšr att bl.a. kunna ansvara fšr att

- arbetet organiseras sŒ att den enskilde genom omvŒrdnaden tillfšrsŠkras goda levnadsvillkor,

- omvŒrdnaden kŠnnetecknas av en god etik och ett vŠrdigt bemštande,

- omvŒrdnaden fšr varje boende planeras, dokumenteras och fšljs upp,

- kommunens eventuella švriga krav pŒ eller riktlinjer fšr vad som skall dokumenteras verkstŠlls,

- rutiner finns fšr att hantera synpunkter och klagomŒl,

- personalen har den kunskap som behšvs fšr en ŠndamŒlsenlig verksamhet,

- personalens behov av handledning tillgodoses,

- personalens behov av kompetensutveckling bevakas och stšds,

- personal rekryteras och introduceras,

- verksamheten planeras, utvecklas och utvŠrderas,

- verksamhetens resultat fšrmedlas till šverordnade och politiker, och

- verksamheten utvecklas i takt med Šndrad lagstiftning och nya forskningsresultat.