Artikel i Intra 4/1999.

 

 

 

 

 

Utvecklingsstšrda barn pŒ fritids

 

 

 

Peter Karlsudd i Kalmar har skrivit en avhandling om hur de utvecklingsstšrda barnen mŒr pŒ fritidshem. Han har med intervjuer och enkŠter undersškt 81 barn pŒ 73 olika fritidshem fšr att se hur dom trivs, utvecklas och om de har kamratrelationer. Och det generella svaret blir - jo, dŒ, dom har det relativt bra. Men fšr en hel del Šr det inte bra nog. AllmŠnt sett har de sŠmre kontakter med de andra barnen Šn vad dom har sinsemellan och mŒnga har ingen bŠsta kompis. BŠst har de det som har en egen assistent.

Personalen Šr positiv till integreringen och fšrŠldrarna Šr mera nšjda Šn personalen. Detta trots att personalen kŠnner sig nog sŒ isolerad i sitt arbete - kontakten med bŒde sŠrskolan och habiliteringen Šr dŒlig. Dom tycker att de vet fšr lite om varje barn och fšr lite om funktionshinder šverhuvudtaget.

Fritids Šr en viktig omsorg! HŠr finns inga prestationsmŒl och hŠr kan man utveckla kamratskap och sina intressen. Karlsudd visar att ska man lyckas med det mŒste personalen ha bra lokaler, fŒ stšd och uppskattning frŒn fšrvaltningen, vara utbildad och fŒ handledning.

Mot detta syndas det och pŒ mŒnga hŒll har man under 1990-talet ŒtergŒtt till en segregerad skolbarnsomsorg. Detta anser fšrfattaren vara mycket olyckligt. "Barn och ungdomar, som vuxit upp tillsammans med mŠnniskor med handikapp, Šr en bra investering fšr ett framtida samhŠlle som pŒ ett positivt sŠtt inbegriper alla mŠnniskor", skriver han.

Som i mŒnga avhandlingar fŒr man hŠr en elegant šversikt av de principer och de teorier som styrt utvecklingen inom omrŒdet.

Karl Grunewald

 

Att lŠsa:

 

                                                                

Peter Karlsudd.  SŠrskolebarn i integrerad skolbarnsomsorg. 257 sidor. 1999.  LŠrarhšgskolan i Malmš. Kšps frŒn fšrf.. Tel 0480-227 39.

Pris 200:- inkl. frakt.