Artikel i Intra 3/1999.
Gr grundsrskolan mot sitt slut?
Det finns sedan 1996 en lag som ger frldrarna rtt att vlja om deras utvecklingsstrda barn ska g i srskola eller i grundskola. Nu har Skolverket utvrderat effekten av lagen.
Under de tv frsta skolren var det frldrar till 210 barn som nskade att de skulle g kvar i grundskolan. 40 % av dem har under de tre lsr som gtt efterhand accepterat srskolan. Den kvalitativa utvrdering som nu gjorts omfattar 72 av frsta rets barn.
Denna visar att frldrarna har ftt dligt med information om deras rtt att vlja. Ofta mste de ska efter sdan sjlv. Skolverket har under pgende frsksverksamhet varit tvungen att srskilt pminna kommunerna om deras skyldighet. Det r ju ett svrt val frldrarna ska gra med nog s komplexa konsekvenser.
En konsekvens av att barnet r utvecklingsstrt r att det inte klarar kunskapsmlen fr grundskolan. Det r allvarligt rent psykologiskt fr barnet. Skolan skall frvisso ge barnet std av en assistent i vissa fall, speciallrarinsats, undervisning i mindre grupp etc., men allt detta kar kommunernas kostnader och nr inte upp till det std barnet kan f i srskolan.
Ibland snker man "ribban" fr dessa barn: De deltar inte i olika prov m.m., men mnga frldrar frstr att deras barn inte kommer att klara det nationella provet i rskurs 5. De knner sig lurade och menar att valet av grundskola egentligen inte var ett egentligt val.
Nu freslr Skolverket att lagen br permanentas: Det r naturligt att frldrarna ska ha rtt vlja skolform och i skolans vrdegrund ligger att dessa barn ska ha rtt till att g i samma skola som andra. Det leder fr vrigt till msesidig frstelse och respekt fr barn med funktionshinder.
Har nu Skolverket freslagit detta mste Utbildningsdepartementet som en konsekvens klara av de problem som frsksverksamheten avsljat eller rttare, som man kunde rkna ut i frvg att de skulle uppst. Det gller frmst att grundskolans resurser fr std till barnet r mindre n srskolans. Det str ju redan nu i lag och frordning att srskilt std ska ges till elever som har svrigheter i skolarbetet och det mste allts ven komma att glla de utvecklingsstrda barnen fullt ut. Och vad med kursplaner och betygen? Hur ska de anpassas till det utvecklingsstrda barn som vill g kvar i grundskolan?
Om nu barnet fr lika mycket och lika bra std i grundskolan som i srskolan kommer skert fler frldrar att prioritera grundskolan. Ett sdant nrmande mellan grundskolan och srskolan leder rimligtvis till att srskolan upphr som srskild skolform och blir en integrerad del av grundskolan...
...tror Karl Grunewald
Att lsa:
Skolverket. Uppfljning och utvrdering av frsksverksamheten med kat frldrainflytande ver val av skolform fr utvecklingsstrda barn. Rapport 1999-06-30. 14 sidor plus bilagor. Kan bestllas gratis.