Artikel i Intra 3/1999.

 

 

 

 

 

GŒr grundsŠrskolan mot sitt slut?

 

 

 

Det finns sedan 1996 en lag som ger fšrŠldrarna rŠtt att vŠlja om deras utvecklingsstšrda barn ska gŒ i sŠrskola eller i grundskola. Nu har Skolverket utvŠrderat effekten av lagen.

Under de tvŒ fšrsta skolŒren var det fšrŠldrar till 210 barn som šnskade att de skulle gŒ kvar i grundskolan. 40 % av dem har under de tre lŠsŒr som gŒtt efterhand accepterat sŠrskolan. Den kvalitativa utvŠrdering som nu gjorts omfattar 72 av fšrsta Œrets barn.

 

Denna visar att fšrŠldrarna har fŒtt dŒligt med information om deras rŠtt att vŠlja. Ofta mŒste de sška efter sŒdan sjŠlv. Skolverket har under pŒgŒende fšrsšksverksamhet varit tvungen att sŠrskilt pŒminna kommunerna om deras skyldighet. Det Šr ju ett svŒrt val fšrŠldrarna ska gšra med nog sŒ komplexa konsekvenser.

 

En konsekvens av att barnet Šr utvecklingsstšrt Šr att det inte klarar kunskapsmŒlen fšr grundskolan. Det Šr allvarligt rent psykologiskt fšr barnet. Skolan skall fšrvisso ge barnet stšd av en assistent i vissa fall, speciallŠrarinsats, undervisning i mindre grupp etc., men allt detta škar kommunernas kostnader och nŒr inte upp till det stšd barnet kan fŒ i sŠrskolan.

 

Ibland sŠnker man "ribban" fšr dessa barn: De deltar inte i olika prov m.m., men mŒnga fšrŠldrar fšrstŒr att deras barn inte kommer att klara det nationella provet i Œrskurs 5. De kŠnner sig lurade och menar att valet av grundskola egentligen inte var ett egentligt val.

 

Nu fšreslŒr Skolverket att lagen bšr permanentas: Det Šr naturligt att fšrŠldrarna ska ha rŠtt vŠlja skolform och i skolans vŠrdegrund ligger att dessa barn ska ha rŠtt till att gŒ i samma skola som andra. Det leder fšr švrigt till šmsesidig fšrstŒelse och respekt fšr barn med funktionshinder.

 

Har nu Skolverket fšreslagit detta mŒste Utbildningsdepartementet som en konsekvens klara av de problem som fšrsšksverksamheten avslšjat eller rŠttare, som man kunde rŠkna ut i fšrvŠg att de skulle uppstŒ. Det gŠller frŠmst  att grundskolans resurser fšr stšd till barnet Šr mindre Šn sŠrskolans. Det stŒr ju redan nu i lag och fšrordning att sŠrskilt stšd ska ges till elever som har svŒrigheter i skolarbetet och det mŒste alltsŒ Šven komma att gŠlla de utvecklingsstšrda barnen fullt ut. Och vad med kursplaner och betygen? Hur ska de anpassas till det utvecklingsstšrda barn som vill gŒ kvar i grundskolan?

 

Om nu barnet fŒr lika mycket och lika bra stšd i grundskolan som i sŠrskolan kommer sŠkert fler fšrŠldrar att prioritera grundskolan. Ett sŒdant nŠrmande mellan grundskolan och sŠrskolan leder rimligtvis till att sŠrskolan upphšr som sŠrskild skolform och blir en integrerad del av grundskolan...                                                                                                                           

                                                                                                                                  ...tror Karl Grunewald

 

 

Att lŠsa:

 

Skolverket. Uppfšljning och utvŠrdering av fšrsšksverksamheten med škat fšrŠldrainflytande šver val av skolform fšr utvecklingsstšrda barn. Rapport 1999-06-30. 14 sidor plus bilagor. Kan bestŠllas gratis.