Artikel i Intra 4/1998.

 

 

 

S€RVUX - VAD €R DET?

 

 

Av Sirpa PyyhtiŠ och

Birgitta Larsson Bjšrlevik,

speciallŠrare vid SŠrvux i BorŒs

 

 

 

SŠrvux Šr en skolform fšr vuxna utvecklingsstšrda. Till personkretsen rŠknas ocksŒ de som har fŒtt ett betydande begŒvningsmŠssigt funktionshinder pŒ grund av hjŠrnskada i vuxen Œlder samt personer med autism.

 

Kommunerna skall erbjuda sŠrvux. De skall strŠva efter att erbjuda utbildning som svarar mot behov och efterfrŒgan. Eleverna skall ha inflytande šver hur deras utbildning utformas, alltefter deras fšrutsŠttningar.

 

Genom studierna i sŠrvux skall eleverna fŒ stŠrkt sjŠlvfšrtroende samt de škade kunskaper och fŠrdigheter som behšvs fšr att bŠttre klara vardagsliv, arbete och fortsatta studier.

 

Undervisningen sker pŒ tre olika nivŒer, motsvarande trŠningsskolan, grundsŠrskolan och gymnasial sŠrvux.

 

Vi Šr tvŒ lŠrare, som arbetar pŒ trŠningsskolenivŒ i BorŒs och vi vill hŠr fšrsška att ge en bild av undervisningen med vŒra elever.

 

VŒra undervisningsomrŒden Šr 1. Kommunikation och 2. Verklighetsuppfattning och omvŠrldskunskap.

 

Undervisningen Šr fšrlagd till lokaler pŒ dagcenter.  Vi arbetar med smŒ grupper och trŠffar vanligtvis vŒra elever en eller ibland tvŒ gŒnger i veckan. Enskild undervisning fšrekommer i enstaka fall.

 

Datorn har under de senaste Œren blivit ett viktigt och populŠrt hjŠlpmedel i kommunikationstrŠningen. Det gŠller sŠrskilt arbete med foton och andra bilder, som anvŠnds som lŠs- och skrivhjŠlpmedel i almanackor och mŒnadsbšcker. De ger ett stšd fšr minnet och uppmuntrar till samtal om hŠndelser pŒ dagcentret och i hemmet. Tiden, som Šr ett abstrakt och svŒrt begrepp fšr de flesta som har ett begŒvningshandikapp, blir genom bilderna mer konkret. Dessa sŠtts ocksŒ upp pŒ scheman fšr dagens aktiviteter.

 

Eleverna kan "skriva" egna berŠttelser, gšra inkšpslistor fšr mat, klŠder mm.

 

Vi avslutar med den amerikanske politikern Daniel Websters visdomsord;

"Om alla mina mšjligheter togs ifrŒn mig med ett undantag, skulle jag vŠlja att behŒlla  styrkan av att kunna kommunicera, fšr med den skulle jag snart Œtervinna resten."