Utbildning
Här hittar du artiklar som handlar om förskola, skola och vuxenutbildning för personer med utvecklingsstörning.
Upplagt 2010-06-01
•Särskola ingen garanti för LSS-stöd. Om dubbleringen av antalet elever i gymnasiesärskola och konsekvensen som unga vuxna. Artikel. Sid. 4. Intra 4/09.
•“Livet är det bästa man har”. Hur tänker särskoleeleer om existensiella och etiska frågor? Artikel av Ragnar Furenhed. Sid.20. Intra 4/09.
•Särskolan i framtiden. Referat av en skrivelse från regeringen till riksdagen inför kommande lagförslag, av Kristina Szönyi. Sid. 8. Intra 3/06.
•Skolan skapar handikapp. Artikel av Magnus Tideman. Sid 4. Intra 1/06.
•Vuxenutbildning – äntligen en rättighet. Anmälan av en skrift från Utbildnings- och kulturdepartementet. Sid. 17. Intra 1/06.
•Elever som vill och inte vill vara delaktiga. Lotta Löfgren Mårtensson anmäler en avhandling av Martin Molin. Sid 29. Intra 3/05.
•“Livet är det bästa man har”. Hur tänker särskoleeleer om existensiella och etiska frågor? Artikel av Ragnar Furenhed. Sid.20. Intra 4/09.
•Särskolan i framtiden. Referat av en skrivelse från regeringen till riksdagen inför kommande lagförslag, av Kristina Szönyi. Sid. 8. Intra 3/06.
•Skolan skapar handikapp. Artikel av Magnus Tideman. Sid 4. Intra 1/06.
•Vuxenutbildning – äntligen en rättighet. Anmälan av en skrift från Utbildnings- och kulturdepartementet. Sid. 17. Intra 1/06.
•Elever som vill och inte vill vara delaktiga. Lotta Löfgren Mårtensson anmäler en avhandling av Martin Molin. Sid 29. Intra 3/05.
Äldre artiklar
• Är det inte längre önskvärt med en skola för alla? Intervju med Ingemar Emanuelsson. Intra 4/2004.
• Särvux – en rättighet? Röster om vuxenutbildningen. Av Hans Hallerfors. Intra 2/2004.
• Särskolan granskas. Om Carlbeck-kommitténs delbetänkande. Intra 2/2003.
• Särskolans vara eller icke vara? Av Karl Grunewald. Intra 3/2002.
• Vad anser grundskoleelever. Av Karl Grunewald. Intra 2/2002.
• Integrerad konfirmandundervisning. Av Herman Hallonsten. Intra 1/2002.
• Tre artiklar om särskolan. Av Karl Grunewald. Intra 3/2001.
• Vilka blir särskoleelever? Av Karl Grunewald. Intra 2/2000.
• Särskolebarn i integrerad skolbarnomsorg. Bokanmälan. Intra 4/1999.
• Särskolan, teamen och de anhöriga. Bokanmälan. Intra 4/1999.
• Går grundsärskolan mot sitt slut? Av Karl Grunewald. Intra 3/1999.
• En skola för alla? Anmälan av en viktig bok av Magnus Tideman. Intra 1/1999.
• Viktiga möten i träningsskolan. Bokanmälan. Intra 1/1999.
• Vart leder skolan? En forskningsrapport. Intra 4/1998.
• Särvux - vad är det? Av Sirpa Pyythiä och Bilgitta Larsson Björlevik. Intra 4/1998.
• Särvux – en rättighet? Röster om vuxenutbildningen. Av Hans Hallerfors. Intra 2/2004.
• Särskolan granskas. Om Carlbeck-kommitténs delbetänkande. Intra 2/2003.
• Särskolans vara eller icke vara? Av Karl Grunewald. Intra 3/2002.
• Vad anser grundskoleelever. Av Karl Grunewald. Intra 2/2002.
• Integrerad konfirmandundervisning. Av Herman Hallonsten. Intra 1/2002.
• Tre artiklar om särskolan. Av Karl Grunewald. Intra 3/2001.
• Vilka blir särskoleelever? Av Karl Grunewald. Intra 2/2000.
• Särskolebarn i integrerad skolbarnomsorg. Bokanmälan. Intra 4/1999.
• Särskolan, teamen och de anhöriga. Bokanmälan. Intra 4/1999.
• Går grundsärskolan mot sitt slut? Av Karl Grunewald. Intra 3/1999.
• En skola för alla? Anmälan av en viktig bok av Magnus Tideman. Intra 1/1999.
• Viktiga möten i träningsskolan. Bokanmälan. Intra 1/1999.
• Vart leder skolan? En forskningsrapport. Intra 4/1998.
• Särvux - vad är det? Av Sirpa Pyythiä och Bilgitta Larsson Björlevik. Intra 4/1998.