Artikel i Intra 4/1999.
Peter Karlsudd i Kalmar har skrivit en avhandling om hur de utvecklingsstrda barnen mr p fritidshem. Han har med intervjuer och enkter underskt 81 barn p 73 olika fritidshem fr att se hur dom trivs, utvecklas och om de har kamratrelationer. Och det generella svaret blir - jo, d, dom har det relativt bra. Men fr en hel del r det inte bra nog. Allmnt sett har de smre kontakter med de andra barnen n vad dom har sinsemellan och mnga har ingen bsta kompis. Bst har de det som har en egen assistent.
Personalen r positiv till integreringen och frldrarna r mera njda n personalen. Detta trots att personalen knner sig nog s isolerad i sitt arbete - kontakten med bde srskolan och habiliteringen r dlig. Dom tycker att de vet fr lite om varje barn och fr lite om funktionshinder verhuvudtaget.
Fritids r en viktig omsorg! Hr finns inga prestationsml och hr kan man utveckla kamratskap och sina intressen. Karlsudd visar att ska man lyckas med det mste personalen ha bra lokaler, f std och uppskattning frn frvaltningen, vara utbildad och f handledning.
Mot detta syndas det och p mnga hll har man under 1990-talet tergtt till en segregerad skolbarnsomsorg. Detta anser frfattaren vara mycket olyckligt. "Barn och ungdomar, som vuxit upp tillsammans med mnniskor med handikapp, r en bra investering fr ett framtida samhlle som p ett positivt stt inbegriper alla mnniskor", skriver han.
Som i mnga avhandlingar fr man hr en elegant versikt av de principer och de teorier som styrt utvecklingen inom omrdet.
Att lsa:
Peter Karlsudd. Srskolebarn i integrerad skolbarnsomsorg. 257 sidor. 1999. Lrarhgskolan i Malm. Kps frn frf.. Tel 0480-227 39.
Pris 200:- inkl. frakt.